פחות מאחוז אחד מהאייטמים בכלי התקשורת המובילים לאורך שנת 2022 כלל אזכור של משבר האקלים, כך לפי נתוני חברת יפעת מחקרי מדיה. זאת, אף שמדובר במשבר קיומי המאיים על עצם עתידו של המין האנושי.

מתוך כ-770 אלף דיווחים וכתבות שהופיעו בתקשורת המרכזית הישראלית בשנת 2022, רק ב-6,199 הוזכרו המילים "משבר האקלים" או "התחממות גלובלית", כ-0.8% בלבד. למרות השיעור המזערי, מדובר בהכפלת ההתייחסות למשבר האקלים לעומת בדיקה זהה שערכו ביפעת מחקרי מדיה לפני שנתיים, אז רק 0.4% מהאייטמים בתקשורת המרכזית התייחסו למשבר.

יצוין כי כמו בבדיקה הקודמת, גם הפעם לא נבדק סיקור הסביבה באופן כללי, אלא רק התייחסויות ישירות למשבר האקלים. מדענים ופעילים מתריעים כבר עשרות שנים מפני המשבר, אולם בשנים האחרונות הוא הפך מסוגיה תיאורטית לאירוע חדשותי - או יותר נכון, לשורה של אירועים חדשותיים בקנה מידה מקומי ועולמי. השינויים באקלים נהיו מוחשיים בדמות התחממות מואצת, המסת קרחונים ובעיקר גידול בכמות ובחומרה של אסונות טבע כמו שריפות, שיטפונות, סופות ועוד.

שיפור מה בהיקף הסיקור של המשבר ניתן ללמוד גם מרשימת 20 הנושאים המסוקרים ביותר בשנה שעברה. אם בשנת 2020 הגיע המשבר רק למקום ה-30, ובשנת 2021 הגיע למקום ה-19 הרי שבשנת 2022 טיפס עוד משבר האקלים ותפס את המקום ה-15 מבין 20 הנושאים המסוקרים בתקשורת המרכזית.

בין הנושאים שהקדימו את משבר האקלים בתשומת הלב התקשורתית במהלך שנת 2022 היו סיקור גביע העולם בכדורגל, הגרעין האיראני וביקור ביידן בישראל. בכל זאת הצליח משבר האקלים לעקוף את היקף הסיקור להם זכו נושאים כמו משפט המו"לים, העלאת הריבית, הסכם הגז עם לבנון, המשבר בהיי-טק ודיוני ועדת אסון מירון.

פרופ' עדי וולפסון כתב כאן ב"עין השביעית" על האופן בו סיקרה התקשורת את אחד האירועים הסביבתיים החשובים של 2022, וכיצד הוא משקף את הכשל המתמשך בסיקור: "הסיקור החדשותי של ועידת האקלים של האו"ם בשארם א-שייח חושף לא רק את אוזלת ידם של מנהיגי העולם ואת ערוותה של מדינת ישראל, אלא גם את חולשתה של התקשורת שלנו.

"הדיווח כמעט ולא חורג מגבולות כתבי הסביבה הקבועים, שגם הם, אם נודה על האמת, מעטים מדי וממוקמים בתחתית ההיררכיה במערכות העיתונאית. העורכים לא מנצלים את ההזדמנות שמעניקה הוועידה הבינלאומית המתוקשרת על מנת לפרוץ עם נושאי הסביבה והאקלים אל השיח הפוליטי כאן בישראל.

"בכך הם מוכיחים שהם לא מבינים את גודל השעה, ואפילו את צו השעה, ובעצם לא מאמינים לדיווחים שלהם עצמם על האתגרים ששינוי האקלים מעמיד והדחיפות המיידית של ההתמודדות עימם. כשהתקשורת מדווחת על ועידת האקלים אבל ממסגרת אותה כעניין צדדי, שלא ממש נוגע אלינו, היא מועלת בתפקידה לדווח ללא מורא וללא משוא פנים, ובאחריותה להכתיב סדר יום בעל משמעות".