ראש האופוזיציה יאיר לפיד העיד היום (12.6) במשפט המו"לים על שתי שיחות קצרות, כמעט אגביות, שהתרחשו בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיץ 2013, עת כיהן כשר האוצר. נתניהו, כך לפי לפיד, שאל אותו בשתי הזדמנויות שונות מה דעתו לגבי בקשתו של ארנון מילצ'ן לקדם את הארכת הפטור לתושבים חוזרים מתשלום ומדיווח מס, ועודד אותו להיענות לאיש העסקים.

מילצ'ן, מיליארדר בעל עסקים חובקי עולם, הוא מי שלפי כתב האישום שהוגש נגד נתניהו הרעיף על ראש הממשלה ועל רעייתו שרה טובות הנאה בשווי מאות אלפי שקלים, בעיקר סיגרים לנתניהו ובקבוקי שמפניה לרעייתו. מילצ'ן הוא גם מי שעל שמו נקרא "חוק מילצ'ן", שהעבירה ממשלת אהוד אולמרט בשנת 2008 ואשר העניק מלכתחילה את הטבות המס לתושבים חוזרים שכמותו.

מילצ'ן עצמו זכה למעמד של תושב חוזר פטור מתשלום ודיווח מס בשנת 2009, אבל נראה שרצה להמשיך ליהנות מהמעמד המיוחד לאורך עשרים שנה, עד 2029. הסמכות הבלעדית להארכת משך הפטור מתשלום ודיווח מס מעשר שנים לעשרים שנה נתונה בידי שר האוצר, אז יאיר לפיד. מילצ'ן פנה אל לפיד בעניין אך התביעה מתרכזת בפניות שלו אל נתניהו – ועוד יותר מכך בפניות של נתניהו, כשלוחו של מילצ'ן, אל לפיד. מבחינת התביעה אלו חלק מהפעולות השלטוניות שביצע נתניהו, שנאשם בפרשה זו בהפרת אמונים, בהיותו בניגוד עניינים בנוגע לאינטרסים הכלכליים והאישיים של מילצ'ן.

בנימין נתניהו וארנון מילצ'ן, 2005 (צילום: פלאש 90)

בנימין נתניהו וארנון מילצ'ן, 2005 (צילום: פלאש 90)

בחקירה הראשית הקצרצרה, במענה לשאלות עו"ד ד"ר אלון גילדין מפרקליטות מיסוי וכלכלה, תיאר לפיד את השיחות שקיים עם נתניהו.

"היו שתי פעמים", אמר לפיד וגירד את רקתו באצבעו. "פעם אחת זה עלה כשישבנו בבלפור אצלו, ופעם אחת בכניסה לקבינט. בפעם הראשונה הוא אמר לי, אני לא זוכר להדביק את השיחה למקום, הוא אמר לי: 'מילצ'ן דיבר איתך על החוק?'. אמרתי לו 'כן', הוא אמר לי 'מה אתה חושב?', ואמרתי: 'לא נראה לי כל-כך'. הוא אמר לי 'חוק טוב, חוק טוב'. זהו. היה מאוד אגבי, ופעם שנייה בעצם אותו דבר. אמר לי 'מה עם זה?', אמרתי 'לא חושב שזה יקרה', אמר לי: 'חוק טוב, חוק טוב'".

לפיד המשיך והעיד כי בתקופתו כשר אוצר לא היו לו "המון" שיחות עם נתניהו בנושאים כלכליים. בתשובה לשאלה עד כמה אופיינית פנייה של ראש ממשלה לשר אוצר בנושא תקנה קונקרטית בתחום המסים השיב לפיד: "זה לא אופייני, אני ייחסתי את זה לעובדה ששנינו מכירים אותו [את מילצ'ן], אבל זה נושא שלא מדברים עליו ראש ממשלה ושר אוצר. תקנות מס, זה שולי מדי".

