מפלגת יש-עתיד עתרה לוועדת הבחירות המרכזית בדרישה להכריז על ערוץ 14 ובעליו כ"גוף פעיל בבחירות" ולסמן את שידוריו כתעמולה. לטענת המפלגה, הערוץ קורא לצופיו לתמוך במפלגת הליכוד ולהימנע מהצבעה ליש-עתיד.

"שידורי ערוץ 14 מכילים תכני תעמולה מובהקים, וזאת לצד פעילות אינטנסיבית של מגישי ערוץ 14, המזוהים עם הערוץ ומהווים את ה'פנים' שלו", נטען בעתירה. בעבר נדחתה עתירה דומה שהגיש עו"ד שחר בן-מאיר נגד "ישראל היום" בטענה כי לא הוכחה זיקה חזקה דיה בין הליכוד לעיתון.

ערוץ 14, שבבעלות איש העסקים יצחק מירילשוילי, ידוע כערוץ התומך באופן מופגן ביו"ר הליכוד בנימין נתניהו. ביש-עתיד טוענים, באמצעות עורכי-הדין עודד גזית ואלירם בקל, כי התמיכה עולה לכדי הפרה של חוק מימון מפלגות.

"במשך תקופה ארוכה פועל ערוץ 14 בצורה אגרסיבית, החורגת מכל קנה מידה סביר של עיתונות, לתקוף את יש עתיד, ומפלגות נוספות המרכיבות את הקואליציה הנוכחית; ולרומם את מפלגת הליכוד, והעומד בראשה, ח"כ נתניהו", נטען  בעתירה. לפי יש-עתיד, ערוץ 14 "מנצל באופן ציני את הכותרת 'עיתונות' לטובת תעמולה בוטה" ו"מנצל את כסות הענייניות המיוחסת לכלי תקשורת לטובת פעילות פוליטית מובהקת".

ביש-עתיד מדגישים כי אין ברצונם שיו"ר הוועדה, השופט יצחק עמית, יכריע בשאלה האם ערוץ 14 הוא גוף עיתונאי או גוף פוליטי, אלא יתמקד אך ורק בפעילות הערוץ בתקופת בחירות. כך, הם טוענים, יהיה קל לקבוע כי שידורי הערוץ לא מנוגדים רק לעקרונות האתיקה העיתונאית ולהתחייבויותיו מכוח רישיון השידור שקיבל, אלא גם לחוק מימון מפלגות.

"יפרסמו את אשר יפרסמו, וישדרו את אשר ישדרו, יתכבדו ויעשו כן בצורה גלויה, שקופה, ועל-מנת שגם (אותם בודדים) הצופים בערוץ 14, יידעו כי הם מקבלים מסרים תעמולתיים, באופן שיבטיח את עקרונות היסוד של דיני התעמולה והמימון"

עוד טוענים ביש-עתיד כי אין ברצונם לחסום את ערוץ 14 מלשדר תעמולת בחירות. כל רצונם הוא לשקף לצופיו כי הם מוצפים בתעמולה. "יפרסמו את אשר יפרסמו, וישדרו את אשר ישדרו", נכתב בעתירה על ערוץ 14 ובעליו מירילשוילי, "יתכבדו ויעשו כן בצורה גלויה, שקופה, ועל-מנת שגם (אותם בודדים) הצופים בערוץ 14, יידעו כי הם מקבלים מסרים תעמולתיים, באופן שיבטיח את עקרונות היסוד של דיני התעמולה והמימון: שוויון, שקיפות, טוהר הבחירות, וכן את היכולת לגבש עמדה פוליטית על בסיס מידע אמין".

בהמשך העתירה מונה יש-עתיד שורה ארוכה של פרסומים מהעת האחרונה שלטענתה מהווים תעמולת בחירות אסורה. בין היתר הם מזכירים ציוץ שהפנה לתשדיר תעמולה של הליכוד ואמירה של מגיש ערוץ 14 ינון מגל שטען בפני חבר הפאנל של תוכניתו, העיתונאי ג'וש בריינר: "אם אתה לא נוח לך בתעמולה, אתה לא חייב להיות בערוץ של תעמולה"

"הקשרים בין ערוץ 14 לבין הליכוד מובהקים", טוענים ביש-עתיד ומפנים  בין היתר להתבטאות של המגיש מגל, שהגדיר את המועמדת לכנסת מטעם הליכוד טלי גוטליב כאחת מ"שלנו". "ואם תאמר כי עו"ד גוטליב היא 'שלנו' נוכח הופעותיה בערוץ 14 לפני בחירתה ברשימת הליכוד", מוסיפים במפלגה, "הרי שהזיקה ההדוקה בין הופעות בערוץ לבין הליכוד מהווה, כשלעצמה, אינדיקציה כבדת משקל להיות הערוץ מי שפועל לקידום הליכוד, שכן המעברים בין ערוץ 14 ובין הליכוד הם מעשה שגרה".

