בית-המשפט מחק תביעה שהגישו ארבע ילידות סודן נגד שפי פז, הפעילה להחזרת מבקשי מקלט למולדתם, וזאת משום שהתובעות לא הפקידו ערבות בנקאית להבטחת הוצאותיה של פז במקרה שהתביעה תידחה.

בחודש יולי שעבר פורסם באתר "הארץ" מאמר מאת ורד לי תחת הכותרת "שקד, את הרי יודעת שאי אפשר לגרש אותם". במאמר התייחסה לי לדו"ח השנתי של משרד החוץ האמריקאי על סחר בבני אדם, בין היתר בישראל, וכתבה כי לפי הדו"ח "לפני מגפת הקורונה תועדו כ-400 מבקשות מקלט שנלכדו במעגל הזנות, וכעת מעריכים, שב-2020 גדל מספרן פי שלושה". המאמר לווה במקור בתצלום של ארבע הנשים: ג'מילה ג'ומאה סנהורי, עומר סומאיה, הויאם פאדל ומנסורה מוסאא, כולן על פי כתב התביעה יושבות בישראל כפליטות בגלל המלחמה במולדתן.

התצלום, שצילם תומר אפלבאום, תיעד במקור את ארבעת הנשים לצורך כתבה מאת אור קשתי על מצוקת המזון בקהילת הפליטים ומבקשי המקלט בתקופת התפרצות מגפת הקורונה. בכתבה של קשתי פורסם תצלום שלהן כשפניהן מטושטשות ובהקשר עליו הסכימו. למאמר של לי צורף תצלום של הנשים כשפניהן לא מטושטשות.

בעמותת א.ס.ף, המסייעת לפליטים ומבקשי מקלט, שיתפו את המאמר של "הארץ" בעמוד הפייסבוק שלהם יחד עם טקסט נלווה שקרא, בין היתר, כך: "יותר מבקשות מקלט עמדו בשנה האחרונה בסכנה להתדרדר לזנות בשל המצוקה והרעב שלהן ושל ילדיהן". השיתוף שאב באופן אוטומטי את התצלום שהוצמד על-ידי "הארץ" למאמר.

בהמשך גם פז צייצה קישור לכתבה ב"הארץ" בליווי הכיתוב: "אפשר לגרש, צריך רק לרצות וצריך לשנות את צורת החשיבה. אנחנו לא זקוקים לאנשים שהבילוי המועדף עליהם הוא תגרות רחוב ודקירות, והמודל שלהם לחינוך הוא להוליד כמה שיותר ילדים ולנטוש אותם בידי מתנדבים". גם כאן הציוץ שאב באופן אוטומטי את התצלום שהוצמד על-ידי "הארץ" למאמר.

בעקבות הפרסומים הגישו ארבע הנשים תביעת דיבה בסך 200 אלף שקלים נגד עמותת א.ס.ף ונגד פז, וזאת באמצעות עו"ד אסף דרעי. הן פירטו בהרחבה את ההתנכלויות שנגרמו להן ולבני משפחתם בעקבות הפרסום.

בחודש שעבר הוסכם בהסדר גישור כי עמותת א.ס.ף תפרסם הבהרה ותשלם לתובעות 30 אלף שקלים. כעת הסתיים גם ההליך נגד פז.

בכתב ההגנה שהגישה פז, באמצעות עו"ד איתמר ברקאי, טענה הפעילה כי בציוץ שלה אין דבר אשר עשוי לגרום לתובעות לפגיעה כלשהי. לפי פז, אין לה כל קשר לפרסום של א.ס.ף שעומד במוקד התביעה, וכל שעשתה הוא לשתף פרסום של "הארץ" ובלי להתייחס לתובעות באופן אישי. פז מחתה על כך שהתובעות בחרו לתבוע אותה ולא את "הארץ" וטענה כי הדבר נובע מפעילותה נגד "הסתננותן לישראל ושהייתן בה שלא כדין".

במקביל לכתב ההגנה הגישה פז בקשה לחייב את התובעות להפקיד ערובה להבטחת הוצאותיה. השופט רון גולדשטיין קיבל את הבקשה וזאת על רקע מצבן הכלכלי הרעוע של התובעות ובשל סיכויי התביעה נגד פז, שלא שיתפה את המאמר של א.ס.ף אלא רק את הכתבה מ"הארץ", בתוספת מלל שאינו מתייחס לתובעות באופן אישי.

השופט גולדשטיין חייב את התובעות להפקיד 6,000 שקלים כערובה להבטחת הוצאות פז, עד ל-6.9.22, אך הדבר לא נעשה. לפיכך הגישה פז בקשה למחיקת התביעה ולחיוב התובעות, ובא-כוחם באופן אישי, בהוצאות עונשיות לדוגמה. בנוסף דרשה לעכב את ביצוע תשלום כספי הפשרה מעמותת א.ס.ף.

הבקשה לעיכוב ביצוע התשלום נדחתה וכך גם הבקשה להטיל הוצאות על בא-כוח התובעות. עם זאת, השופט גולדשטיין קיבל את הבקשה למחיקת התביעה והודיע לתובעות כי עליהן להגיב על בקשת פז להשית עליהן הוצאות עד ה-15.9. נכון לכתיבת שורות אלו, התובעות טרם הגישו לבית-המשפט את תגובתן.

עדכון, 22.10: השופט החליט שלא להטיל על התובעות הוצאות.

65258-10-21

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 133KB)