חברת כנסת מהליכוד הצטרפה למכחישים את התופעה של אלימות מתיישבים יהודים כלפי ערבים ביהודה ושומרון, תופעה המתגברת ביתר שאת מאז טבח ה-7 באוקטובר שערך החמאס בתושבי עוטף עזה. זאת למרות עדויות ודיווחים על מקרי גירוש ואלימות, כולל ירי קטלני.

ח"כ טלי גוטליב פנתה אתמול (8.11) אל הרמטכ"ל הרצי הלוי בדרישה שיכחיש דברים שאמר שלשום האלוף (מיל') ישראל זיו בשידורי קשת 12 על אלימות מתנחלים בשטחים. זיו אמר בראיון למהדורת החדשות המרכזית של חדשות 12 כי ביהודה ושומרון שורר "כאוס" והוסיף כי "יש שמה פעילות בלתי נשלטת של מיליציית הגבעות. אנרכיה, פעולות התעמרות קשות, כולל רציחות של פלסטינים. ואתה לא יכול להימנע מהמחשבה שהדבר הזה הוא לא איזה עשבים שוטים. זה משהו מאוד מאורגן" (בהמשך אמר זיו כי לא התכוון "למרבית המוחלט של האוכלוסייה הנורמטיבית" ביהודה ושומרון).

ח"כ גוטליב טוענת כי דברי זיו על אלימות המתנחלים הם "שקרים בוטים הפוגעים במתיישבי יהודה ושומרון ובעיקר מובילים לשיסוי, פילוג ושנאה בימי מלחמה" ועל כן על הרמטכ"ל להכחישם נמרצות.

גוטליב, הנלחמת על תואר חברת הכנסת הבוטה ביותר מהליכוד, מצטרפת בזאת לאמירות דומות בעיתונות וברשתות החברתיות. במציאות, מאז תחילת המלחמה דווח בין היתר ב"הארץ", ב"שיחה מקומית", בתאגיד השידור כאן וב-ynet ועל ידי ארגוני זכויות אדם העוקבים אחר הנעשה בשטחים, על כמה וכמה אירועים שבהם נטען כי מתנחלים גירשו פלסטינים מבתיהם ותקפו אותם, כולל מקרים שהסתיימו ברצח.

לא רק העיתונות וארגוני זכויות האדם, גם בנימין נתניהו, ראש הממשלה ויו"ר הליכוד, הכיר בתופעה והתייחס אליה. אתמול נפגשו נתניהו וקבינט המלחמה עם ראשי רשויות ביהודה ושומרון על רקע המתח הגובר בגדה. נתניהו התייחס בפגישה ל"קומץ קטנטן של אנשים שלא מייצג את הציבור הזה [תושבי יהודה ושומרון] שלוקח את החוק לידיים".

ב"ידיעות אחרונות" דווח בהקשר זה כי "במערכת הביטחון טוענים כי מפרוץ המלחמה ניכרת עלייה ברמת האלימות של יהודים כלפי ערבים בשטחי יהודה ושומרון, וחוששים מהבערת השטח".

ירי וגירוש

כאמור, מאז פרוץ המלחמה תועדו עוד ועוד מקרים של אלימות כלפי פלסטינים ביהודה ושומרון. ב-11.10 נהרגו שלושה פלסטינים ליד קוסרה ושמונה נוספים נפצעו מירי במהלך מתקפה של מתנחלים שנכנסו לכפר. הדיווח של הגר שיזף וג'קי חורי ב"הארץ" מסתמך על דיווחי הסהר האדום ומשרד הבריאות הפלסטיני, ונמסר כי צה"ל והשב"כ חוקרים את המקרה. ב"מקור ראשון" נטען כי ההרוגים היו מחבלי חמאס שירו לעבר הישוב אש-קודש ו"חוסלו על ידי חיילים ותושבים שיצאו להגן על היישוב". צה"ל לא אישר את הטענה.

למחרת, ב-12.10, נורו למוות שני פלסטינים בעת שמתנחלים תקפו אמבולנסים עם גופותיהם של שלושת הפלסטינים שנהרגו יום קודם לכן. גם על אירוע זה דיווחו שיזף וחורי ב"הארץ", כמו גם על כך כי צה"ל בודק את המקרה. הדיווח מסתמך על משרד הבריאות הפלסטיני ועל עדויות של פלסטינים שנכחו במקום. באתר "חרדים 10" דווח כי השניים ישבו בעבר בכלא אחרי שהורשעו בטרור וכי חוסלו בידי כוחות צה"ל. צה"ל לא אישר את הטענה.

