האם הליכוד משנה אסטרטגיה לקראת הבחירות, ומנסה לבדל את עצמו מהשימוש בכלים דיגיטליים לשכנוע בוחרים מגוש הימין? האם "ניצחון 22", אפליקציה חדשה שעלתה לאוויר, היא הנשק החדש בארסנל הדיגיטלי של הליכוד, אחרי ה"ביבי בוט" ו"אלקטור"? ומדוע האפליקציה נקראה בתחילה "ליכוד נט", שם שנזנח מיד, והאם היא מופעלת בעקיפין על-ידי הליכוד?

יוסי שלי, מנהל קמפיין הליכוד, כמו גם יועצי נתניהו עופר גולן ויונתן אוריך, לא מסרו תגובה. במיזם "V22" לא ניתן היה להשיג את תגובתו של יוסי דגן. עוזרו לשעבר, צבי סוכות, מסר כי הוא אינו מכיר את האפליקציה וכי מיזם "V22" כולו עדיין בשלבי ארגון. יאיר רביבו, ראש עיריית לוד ומי שהוביל את פעילות אפליקציית הבחירות בליכוד בבחירות שעברו, הכחיש כי הוא נוטל חלק פעיל במיזם. לאחר הפרסום מסר דגן ל"עין השביעית" כי אין לו או לפעילי מטה V22 שום קשר לאפליקציה.

אבל תחילה, הסיפור.

לחנויות האפליקציות התווספה אפליקציה חדשה, "ניצחון 22". האפליקציה טרם הושקה רשמית, אבל המפתחת הרשומה היא "אלקטור", מי שפיתחה את אפליקציית הבחירות בה עשתה הליכוד שימוש בבחירות הקודמות, ושהרשות להגנת הפרטיות קבעה שנעשה בה שימוש מפר חוק. כאמור, שמה המקורי של האפליקציה היה "ליכוד נט", והשם עדיין נותר בכתובת ה-URL שלה.

הליכוד, המפלגה הגדולה בכנסת, מובילה בשימוש בכלים דיגיטליים במערכות הבחירות, הבלתי פוסקות מאפריל 2019. במערכות הבחירות של אפריל וספטמבר 2019 השתמש הליכוד ב"ביבי בוט", יישום שפעל דרך המסנג'ר של פייסבוק ונועד ליצור מאגר מידע של אזרחי ישראל ונטיותיהם הפוליטיות.

עמוד האפליקציה "ניצחון 22" (צילום מסך)

עמוד האפליקציה "ניצחון 22" (צילום מסך)

השימוש ב"ביבי-בוט" גרר הפרה של חוקי הבחירות ותקנות הקהילה של פייסבוק, ובליכוד נאלצו לזנוח אותו ועברו לכלים אחרים, בין השאר בוט זהה שפעל באפליקציית טלגרם. האפקליציה, בבעלות רוסית, מתירנית יותר בכלליה ובהגנה שהיא מספקת למשתמשים בה.

במערכות הבחירות הבאות קידם נתניהו באופן אגרסיבי את השימוש באפליקציית הבחירות "אלקטור", שאינה כפופה לכללי רשת חברתית כזו או אחרת ומטרתה זהה: איסוף מידע פרטי על אזרחי ישראל בעלי זכות הצבעה, על מנת לטייב את מאמצי ההשפעה ביום הבחירות עצמו. "המרצת בוחרים" בשפת אנשי הפרסום והשיווק.

