דיון ההוכחות בתביעות ההדדיות של העיתונאים אבישי גרינצייג ואלי ציפורי התנהל לפני שבועות אחדים בבית-המשפט השלום בהרצליה. גרינצייג טען מעל דוכן העדים כי לדעתו ציפורי לוקה בנפשו ואילו ציפורי העיד מעל אותו דוכן כי הוא מאמין בקיומה של קנוניה ממומנת, רחבת היקף, שנועדה להציגו כאדם לא שפוי.

גרינצייג, עד לאחרונה כתב משפט של "גלובס" וכיום עיתונאי בדסק המשפטי של תאגיד השידור הישראלי, הגיש בשנת 2020 תביעת דיבה בסך מיליון שקלים נגד ציפורי בגין 160 ציוצים בטוויטר ועוד "עשרות רבות" של פרסומים בפייסבוק ואינסטגרם שלדברי גרינצייג הוציאו את דיבתו ופגעו בפרטיותו.

לפי כתב התביעה של גרינצייג, שהוגש באמצעות עו"ד צביקה מצקין, ציפורי כתב כי הוא, בין היתר, "עצלן", "גזען", "שרלטן", "בולשביק", "עיתונאי פח" ו"עיתונאי רקוב", וגם "אידיוט שימושי" ו"משרת ועבד" של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אביחי מנדלבליט. זאת משום שסיקורו של גרינצייג את הסתבכויותיו הפליליות של נתניהו לא נשא חן בעיניו של ציפורי.

ציפורי, לשעבר סגן עורך "גלובס" וכיום בלוגר פורה, הוא מתומכיו הבולטים של ראש הממשלה הנאשם בפלילים בנימין נתניהו. התמסרותו לנתניהו עומדת בבסיס תביעת הדיבה של גרינצייג ותביעות אחרות שציפורי מעורב בהן, שכן ציפורי מרבה לעלוב בעיתונאים שאינם משרתים כמותו את האינטרסים האישיים של ראש הממשלה.

ההירתמות לנתניהו חורזת את עשייתו של ציפורי: הוא הוציא לאור לאחרונה את הספר "הפיכה - הקשר המשחית בין התקשורת לפרקליטות" המהדהד את תיאוריות הקונספירציה של נתניהו. הוא מגיש באופן קבוע את "האולפן של אלי ציפורי ואבי וייס", תוכנית מקוונת שהתפצלה מפרויקט אחר של תומכי נתניהו ("האולפן הפתוח" של כנרת בראשי) ומוקדשת למעקב אחר משפט נתניהו מנקודת מבטו של הנאשם. בצוות הדוברות של נתניהו ובנו יאיר מרבים להדהד את התבטאויותיו של ציפורי ברשתות החברתיות.

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ואלי ציפורי, 22.11.21 (צילום: אורן פרסיקו)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ואלי ציפורי, 22.11.21 (צילום: אורן פרסיקו)

במענה לתביעת גרינצייג הגיש ציפורי, באמצעות עו"ד אוהד מחרז, כתב תביעה שכנגד בדרישה לפצותו ב-200 אלף שקלים בגין פרסומים של גרינצייג נגדו. בין היתר תבע ציפורי בגין ציוצים שבהם כתב גרינצייג כי ציפורי פועל נגדו "במגמתיות מטורללת" וכן כי ציפורי "צריך עזרה". ציפורי טען כי בציוצים של גרינצייג יש משום קביעות על מצבו הנפשי והדגיש כי הוא "אינו משוגע. הוא אינו מטורלל".

כחלק מבירור התביעה הגיש גרינצייג חוות דעת פסיכיאטרית, מאת ד"ר חיים שם-דוד, שקבעה כי מהפרסומים של ציפורי "עולה תמונה של אדם די אימפולסיבי, שלקח על עצמו להילחם לטובת ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ולנקום את פיטוריו מ'גלובס'". לפי חוות הדעת, אפשר שההתנהגות של ציפורי נובעת מ"קווי אופי נרקיסיסטיים או פרנואידיים", מ"מצב פסיכוטי שמצריך טיפול" או ממצב של "מאניה או היפומאניה (הפרעה דו-קוטבית)" אם כי אפשר גם שאין זה המצב ולצורך קביעה ודאית יש לבדוק את ציפורי באופן ישיר.