איזו אמת מרימה את ראשה

את רוב יום הדיונים תפסה החקירה הנגדית של לפיד בידי עו"ד עמית חדד, סנגורו של ראש הממשלה נתניהו. התזה שהציגה ההגנה היא כי לפיד המציא יש מאין שתי פגישות שבהן נתניהו כביכול פנה אליו בשליחות מילצ'ן, ואחר-כך שינה פרטים בגרסתו כדי שתתאים לראיות חיצוניות מזמן אמת, וזאת כדי להפליל את יריבו הפוליטי נתניהו. לפיד כמובן הכחיש זאת מכל וכל.

תחילה לפיד אישר בתשובה לשאלות עו"ד חדד כי האמירות של נתניהו אליו היו אגביות, כי ראש הממשלה לא עשה דבר כשדחה את בקשתו וכי לא פנה אליו בהמשך פעם נוספת. בהמשך אישר כי לא תיעד את השיחות הללו בשום דרך, לא דיבר עליהן עם איש ולא עשה דבר בעקבותיהן. מנקודת המבט של לפיד, כך העיד הפוליטיקאי בעבר ושב ואישר גם היום בבית-המשפט, הפניות של נתניהו אליו היו פניות שנועדו "לסמן V", כדי שאחר-כך "יוכל לחזור אליו ולהגיד 'דיברתי איתו, דיברתי איתו'".

במהלך יום הדיונים העיר עו"ד חדד: "לטעמנו האישום הזה מת כבר מהדברים שנאמרו עד כה, אירוע של 'לסמן V'". בכך התעלם הסנגור של נתניהו מכך שגם אם נתניהו רק ביקש "לסמן V" כדי שיוכל להגיד למילצ'ן שפעל למענו, עדיין מדובר בהפרת אמונים.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד לפני עדותו במשפט המו"לים, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 12.6.23 (צילום: יונתן זינדל)

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד לפני עדותו במשפט המו"לים, היום בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: יונתן זינדל)

בחקירתו הדגיש עו"ד חדד סתירות שאיתר בגרסאותיו של ראש האופוזיציה. במשטרה טען לפיד כי לא ענה לבקשות נתניהו, ואילו כיום הוא אומר כי הבהיר לו שאינו חושב שמדובר ברעיון טוב. במשטרה טען כי שתי הפגישות נערכו במעון הרשמי בבלפור, ואילו בגרסתו העדכנית רק פגישה אחת התקיימה בבלפור והשנייה ליד חדר הקבינט.

"למה לא אמרת שהיתה פגישה בקבינט?", שאל עו"ד חדד על חקירתו של לפיד במשטרה.

"כנראה שבשלב הזה של החקירה מדברים איתי על הפגישה הזו", השיב לפיד, בכוונו לפגישה בבלפור.

"לא לא לא", העיר עו"ד חדד. "הרי יש לאמת איזה אופי מכוער – היא זוקפת את ראשה כל הזמן".

לפיד: "אני יודע דבר אחד, שראש הממשלה דיבר איתי פעמיים, אמר לי 'זה חוק טוב, זה חוק טוב', אמרתי לו 'זה לא חוק טוב', וכל היתר – אין לי בעיה לשתף פעולה עם הרעש הזה, אבל העובדות הן פשוטות"

"נכון", השיב לפיד מיד, ואז אמר: "אני לא חושב שלאמת יש אופי מכוער". עו"ד חדד חידד ואמר כי האמת אכן לא זוקפת את ראשה כל הזמן, אלא רק "בזמן לא נוח", וכי זה מה שמכוער בה.

"למה לא אמרת שהיתה פגישה בקבינט?", ניסה שוב עו"ד חדד.

"טוב שאני פה בבית-המשפט ואני יכול להגיד לך שהוא דיבר איתי גם על זה בפגישה עם הקבינט", השיב לפיד.

