ערב יום העצמאות, מאי 2024, הפך לערב שנוי במחלוקת בשיח הציבורי בישראל. כשבועיים לפני שידורו של טקס הדלקת המשואות הממלכתי השנתי הפיץ בר חפץ, תושב נירים ששרד יחד עם משפחתו את טבח ה-7 באוקטובר, עצומה הקוראת למנכ"לי ערוצי החדשות כאן 11, קשת 12 ורשת 13, לשדר את הטקסים שיערכו משפחות החטופים והמפונים במקום טקס המשואות הממלכתי, שממילא הוקלט מראש ללא קהל על מנת למנוע אפשרות של מחאה ספונטנית במהלכו.

מנכ"לי הערוצים סירבו להגיב באופן רשמי לעצומה, עליה חתמו כ-76 אלף איש, אולם בחדשות 12 נתנו בכל זאת ביטוי לטקסים האלטרנטיביים: בערוץ שידרו במלואה את הקלטת טקס המשואות הממלכתי, אולם מפעם לפעם פיצלו את המסך והציגו את הטקסים במטה משפחות החטופים באמפי שוני ובכיכר החטופים בתל-אביב, שהתקיימו במקביל. עם תום הטקס הממלכתי שידרו במהדורה המרכזית של חדשות 12 קטעים קצרים נבחרים מהטקסים של משפחות החטופים.

ההבלחות לטקסים האלטרנטיביים ארכו שניות ספורות ושודרו ללא קול, אולם די היה בכך כדי לעורר סערה בקרב כוכבי ערוץ 14, המשדר באופן קבוע תעמולה עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו. מיד עם תום הטקס, החלו בערוץ עצמו וברשתות החברתיות לתקוף את משפחות החטופים על שהעזו להעמיד אלטרנטיבה לטקס שהפיקה השרה מירי רגב, ועל ערוץ 12 שהעז לתת להן ביטוי.

שמעון ריקלין, מהמגישים הוותיקים בערוץ, השווה את טקס משפחות החטופים ל"טקסים של חמאס". ינון מגל, מגיש "הפטריוטים", התוכנית הפופולרית בערוץ 14, פירסם צילום מסך מזויף מערוץ 12 בו נראים אנשים מניפים דגלי פלסטין - לכאורה בטקס משפחות החטופים. מגל לעג למשפחות החטופים ("1400 איש זה 36 מנדטים אלטרנטיביים") וכינה אותן "אלטרנטיבה איזוטרית". בתגובה לדברים שאמר אחד המשתתפים בפאנל "הפטריוטים" האשים את הערוץ והטקסים בכך ש"פיצלו את הצבא, פיצלו את המדינה". עירית לינור החרתה החזיקה אחריו בתוכנית "הפטריוטים" ותקפה גם היא את מארגני הטקסים.

אנשי ערוץ 14 לא תקפו רק את משפחות החטופים על-ידי חמאס בעזה, אלא גם את ערוץ 12, הערוץ המתחרה ומי ששולט ללא עוררין על טבלת הצפייה, עם רייטינג כפול ויותר משל הערוצים האחרים. מגל גידף בקבוצת הטלגרם שלו את ערוץ 12 ("ערוץ התבהלה", "ערוץ התרעלה") על רקע שידור הטקסים האלטרנטיביים, וניבא: "בקרוב בערוץ 14: שידור חי מטקס כיבוי ערוץ 12".

איתמר פליישמן, אחד המגישים הזוטרים בערוץ, קבע כי ההתייחסות לטקס האלטרנטיבי היא "הבגידה הגדולה של חדשות 12" והתייחס במרומז לפרשן חדשות 12 עמית סגל כשאמר "אני לא מבין איך אפשר להמשיך לעבוד בדבר האפל הזה שנקרא חדשות 12".

ריקלין גידף גם הוא את ערוץ 12 ("טרללת 12"), השווה את שידור הטקס של משפחות החטופים לשיתוף פעולה עם החמאס וצייץ בטוויטר כי "ערוץ 12 יפול". אחר-כך חזר ריקלין על התחזית והאשים את חברת החדשות המתחרה ב"אובדן עשתונות ופוסט ציונות". יאיר נתניהו, בנו של רה"מ נתניהו, שיתף ציוץ לפיו "אתמול בערב היו קו פרשת המים שהוסיף לערוץ 14 יותר צופים מכל ערב ספציפי אחר השנה. צופים קבועים, כאלה שלא יזפזפו בחזרה".

בפועל, נראה שאובדן העשתונות היה דווקא מנת חלקם של אנשי ערוץ 14. בניגוד לתחזית, או לתקווה, של אנשי ערוץ 14, שידור הטקס האלטרנטיבי לא שינה את תמונת הרייטינג, ולערוץ 14 לא רק שלא נוספו צופים אלא דווקא פחתו - לעומת השנה שעברה.

לפי נתוני הוועדה הישראלית למדרוג, המנצחת בשידורי ערב יום העצמאות היתה שוב חדשות 12 עם 6.1% רייטינג לשידור טקס הדלקת המשואות. ערוץ 14 זכה לרייטינג של 3.8% רייטינג בלבד - לעומת 4.2% בשנה שעברה.

גם הרייטינג של שידור הטקס בערוץ 12 היה פחות מזה של השנה שעברה (7%), אולם הירידה היתה כמעט זהה לרוחב הלוח ולא פסחה על אף ערוץ. בערוץ 13 אחוז הצופים עמד על 2.4 לעומת 3.2 בשנה שעברה ובערוץ 11 1.9 לעומת 2.6 בשנה שעברה. במצטבר, רייטינג טקס המשואות בכלל הערוצים ירד מ-17.5% בשנה שעברה ל-15% השנה (הטקס שודר גם בערוץ 9, שזכה לפחות מאחוז רייטינג בודד).