גם השימוש ב"אלקטור" גרר שערוריות והפרות חוק. האפליקציה נפרצה, מידע על מיליוני אזרחים דלף וב"עין השביעית" נחשף כבר לפני בחירות מרץ 2020 כי השימוש שעושה הליכוד באפליקציה, באמצעות נתונים על דפוסי הצבעה, מנוגד לכאורה לחוק (המפלגות מקבלות כל בחירות את "פנקס הבוחרים", מסמך ובו רשימת כלל הבוחרים בישראל ופרטיהם, אך מחויבות לבער אותו בתום מערכת הבחירות). בליכוד האשימו אז בתגובה את אפליקציית אלקטור.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתוך סרטון שבו הוא מבקש מתומכיו להשתמש באפליקציית "אלקטור" (צילומי מסך)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתוך סרטון שבו הוא מבקש מתומכיו להשתמש באפליקציית "אלקטור" (צילומי מסך)

בינואר 2021 קבעה הרשות להגנת הפרטיות כי הן אלקטור והן המפלגות הליכוד וישראל ביתנו (שגם היא היתה לקוחה של האפליקציה) אכן עברו על חוק הגנת הפרטיות (נגד המפלגות לא ננקטו שום סנקציות). בהודעת הרשות להגנת הפרטיות נקבע אז באופן חד-משמעי כי אלקטור "החזיקה בפנקסי בוחרים שונים שנמסרו לעיבודה ממערכות בחירות קודמות, על אף שנדרש ביעורם בהתאם לדין".

ביולי האחרון דיווחנו כאן כיצד בכנס מתנדבים של הליכוד הודיעו למתנדבים כי יעבירו להם מידע על 285,557 אזרחים שלא הצביעו בבחירות האחרונות, על מנת להפעיל עליהם לחץ ממוקד להצביע בבחירות הנוכחיות. מדובר בשני סוגי מידע על דפוסי הצבעה: הראשון, על ההשתייכות המפלגתית של האזרח, והשני, האם הצביע או לא בבחירות האחרונות.

תמר אדרת, ראש מטה המתנדבים הארצי של הליכוד, בכנס של הליכוד בחולון, 20.7.22 (צילום מסך)

תמר אדרת, ראש מטה המתנדבים הארצי של הליכוד, בכנס של הליכוד בחולון, 20.7.22 (צילום מסך)

את סוג המידע השני יכולה לאסוף כל מפלגה באמצעות המשקיפים שלה בקלפיות. סוג המידע הראשון, אודות ההשתייכות המפלגתית, נאסף על-ידי שימוש באפליקציות לניהול בחירות. בעוד איסוף מידע מקלפיות או שימוש ב"אלקטור" יכולים להיעשות בצורה חוקית, הרי שהצלבה של המידע והשימוש האפקטיבי בו אינם אפשריים ללא "פנקס הבוחרים" מהבחירות הקודמות, שכאמור, לא אמור להימצא בידי המפלגה.

בתגובה לפניית "העין השביעית" הכחישו בליכוד קשר למתנדבים שלהם עצמם. כעת, עם האפליקציה "ניצחון 22", יתכן כי מדוברבאסטרטגיה מכוונת של הרחקת הליכוד מהכלים הדיגיטליים ל"המרצת בוחרים".

כאמור, האפליקציה הועלתה לחנות האפליקציות תחת השם "ליכוד נט", אך השם שונה מיד לאחר מכן. השם החדש, "ניצחון 22", או "WIN 22"', מזכיר את שמה של תנועה חוץ פרלמנטרית חדשה שהושקה בשבוע שעבר, בשם "פרויקט V22", שמטרתה המוצהרת היא עידוד הצבעה בימין.

צבי סוכות (צילום: יונתן זינדל)

צבי סוכות (צילום: יונתן זינדל)

במספר אתרים התפרסם נוסח זהה, לפיו "את המטה הקימו ראש מועצת שומרון יוסי דגן ועוזרו לשעבר צבי סוכות, העומד כיום בראש תנועת 'אמונים', יחד עם יעקב וינברגר ויוני הישראלי העומדים יחד עם דגן בראש 'הליכוד שלי - קבוצת ההתיישבות בליכוד', הנחשבת לקבוצת המתפקדים הגדולה ביותר בליכוד אחרי קבוצת המתפקדים של התעשייה האווירית". סוכות צוטט כאומר, בין השאר, "הגיע הזמן שגם בימין נדע לעבוד בצורה מאורגנת מבעוד מועד".