אחרי עוד כמה וכמה נסיונות לחלץ מלפיד תשובה לשאלה מדוע בשנת 2017 לא אמר לחוקרי המשטרה כי אחת הפגישות עם נתניהו היתה בסמוך לחדר הקבינט השיב לפיד: "אני לא יודע להגיד לכם, עשר שנים אחרי, אם זה היה קודם בקבינט או אחר-כך בבלפור. אני יודע דבר אחד, שראש הממשלה דיבר איתי פעמיים, אמר לי 'זה חוק טוב, זה חוק טוב', אמרתי לו 'זה לא חוק טוב', וכל היתר – אין לי בעיה לשתף פעולה עם הרעש הזה, אבל העובדות הן פשוטות".

"השאלה היתה למה לא אמרת קבינט", התערבה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן.

"אני לא זוכר", השיב לפיד.

"ופתאום היתה לך התגלות אליהו ב-2023? זכרת על הקבינט?", תהה עו"ד חדד.

"ב-2017 באתי לחקירה וידעתי רק דבר אחד, שראש הממשלה דיבר איתי פעמיים על החוק של מילצ'ן, ואחר-כך כולנו גילינו שהוא גם מקבל מתנות תוך כדי, זו האמת שמרימה את ראשה", השיב לפיד.

יומני היקר

עו"ד חדד הציג ללפיד את יומן לשכתו כשר אוצר משנת 2013, שנחשף בעקבות בקשת חופש מידע של התנועה לחופש המידע, ובאמצעות הצלבה עם יומנו של ראש הממשלה נתניהו מאותה שנה ביקש לטעון שלא רק שלא היו שתי פגישות ביניהם בבלפור – אפילו אחת לא היתה.

אגב כך שאל עו"ד חדד את לפיד על ההשחרות ביומן שלו. לפיד טען כי ההשחרות בוצעו בידי צוותו במשרד האוצר והעיר בהקשר זה כי "היה סיפור גדול" על השחרות ביומנים של פוליטיקאים: "אפילו דיברו על זה שפגישות איתך לא הופיעו ביומנו של ראש הממשלה". בכך, כך נראה, כיוון לפיד לפרסום באתר "העין השביעית" מהשנה שעברה, שניתח את יומנו של נתניהו שנחשף לאחר שנים של עיכובים מצדו של ראש הממשלה.

"עמית חדד – בבית ראש הממשלה", קטע מיומנו של ראש הממשלה נתניהו מיום 21.4.2020

"עמית חדד – בבית ראש הממשלה", קטע מיומנו של ראש הממשלה נתניהו מיום 21.4.2020

עו"ד חדד הראה כי כל הפגישות של נתניהו עם לפיד הרשומות ביומן באוגוסט 2013 – התקופה שבה מילצ'ן היה בישראל, נפגש עם לפיד ועודד אותו לקדם את הארכת הפטור – התקיימו מחוץ למעון הרשמי בבלפור.

אולם ב-9.8.2013, יום שישי בשעת צהריים, רשומה ביומן של לפיד פגישה עם נתניהו. מבחינת עו"ד חדד הפגישה הזו לא התקיימה, ובוודאי לא בבלפור, שכן ביומן של נתניהו רשומות לראש הממשלה פגישות עם גורמים אחרים. עם זאת, עו"ד חדד לא הציג כל הסבר מדוע יש להעדיף את גרסת יומן נתניהו על פני זו של יומן לפיד. בנוסף, ב-4.9.2013 היתה ללפיד פגישה נוספת עם נתניהו, אך זו אירעה בצהרי ערב ראש השנה, ולפיד העיד כי אינו זוכר שאחת משתי השיחות שלו עם נתניהו על ענייני מילצ'ן התרחשה בערב ראש השנה.

"עם עורכי-הדין שלך, עברתם על היומן שלך וראית שמה לעשות, אין פגישות בבלפור באוגוסט 2013, ולכן היה צריך לבוא ולהזיז את הפגישות", טען עו"ד חדד. "כדי שלא תהיה מבוכת יומנים שינו את זה ל'לא זוכר איזו פגישה ראשונה פה ואיזו שם', ופתאום זה נדד לקבינט".

