ה"וושינגטון פוסט" מנתח את "מכונת הרעל" של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, והאופן בו הוא עוקף את המגבלות שהוטלו עליו בתקשורת הממסדית ובחלק מהרשתות החברתיות הגדולות, שלפחות בתקופה מסוימת נמנעו מלתת במה לקמפיין ההסתה השקרי שלו.

לפי ה"פוסט", טראמפ משתמש ברשת החברתית שהוקמה עבורו, "טרות' סושיאל" (Truth Social), לפרסומים שקריים ומסיתים המסמנים מטרות עבור צבא טרולים ואנשי תקשורת ברשתות החברתיות ובתקשורת הימין, שחלק מהם בנו את הפרסונה התקשורתית שלהם בכללותה סביב מסע הדיסאינפורמציה של טראמפ.

בעיתון מדגימים כיצד יקום תקשורתי שנבנה ברשתות החברתיות, של אנשי ימין קיצוני וקונספירטורים מקצועיים, מפיצים שקרים שמפרסם טראמפ גם כאשר הוא עצמו מוחק את הפרסום במהירות. מכונות תעמולה ממסדיות כמו פוקס ניוז וניוזמקס מתקיפות את המטרה שסימן טראמפ, ובריונים פוצחים במסכת הטרדות ואיומים נגד אותה דמות.

ב"וושינגטון פוסט" ניתחו 14,101 פוסטים של טראמפ ב"טרות' סושיאל", מהיום שבו הכריז על מסע הבחירות שלו לנשיאות ב-15 בנובמבר 2022 ועד ל-15 במרץ 2024 (ממוצע של 29 פרסומים ביום).

"הפרסומים שותפו על ידי עוקבים עם חשבונות טוויטר פופולריים, דפי פייסבוק, פודקאסטים ותוכניות חדשות בכבלים, שחלקם מגיעים לעשרות מיליוני אנשים", נכתב ב"פוסט", המצטט את התועמלן הפשיסט סטיב באנון, לשעבר יועץ קרוב של טראמפ וכיום פודקאסטר משפיע: "האנשים סביב טראמפ יודעים יותר טוב מכולם איך להפיץ מסר. הם גם מרוויחים מכך באופן אישי".

ב"פוסט" מציינים פרסום שקרי ומסית של הנשיא לשעבר, שצייץ ב"טרות' סושיאל' את תמונתה של אליסון גרינפילד, עוזרת השופט באחד ממשפטיו הפליליים, וטען כי היא ה"חברה" של סנאטור מהמפלגה הדמוקרטית - זאת במטרה לטעון כי האישומים נגדו הם רדיפה פוליטית. הפרסום, מציינים ב"פוסט", זכה לחשיפה מועטה יחסית ונמחק עוד באותו יום בעקבות הוראה של בית המשפט - אלא שהמכונה כבר נכנסה לפעולה.

במהלך החודשיים שלאחר הפרסום התפרסמו עשרות מאמרים שתקפו את העוזרת המשפטית והיא הפכה כר חבטות קבוע בתקשורת התעמולה הימנית, מניוזמקס ועד ל"ניו יורק פוסט" ול"אפוק טיימס". השלב הבא היה גל של איומים והטרדות. תמלול שיחות ההטרדה שקיבלה ארך 275 עמודים, זאת בנוסף לאלפי איומים ישירים מחשבונות ברשתות החברתיות.

מכונת הרעל של טראמפ, כותב ה"פוסט", מחליפה את התקשורת הממסדית והרשתות החברתיות הוותיקות, שהחלו לנקוט צעדים מדודים להגבלת התבטאויותיו של טראמפ, אחרי ההתקפה של חסידי טראמפ על הקונגרס בינואר 2021 וההמחשה המאיימת לסכנה המיידית לדמוקרטיה האמריקאית.

"שלוש שנים לאחר מכן", נכתב ב"פוסט", "הניתוח שלנו מראה כיצד המאמצים הללו כשלו. כעת, טראמפ הוא כוח פוליטי חזק כתמיד, עם צבא של 'מגברים' המבטיח שהמסרים שלו - נכונים או לא נכונים - יגיעו לחלק נרחב של הציבור האמריקאי".

למרות שהרשתות החברתיות הגדולות, שהתנועה בהן גדולה מאות מונים, הסירו מעליו את החרם, טראמפ ממשיך לפרסם ב"טרות' סושיאל". משפיעני רשת מספקים את החיבור של הרשת של טראמפ למערכת האקולוגית התקשורתית הרחבה, אמר ל"פוסט" פרופ' יוחאי בנקלר, "ככל שזה יותר שערורייתי ו'טרולי', כך זה יותר אטרקטיבי עבור מי שמעוניינים להרוויח מכך גם כסף וגם מוניטין כ'חסידים נאמנים'".

"טרות' סושיאל" היא מעבדה אידיאלית לבחינת מסרים בקרב קבוצה קטנה יחסית לפני שהם עוברים לקהל הרחב, אומר באנון. "כל התעשייה הזו מבוססת על ה'טראמפים' של העולם שיוצרים יום יום תוכן - מיוטיוב ופייסבוק ועד טוויטר ואינסטגרם. אנשים עושים קריירה מהתוכן של טראמפ".

בישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו פועל באופן דומה. במקום להקים רשת חברתית משל עצמו, יועציו מעבירים מסרים דרך חשבונות מדיה חברתית כמו אלו של בנו, יאיר נתניהו, או דרך אנשי תקשורת פופולריים כמו ינון מגל, מגיש "הפטריוטים" בערוץ 14. הפצה כזו מאפשרת מרחב הכחשה במקרה שהמסרים נתפסים כקיצוניים מדי או בעייתים מסיבה אחרת, עוקפים את התקשורת המרכזית שאינה נתונה למרותו של נתניהו ומכשירים את השיח הציבורי לרמות גבוהות יותר של שקרים והסתה.

כמו טראמפ, גם נתניהו משתמש ב"יקום הביביסטי" שנבנה סביבו על מנת לסמן מטרות לתקיפה. מיריבים פוליטיים, דרך כלי תקשורת ועיתונאים ועד לעדים במשפט נגדו. בעוד בארה"ב טראמפ נקנס בסכום סמלי בשל הפרת הוראות בית-המשפט והתקפות על מערכת המשפט, ואוים במעצר, בישראל נתניהו לא משלם כל מחיר על מסע ההסתה ארוך השנים שלו. מערכת המשפט מעזה לפעול רק נגד נאמניו. כתבי אישום בגין הטרדת עדים הוגשו נגד יועצי נתניהו (יונתן אוריך ועופר גולן), נאמניו ברשתות החברתיות כמו אלי ציפורי ואבי וייס ונגד אזרחים מן השורה שעברו את שטיפת המוח של מכונת הרעל.