חוות דעת זו והתייחסויות ממשיות ומדומיינות אליה היא שהולידה, יחד עם מסמכים רפואיים אחרים, תביעה נוספת, המונית, שהגיש ציפורי יחד עם בת-זוגו בתיה ציפורי נגד שלל גורמים, בהם "העין השביעית", גרינצייג ועורך-דינו מצקין, על סך של מיליון שקל (בינתיים, בעקבות הוראת השופט לבתיה ציפורי כי עליה להפקיד ערובה אם ברצונה להמשיך את התביעה, ביקשה בת הזוג לסגת ולמחוק אותה מההליך).

חורשי רעתי

הדיון המקדמי הראשון שנערך בתביעות ההדדיות של גרינצייג וציפורי התמקד ביכולת להוכיח דבר מה על מצבו הנפשי של ציפורי, ובמקורם של מסמכים רפואיים שהגיש גרינצייג במסגרת כתב ההגנה לכתב התביעה (אותם מסמכים רפואיים שעומדים במוקד התביעה שהגישו ציפורי ובת-זוגו בתיה נגד שורת גורמים ובהם "העין השביעית").

בדיון המקדמי השני שנערך בין הצדדים ניסה השופט יעקב שקד לפשר בין הצדדים, תוך שהוא רומז לציפורי כי אמירותיו הן "לכאורה לשון הרע". הניסיון לא נחל הצלחה ונקבע כי יתקיים דיון הוכחות.

ב-22.1 נפגשו הצדדים, הפעם באולמו של השופט דוד יצחק, לאותו דיון הוכחות. במהלך הדיון נחקרו כעדים ציפורי, גרינצייג וכן העדים מטעמם, כולל הפסיכיאטר ד"ר שם-דוד. את ציפורי ייצג עו"ד אוהד מחרז ואילו את גרינצייג ייצגו עורכי-הדין אוהד רוזן ונתן שוורצמן, משום שעו"ד מצקין לא חש בטוב. הדיון התלהט לא אחת להתנצחויות וחילופי האשמות, כשהשופט יצחק נאלץ לבקש מהצדדים, ובעיקר מציפורי ובא-כוחו מחרז, להימנע מהערות מיותרות.

עו"ד רוזן שאל את ציפורי על ידי מי לדעתו ממומן הקמפיין שלכאורה מתנהל נגדו. "חורשי רעתי", השיב ציפורי. עו"ד רוזן ביקש מציפורי "תגיד שם", אבל העד רק חזר על תשובתו: "חורשי רעתי"

כשעלה ציפורי לדוכן העדים ניכר היה בו כי הוא נרגש. מדי פעם התבלבל במילותיו ובשלב מסוים פנה לשופט יצחק. אחרי שאמר לו "כבודו אני מדבר מדם ליבי" פרש בפני בית-המשפט את האופן שבו הוא רואה את ההליך הזה, ובכלל את יחסיו עם עיתונאים אחרים.

"שנתיים האיש הזה [גרינצייג; א"פ] מנהל נגדי קמפיין כדי להלביש את כותונת המשוגעים עליי. בכל דרך כולל השגת מסמכים בצורה לא-חוקית", אמר ציפורי, שהתייחס בכך לאותם מסמכים רפואיים, הזמינים במערכת נט המשפט ושמעולם לא הוטל עליהם חיסיון כלשהו.

"הבנות שלי, שלושת הבנות שלי וכל המשפחה שלי צריכה לקרוא שאני משוגע מטורף מטורלל הזוי וכל מיני כותרות שהאיש הזה, ששותף לאיש הזה, אורן פרסיקו מ'העין השביעית', עושה בכוונת מכוון. כל המטרה של ההליך המשפטי היא לשים עליי את כותונת המשוגעים, הוא אמר את זה בצורה מפורשת. הוא אמר את זה בצורה הכי ברורה. זה קמפיין מנוהל, מתוזמר, ממומן, לדעתי ממומן, לא על ידיו, לא על, לא רק על-ידי גרינצייג, על-ידי חבורה של אנשים שמנסה לייצר לי איזשהו תדמית של מופרע", כך ציפורי.