"זה ניסיון יפה, זה פשוט לא נכון", השיב לפיד.

בהמשך פנה לפיד אל השופטים ואמר: "אם יותר לי להוסיף לבית-המשפט, 'איפה זה היה' זה יותר שולי, 'מה ראש הממשלה אמר' – זה נחרט בזיכרון, כי ראש הממשלה אומר את זה".

צלמי עיתונות מקיפים את יאיר לפיד עם כניסתו לאולם בית המשפט המחוזי, 12.6.23 (צילום: אורן פרסיקו)

צלמי עיתונות מקיפים את יאיר לפיד, היום עם כניסתו לאולם בית-המשפט (צילום: אורן פרסיקו)

"אז כל הדברים לא בזכרונך אבל הטקסט הזה משום מה בזיכרון", העיר עו"ד חדד.

"לא משום מה", אמר לפיד.

"ובנוסף אין לנו תרשומת שלך בנושא, אין מי ששמע את זה בזמן אמת, אין מי שסיפרת לו, אין הוראה לביצוע שנתת בעקבות זה, חוץ מהבל פיך שאתה בכל זאת יו"ר האופוזיציה, יריב פוליטי של ראש הממשלה נתניהו בשנת 2017".

"לא הייתי הולך לשם", העיר בתגובה לפיד.

"לא היית יריב פוליטי?", היתמם עו"ד חדד.

"בוודאי, גם היום", השיב לפיד, "רק אומר לך דבר אחד: אין שום סיכוי בעולם שהייתי משקר או מבזה את בית-המשפט במעמד כזה בגלל יריבות פוליטית. אני מתייחס בחרדת קודש לעובדה שאנחנו פה ולזה שאני מעיד על מה שקרה".

מכונת הרעל

בשלב זה עבר הסנגור להתמקד במהימנותו של העד לפיד. לצורך כך הזכיר לו התבטאויות שלו מהעבר, שחלקן סותרות וחלקן פשוט לא הגיוניות, כמו למשל בכל הנוגע לשירותו הצבאי ולנסיבות שבהן הגיע לשרת בעיתון "במחנה". עו"ד חדד הקריא מגרסתו של לפיד לאירוע כפי שהופיעה בספר הכמו-אוטוביוגרפי שכתב בשמו של אביו, יוסף (טומי) לפיד. עו"ד חדד טען כי הסיפור המופיע בספר שקרי.

"זה סיפור על אנקדוטה בתחילת מלחמת לבנון שמה שקרוי 'מכונת הרעל' חוגגת עליה כבר שנים", השיב לפיד. "א', מדובר בספר, אבל מעבר לזה זה סיפור אמיתי שקרה לפני הרבה מאוד שנים. אני לא אשתף פעולה עם כל רכילות מרושעת שאי פעם הופצה עלי על-ידי בעלי עניין שיש להם מכונת רעל שמפיצה אותן".

לפיד: "אני לא אשתף פעולה עם סוג של רכילות של מכונת הרעל, ואני מאוכזב מזה שעורך-דין מכובד בכלל לוקח חלק בזה"

"אנחנו נראה שאתה מספר הרבה סיפורים שלא היו", אמר עו"ד חדד, וביקש לעמת את לפיד עם גרסה אחרת לסיפור, כפי שהציג בראיון לעיתון סטודנטים חיפאי.

"אני לא אשתף פעולה עם הסוג הזה של השאלות", השיב לפיד. "חבל, דווקא היה משפטי עד עכשיו, לא הרגשתי שאתה שותף לסוג כזה של התנהלות".

"אבל מהימנות של עד זה דבר מאוד חשוב", התעקש עו"ד חדד. "אני לא רוצה שאדם מרשים כמוך, ואני באמת מתכוון לזה...".

"הדבר המרשים הוא שיש פוליטיקאים ישרים שלא קיבלו שום דבר מעולם ויש פוליטיקאים שהם נאשמים", השיב לו לפיד.

