לפני שבוע קיימה האגודה הישראלית לכלכלה כנס מקוון שדן בהשלכות של הפיכות משטריות על משקים של מדינות. השתתפו בו כלכלנים בעלי שם מהונגריה, פולין, טורקיה ורוסיה שהציגו, על בסיס מחקריהם ונסיונם האישי במדינות מוצאם, חוקיות שחוזרת על עצמה במדינות שנקלעות למשברים מהסוג שפוקד כעת גם את ישראל: השלטון המהפכני (שהגיע למעמדו בבחירות פורמליות) משתלט קודם כל על המערכת המשפטית והתקשורת; לאחר מכן, הוא פותח במסע תיוג שלילי של יריביו וממצב אותם כאויבים; יוצר מציאות מדומה באמצעות שליטתו בשיח הציבורי; ומרכז את הכוח השלטוני בידי מנהיג יחיד.

האם ניתן להחיל את הדפוס הזה גם על המציאות הדוהרת כאן, בישראל? בפסקאות הבאות אנסה להציג תשובה אפשרית דרך התמקדות בשלב השלישי מתוך הארבעה שהוזכרו לעיל – יצירת מציאות מדומה באמצעות השתלטות על השיח הציבורי.

מזה חודש וחצי, מאז הציג נתניהו את ממשלתו, מדינת ישראל שרויה בהוויית כזב האופפת אותה מכל עבר ומעקרת את האפשרות להבחין בין אמת לשקר. זו תופעה מקיפה שמחלחלת לכל מרכיבי החיים ומערפלת את התודעה. כעת כבר לא מדובר, כמו בימי שלטונו הקודמים של נתניהו, בשקרים ממוקדים, בתחמונים ומריחות שנועדו לחלץ אותו ממבוכות או לקדם מטרות טקטיות שסימן לעצמו, אלא בהוויה בדויה וכוללנית שבתוכה מתנהלים החיים כמו תחת אילחוש. הנה כמה המחשות.

שקר #1: "הרפורמה"

עצם שמו ואִפיונו הרשמי של המהלך שהתנהל היום (13.2) בוועדת החוקה של הכנסת – מטעה. זהו לא הצעד הראשון ב"רפורמה משפטית", אלא תחילתה של הפיכה משטרית. בנימין נתניהו ועושי דברו מתארים את המחאה ההמונית הספונטנית כ"פגיעה בדמוקרטיה" – בעוד שההפיכה המשטרית, זאת שהשלטון מוציא לפועל בקדחתנות, כוללת מטעני ריסוק הרסניים המכוונים אל יסודות הקיום הדמוקרטי שעליהם מתבססת ישראל מאז הקמתה.

הדורסנות טבועה גם באופן קידום התוכנית: יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן, הבטיח לתת לכל עמדה מנומקת הנוגעת ל"רפורמה" המשפטית להישמע, כך שניתן יהיה לדון בה ב"אופן היסודי העקרוני ביותר". בפועל, רוטמן יישם בישיבות נוהל מואץ ואגרסיבי (כולל סילוק סיטונאי של חברי ועדה) כדי לסיים את שלב החקיקה הראשון עוד היום.

שקר #2: "העם אמר את דברו"

נתניהו ושופרותיו בתקשורת טוענים כי ההפיכה המשטרית היא תוצאה לגיטימית של בחירות שנערכו כחוק ושאין עוררין על תוצאותיהן. ראש הממשלה מתעלם מכך שהסוגיה דווקא לא תפסה מקום מרכזי במערכת הבחירות, ולפיכך לא באמת הובאה להכרעת הבוחר.

המסרים העיקריים של קמפיין הבחירות שניהל הליכוד היו סגולותיו המנהיגותיות של נתניהו, הבטחותיו לטפל ביוקר המחיה, והמאבק בטרור הפלסטיני. לכוונות לשנות מן היסוד את מעמד בית-המשפט והייעוץ המשפטי לא היתה נוכחות של ממש בקמפיין, וגם בנאום הצגת ממשלתו בכנסת נמנע נתניהו מלדבר על כך, פרט לאזכור אגבי בדבר כוונתו להחזיר את "המשילות", לצד השקט והביטחון האישי.

לפיכך לא מפתיע שלפי סקרים מהעת האחרונה, חלק ניכר מהמתנגדים ל"רפורמה" בצורתה הנוכחית מגיעים מקרב מצביעי הליכוד ושאר מפלגות הקואליציה.