עו"ד רוזן שאל את ציפורי על ידי מי לדעתו ממומן הקמפיין שלכאורה מתנהל נגדו.

"חורשי רעתי", השיב ציפורי.

עו"ד רוזן ביקש מציפורי "תגיד שם", אבל העד רק חזר על תשובתו: "חורשי רעתי".

בתיה ואלי ציפורי, בית-משפט השלום בהרצליה, 22.1.23 (צילום: אורן פרסיקו)

בשלב זה ביקש בא-כוחו של ציפורי, עו"ד מחרז, "הפסקת סיגריה". אולי באמת היה זקוק עורך-הדין מחרז למנת ניקוטין ואולי פשוט שם לב שהלקוח שלו מאבד את שרידי שלוותו וביקש לאפשר לו להירגע.

כבר בפתח החקירה הנגדית של ציפורי, עוד לפני שנשאלה השאלה הראשונה, ביקש איש התקשורת את רשות הדיבור כדי להפנות את תשומת לב בית-המשפט ל"קמפיין" שלדבריו מנהל גרינצייג נגדו, במטרה לשוות לו דימוי של אדם לא שפוי.

ציפורי ציין כי בהפסקה גרינצייג פנה אליו ושאל: "אתה שולט על עצמך?". עוד טען ציפורי בפני השופט כי העיתונאי אביעד גליקמן שהגיע לדיון כדי לסקרו צייץ ציוץ לפיו "כביכול השתוללתי וצעקתי והורגעתי על ידי השופט" (בפועל גליקמן צייץ "ציפורי התחיל לעשות רעש והושתק על ידי השופט") וטען בנוסף כי גרינצייג הזמין את החתום לעיל לסקר את הדיון כחלק מאותו שיתוף פעולה רב משתתפים נגדו (בפועל גרינצייג לא עשה זאת).

"יש פה כוונת מכוון כדי לנהל קמפיין על בריאותי, המשפט על בריאותי הנפשית, באמצעות חבורה של אנשים שהחליטו להלביש עלי את כותונת הפסים הזו", סיכם ציפורי את עמדתו.

ציפורי לא התייחס בעדותו לאפשרות כי הסיבה לכך שאנשים שונים, גם כאלה בעלי דעות פוליטיות שונות או מכלי תקשורת מתחרים, מתייחסים בספקנות ליציבותו הנפשית - אינה נובעת מקנוניה מסתורית אלא בשל האופן הגלוי בו מתנהל ציפורי במרחב הציבורי.

עימות חזיתי עם יוסי פוקס

התנהגותו של ציפורי בבית-המשפט לא סייעה לפוגג את התדמית שלדבריו מנסים להדביק לו. ברגע שבא-כוחו של גרינצייג התחיל לחקור אותו ביקש ממנו ציפורי שלא יתקרב אליו ל"מרחק מאיים", אף שעמד במרחק הרגיל בו נוהגים עורכי דין לעמוד כשהם חוקרים עדים מעל הדוכן. ציפורי דרש מעורך הדין שישב בכסאו ויחקור אותו משם. עו"ד רוזן סירב.

עו"ד רוזן העלה בפני ציפורי את האפשרות שעיתונאים כמו החתום לעיל או כתב "הארץ" חיים לוינסון (שנתבע על-ידי ציפורי בהליך נפרד) הגיעו לאולם בית-המשפט לא בהזמנת גרינצייג אלא משום שראו בהודעה השבועית של דוברות בתי המשפט כי צפוי להתקיים דיון בתביעה. ציפורי שלל את האפשרות וחזר לתאר את קשירת הקשר נגדו.

"למה הוא [החתום לעיל; א"פ] יושב דיון אחרי דיון אצלי? למה? כדי לשרת את הנרטיב. הם יודעים מה הציפיות, הוא יודע מה הציפיות. כולם יודעים את הציפיות, כולם יודעים שהם צריכים לבוא, לגבות. הרי אין שום דיון שלי עד עכשיו שתקשורת לא נכחה בו. למה? תשאל את עצמך למה", אמר.