עו"ד עמית חדד באולם משפט המו"לים, יולי 2022 (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד עמית חדד (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד חדד הקריא ללפיד את הציטוט שלו על אותה פרשה ממלחמת לבנון כפי שפורסם בעיתון הסטודנטים. "אני לא אשתף פעולה עם סוג של רכילות של מכונת הרעל", התעקש לפיד, "ואני מאוכזב מזה שעורך-דין מכובד בכלל לוקח חלק בזה".

"אני רק רוצה להראות שאתה אולי גדול מספרי הסיפורים שהיה אצלנו", הסביר עו"ד חדד, "אני מאוד אוהב סיפורים, רק שזה טוב לפעמים לספר או לעיתון. ולכן אתה משנה, אתה מספר לי פעם אחת שזה היה בבלפור ופעם בקבינט, ופעם אחת בחדר ליד, כל פעם זה משהו אחר. ככה זה בסיפורים, גם פה זה משתנה".

"יש בעיה עם כך שכל השקרנים חושבים שכולם שקרנים וכל המושחתים חושבים שכולם מושחתים", אמר לפיד. "בבית-משפט לא מספרים סיפורים, בבית-משפט אדם צריך תמיד להקפיד על האמת".

בעקבות הערות חוזרות ונשנות של השופטים נאלץ עו"ד חדד לקצר את פרק החקירה על מהימנותו של לפיד, ולשוב לעסוק באישומים שמפניהם מתגונן מרשו.

אם אני רוצה משהו, אני משלם עליו

כבר בתחילת החקירה הנגדית הבהיר עו"ד חדד כי הוא "רוצה לנקות מהשולחן את הטענה שכאילו אני הולך להאשים אותך כעבריין העיקרי ובכך לחלץ את הלקוח שלי". טענה זו מופצת בימים האחרונים על-ידי אוהדיו הקולניים יותר של נתניהו בתקשורת, כמו אלי ציפורי. "אתה לא עבריין", הבהיר עו"ד חדד. "אין לי טענה כזו, בדיוק להפך. אתה פעלת כפי שמצופה משר אוצר, כפי שראש ממשלה פעל כפי שמצופה מראש ממשלה".

לפיד הסכים כמובן לתזה כי פעל באופן ראוי, אך בהמשך הוביל אותו קו המחשבה הזה אל מחוזות האבסורד.

לפיד: "אני יודע שלפעמים הרעיון הזה הפך להיות זר לאנשים, אבל באופן בסיסי, יש בעולם אנשים ישירים ואנשים לא ישרים. אחד האפיונים של אנשים ישרים זה שהם משלמים על עצמם"

מילצ'ן, כך העיד לפיד, פנה אליו בטענה כי יש להאריך את הפטור ממס כי הפטור ימשוך בעלי ממון לישראל, ולרגע אחד לא אמר לו שהוא מעוניין לקדם זאת כדי שהוא באופן אישי לא ישלם מסים בישראל. לפיד אף העיד כי לא ראה בפנייה של מילצ'ן פנייה של "חבר" אלא פנייה של "בן אדם", שמבקש לסייע למדינת ישראל.

עו"ד חדד עמד על היחסים הקרובים בין לפיד למילצ'ן. בשנות התשעים קיבל לפיד הצעת עבודה ממילצ'ן ועבר לכמה חודשים לארצות-הברית כדי לנהל הקמת חטיבת טלוויזיה בעסקי ההפקה של המיליארדר. כששב לישראל, בהיותו איש תקשורת, היה נפגש עם מילצ'ן כשזה היה מגיע למדינה, ואף יצא איתו לבלות במועדון הגנקי בתל-אביב.

לפיד אישר כי גם התארח באחוזתו של מילצ'ן בבית-ינאי ועישן עמו סיגרים, אך התעקש על שני הבדלים משמעותיים בינו לבין נתניהו. ראשית, הוא חדל לעשן לפני שנכנס לפוליטיקה, וחשוב מכך – הוא לא קיבל ממילצ'ן סיגרים.

