ה"ניו יורק טיימס" פרסם שלשום (17 באוקטובר) טור פרי עטו של הפרשן השמרני-רפובליקני ברט סטיבנס, זוכה פרס פוליצר לעיתונות בתחום הפרשנות בשנת 2013, ומי שנמנה על הזרם השמרני-רפובליקני המתנגד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ. סטיבנס, הסמן הימני בעיתון הליברלי, מהלל בטורו מהלל באופן מפתיע את מנהיגותו של לא אחר מאשר ג'ו ביידן, הנשיא הדמוקרטי, לאחר שובו ממסעו בישראל בעת מלחמה, ותוקף באופן חסר תקדים את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.

"הטור הזה לא תמיד שופע בשבחים לנשיא ביידן וממשלו. השבוע הזה הוא חריג", פותח סטיבנס, "ב-8 באוקטובר, למחרת הזוועה הגדולה ביותר בהיסטוריה היהודית מאז אושוויץ וברגן-בלזן, התעוררו יהודים בישראל ובפזורה ללא מנהיג", הוא מתאר את היממה אחרי הטבח הנורא שביצע חמאס.

"ראש ממשלת ישראל מעולם לא היה, במובן הפורמלי, מנהיגם של היהודים - גם כאשר בתפקיד החזיקו אנשים ראויים הרבה יותר מבנימין נתניהו", כותב סטיבנס על ראש הממשלה, "לעם היהודי יש זיכרון ארוך; לא משנה מה יקרה בהמשך, נתניהו ייזכר, באופן בלתי הפיך, כמי שנכשל. לא באופן טרגי, בטח שלא באופן הרואי, אלא מתוך אנוכיות ושחצנות נתעבים. הוא שומר על סמכות פוליטית אך נטול סמכות מוסרית. אני לא יכול לדמיין עתיד עבורו או עבור קבינט החנפנים המנופחים שלו אלא בגלות, במחנות סגורים או בתאי כלא".

ברט סטיבנס (צילום: גרנט ויקס, CC BY 2.0)

ברט סטיבנס (צילום: גרנט ויקס, CC BY 2.0)

את האמירה יוצאת הדופן נגד נתניהו כשהיא מגיעה מפרשן אמריקאי קונסרבטיבי, מלווה סטיבנס במחמאות לביידן כמי שמילא את הוואקום שנוצר על ידי נתניהו וממשלתו, ומשבח את הנאום שנשא הנשיא ב-10 באוקטובר, "על בהירותו המוסרית, עוצמתו הרגשית והישירות הפוליטית שלו".

אלו בדיוק הדברים שהעם היהודי היה זקוק לשמוע בשעתו הקשה, כותב סטיבנס על נאום ביידן, "אנו זקוקים למנהיגים פוליטיים שישמרו על היכולת לקרוא לברבריות בשמה, ושמחויבים מבחינתם להביס אותה". בהמשך תוקף הפרשן את הנשיא הרפובליקאי לשעבר דונלד טראמפ, מי שמסתמן כמועמד הרפובליקאי לנשיאות בבחירות הקרובות, על המחמאות שהעניק לחיזבאללה ולרודן הרוסי פוטין, ולועג ליהודים אמריקאים קונסרבטיבים שראו בו ידיד אמת לישראל.

המערכה לחיסול חמאס, מסכם סטיבנס, תושלם טוב יותר כשנתניהו יעזוב את משרד ראש הממשלה ולא יוכל להעניק קדימות לאינטרסים האישיים שלו לפני האינטרסים הלאומיים של ישראל.

סטיבנס כבר תקף בעבר את נתניהו, וכתב כבר ב-2019 כי "הגיע הזמן שביבי ילך הביתה. הוא היה ראש ממשלה אפקטיבי ופוליטיקאי מוכשר, אך הוא פגום בצורה רעילה", אולם באותה שנה גם הגן עליו כשבמהדורה הבינלאומית של ה"ניו יורק טיימס" התפרסמה קריקטורה שנויה במחלוקת שהראתה את נתניהו ככלב נחייה המוביל את טראמפ העיוור. "הניו יורק טיימס חייב להתנצל בפני נתניהו", כתב אז סטיבנס.