בית-המשפט דחה תביעה שהגישה יועצת התקשורת יוספה ברק נגד משרד הבריאות בטענה ללשון הרע. תביעה נפרדת שהגישה ברק, נגד פעיל חופש המידע גיא זומר, הסתיימה בפשרה. ברק תשלם למשרד הבריאות הוצאות משפט בסך 1,000 שקל ותקבל מהנתבע זומר הוצאות בסך 1,500 שקל.

בדצמבר 2021 פרסמה ברק ציוץ ברשת טוויטר שבו טענה כי לבנה של ד"ר שרון אלרעי-פרייס אין תו ירוק. "אמא שלו כנראה חושבת שאין צורך שהילד בכיתה י' יתחסן", כתבה.

כמה ימים לאחר מכן הגיב משרד הבריאות וצייץ מחשבון הטוויטר שלו: "כל ארבעת ילדיה של ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, חוסנו לקורונה, בדיוק ברגע שניתן האישור לשכבת הגיל שלהם. הפצת שקרים על ילדים היא שפלות מסוג חדש. כמה פשוט להפיץ שקרים בלי שום כיסוי, בלי שום אחריות ובעיקר בלי בושה". לציוץ לווה תצלום מסך של הפרסום מאת ברק, שעליו נכתב "אזהרת פייק".

בעקבות זאת הגישה ברק תביעה בסך 34,600 שקלים לבית-המשפט לתביעת קטנות בטענה כי הציוץ של משרד הבריאות הוציא את דיבתה. במשרד הבריאות הכחישו כי יש בפרסום כל לשון הרע, ובנוסף טענו להגנת "אמת בפרסום" והציגו את התו הירוק ואישור ההתחסנות של בנה של ד"ר אלרעי-פרייס (ברק ערערה על קבילות התו הירוק שהוצג).

השופטת שרית עבדיאן מצאה כי הפרסום של משרד הבריאות "עשוי לעלות כדי לשון הרע", אך דחתה את התביעה בשל ההגנות שעמדו למשרד. "משרד הבריאות הציג בפניי ובפני התובעת הן את התו הירוק של הקטין ג' והן את אישור ההתחסנות שלו, וזאת במקביל לתעודת הזהות של ד"ר אלרעי-פרייס, ראשת בריאות הציבור", כתבה השופטת, "עיון בתו הירוק מול תעודת הזהות של ד"ר אלרעי-פרייס מעלה כי מדובר בתו הירוק של הקטין ג' וכי תוקף התו הוא עד ליום 20.1.2022 (והדבר עולה בקנה אחד עם תאריך מתן החיסון הראשון של ג')".

עוד הוסיפה השופטת כי "כפי שציין משרד הבריאות, והדבר הוא אכן בגדר ידיעה שיפוטית, תווי הקורונה באותה עת ניתנו לתקופה של חצי שנה. היינו, במועד הפרסום של התובעת (יום 22.12.2021), היה ל-ג' תו ירוק בתוקף. בנוסף, עיון בתעודת ההתחסנות מעלה כי בעת שפורסם ה'ציוץ' מטעם התובעת, ג' חוסן פעמיים [...] היינו, מהמסמכים שהוצגו בפניי עולה כי בניגוד לפרסום התובעת מיום 22.12.2021 ,ג' החזיק תו ירוק ואף חוסן".

לאחר שדחתה את טענות ברק בנוגע לקבילות התו הירוק ואישור ההתחסנות, ומצאה כי לפרסום של משרד הבריאות היתה הצדקה מבחינת העניין הציבורי בו, קבעה השופטת עבדיאן כי למשרד הבריאות עומדת הגנת "אמת הפרסום". לפיכך דחתה את התביעה וחייבה את ברק בהוצאות בסך 1,000 שקלים.

במקביל לתביעה נגד משרד הבריאות תבעה ברק גם את גיא זומר, מייסד עמותת "התמנון" המפעילה את מיזם "תולעת המשפט", וזאת בגין שני ציוצים שפרסם בתגובה לציוץ של משרד הבריאות שעמד במוקד התביעה של ברק נגד המשרד.

ברק דרשה 20 אלף שקלים בגין ציוצים שבהם גידף אותה זומר, שבנוסף טען כי היא מפיצה תיאוריות קשר. זומר, מצדו, תבע ממנה 20 אלף שקלים בטענה כי פרסמה עליו לשון הרע בין היתר כשקישרה בינו לבין האקר וטענה כי הוא שותף להטרדתה.

לאחר הליך משפטי הגיעו הצדדים, בהמלצתה של השופטת עבדיאן, להסכמה לפיה זומר ימחק את שני הציוצים וישלם לברק 1,500 שקלים. ההסכמה קיבלה תוקף של פסק-דין ולבקשת זומר נקבע כי הפשרה לא תהיה חסויה.

676-01-22
26827-01-22

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 353KB)