"אני אז בטח, וגם היום, מרוויח יפה", אמר לפיד, "ואני אם אני רוצה משהו אני משלם עליו. ואם אני לא יכול להרשות לעצמי אז אני לא עושה את זה. כשעישנתי נהגתי להסתובב עם נרתיק עם שניים שלושה סיגרים ולעשן סיגרים של עצמי. יכול להיות שבמשך עשר שנים מילצ'ן פעם אחת נתן לי סיגר. אני יודע שלפעמים הרעיון הזה הפך להיות זר לאנשים, אבל באופן בסיסי, יש בעולם אנשים ישרים ואנשים לא ישרים. אחד האפיונים של אנשים ישרים זה שהם משלמים על עצמם".

בנימין נתניהו משלם לעובדת בבית-הקפה בפארק אריאל שרון. חירייה, 2011 (צילום: משה מילנר, לע"מ)

בנימין נתניהו משלם לעובדת בבית-הקפה בפארק אריאל שרון. חירייה, 2011 (צילום: משה מילנר, לע"מ)

עו"ד חדד קיבל מלפיד אישור לכך שהתארח בסוויטה של מילצ'ן במלון הנסיכה באילת, וכי המיליארדר שילם עבור אירוחו בפריז כשהוזמן להשתתף בחתונת בתו, אך השופטים האיצו בסנגור שוב ושוב להתקדם. עו"ד חדד הציג ללפיד כי מילצ'ן לא פנה לשרי האוצר שלפניו וגם לא לשרי האוצר שאחריו בעניין הארכת הפטור ממס, ותהה אם הוא יודע מדוע. לפיד השיב בשלילה.

"יכול להיות שזה קשור לקשר החברי ביניכם?", שאל עו"ד חדד.

"יכול להיות, אבל הוא לא עד כדי כך קרוב שהוא ירשה לעצמו דברים איתי שהוא לא מרשה לאחרים", היתה התשובה של לפיד.

"אם אגיד לך שהסיבה שהוא פונה אליך זה לא בגלל עניין אישי שלו אלא כי באותה תקופה היה גירעון של 40 מיליארד שקל במדינה ומילצ'ן פונה אליך כי לא מעניין אותו הפטור של עשר שנים, הוא יכול לטוס ללונדון, לבורה-בורה, מה שעניין אותו זה באמת לעזור למדינת ישראל. זה מסתדר עם מה שהוא אמר לך?", שאל עו"ד חדד.

"כן", השיב לפיד.

חבל שלא כולם

לקראת סיום פנה הסנגור לאפיין את היחסים בין לפיד לחוקריו במשטרה. הסנגור של נתניהו הראה לבית-המשפט כי לפיד אמר לחוקריו "יש לכם מספיק 433 בשביל כל הפרשיות שיש לכם בבת אחת?", וכי אמר להם עם סיום החקירה "בהצלחה. תנקו את המדינה הזאתי, היא זקוקה לזה".

עו"ד חדד ראה בכך הכוונה של ראש האופוזיציה לחוקרי ראש הממשלה לפעול לסילוקו של נתניהו מהבמה הציבורית. לפיד טען כי בסך הכל דיבר על שוטרים שעושים את עבודתם נאמנה וכי יש לנקות את המדינה משחיתות.

"אתה לא חושב שזה דבר פסול שראש אופוזיציה מגיע לחקירה נגד היריב הפוליטי שלו ומדרבן את החוקרים, 'תנקו את המדינה'?", שאל עו"ד חדד.

"אני חושב שזה תפקידו של כל איש ציבור. 'תנקו את המדינה משחיתות', חבל שלא כולם עושים את זה, ויש כאלה שמשתתפים בשחיתות", השיב לפיד.

חקירתו הנגדית של לפיד תושלם מחר.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 2.31MB)

משפט המו"לים