יוסי פוקס (צילום: נועם רבקין פנטון)

יוסי פוקס (צילום: נועם רבקין פנטון)

עו"ד רוזן שאל את ציפורי אם יש לו תשובה לשאלה, שכן הוא מי שנחקר כעד ואמור להשיב על שאלות. אך ציפורי שב והפנה את השאלה חזרה לעורך הדין והוסיף ודיבר על "חבורה שרוצה להלביש עליי כותונת של משוגעים, בדיוק כמו גרינצייג, יש להם מטרה אחת ויחידה [...] יש הבנה בין החבורה הזאת, הבנה עיוורת לחלוטין שהם צריכים לבוא לפה כדי לגבות את גרינצייג, בפירוש כך".

במהלך חקירתו של ציפורי נדרש עו"ד רוזן לדפוס אחר של העד: הסתכסכות עם עמיתיו לעבודה ועם מנהליו, המביאים להפסקת העסקתו. ציפורי פוטר מ"גלובס" אחרי שמעסיקיו טענו כי פירסם כזבים, העסקתו ב"מעריב" הופסקה אחרי שמיאן להפסיק להתנגח בפומבי בקולגות מהעיתון והוא הפסיק לשדר גם ב"אולפן הפתוח של כנרת בראשי" עקב מה שעו"ד רוזן הגדיר "סכסוך עם כנרת בראשי".

עו"ד רוזן ביקש מציפורי לאשר זאת אולם בא-כוחו של ציפורי, עו"ד מחרז, התנגד לשאלה. עו"ד רוזן הסביר שהשאלה נדרשת כדי להראות על מה גרינצייג מסתמך כשהוא טוען שציפורי הוא "אדם בלתי נסבל" והשופט יצחק דחה את ההתנגדות.

עו"ד רוזן הטיח בציפורי כי הרקע למשבר עם "האולפן הפתוח של כנרת בראשי" היתה הדרישה שלו שהאולפן ייקרא על שמו ושבכל פעם שחבר האולפן מתארח בתוכנית תהיה חובה לתת לציפורי קרדיט

אולם ציפורי מיאן להתייחס ישירות לסכסוך שהתגלע כביכול עם בראשי. "הקמתי מיזם חדש", אמר, "המשכתי לשדר. לא הפסקתי לשדר נקודה, מבית המשפט. ומה זה חשוב אם זה מיזם כזה או אחר".

"תאשר לי שהיו לך ויכוחים חריפים עם חברי 'האולפן הפתוח', שנכנסת לעימות חזיתי עם יוסי פוקס וגם יצאת בזעם מקבוצת הווטסאפ", ביקש עו"ד רוזן מציפורי.

"היה לי ויכוח עם יוסי פוקס על אמירה שהוא ייחס, לא ייחס, הדביק לאבי וייס", השיב ציפורי, "אמירה מאוד מכוערת ואכן יצאתי מהקבוצה כי אני לא יכול לסבול אמירות כאלה משוללות יסוד, של חבר הקבוצה, עכשיו הוא מזכיר הממשלה".

עו"ד רוזן הטיח בציפורי כי הרקע למשבר עם "האולפן הפתוח של כנרת בראשי" היתה הדרישה שלו שהאולפן ייקרא על שמו ושבכל פעם שחבר האולפן מתארח בתוכנית תהיה חובה לתת לציפורי קרדיט. ציפורי לא הכחיש ואמר רק: "לא הודחתי, אני עזבתי את 'האולפן הפתוח'".

יש שופר ויש שופר

בשלב מסוים התמקדה חקירתו של ציפורי בחלק מציוציו נגד גרינצייג. בין היתר ציוצים שבהם כינה את גרינצייג שופרה של הפרקליטות. עו"ד רוזן שאל את ציפורי האם הכינוי "שופר" לעיתונאי הוא דיבתי או לגיטימי. כצפוי, ציפורי השיב שמדובר בביטוי לגיטימי. בשלב זה הציג עו"ד רוזן בפני ציפורי כי בעבר, כשצייצן אנונימי כתב לו "ספר לנו קצת על כל השנים בגלובס שעבדת בתור השופר של אליעזר פישמן" השיב לו ציפורי "ממליץ לך בחום למחוק את זה כי זו אופציה יפה לתביעת דיבה".

