בתחילת השבוע הגיע אלינו מסמך ארוך ומבהיל. כתב אותו היועץ המשפטי של ועדת החוקה, שהתבקש על ידי האופוזיציה לפרט אילו זכויות וסדרי שלטון נמצאים בסכנה בשל מחיקת הביקורת השיפוטית לגביהם. לא פחות מ-80 נושאים שונים כתובים שם.

פומביות הדיון למשל, בזכותה אנחנו יכולים לדעת מה מתרחש בכנסת - יכולה להיגמר ביום שאחרי החקיקה שמוביל יו"ר הוועדה שמחה רוטמן. הזכות לבחור ולהיבחר, תקופת כהונת הכנסת ומועד הבחירות, חסינות חברי כנסת, שיפוט משמעתי והשעיה של שופטים.

האם אסיר יכול להיות שר? לאחר יותר מ-100 אלף צפיות בסרטון שפרסמנו ב"שקוף", בו ח"כ משה ארבל טוען שאין כל בעיה עם התרחיש המדובר - הוא חזר בו מדבריו.

השבוע אושר בכנסת בקריאה טרומית "חוק התרומות" שנועד לאפשר לנבחרי ציבור, לקבל תרומות למימון הליכים משפטיים או טיפולים רפואיים. החוק מהווה קרקע פורה למעשי שחיתות שלטונית והיועמ"שית פרסמה חוות דעת חד-משמעית נגד החוק. אז מדוע חברי הקואליציה נלחמו בחירוף נפש כדי להצדיק את החוק ואיך גויס אפילו המאבק למען השמירה על זכויות האדם לנושא? עורכת "שקוף" נעמי נידם הסבירה בראיון בגלי צה"ל על הבעייתיות שבקידום החוק במיוחד בעיתוי הנוכחי.

וגם, כמה מעשנים יש בישראל כיום? מסתבר שגם במשרד הבריאות לא יודעים. דו"ח שר הבריאות השנתי שפורסם בנושא הציג נתונים חסרים, מידע לא עדכני, מיחזור פרקים משנים עברו ובעיקר: זלזול מופגן במאבק בנזקי העישון.