יותם זמרי (משמאל) בתוכנית "הפטריוטים" בערוץ 14, אחרי חילופי הדברים בינו לבין טל גלבוע (צילום מסך)

יותם זמרי (משמאל) בתוכנית "הפטריוטים" בערוץ 14, אחרי חילופי הדברים בינו לבין טל גלבוע (צילום מסך)

כשטל גלבוע נפרדה מפאנל התוכנית "הפטריוטים" כדי לעבוד בקמפיין הליכוד התלוצץ חבר הפאנל יותם זמרי ואמר לה: "למה את עוזבת לא הבנתי"; בהזדמנות אחרת, כך נטען בעתירה, בועז גולן סיים את אחת מתוכניותיו בקריאה לצופים לבוא לקלפי ואמר: "פתק אחד, אם אנחנו לא מנצחים בבחירות – לא מגיעה לנו מדינה".

ביש-עתיד מזכירים כי בתוכנית "הפטריוטים" משודרת מדי ערב פינה בשם "הלפיד הלילי" "המוקדשת ליו"ר המפלגה יאיר לפיד. "ביקורת על פוליטיקאים בכירים – היא רצויה, היא חשובה, ואין בה כשלעצמה כל פסול", נטען בעתירה, "החשוב לענייננו הוא המסה הראייתית המלמדת על הבחירה המודעת של הערוץ ופרנסיו לשרת את הליכוד ואת העומד בראשו. פינה קבועה, שלא יכולה להתפרש אלא ככזו שנועדה לגרום לציבור הצופים שלא לתמוך בעותרת ובראש הממשלה לפיד – היא עוד רכיב בערוץ התעמולה, ובפרט שלצדה יש תמיכה נמשכת בח"כ נתניהו לאותו התפקיד".

ביש-עתיד מזכירים גם כי כוכבי ערוץ 14 מביעים תמיכה בלתי מסויגת בליכוד ברשתות החברתיות. "מדובר כמובן בזכותם המלאה של כתבי הערוץ, ולא עצם תמיכתם בליכוד ובח"כ נתניהו היא העניין", כך יש-עתיד בעתירה, "העניין הוא שאותם אנשים מקדמים את אותה תעמולה גם בערוץ 14, ולא רק בעמודים הפרטיים שלהם ברשתות החברתיות. העניין הוא המובהקות וההתאמה בין הציוצים הפרטיים ובין העמדות המוצגות בערוץ 14. הפרסומים ברשתות החברתיות – על אפיונם המוחלט, תוכנם, כמותם – מהווים אינדיקציה כבדת משקל נוספת לאופן בו יש להתייחס לפרסומי ערוץ 14, ובפרט לאופן בו הצופה הסביר מבין את פרסומי ערוץ 14, שכל בכיריו מפיצים תעמולה חד-משמעית ברשתות החברתיות".

יצחק מירילשווילי (צילום: רונן גולדמן, רשיון CC BY-SA 3.0)

יצחק מירילשווילי (צילום: רונן גולדמן, רשיון CC BY-SA 3.0)

ביש-עתיד כותבים כי הונו של מירלשוילי נאמד במיליארד שקלים לפחות וטוענים כי "כאשר אדם עתיר ממון פועל להשפיע על הבחירות בישראל, באמצעות כסף רב, תוך עקיפה דה-פקטו של דיני מימון המפלגות – מדובר באיום ממשי על עקרונות היסוד של הבחירות בישראל. כאשר כלי תקשורת נרתם בצורה מלאה לטובת מועמד ומפלגה, ללא איזונים, בניגוד לכל סטנדרט של סבירות, הגינות, ושכל ישר; שומה על יו"ר ועדת הבחירות המרכזית להפעיל את סמכותו על-מנת לשמור ככל הניתן על טוהר הבחירות".

במפלגה מזכירים גם את שיעורי הרייטינג הנמוכים יחסית של הערוץ, וטוענים כי אלה "מלמדים א-פריורי, כי אין מדובר בנכס מסחרי רווחי, עובדה המחדדת את המסקנה בדבר תכלית הפעילות של ערוץ 14".

"העובדה שגורמים בליכוד קוראים לצפות בערוץ 14", מסכמת העתירה, "כי ערוץ 14 מקיים קשרים עם הליכוד באופנים שתוארו לעיל; כי בכירי ערוץ 14 נוטלים חלק בתעמולת הליכוד; כי בכירי ערוץ 14 נוטלים חלק במו"מ קואליציוני או במימון לטובת ח"כ נתניהו – כל אלה מחזקים את המסקנה כי מדובר ב'פעילות בחירות'
וב'גוף פעיל בבחירות', והופכים כל טענה אחרת לכזו המתכחשת למציאות".

מערוץ 14 נמסר בתגובה: "בחודש האחרון הועבר מסר מגורם בכיר להנהלת הערוץ כי אם לא יהיה שינוי בלוח השידורים שיכלול צמצום הופעות של מגישים ופרשנים שונים - ינקטו הליכים משפטיים שיובילו לסגירת הערוץ. ביש עתיד, יודעים היטב שהכרזה על ערוץ 14 כגוף פוליטי - תגרום לשלילת הרשיון וסגירת הערוץ עוד לפני הבחירות. יום שבו ראש ממשלת מעבר משתמש בשופט עליון, כדי לסגור כלי תקשורת שמבקר אותו - הוא יום שחור לדמוקרטיה הישראלית. אנחנו מזמינים את רה" מ לפיד להפסיק את החרם שלו ולבא להתראיין בערוץ, במקום לנסות לסגור אותו".

מב"כ 1/25

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 639KB)