שקר #3: "מפלגת בג"ץ"

שר המשפטים יריב לוין וח"כ שמחה רוטמן מבטאים געגועים לימי השופטים הדגולים שמעון אגרנט ומשה לנדוי, ומציגים אותם כמי שנמנעו מקידום "אג'נדה פוליטית", לעומת הרכבו הנוכחי של בית-המשפט העליון והחלטותיו שמבוססות, לטענתם, על תפיסות פוליטיות ואידאולוגיות. בפועל, דווקא המהלכים שמקדמים לוין ורוטמן הם אלה שעתידים לחולל פוליטיזציה סוחפת במערכת המשפט על כל ערכאותיה.

הפוליטיזציה צפויה לחדור גם למוסד הייעוץ המשפטי על כל מדרגו, בנימוק שהצורך במשילות מחייב זאת. המשמעות המיידית תהיה מינוי של יועצים משפטיים מטעם ראש הממשלה ושריו, שירחיבו לאין שיעור את הפרצה הקוראת לגנב בשירות הציבורי. כבר עתה יש גילויים ראשונים של נטרול הדרג המקצועי בדיוני הדרג המדיני.

שקר #4: "אמון הציבור"

דוברי הליכוד, מראש הממשלה ומטה, טוענים כי אמון הציבור במערכת המשפט נפגע קשות בגלל התנהלותה ועמדותיה – בעוד שבפועל הסקרים מעידים כי האמון בה עדיין גבוה בהרבה מאשר בכנסת, במפלגות ובממשלה. הכרסום שאכן התחולל באמון הציבור במערכת השיפוטית נגרם במידה לא מבוטלת בגלל שטיפת המוח השיטתית שהפעילו נגדה ראשי הימין.

שקר #5: "אכיפה בררנית"

נתניהו ושלוחיו טוענים לאכיפת חוק בררנית מצד המשטרה והפרקליטות נגדו, נגד דרעי ונגד פעילים אחרים המזוהים עם הימין. בפועל, לאורך כל תולדות המדינה הועמדו לדין אישי ציבור מכל גווני הקשת הפוליטית – כולל השמאל והמפלגות הערביות.

שקר #6: "למה בחו"ל?"

נתניהו אומר למנהיגי העולם (ראשי הממשל האמריקאי, נשיא צרפת) שזעקת האופוזיציה הישראלית מבוססת על הטעיות ועל תיאור מסולף של המצב. בפועל, הצגת המהלכים ומשמעותם ההרסנית למדינה מדויקת – ומתממשת והולכת מדי יום. מדבררי הליכוד טוענים שמנהיגי המחאה מכתימים את שם ישראל בעולם ומזיקים לתדמיתה, בזמן שההפיכה המשטרית היא-היא שממיטה את הפורענות התדמיתית.

שקר #7: "בגידת הגנרלים"

דוברי הממשלה מאשימים ב"בגידה" ובחוסר פטריוטיות אלופים במיל' (כולל אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה בדימוס) וראשי חברות עסקיות שמזהירים מפני מלחמת אחים ושפיכות דמים ומודיעים על העברת כספים לחו"ל. בפועל, ההפיכה המשטרית היא שגורמת להם לנקוט בצעדים אלה.

תופעה דומה מתרחשת סביב אזהרות המומחים למשפט בינלאומי, שמתריעים מפני סילוק ההגנה מקציני צה"ל וחשיפתם לסכנה של העמדה לדין בטריבונלים בינלאומיים בשל ההפיכה המשטרית, שצפויה לרסק את עצמאותה ויוקרתה של מערכת המשפט הישראלית. לא המתריעים בשער אחראים לתוצאה החמורה, אלא מחוללי התהליך.

הוויית הכזב הזו אצה ומקיפה את כל שלוחות השלטון, מחלחלת אל כל מגזרי החברה, והיא קרובה לחלחל גם אל חיי הפרט: חיינו כאן יהיו כאוס מתמשך שבו לא ניתן יהיה להתמצא. מובן מאליו שהזיהום יגיע גם לצה"ל ולשאר זרועות הביטחון. מחר יאשימו דוברי השלטון את מי שטוען זאת בפגיעה בביטחון המדינה – ויתכחשו לאחריותם הבלעדית להפצת הרעל הממאיר.