משרד הכלכלה שלח היום מכתב למנכ"ל החברה המרכזית למשקאות (CBC ISRAEL), ובו התריע כי המשרד מתכוון להכניס את מוצר הדגל של החברה לפיקוח, כלומר לאלץ אותו להוזיל את מחירו. הסיבה: לפי בדיקת המשרד, מחירי המוצר בישראל הם מהיקרים בעולם. שר הכלכלה, ניר ברקת, ליווה את המכתב בהצהרה תקשורתית: "המונופולים בישראל התרגלו לעלות מחירים מבלי להניד עפעף. הדבר היחיד שמנחה אותם הוא רווח מונופוליסטי על גבו של הצרכן הישראלי".

דברים כדורבנות. כל הכבוד לניר ברקת ולממשלת נתניהו השישית, שאחרי חצי שנה החליטה סוף סוף לטפל לא רק בהחרבת הפרדת הרשויות, מיליציה לבן-גביר והוצאת החמץ מבתי החולים, אלא גם בבעיה המטרידה את הישראלים יותר מכל, לפי הסקרים לפחות: יוקר המחיה. אבל רגע, החברה המרכזית למשקאות? איזה מוצר מזון בסיסי היא מייצרת שחשוב להוזיל דווקא אותו?

החברה המרכזית למשקאות מוכרת יותר לציבור בשם "קוקה קולה ישראל", והמוצר אותו מבקש ברקת להוזיל הוא - קוקה קולה. כן כן, אותה תערובת של סוכר בכמות יחד עם קפאין. בימים האחרונים דיווחו לנו על העליות הצפויות במחירי החלב, הביצים והלחם. בזה, הממשלה לא הצליחה לטפל. אבל ברכיב חיוני לתזונה הישראלית כמו קוקה-קולה, ובכן, הם על זה.

אפשר להתווכח על החיוניות של לחם, ביצים וחלב, אבל אין שום ויכוח לגבי החיוניות של קוקה-קולה: אפס. זירו, אם תרצו. למעשה, אין שום ויכוח שקוקה-קולה היא לא רק חסרת כל ערך תזונתי, אלא מוצר מזיק מאין כמוהו. 60% מהגברים ו-55% מהנשים בישראל סובלים מהשמנה, שקשורה בסוכרת, יתר לחץ דם ועוד. בישראל ישנם יותר מחצי מיליון חולי סוכרת והמספר נמצא בעלייה מתמדת. סוכרת היא גורם המוות השלישי בישראל (נכון ל-2018). עלות הטיפול בחולי סוכרת והשמנה לפי משרד הבריאות: 29 מיליארד שקל לשנה.

בקבוקי קוקה-קולה ומשקאות ממותקים אחרים בסופר "ויקטורי" בת"א, 30.9.21 (צילום: אורן פרסיקו)

גורם עיקרי למגיפת ההשמנה והסוכרת הוא צריכה עודפת של סוכר, והגורם העיקרי לצריכה עודפת של סוכר הוא שתיית משקאות ממותקים. וכשאומרים "משקאות ממותקים", אומרים קוקה-קולה, מונופול בלתי מעורער בישראל. ובליטר קולה יש 27 כפיות סוכר.

"לא ניתן למנוע השמנה עם פעילות גופנית", אמרה ד"ר דורית אדלר, נשיאת הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא, בוועדת הבריאות של הכנסת, "כל מחלות הסוכרת זה תולדה של סביבת מזון מזיקה וזה עוד הרבה יותר מזיק מסיגריות. אם סיגריות היו זולות לא היינו מצליחים למגר, אז אותו הדבר גם לגבי המזון". לכן בדיוק חוקקה הממשלה הקודמת את חוק הסוכר, שהטיל מס על משקאות ממותקים.

המס היה הצלחה מסחררת: הוא הוריד את צריכת המשקאות הממותקים ב-30% והכניס על הדרך מיליארד שקל לקופת המדינה. אבל מי שהעביר את המס היה שר האוצר אביגדור ליברמן, ומכיוון שאנחנו חיים בעידן שבו הענייניות מתה, אחד הדברים הראשונים שעשתה ממשלת נתניהו היה לבטל את המס, לפי דרישת המפלגות החרדיות, שגם עמדו בחזית ההתנגדות לחקיקתו.