את תגובתו של דגן לא היה ניתן להשיג. כאמור, לאחר פרסום הכתבה מסר דגן ל"עין השביעית" כי אין לו או לפעילי מטה V22 שום קשר לאפליקציה. סוכות, לשעבר מנכ"ל עוצמה-יהודית, רשימתו של איתמר בן-גביר, התמודד לאחרונה בבחירות המקדימות במפלגת הציונות הדתית ונבחר למקום החמישי, אך נדחק למקום לא ריאלי ברשימה על-ידי יו"ר המפלגה בצלאל סמוטריץ'. בתגובה לפניית "העין השביעית" אמר סוכות, כאמור, כי הוא אינו מכיר את האפליקציה וכי לא ברור עדיין כיצד המיזם עצמו יתנהל: "אין עדיין שום דבר סגור".

לפי אתר "0404", בכנס הייסוד של הפרויקט נשא דברים יוסי שלי, מנהל קמפיין הליכוד. שלי לא הגיב לפניית "העין השביעית", כמוהו גם עופר גולן ויונתן אוריך, יועציו של נתניהו.

יאיר רביבו ו"V22", מתוך אתר 0404 (צילום מסך)

יאיר רביבו ו"V22", מתוך אתר 0404 (צילום מסך)

שם אחר שהוזכר כחבר ביוזמה החדשה הוא זה של יאיר רביבו, ראש עיריית לוד. רביבו היה מי שדחף את השימוש באפליקציית "אלקטור" בקמפיין הליכוד בבחירות הקודמות. בתגובה לפניית "העין השביעית" מסר רביבו כי הוא אינו פעיל במיזם ורק "צילם סרטון תמיכה".

בעמוד האפליקציה אין שום מידע לגבי הגוף העומד מאחוריה. הכיתוב היחיד בעמוד האפליקציה הוא "הפעם כולנו חייבים לצאת ולהצביע כדי להקים ממשלה לאומית חזקה ויציבה שתוריד את המחירים, תחזיר את הגאווה הלאומית ותדאג לביטחון האישי של כולנו". צוריאל ימין, מנהל "אלקטור", מסר כי הוא "אינו יכול להתראיין במהלך בחירות".

הבחירה להפעיל אפליקציה שאינה מזוהה ישירות עם מפלגה אחת, מעלה מספר שאלות בקשר לשימוש בה. איזה מידע יזין את האפליקציה? לפי חוקי הבחירות, מפלגה לא יכולה להעביר הלאה את המידע שקיבלה. אם האפליקציה לא מזוהה עם הליכוד באופן רשמי, כיצד פעילים בה יוכלו לחפש בפנקס הבוחרים?

בנימין ושרה נתניהו עם יוסי דגן (משמאל) (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

בנימין ושרה נתניהו עם יוסי דגן (משמאל) (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

בנוסף, אם השימוש באפקליציה נועד לעודד הצבעה בקרב כלל מצביעי הימין, כיצד יחליטו על חלוקת המשאבים ביחס למפלגות הימין השונות, או לאיזו מפלגה ספציפית "יומרצו" הבוחרים? ובעיקר, האם השימוש באפקליציה שוב יגרור הפרות חוק?

"המרצת בוחרים" אינה המצאה של העידן הדיגיטלי, אולם כלים דיגיטליים של איסוף ועיבוד מידע הופכים אותה לדבר חדש, שונה, וכזה שחוקי הבחירות בישראל לא יודעים להתמודד איתו כיאות. המחוקקים, מי שאמורים לעדכן את החוק, נמצאים בניגוד עניינים, שכן מדובר בחוק שאמור להסדיר את מאמציהם שלהם להיבחר לכנסת. בראש המעכבים את עדכון חוקי הבחירות נמצא, כצפוי, יו"ר הליכוד נתניהו.