באותו יום דיווח יובל אברהם ב"שיחה מקומית" כי מתנחלים תקפו לפחות 18 כפרים בגדה המערבית מאז ה-7 באוקטובר. "שלושה פלסטינים – מועד' עודה, מוסעב אבו רידה ועבידה אבו סרור – נורו למוות אתמול (רביעי) וילדה בת שש נפצעה בפלג גופה העליון מאש חיה, לאחר מתקפה שהחלה בירי של מתנחלים רעולי פנים לכיוון בתים בכפר קוסרה, שבנפת שכם. כך לפי שלושה עדי ראייה בכפר ואנשי רפואה שטיפלו בפצועים במקום", כתב אברהם, "בתיעוד וידאו נראים שישה רעולי פנים, חמושים באקדחים וברובי M16, יורים בתוך שטחי הכפר. בהמשך נורה למוות תושב נוסף, חסן אבו סרור, לפי עדויות תושבים, ילד בן 13, בעימותים עם חיילים שפרצו לאחר שהמתנחלים נסוגו מהכפר".

הודעת האזהרה שנשלחה לתושבי קוסרה והתפרסמה בדיווח על אלימות מתנחלים באתר "שיחה מקומית"

הודעת האזהרה שנשלחה לתושבי קוסרה והתפרסמה בדיווח על אלימות מתנחלים באתר "שיחה מקומית"

לפי אברהם, "נערי גבעות מאש קודש והסביבה שלחו לתושבי הכפר הודעות אזהרה ביומיים האחרונים, בהן איימו כי בקרוב יוציאו נגדם פעולת נקם בתגובה לרצח בעוטף עזה. בתמונה אחת, שנשלחה לתושבים שלשום, נראית קבוצת רעולי פנים אוחזים במכלי דלק, מסור חשמלי, וגרזנים ועליה כיתוב בעברית ובערבית: 'לכל החולדות בביוב של כפר כסרה, מחכים לכם ולא נרחם עליכם. יום הנקמה מגיע'".

כעבור יום נוסף, ב-13.10, דווח ב"הארץ" על סרטון בו נראה אדם יורה בפלסטיני מטווח אפס בדרום הר חברון ופוצע אותו אנושות. לפי הדיווח, מדובר במתנחל מהאיזור.

ב-15 באוקטובר דיווחה הגר שיזף כי מרבית תושבי כמה ישובים פלסטיניים ברחו מבתיהם בשל אלימות מתנחלים: "מאז פרוץ המלחמה החל גל בריחות של פלסטינים שעוזבים קהילות רועים בגדה המערבית בשל אלימות מתנחלים. בכמה מהמקרים מדובר בקהילות שהתרוקנו מיושביהן, ובאחרים בעזיבה של כמה משפחות או בפינוי של נשים וילדים".

ב-18.10 דווח ב-ynet, על סמך משרד הבריאות הפלסטיני, כי צעיר נהרג מירי מתנחלים ביו"ש.

ב-25.10 דווח ב"כאן" כי יהודים ירדו מכיוון יצהר והציתו כלי רכב לפלסטינים שמסקו זיתים במטעי הכפר בורין. הדיווח הסתמך, במקרה זה, על צה"ל.

ב-28.10 דיווחו שיזף, חורי ויניב קובוביץ ב"הארץ" על עדויות לפיהן פלסטיני נורה למוות על-ידי מתנחל בעת שעסק במסיק זיתים באזור הכפר א-סאווייה שליד שכם. ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, טען כי הירי היה באוויר ובתגובה לאיום באלימות. החשוד נעצר ונחקר, ועורכי-דינו טענו כי "הותקף בידי המון ערבי והגן על חייו ועל חיי משפחתו".

"מאוחר יותר ביום חמישי הונחו על מכוניות של תושבי הכפר דיר איסתיא שבגדה המערבית עלונים ועליהם הכיתוב 'רציתם מלחמה, חכו לנכבה הגדולה', בעת שעסקו במסיק זיתים", נכתב בדיווח ב"הארץ", "ראש מועצת דיר איסתיא, פיראס דיאב, אמר כי העלונים הונחו על מכוניות בקרבת צומת יקיר, מצפון לאריאל, באדמות חקלאיות של הכפר. לדבריו, מתנחלים נכנסו עם מכוניותיהם לאזור המסיק וזרקו אבנים על התושבים. בימים האחרונים הופצו בקבוצות ווטסאפ של מתנחלים תמונות ומיקומים של פעולות מסיק בזמן אמת".

