המשנה ליועמ"שית לממשלה, גיל לימון, לא יקבע אם השרה גלית דיסטל-אטבריאן הפרה את הנחיות הייעוץ המשפטי לממשלה כשקידמה בחשבון הטוויטר שלה גוף מסחרי. חצי שנה אחרי פניית "שקוף" ליועמ"שית, נמסר כי מאחר שהשרה פרסמה את הדברים בבימה שאינה "הפלטפורמות הממשלתיות הרשמיות", מדובר ב"שאלה משפטית מורכבת". לדברי לימון, העניין מצוי כרגע בבחינה משפטית.

במרץ האחרון פירסמה השרה דיסטל-אטבריאן בטוויטר קידום מכירות לערוץ 14 באופן שאינו משתמע לשתי פנים. "עכשיו 14", כתבה השרה. "לחיצה קטנה בשלט שעושה היסטוריה. לכו על זה". לציוץ זה נוספו בהמשך ציוצים נוספים שקידמו את הערוץ המסחרי, המשדר באופן קבוע תעמולה למען הממשלה.

הנחיות היועץ המשפטי לממשלה בדבר מתן חסות על ידי עובדי ציבור קובעות כי חל איסור על עובד ציבור להעניק חסות לגוף מסחרי. בהנחיות מוסבר שמתן חסות מעלה חשד לניגוד עניינים כשעובד הציבור יידרש להחלטה הנוגעת לגוף שנתן לו חסות.

למרות זאת, בתשובת הייעוץ המשפטי לממשלה לפניית "שקוף" נמסר כי לא יינקט כל צעד כלשהו כלפי השרה, אפילו לא הוראה להסיר את הציוצים הפרסומיים. הייעוץ המשפטי לממשלה רק כתב לשרה כי "לעמדתנו, יש מקום לנקוט משנה זהירות ביחס לאפשרות שפעולה או שפרסום מטעמה ייתפסו כמתן חסות ממשלתית, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם אמות המידה המפורטות בהנחיה".

תשובתו של המשנה ליועמ"שית לפיה חשבון הטוויטר של השרה אינו "פלטפורמה ממשלתית רשמית" ולכן חלים עליו חוקים אחרים, אינה עולה בקנה אחד עם עמדת מבקר המדינה. התשובה מעלה תהיות נוספות: במה שונה, למשל, חשבון הטוויטר של דיסטל-אטבריאן מערוץ היוטיוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שגם הוא ערוץ פרטי ולא ממשלתי? ובכלל: באיזה שלב עובד ציבור מחליף את כובעו ונעשה אדם פרטי?

"מרבית חשבונותיהם של נבחרי הציבור ברשתות החברתיות הם בעלי סממנים ציבוריים מובהקים", אומרת עו"ד ליעד ורצהיזר העוסקת בתחום. "מדובר בחשבונות פומביים, המשמשים לצרכי קשר עם הציבור ופרסום תכנים הקשורים למילוי התפקיד הציבורי, ואשר ממומנים – לא אחת – מכספי הציבור. לפיכך - וזו אף עמדתו העקבית של מבקר המדינה - חלים עליהם כללי המשפט הציבורי".

לדברי ורצהיזר, "שאלת תחולת ההנחיות, האוסרות על עובדי ציבור לתת חסות לגוף מסחרי, אינה מורכבת כלל, ועל היועצת המשפטית לממשלה להבהיר זאת לנבחרי הציבור, ויפה שעה אחת קודם".

רף ענישה נמוך

הדרישות האתיות משרים בישראל נמוכות, למרבה האבסורד, מהדרישות האתיות מחברי כנסת. כשרה שאינה חברת כנסת, דיסטל-אטבריאן אינה נתונה למרותה של ועדת האתיקה של הכנסת. חברי כנסת שהוועדה קובעת כי עברו עבירות אתיות עלולים לספוג סנקציות כגון אזהרות, שלילת רשות הדיבור במליאה לתקופה מסוימת ובמקרים חמורים גם הרחקה מישיבות המליאה.

הצעדים בהם יכול לנקוט הייעוץ המשפטי לממשלה נגד שרים, לעומת זאת, מוגבלים יותר. המשנה ליועמ"שית יכול להוציא, אם יבחר בכך, חוות דעת משפטית לפיה הציוצים של שרת ההסברה מפרים את הנחיות היועמ"ש בנושא פרסום גופים מסחריים. בנוסף, המשנה ליועמ"שית יכול להורות לשרה להסיר ציוצים מסוג זה, ולהנחותה שלא לפרסם גופים מסחריים.

הקידום שעשתה דיסטל-אטבריאן לערוץ 14 מזכיר את הקידום שעשתה ב-2016 שרת התרבות דאז, מירי רגב, לתוכנית הטלוויזיה "אייל גולן קורא לכם" שבערוץ 24. אלא שבניגוד לדיסטל-אטבריאן, רגב הייתה גם חברת כנסת ולכן ועדת האתיקה יכלה לפסוק בעניינה. במקרה של רגב, ועדת האתיקה קבעה כי השרה "חצתה כל גבול" ועסקה ב"יח"צנות אסורה".

"הוועדה קוראת אפוא לחברי הכנסת להקפיד על הגבולות ולהימנע ממה שעלול להיראות כרתימתם למסע פרסום ויחסי ציבור של גורמים מסחריים, עניין שאף עלול לעלות לכדי הפרה אתית והטלת סנקציות בהתאם", נכתב בהחלטת הוועדה. בסופו של דבר, חברי הוועדה החליטו לא להטיל על רגב סנקציה כלשהי.

השרה דיסטל וגברת אטבריאן

האם כשצייצה גלית דיסטל-אטבריאן על ערוץ 14, היא עשתה זאת כאדם פרטי או כנושאת משרה ציבורית? גם אם נקבל את נקודת המוצא של המשנה ליועמ"שית לפיה קיים הבדל מהותי בין פלטפורמות פרטיות ל"פלטפורמות הממשלתיות הרשמיות", לא בטוח שחשבון הטוויטר של שרת ההסברה יכול בכלל להיכנס תחת ההגדרה של "חשבון פרטי". החשבון לא היה קיים לפני השבעתה לכנסת, הוא מוצג על ידי דיסטל-אטבריאן כחשבון ציבורי וגיוס העוקבים אליו היה תוך שימוש בכובעיה כחברת כנסת ושרה.

דיסטל-אטבריאן הושבעה לראשונה לכנסת ב-6 באפריל 2021. יממה לאחר מכן נפתח חשבון הטוויטר שלה, שאותו הגדירה כ"טוויטר הרשמי של חה"כ גלית דיסטל אטבריאן". שורת ההסבר נשמרה לאורך כל תקופת כהונתה כחברת כנסת.

לאחר שמונתה לשרה, הוחלפה תמונת הפרופיל של דיסטל-אטבריאן לתמונתה הרשמית כשרה, ובשורת ההסבר נכתב בעברית ובאנגלית כי היא "שרת ההסברה של מדינת ישראל".

נוסח הדברים מותיר מעט מאוד מקום לפרשנות אם מדובר בבמה פרטית או שמא מקום להצגת עמדותיה כחברת כנסת, ולאחר מכן כשרה.

תשובתו המלאה של המשנה ליועמ"שית, גיל לימון:

להורדת הקובץ (PDF, 121KB)

מדוברות השרה גלית דיסטל-אטבריאן נמסר כי אין בכוונתם להגיב לפרסום.