מעל דוכן העדים הסביר ציפורי כי כשהוא עצמו כונה "שופר" של פישמן, נלוותה לכך האשמה בשותפות במעשים עברייניים. "שורת ההתבטאויות לגבי תפקידי ב'גלובס' לא היה רק כשופר של פישמן אלא היה שורה של מעשים בין היתר עברייניים שעשיתי, זו התזה", אמר ובהמשך הוסיף: "אתה יודע היטב וגם גרינצייג יודע היטב שהאשמות נגדי בנושא פישמן היו שאני משרת אותו בצורה עבריינית". ציפורי לא פירט מהם המעשים העברייניים שבהם, כביכול, שיתף פעולה עם פישמן, שאיבד את שליטתו ב"גלובס" כשפשט רגל והותיר אחריו את החוב האישי הגדול בתולדות המדינה.

אל אולמו של השופט יצחק בבית-משפט השלום בהרצליה הגיע ציפורי מלווה ברעייתו, בתיה ציפורי. ציפורי הצטרפה בעצמה כתובעת בהליך הנפרד של בן-זוגה נגד שלל גורמים, כולל "העין השביעית", אך כאמור, לאחר דיון ההוכחות בתביעה של גרינצייג נסוגה בה וכיום אלי ציפורי נותר בה תובע יחיד.

עוד לפני תחילת הדיון ביקשה ציפורי שהחתום לעיל לא יצלם אותה, בטענה כי היא אינה בתיה ציפורי. עו"ד מחרז, בא-כוחו של ציפורי, טען תחילה כי אינו יודע מי נלווית למרשו, אך בהמשך אישר לחתום לעיל כי מדובר בבתיה ציפורי ואז הוסיף על יכולותיו כעורך-דין: "זו ליגה אחרת מכל מה שהכרת".

במהלך הדיון סירבה בתיה ציפורי לגלות את זהותה, גם כשהשופט יצחק פנה אליה ושאל "מי הגברת?".

"אני לא רוצה להזדהות", השיבה בתיה ציפורי והסכימה רק להגיד שהיא "בת משפחה" של ציפורי. כשעו"ד רוזן, בא-כוחו של גרינצייג, שאל אותה אם היא "קשורה להליך אחר" של ציפורי נגד מרשו אמרה האורחת: "אתה לא שוטר ולא תחקור אותי. חוצפן!".

בהפסקה בדיון, אחרי שצולמה על ידי החתום לעיל, תפסה בתיה ציפורי את מצלמתו בידה כדי למנוע את המשך הצילומים והבהירה כי היא אינה בתיה ציפורי. אחרי ההפסקה התיישבה בתיה ציפורי ליד החתום לעיל על הספסל בבית-המשפט. כשהחתום לעיל הציג לה תצלום מלפני כעשור, שבו תיעד אותה ואת בן-זוגה בטקס שבו קיבל ציפורי פרס מטעם האגודה לזכות הציבור לדעת, התבוננה ציפורי בתצלום ואז שאלה: "מי אלה?".

מי עשה פסטיבל ממצבו הרפואי של ציפורי

עוד קודם לחקירתו של ציפורי נחקר גרינצייג.

לאורך כל חקירתו בידי עו"ד מחרז שילב בא-כוחו של ציפורי הערות על תשובות העד, מה שהוביל לכך שספג בעצמו הערות מהשופט יצחק. כשציין העיתונאי כי בא-כוחו עו"ד מצקין חלה ולכן לא הגיע לדיון העיר עו"ד מחרז בזלזול "כן". "אדוני, כמה אני יכול להעיר כדי שאדוני יבין שזה לא מקובל עלי", אמר לו השופט יצחק. "זה מפריע לדיון, זה מפריע לרצף של הדברים. אני לא צריך כל פעם להפסיק את הדברים. אני מבקש מאדוני שיתאפק. אני יודע שקשה אבל שיתאפק". "הבנתי", השיב עו"ד מחרז, אך המשיך בסגנונו.

גרינצייג טען כי המסמכים הרפואיים שהגיש ציפורי בתביעתו שלו הגיעו אליו "ממקור עיתונאי". "מי זה המקור העיתונאי?", שאל עו"ד מחרז אך גרינצייג סירב להשיב וביהמ"ש גיבה אותו.