ב-31.10 דיווח חמדאן מוחמד אל-הורייני ב"שיחה מקומית" כי מתנחלים רעולי פנים פרצו לבית בסוסיא, תקפו את המשפחה וניתצו רכוש. בהמשך מתנחלים פשטו על בתים נוספים בכפר ואיימו על המשפחות. השבוע המשיכו פלסטינים להתפנות מקהילותיהם בשל אלימות המתנחלים.

ב-2 בנובמבר דיווח אורן זיו ב"שיחה מקומית" כי "בזמן שתשומת הלב הבינלאומית והישראלית ממוקדת בדרום ובעזה, המתנחלים מנצלים את ההזדמנות להשתלטות על שטחי C. לפי נתוני ארגון 'בצלם', נכון לסוף אוקטובר אולצו 13 קהילות לעזוב את מקום מושבן, וחמש קהילות התפנו חלקית. בסך הכל, מדובר ב-129 משפחות, 850 נפשות. שש קהילות – 450 נפשות – עזבו בשנתיים שקדמו למלחמה, גם הן בגלל אלימות מתנחלים שגובתה על ידי הצבא".

לפי "בצלם" האלימות של המתנחלים נמשכה גם בימים האחרונים: לפני כעשרה ימים פלשו מתנחלים לבתים בכפר בדרום הר חברון ואיימו על התושבים. ביום חמישי האחרון פרסמו ב"בצלם" תיעוד של מתנחלים מציתים חנויות ומכוניות בכניסה לכפר באזור שכם.

ב-16.10 פנתה האגודה לזכויות האזרח, יחד עם הארגונים יש דין, חקל ובמקום, לחברי הקבינט המצומצם, לרמטכ"ל ולמפכ"ל המשטרה בדרישה "לעצור את הפקרת תושבי הגדה". בפנייה פירטה עו"ד רוני פלי "עשרות רבות של פגיעות בפלסטינים חפים מפשע וברכושם, החל מירי של אש חיה על פלסטינים, ועד לאיומים שאם לא יברחו, דמם בראשם".

"בנוסף לפגיעה המכוונת בנפש, קבוצות אלימות מגרשות קהילות רועים רבות מבתיהן. משפחות רבות קיבלו אולטימטום ממתנחלים להתפנות תוך מספר שעות, ולא – יבולע להן", נכתב בפנייה, "המאיימים מעלים רחפנים כדי לוודא שהמשפחות אכן מתפנות. הצבא מצידו הציב חסימות על חלק מהדרכים המובילות לקהילות, ועקב כך אפילו המנוסה הופכת לכמעט בלתי אפשרית.

"פניות חוזרות ונשנות של ארגונים ופעילים לא רק שאינן מובילות למתן הגנה לקהילות המאוימות או להסרת החסימות, אלא שלעיתים כוחות הביטחון אומרים במפורש שאין להם איך לסייע או כל רצון לעשות כן. במקרים מסוימים, חמורים אף יותר, חיילים מסייעים לפורעים, מי באופן אקטיבי ומי תוך מתן אבטחה היקפית למעשים בלתי חוקיים אלה מצד אוכלוסיות ישראליות כלפי הקהילות והפרטים הפלסטינים".

ב-29 באוקטובר פרסמו 30 ארגוני זכויות אדם ישראלים מכתב הקורא "לעצור את הטרנספר בגדה המערבית". לפי המכתב, שבעה פלסטינים נרצחו ביהודה ושומרון מאז תחילת המלחמה ו-13 קהילות נעקרו. באותו יום נשלחה פנייה נוספת מהאגודה לזכויות האזרח לפיה "המתקפה האלימה של המתנחלים על פלסטינים בגדה המערבית גבתה עד כה את חייהם של 7 פלסטינים, הובילה לגירושם של 896 בני אדם מ-15 קהילות שונות וגרמה לנזקים אדירים לרכוש, תשתיות, ציוד חקלאי, עדרים, עצים ושדות".

פנייה לדובר צה"ל באשר למקרים המפורטים טרם נענתה.

להורדת הקובץ (PDF, 279KB)

להורדת הקובץ (PDF, 286KB)

להורדת הקובץ (PDF, 137KB)