לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

במהלך ששת החודשים הראשונים של שנת 2023 חלה ירידה קלה בשיעור הנשים הערביות וירידה משמעותית יותר בשיעור המומחים הערבים אשר הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל לעומת שנת 2022, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך מאז 2016 בשיתוף עמותת סיכוי ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

המדד בוחן את כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצי הטלוויזיה כאן 11, קשת 12 ורשת 13 וכן ברשתות הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל. כלי התקשורת הללו, מהזרם המרכזי במדינת ישראל, אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

זהו החלק השלישי והאחרון בסדרת הפרסומים המסכמת את מדד הייצוג למחצית הראשונה של שנת 2023. בין הממצאים שפורסמו: שיעור הייצוג בששת החודשים הראשונים של השנה ירד מ-3.4% ל-3%, והוא רחוק מלייצג כראוי חברה המונה כ-18% מאזרחי המדינה: מתוך כ-53 אלף דוברים בתוכניות האקטואליה בתקשורת המשודרת, רק 1,600 היו ערבים. מבין כלי התקשורת, תאגיד השידור הציבורי, ובפרט כאן ב', בולט בשיעור ייצוג גבוה יחסית, ואילו קשת 12 היא בעלת שיעור הייצוג הנמוך ביותר.

התוכניות בעלות שיעור הייצוג הגבוה ביותר במחצית הראשונה של 2023 הן "המטה המרכזי" של רשת 13 (8.8%), "סדר יום" של כאן ב' (8.3%) ו"עצם העניין" של כאן 11 (7.5%). בתחתית הטבלה, עם שיעור הייצוג הנמוך ביותר, נמצאות "נכון להבוקר" בהנחיית אילנה דיין בגלי-צה"ל (0.7%), "אולפן שישי" בהנחיית דני קושמרו בחדשות 12 (0.6%) ו"חמש עם רפי רשף", אף היא בחדשות 12 (0.4%).

מלבד בדיקת מספר הדוברים הערבים בשידורי האקטואליה המרכזיים, מדד הייצוג בוחן גם כמה מהדוברים הערבים הן נשים, כמו גם כמה מהם מתראיינים על רקע מומחיותם בתחום מסוים ולא רק משום היותם ערבים. כאמור, בכל הקשור לנשים ומומחים מהחברה הערבית חלה ירידה בשיעור השתתפותם בערוצים המרכזיים במהלך המחצית הראשונה של שנת 2023.

שיעור הנשים באוכלוסייה הערבית עומד על כ-50%, אולם בתקשורת הישראלית הן כמעט ולא מקבלות ביטוי. בששת החודשים הראשונים של השנה חלה ירידה בשיעור הנשים מתוך כלל הדוברים הערבים, זאת בהמשך למגמה שנרשמה בשנת 2022.

בשנת 2016 רק 13.5% מכלל הדוברים הערבים בתקשורת הישראלית בעברית היו נשים, בשנת 2017 עלה הנתון ל-18.2%, ובשנת 2018 כבר כ-19.5% מהדוברים היו נשים. בשנת 2019, כ-20.8% מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בכלי התקשורת המרכזיים היו נשים אך בשנה שעברה ירד המספר לכ-16.9% בלבד. בשנת 2021 שוב התהפכה המגמה כך ש-19.6% מכלל הדוברים הערבים היו נשים, בשנת 2022 רק 17.9% מכלל הדוברים הערבים היו נשים ואילו במחצית הראשונה של 2023 עמד שיעור הנשים על 17.7% מתוך כלל הדוברים הערבים.

כמו בשנת 2022, גם במחצית הראשונה של 2023 הדוברת הבולטת היתה עאידה תומא-סלימאן, חברת-הכנסת מרשימת חד"ש-תע"ל. אחריה אשת התקשורת פרידה ג'אבר-בראנסי, שהופעותיה הקבועות ב"המטה המרכזי" של חדשות 13 הביאו את התוכנית למקום הראשון בטבלה. מלבדן בלטו גם העיתונאית סמאח סלאימה והשחקנית לוסי איוב.

