אזרח נידון לעבודות שירות, מאסר על תנאי ופיצוי בשל איומים על עיתונאי חדשות 12 דנה ויס.

במאי 2021, במהלך מבצע "שומר החומות", התבטאה ויס בגנות החרפת האלימות במוקדים שבהם פרצו מהומות בין ערבים ליהודים. בעקבות כך ספגה ביקורת חריפה הן מצד עמיתיה לשידור והן מצד צופים.

האזרח אביחי טוני, תושב טירת הכרמל, שלח למכשיר הטלפון הנייד של ויס הודעה בזו הלשון: "יעוכרת ישראל אני מאחל לך שישפכו את הדם שלך כמו שאת שופכת את הדם שלנו.. עוד נתחשבן איתך קודם נסיים עם הבני שרמוטות שמאמינים במוחמד ואז נתפנה אלייך".

ויס הגישה תלונה במשטרה, בחודש אוקטובר 2022 הוגש נגד טוני כתב אישום וביוני 2023 הודה באשמה. המדינה טענה, באמצעות עו"ד לילך גולן, כי העונש ההולם במקרה זה נע בין מספר חודשי מאסר עד ל-12 חודשים, וזאת בין היתר לאור העובדה כי "האלימות כלפי התקשורת הולכת ומחמירה" ויש להגן על התקשורת, "בין היתר באמצעות הרתעה ומדיניות ענישה מחמירה כדי שהעיתונאים יוכלו למלא את תפקידם".

"הניסיון לפגוע בעיתונאים ובחופש הביטוי בדרך של איומים עלול להתגלות כמדרון חלקלק", טענה עו"ד גולן, "ומערכת אכיפת החוק צריכה לעשות כל שלאל ידה למגר את התופעה".

טוני טען, באמצעות עו"ד עינת ברנע, כי יש לבטל את הרשעתו ולהטיל עליו "התחייבות להימנע מעבירה". לטענת באת-כוחו, "טיעון התביעה במקרה הזה הוא מופרך, לא ראוי ומושפע באופן לא פרופורציונאלי מזהות המתלוננת".

לטענת טוני, התקופה שבה שלח את ההודעה לויס היתה מתוחה, "בדגש על מקום מגוריו בטירת הכרמל". עוד נטען מטעמו כי "מספר הטלפון של המתלוננת הופץ בקבוצת וואטסאפ שהיה חבר בה, האיצו לשלוח לה הודעות וכך הוא עשה".

"עשיתי טעות", אמר טוני בדיון שנערך בחודש מרץ האחרון. "התנהגות לא הולמת, לא מכבדת, לא יאה למעמד. היתה תקופה קצת לחוצה, קם בבוקר למתחים ועצבים. מישהו שלח את הטלפון שלה, עשיתי טעות. אני לוקח את מלוא האחריות ואם צריך אני יכול להתנצל בפני הנפגעת. אני ממש מתנצל על הטעות הזאת".

"הנאשם נהג בהתנהגות שראויה להוקעה ולגינוי; איים על עיתונאית שביצעה את עבודתה, תוך ששלח לטלפון הנייד שלה הודעה עם תוכן מאיים, פגע בפרטיותה
בכניסה לדלת אמותיה ובהתייחס להתנהלותה היומיומית הקשורה לעיסוקה", כתבה השופטת ענת יהב בגזר-הדין. "אמנם, הנאשם שלל כוונות לממש את האיום, אולם בחינת עבירת האיומים שהינה עבירת מטרה, נעוצה בביצוע היסוד העובדתי שבה כפי שנהג הנאשם ובמטרה להפחיד את מושא האיום ובכך אף קיווה לגרום לשינוי בהתנהלותה".

בהמשך גזר-הדין ציינה השופטת כי "במדינה דמוקרטית ישנה חשיבות מן המעלה הראשונה לעיתונות עצמאית וחזקה ויש צורך לשמור על כך מכל משמר, תהא עמדת העוסקים במלאכה שונה או אפילו בניגוד לשומעיהם".

לפיכך, ובשל סיבות נוספת, דחתה השופטת יהב את עמדת ההגנה לפיה יש לבטל את הרשעת הנאשם.

בבואה לגזור את עונשו של טוני קבעה השופטת כי "פגיעה באמצעות איומים תוך רצון להצר את צעדיהם של עיתונאים שמבטאים את דעתם ואף דעה של חלק מהציבור היא מדרון חלקלק, גם אם אותו אדם לא יממש את מעשיו, הרי שבאמירות אלו הוא מקשה על עבודתם - וייתכן אף פוגע באיכותה - של מי שנתפסים כ'כלב השמירה' של הדמוקרטיה, אפילו עמדותיהם אינן עמדותיו ואפילו אינן נעימות לאוזניו".

יחד עם זאת, כיוון שמדובר במקרה זה "באיום בהודעת טקסט, חד פעמי, ללא שימוש באמצעי מדגים", קבעה השופטת כי מתחם העונש ההולם מתחיל ממאסר מותנה ועד מספר חודשי מאסר שניתן לרצות בעבודות שירות.

השופטת יהב דחתה את טענת טוני לאכיפה בררנית נגדו והטילה עליו צו עבודות שירות בהיקף של 100 שעות, 2 חודשי מאסר על תנאי לתקופה של שנתיים ופיצוי בסך 1,500 שקלים שישלם לעיתונאית ויס.

לפני כשנתיים הורשע נאשם נוסף באיומים על ויס במסגרת הסדר טיעון ונגזרו עליו חודשיים וחצי עבודות שירות. כתב אישום נפרד שהוגש בעקבות איומים נגד ויס מאותה תקופה טרם הוכרע.

5560-10-22

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 469KB)