אבישי גרינצייג ועו"ד אוהד רוזן, בית-משפט השלום בהרצליה, 22.1.23 (צילום: אורן פרסיקו)

אחרי שגרינצייג טען כי ציפורי עצמו העלה לדיון ציבורי את המסמכים הרפואיים שלו התפרץ ציפורי ממקום מושבו וקרא לו "שקרן". השופט יצחק הבהיר לציפורי שאין להעיר הערות במהלך הדיון (ועל כך צייץ גליקמן, במה שהפך בהמשך לראייה עבור ציפורי לניסיון מתואם וממומן להציגו כבעל בעיות נפשיות).

"פעם אחר פעם הוא מדבר על המסמכים הרפואיים שלו, 'הפרו את הסודיות הרפואית שלי', כשאני לא פרסמתי, שמרתי על שקט", התעקש גרינצייג, "יכולתי לעשות פסטיבל שלם, לא עשיתי. היחיד שבאמת החליט לעשות מזה פסטיבל זה הנתבע והתובע שכנגד, שהוא דאג שכל העולם ישמע על העניינים הרפואיים שלו ועל אשתו".

בחקירתו תיאר גרינצייג את ציפורי כמי ש"עסוק מבוקר ועד לילה בגידופים, השמצות והכפשות" ולא בעבודה עיתונאית

עם זאת, גרינצייג אישר במענה לשאלת עו"ד מחרז כי את הפרסומים שלו על ציפורי, שהובילו לתביעה נגדו, כתב לפני שעיין במסמכים הרפואיים.

בחקירתו תיאר גרינצייג את ציפורי כמי ש"עסוק מבוקר ועד לילה בגידופים, השמצות והכפשות" ולא בעבודה עיתונאית. כשנשאל על סמך מה טען שציפורי מדקלם את דפי המסרים של לשכת בנימין נתניהו, השיב גרינצייג כי בשבועות הראשונים של שלב ההוכחות במשפט המו"לים, כשעל הדוכן נחקר מנכ"ל "וואלה" לשעבר אילן ישועה, ציפורי לא נכח כלל באולם ובכל זאת פרסם ציטוטים מהנעשה באולם בית-המשפט.

"שאלתי את הנוכחים באולם האם מישהו מעביר לו ציטוטים, התשובה היא שלא", אמר גרינצייג, "אף אחד מהעיתונאים, אני מניח שגם העד לא, ואף אחד מהשופטים. איך זה הגיע, הציטוטים? אגב לא נכונים, כיוון שהייתי שם ראיתי, הציטוטים חד-משמעית לא נכונים, לפעמים הפוכים ממה שנאמר, לפעמים אמירה שהוא פרסם עוד לפני שהסנגור אמר את הדברים?".

אבישי גרינצייג (מימין) ואלי ציפורי בבית-משפט השלום בהרצליה, 9.2.2022 (צילום: יפתח בריל)

אבישי גרינצייג (מימין) ואלי ציפורי בבית-משפט השלום בהרצליה, 9.2.2022 (צילום: יפתח בריל)

גרינצייג הוסיף בהקשר זה כי הוא עצמו חדל לסקר באופן שוטף את הדיונים במשפט המו"לים בין היתר משום ש"אם אני יוצא לשירותים מר ציפורי נצמד אלי עם הטלפון ככה. אם אני הולך לקיוסק הוא מצלם אותי ככה, כל מקום עם הגידופים וההשמצות, פשוט אווירה עוינת לחלוטין".

בשלב זה התפרצה בתיה ציפורי ממקום מושבה ואמרה "זה שקר! זה שקר!". השופט התרה בה לחדול מלהעיר או שתמצא את עצמה מחוץ לאולם. ציפורי השיבה כי תצא בעצמה.

בתשובה לשאלת עו"ד מחרז, האם הוא עומד על טענותיו כי "התנהלותו של ציפורי הינה הזייתית, מנותקת מהמציאות, ללא אות של אמת וניכר כי ציפורי זקוק לעזרה מהסוג שקרוב לוודאי שהוא כבר מקבלה" השיב גרינצייג כי לדעתו ציפורי אכן אינו בריא בנפשו.