גם במחצית הראשונה של 2023 סבלו נשים ערביות מהדרה כפולה, הן כנשים והן כערביות. מתוך כ-53 אלף דוברים שהופיעו בתוכניות האקטואליה של כאן 11, כאן ב', גלי-צה"ל, רשת 13 וקשת 12 בששת החודשים הראשונים של 2023, רק 294 היו נשים ערביות, כלומר כ-0.6% בלבד. חלקן של נשים ערביות בקרב אזרחי מדינת ישראל, נזכיר, עומד על כ-9%.

חלוקה לפי כלי תקשורת מעלה כי במחצית הראשונה של שנת 2023 רק בשני כלי תקשורת היו למעלה מ-20% דוברות ערביות. באופן מעניין, מדובר בגלי-צה"ל וברשת 13, שנמצאות כאמור בתחתית הטבלה הכללית של הייצוג. בין התוכניות בהן ניתן ייצוג נאה לנשים ערביות בגלי-צה"ל בולטת "נכון להבוקר". שיעור הייצוג הכללי בתוכנית היה, כאמור, נמוך מאוד, ועמד על 0.7%, אולם 40% מהדוברים היו נשים. ברשת 13 בלטה "המטה המרכזי", שם כ-69% מהדוברים הערבים היו נשים, שוב - בעיקר בשל הופעותיה של אשת התקשורת פרידה ג'אבר-בראנסי.

כ-17% מהדוברים הערבים שהופיעו בכאן ב' היו נשים. בהקשר זה ניתן לציין לטובה את "סדר יום", שם כ-30% מהדוברים הערבים היו נשים. בכאן 11 רק 15% מהדוברים הערבים היו נשים ואילו בקשת 12, שהגיעה למקום האחרון בטבלת גופי השידור, הדירו במיוחד גם את הדוברות הערביות. רק 13% ממעט הדוברים הערבים שהצליחו להשתבץ בתוכניות החדשות והאקטואליה של קשת 12 היו נשים.

מבין התוכניות המרכזיות בלטו לרעה "אולפן שישי" של קשת 12 ו"חמש עם רפי רשף", אף היא של קשת 12. בשתי התוכניות, שהגיעו למקומות האחרונים בטבלת הייצוג, לא הופיעה אפילו אישה ערבייה אחת בכל ששת החודשים הראשונים של השנה.

מאפיין נוסף של הדוברים הערבים שנלקח בחשבון במדד הייצוג הוא ההקשר של הראיון. האם הדוברים קיבלו זכות ביטוי בשל תחום התמחותם או בלי קשר לכך? האם התראיינו כרופאים, זמרים והיסטוריונים, או מפני שקרוב משפחתם נרצח, למשל? כשאדם מתראיין כמומחה, הוא יוצג באופן טבעי באור חיובי.

במדד זה נרשמה בשנה האחרונה ירידה חדה בהשוואה לשנים קודמות. רק 10% מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בערוצי השידור המרכזיים הופיעו כמומחים בתחומם, הנתון הנמוך ביותר מאז הושק המדד בשנת 2016.

חלוקה לכלי תקשורת מעלה כי רשת 13 מובילה בפער ניכר בהצגת מומחים מהחברה הערבית, לא מעט בזכות "המטה המרכזי" שם כ-69% מהדוברים הערבים הופיעו כמומחים. שוב, כמו במקרה של ייצוג הנשים, הנתון הגבוה מגיע הודות להופעותיה הקבועות של אשת התקשורת פרידה ג'אבר-בראנסי.

בשתי תחנות הרדיו הציבורי רק 11% מהדוברים הערבים הופיעו כמומחים. בכאן ב' בלטה לטובה "סדר יום", בהגשת קרן נויבך ובעריכת מירית הושמנד, שכ-18% מהדוברים הערבים שהופיעו בה הוזמנו לשידור בשל תחום מומחיותם. בגל"צ בלטה לטובה התוכנית של ספי עובדיה ויניר קוזין, שם כ-17% מהדוברים הערבים הופיעו בשל תחום מומחיותם.

בקשת 12 רק 5% מהדוברים הערבים הוזמנו להופיע בשל תחום מומחיותם ואילו בכאן 11 הציגו נתון נמוך במידה חריגה - רק כ-2% מהדוברים הערבים שהגיעו לתוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ הטלוויזיה הציבורי הוזמנו בשל תחום מומחיותם.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויפעת מחקרי מדיה​​​​​​​​