"הכנסה לפיקוח של משקאות הקולה עשויה לעודד את הצריכה בשל הורדת המחירים, כך שהצהרת משרד הכלכלה היא מפתיעה", כתבו ב"גלובס"

ביטול המס כמובן לא הוריד את מחירי המשקאות, ומה שירד - עלה אחר-כך שוב. החברות שלשלו את העודף לכיס, המדינה הפסידה מיליארד שקל ממיסים ועוד הרבה יותר בנזקי התחלואה המתגברת. ועכשיו מגיעה ההברקה של ברקת. רוב האתרים פשוט דיווחו כלשונו על הקומוניקט של ברקת, אבל היו לא מעט שתפסו את הראש בתדהמה:

"האם מדינת ישראל - שרק לא מזמן הכריזה מלחמה על המשקאות הממותקים וגם משביטלה את המס עליהם, הודיעה כי הדרך הנכונה להפחתת הצריכה היא קמפיין הסברתי ולא מיסוי, החליטה לפתע לעודד את הצריכה?", שאלו ב"וואלה". "הכנסה לפיקוח של משקאות הקולה עשויה לעודד את הצריכה בשל הורדת המחירים, כך שהצהרת משרד הכלכלה היא מפתיעה", כתבו ב"גלובס". "מדובר בצעד תמוה במיוחד", היתה התגובה "בכלכליסט", "לא הבראת סל מוצרי הפיקוח באמצעות החלפת הלחם הלבן בלחם מקמח מלא, אלא פיקוח על מוצר מזיק לבריאות אף ביחס למוצרים עתירי סוכר אחרים".

ב"דה מרקר", מירב ארלוזורוב סברה שהסיבה לצעד האווילי היא פופוליזם זול: "נתניהו יורה לכל הכיוונים בנסיון להוכיח שהוא פועל להפחתת יוקר המחיה, כמובן מתוך רצון להסיט את הזעם הציבורי מההפיכה המשטרית. אם על הדרך אפשר גם ללכד את העם סביב אויב משותף אחד, מה טוב. במקרה הזה את מקומם של הפלסטינים השנואים מחליפים הטייקונים השנואים לא פחות – החברה המרכזית למשקאות קלים".

דודי ודרורית ורטהיים, בעלי השליטה בקשת 12 וחברת החדשות שלה (צילומים: סיון פרג' ויונתן זינדל)

דודי ודרורית ורטהיים, בעלי השליטה בקשת 12 וחברת החדשות שלה (צילומים: סיון פרג' ויונתן זינדל)

"האסטרטגיה כל כך שקופה, שאי אפשר אלא לגחך למראה", סיכמה ארלוזורוב, אבל למשוואה הזו אפשר להוסיף עוד נתון: לא מדובר בסתם טייקון, אלא בטייקון שגם שולט בערוץ 12. כידוע, מונופול הסוכר של ישראל הוא גם מונופול התקשורת שלה. דודי ורטהיים, הבעלים של החברה המרכזית למשקאות, הוא גם הבעלים של קשת, המפעילה את ערוץ 12 (ואת האתרים N12 ו-mako). הערוץ שבמשפחת נתניהו אוהבים לשנוא, ולכרוך עם ערוץ 13 (נטול אילה חסון ושרון גל) בכינוי "ערוצי התעמולה".

אלא שערוץ 12 הוא הרבה יותר משמעותי מערוץ 13, ומחזיק בנתח עצום של כ-70% מהצפייה בטלוויזיה. גם האתרים שלו מתחרים על המקומות הראשונים בטבלת האתרים הנצפים בישראל. ולאחרונה, מפלס השנאה לערוץ 12 אצל המשפחה המלכותית עלה על גדותיו, אחרי שבערוץ ירדו מהגדר עליה טיפסו לפני שנים עם עמית סגל ובועז ביסמוט, והציבו עמדה מול בליץ החקיקה של ממשלת נתניהו.

האם מאחורי ההכרזה הפופוליסטית, המטופשת והמזיקה של שר הכלכלה ניר ברקת, עומד דווקא נתניהו, שמבקש לשלוח איתות מאיים לורטהיים? נחכה להקלטות.