כתב חדשות 12 עמרי מניב טוען כי פעל באופן מקצועי ואחראי כשהכין כתבת תחקיר על אביגדור ליברמן, בנו עמוס וראש עיריית מעלות-תרשיחא. לטענת מניב וחדשות 12, חלה עליהם חובה מקצועית להביא לידיעת הציבור עובדות מעוררות תמיהה שהגיעו לידיעתם, וכך עשו.

בחודש יולי האחרון שודרה במהדורת סוף השבוע של חדשות 12 כתבה מאת עמרי מניב תחת הכותרת "המיליארדר, הבן של ליברמן וראש העיר מישראל ביתנו: כך הושמטו חובות של מיליונים". בכתבה נטען כי ליברמן פעל להשפיע על ראש עיריית מעלות-תרשיחא, ארקדי פומרנץ, כדי שיוותר על חובות של קניון בעיר, וזאת אחרי שהחברה המפעילה את הקניון מינתה את בנו לדירקטור.

לפי הכתבה, לאחר שפומרנץ זכה בבחירות לראשות העירייה גילה שלמספר פרויקטים נדל"ניים בעיר, בהם קניון רני צים, יש חובות לעירייה ומיד החליט לפעול במרץ לגבייתם. אולם בהמשך שינתה העירייה את מדיניותה.

"מה גרם לפומרנץ להפוך את המדיניות?", שאל מניב, והציע תשובה: "בזמן שבכירי העירייה תקפו את רני צים ואת הקניון שלו, החברה שמפעילה את הקניון, רני צים מרכזי קניות, בחרה דירקטור חדש. עמוס ליברמן בן ה-29, בנו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. למרות שלא היה לו ניסיון בתחום, נבחר לתפקיד בשכר מכובד".

לפי מניב, "ב-1 בדצמבר, עמוס ליברמן התמנה לתפקיד דירקטור בחברה. שבועיים וחצי לאחר מכן, ב-19 בדצמבר, ליברמן עצמו, האב, נפגש עם חברו, ארקדי פומרנץ. לא חלף שבוע והמדיניות של עיריית מעלות תרשיחא בעניין החובות של מרכז הקניות רני צים, החלה להתהפך. פומרנץ, מתברר, מכיר גם את עמוס, בנו של אביגדור ליברמן".

כותרות הכתבה של עמרי מניב על ליברמן וראש עיריית מעלות-תרשיחא, אתר N12 (צילום מסך)

כותרות הכתבה של עמרי מניב על ליברמן וראש עיריית מעלות-תרשיחא, אתר N12 (צילום מסך)

בתביעה שהגיש ליברמן, באמצעות עורכי-הדין ירון קוסטליץ ואביעד שאולזון, נטען כי הכתבה כוללת טענות שקריות ומשוללות יסוד שנועדו לפגוע בשמו הטוב.

ראשית, טען ליברמן, הוא נפגש עם פומרנץ עשרות פעמים לאורך השנים ואין בפגישה שעליה דווח בכתבה כל עניין מיוחד. שנית, הוסיף, למד על מינויו של בנו כדירקטור בחברת רני צים רק כחצי שנה לאחר המינוי וממילא מעולם לא ביקש מפורמנץ לוותר על חובות החברה לעירייה.

עוד נטען כי גם לאחר אותו מפגש בין ליברמן לפומרנץ, שהוביל כביכול לשינוי במדיניות העירייה, פרסם ראש העיר פוסט חריף בדבר חובות שעל העירייה לגבות. השינוי, טוען ליברמן, חל רק כעשרה חודשים לאחר מכן.

בכתב ההגנה טוענים הנתבעים כי היה "עניין ציבורי רב" בנושא הכתבה, שעסקה בחשש להתנהלות בלתי תקינה של רשות מקומית, שבה מעורבים אחד מבכירי הפוליטיקאים בישראל וחברה בורסאית בעלת מרכזי קניות בכל רחבי הארץ.

"אין מחלוקת בקשר לעובדות המרכזיות הכלולות בכתבת התחקיר", טוענים מניב וחדשות 12, "ונראה כי עיקר טענות התובעים נוגעות לשאלות שנשאלו על ידי הנתבעים ביחס לעובדות אלו". לטענתם, היתה עליהם החובה המקצועית להביא את העובדות לידיעת הציבור ולהציב את "סימני השאלה המתבקשים".

בכתב ההגנה, שהוגש באמצעות עורכי-הדין ד"ר ישגב נקדימון, דקלה בירן ונוי הדר, פורסים מניב וחדשות 12 יריעה רחבה של עדויות ומסמכים שאיששו את התחקיר טרם פרסומו.

בין היתר מפרטים הנתבעים בדבר ממצאי חברת חקירות חיצונית בשם להב אורבני בע"מ שנשכרה לאתר נכסים וזכויות כספיות המגיעות לעיריית מעלות-תרשיחא והכינה דו"ח על הקניון של צים; תכתובות בין נציגי צים לעירייה; תכתובות בין להב אורבני לעירייה, שלפי הנתבעים העידו על מפנה מפתיע לאחר הפגישה של ליברמן עם פומרנץ; וכתב תביעה שהגישה להב אורבני נגד העירייה אחרי שלטענתה זו התנערה מההסכם איתה.

מניב וחדשות 12 מצטטים מכתב התביעה של להב אורבני: "כנראה שהרצון והמוטיבציה להילחם בשחיתות של השלטון הקודם, נעלמו בין ליל, באורח פלא".

עוד מפרט מניב בכתב ההגנה בדבר הפעולות שביצע לפני הפרסום: פגישה עם ראש העירייה, שיחה עם מהנדס העיר, שיחה עם רני צים ושיחה עם היועצת המשפטית של העירייה. בנוסף מפורטים בהרחבה ניסיונות מניב וחדשות 12 לקבל תגובות מעמוס ליברמן, עיריית מעלות-תרשיחא וחברת צים.

לגבי שינוי הגישה של העירייה, מניב וחדשות 12 טוענים כי כבר בסוף דצמבר 2019, זמן קצר לאחר שליברמן הבן מונה לדירקטור וליברמן האב נפגש עם ראש העירייה, היתה "סנונית ראשונה" למפנה ביחסי העירייה וחברת רני צים. ב-26.12.2019 שלח מנכ"ל העירייה לחברת החקירות להב אורבני מכתב ובו דרש לקבל דו"ח מסכם כדי לבחון את ההמשך ההתקשרות עמה, וזאת על אף שעד לאותו מועד פעלה העירייה לפי הראיות שסיפקה לה החברה מבלי לדרוש כל תוספת.

"סדר האירועים הוא אכן כפי שהוצג בכתבת התחקיר", טעונים מניב וחדשות 12, "אין במועד פרסום הפוסט של מר פומרנץ כדי לשלול זאת". לדבריהם, "בנסיבות העובדתיות הברורות הללו, סימני השאלה שהוצבו בכתבת התחקיר הם מתבקשים ולגיטימיים".

31187-07-23