העד הוסיף: "האם אני המומחה לקבוע את העניין הזה? התשובה היא לא. האם אני חושב שהוא צריך עזרה לאור ההתנהלות שלו, לאור זה שהוא מפוטר ממקום אחר מקום, מסתכסך עם אין ספור אנשים, קושר קשרים, קשרי קונספירציה, מפנה אותי ללמוד עבודה עיתונאית מאדם שאומר שצריך לשתות אקונומיקה כדי להבריא מקורונה [הכוונה לאבי זלינגר; א"פ], האם אני חושב שהבן אדם צריך עזרה? חד משמעית כן".

לעג ובוז

העד שאמור היה לספק את התשובה המקצועית לשאלת שפיותו של ציפורי, ד"ר שם-דוד, היה הראשון לעלות לדוכן העדים בפני השופט יצחק.

"אני מזועזע", הטיח בו עו"ד מחרז כבר בפתח חקירתו. "אתה פסיכיאטר? אתה איש מקצוע? תסתכל לבית המשפט ולי בעיניים ותגיד איך העזת לתת חוות דעת על אדם שמעולם לא פגשת?". ד"ר שם-דוד הסביר כי חוות דעתו על ציפורי היתה תיאורטית והגיעה למסקנה כי ישנן כמה אפשרויות, כולל אפשרויות של "בעיות אחרות בתחום של בריאות הנפש".

כמו ציפורי, גם ד"ר שם-דוד נראה נרגש על דוכן העדים. גם הוא התבלבל לא אחת במילותיו, מה שהוביל את עו"ד מחרז להעיר כלפיו הערות מזלזלות, עד שהשופט נאלץ לבקש מבא-כוחו של ציפורי פעם אחר פעם להימנע מכך.

כשעו"ד מחרז שאל את ד"ר שם-דוד האם חוות הדעת שלו היא תיאורטית בלבד או שיש בה גם מסקנה החל העד להשיב במילים "בכל... בכל..." וכיוון שלא מיהר להשלים את דבריו התפרץ עו"ד מחרז ולעג לו. "ב.. ב... ב... ב... כן?", אמר בא-כוחו של ציפורי. השופט יצחק העיר לעו"ד מחרז והתריע בו לבל ילעג לעד. "מקבל", אמר בא-כוחו של ציפורי, אולם גם בהמשך התקשה להתאפק.

עו"ד אוהד מחרז ואלי ציפורי, בית-משפט השלום בהרצליה, 22.1.23 (צילום: אורן פרסיקו)

עו"ד אוהד מחרז ואלי ציפורי, בית-משפט השלום בהרצליה, 22.1.23 (צילום: אורן פרסיקו)

לגופו של עניין ד"ר שם-דוד אישר כי הוא אינו יכול לקבוע אבחנה חד-משמעית לגבי מצבו של ציפורי, אולם סייג והוסיף כי "האינטראקציות בהחלט יכולות לכוון שיש לו בעייתיות".

בסיום הדיון עוד ניסה השופט יצחק לבדוק את האפשרות כי הצדדים יגיעו לפשרה שתמנע ממנו את הצורך לכתוב פסק-דין, והפנה את הצדדים להצעה שהציע בעבר השופט שקד.

"האם כבודו היה לוקח את הפשרה הזו במקומי?", השיב גרינצייג בשאלה. בא-כוחו של ציפורי, עו"ד מחרז, טען כי למרשו כלל לא ניתנה הזדמנות להשיב להצעת השופט שקד, אולם השופט יצחק תיקן אותו וציין כי ציפורי הבהיר בעבר כי הוא לא מוכן "לשלם שקל" לגרינצייג.

"אנחנו רוצים סיכומים ורוצים פסק-דין נגד מר גרינצייג", הצהיר עו"ד מחרז. "מר גרינצייג, על החיים שכאלה שעשה פה, ישלם".

סיכומיו של גרינצייג כבר הוגשו, ולאחר שיוגשו גם סיכומי ציפורי יגיע שלב פסק-הדין ויתברר מי יצטרך לשלם למי.

21557-11-20