הארגון הבינלאומי "עיתונאים ללא גבולות" (RSF) פירסם הודעה בה הוא מבהיר כי הוא מתנגד לשימוש שמנסה לעשות בו מאסק, המולטי-מיליארדר האקסצנטרי, על מנת להלבין את תמיכתו בהפצת נאציזם, אנטישמיות, גזענות והסתה לטרור.

אילון מאסק, הבעלים של חברות טסלה וספייס-איקס ומי שבעזרת סובסידיות ממשלתיות הפך לאחד האנשים העשירים העולם, רכש את טוויטר לפני כשנה, חיבל אנושות במנגוני הבקרה והפיקוח בחברה, החזיר חשבונות חסומים של ניאו-נאצים, קונספיטורים וסוכני תעמולה רוסים, סיניים ואיראנים, והפך את הרשת החברתית למי שהיא כנראה הפלטפורמה המובילה בעולם כיום להפצת שנאה, גזענות וחדשות כזב.

בעוד מאסק מתרץ את פעולותיו באידיאולוגיה של חופש ביטוי קיצוני, חלה במקביל בטוויטר נסיקה בהיענות לבקשות צנזורה של ממשלות ומשטרים ברחבי העולם. למעשה, לפי "פורבס", תחת מאסק טוויטר נענתה כמעט לכל בקשה ממשלתית לצנזורה שנשלחה אליה.

הנאציזציה של טוויטר הבריחה מפרסמים וחתכה כשני-שליש משוויה של טוויטר (שמאסק שינה את שמה ל-X), ובחברה מנסים לעצור את הדימום. מאחר שמאסק מונע, ככל הנראה, פעולה של ממש שתשנה את המציאות בחברה, בטוויטר מתרכזים בפעולות תדמית ויחסי ציבור.

כך פירסמו בשבוע שעבר בחשבון רשמי של X ציוץ שנועד להדגיש את הקשר של החברה, כביכול, עם ארגון המגן על עיתונאים ברחבי העולם: "פלטפורמת X חוגגת בכל הכוח את העקרונות החיוניים של חופש הביטוי וביטחון הקהילה", נכתב בציוץ, שהמשיך והצהיר כי "בעולם בו ערכים אלה מאותגרים תדיר" טוויטר גאה לתמוך בארגונים המקדמים ערכים כאלה, שאחד מהם הוא "עיתונאים ללא גבולות".

לינדה יאקארינו, מנכ"לית טוויטר, ציטטה את הציוץ והוסיפה: "אנחנו נרגשים להאיר זרקור על הארגונים יוצאי הדופן ברחבי העולם שעושים שינוי משמעותי באמצעות עבודתם החיונית".

אלא שב"עיתונאים ללא גבולות" מיהרו להגיב בהצהרה נגדית: "החברה של אילון מאסק היא גן עדן של דיסאינפורמציה ובשום פנים ואופן אינה בעלת ברית של ארגון המגן על העיתונות", כתבו בארגון לרשת NPR, והוסיפו כי לא קיבלו תרומה כלשהי מטוויטר תחת מאסק. למעשה, הארגון סירב לקבל פרסום חינם שהוצע לו על-ידי טוויטר.

אם יאקארינו מעוניינת לתמוך בחופש העיתונות, אמר כריסטוף דלוואר, מזכ"ל RSF, היא יכולה להתחיל בלקרוא את 10 ההמלצות שנשלחו אליה כשקיבלה עליה את תפקיד ניהול החברה תחת מאסק. המלצות כמו החזרת החשבונות המאושרים (שכעת נמכרים לכל דורש), שיקום היחסים עם התקשורת ובניייה מחדש של היכולות בחברה להילחם בדיסאינפורמציה.

ב-NPR מציינים כי שתי החברות האחרות שבטוויטר התהדרו בתמיכה בהן לא ענו לפנייה אליהן, אולם אחת מהן, נט-סייף הניו-זילנדית, סגרה את חשבון הטוויטר שלה כבר ביולי, והאחרת, סייבר-הייט, פירסמה לאחרונה דו"ח על אנטישמיות מקוונת לפיו X היא הרשת החברתית המובילה בפרסום תכנים אנטישמיים.