משפט המו"לים התחדש אתמול (6.9) עם המשך חקירתה הנגדית של הדס קליין, העוזרת האישית של שני המיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, שעל פי כתב האישום בפרשה המכונה "תיק 1000" הרעיפו על ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ורעייתו שרה טובות הנאה בשווי מאות אלפי שקלים.

עו"ד עמית חדד, בא-כוחו של נתניהו בפרשה, הקדיש את יום הדיונים אתמול לדמותו של מילצ'ן ולשני אירועים שבהם על פי כתב האישום סייע מרשו למילצ'ן תוך ניגוד עניינים. את מילצ'ן ביקש עו"ד חדד להציג כפטריוט שפעל למען מדינת ישראל בלי כל שיקול של רווח אישי. קליין שיתפה פעולה עם מרבית קביעותיו של חדד על מילצ'ן, אך לא עם זו.

מילצ'ן עצמו צפוי למסור את עדותו בעוד שבועות אחדים. לפי פרסום מאת אביעד גליקמן בחדשות 13 בפרקליטות יבקשו להעידו בווידיאו, ממקום מושבו בבריטניה. עו"ד חדד הודיע אתמול כי מהלך שכזה בלתי מקובל לחלוטין מבחינתו, אך השופטת רבקה פרידמן-פלדמן הבהירה כי כל עוד מדובר בפרסום עיתונאי ולא בבקשה רשמית של הפרקליטות, אין מקום לדון בכך.

המיליארדר מילצ'ן, שהיה לימים מפיק הוליוודי עטור פרסים, החל את דרכו העסקית כשירש חברת כימיקלים בישראל. שגשוגו הכלכלי התרחש בד בבד לפיתוח קשריו עם קהילת המודיעין בישראל. "מילצ'ן תמיד היה עשיר, אך עלייתו אל ליגת המיליארדרים היא תולדה של קשריו עם פוליטיקאים ובכירים במערכת הביטחון, שסללו לו את הדרך לעסקות נשק ועסקים מפוקפקים אחרים עם משטר האפרטהייד בדרום אפריקה", תיאר זאת לאחרונה יוסי מלמן ב"הארץ".

הדס קליין בביהמ"ש המחוזי בירושלים, 6.9.22 (צילום: יונתן זינדל)

הדס קליין בביהמ"ש המחוזי בירושלים, 6.9.22 (צילום: יונתן זינדל)

דומה כי העדה קליין שותפה לעמדת מלמן לפיה "ארנון מילצ'ן באמת אוהב ישראל, אך אף פעם לא רק לשם שמיים". קליין הסכימה עם עו"ד חדד כי מילצ'ן "אוהב מאוד את מדינת ישראל" וכי הוא "ציוני בלב ובנפש" אך כשהסנגור טען שבתקופה הרלוונטית לכתב האישום "מילצ'ן כבר כבש כל פסגה כלכלית, יש לו מעמד, מוניטין, כסף, ומה שמעניין אותו בשלב הזה זה באמת מדינת ישראל, העזרה למדינה" העירה קליין: "כמובן שמעניין אותו גם עסקים שלו, זה לא משהו סותר".

כשקליין התבקשה לתאר את יחסיו של מילצ'ן עם שמעון פרס, שהיה כרטיס הכניסה של המיליארדר לעולם המודיעין הישראלי ובעקבות זאת לצמרת העסקים העולמית, היא אמרה כך: "שמעון קרא לו 'שייגעצ' וסמך עליו שהיה צעיר, נמרץ, חכם, כריזמטי, צ'רמר כזה. וארנון באמת היה צעיר ומוכשר, ואין ספק שנרתם, ואין ספק שזה השנים שבהן בנה את העסקים שלו ובמקביל לזה שבנה את העסקים שלו היו לו גם קשרים עם אנשים שקשורים והיה יכול במקביל גם לפעול למען מדינת ישראל וגם למען העסקים שלו, הכל".

"במקביל לזה שבנה את העסקים שלו היו לו גם קשרים עם אנשים שקשורים והיה יכול במקביל גם לפעול למען מדינת ישראל וגם למען העסקים שלו, הכל"

עו"ד חדד ביקש להראות כי למילצ'ן היו קשרים ענפים לא רק עם נתניהו אלא גם עם פוליטיקאים אחרים, בהם ציפי לבני ויאיר לפיד, וכי מנגד פעל לטובת המדינה לבקשת אנשי מודיעין כיוסי כהן ומאיר דגן. בהקשר זה הפנה עו"ד חדד את העדה לפרסום מאת חיים לוינסון משנת 2019 על פיו גייס דגן את מילצ'ן כדי שיקדם את הקריירה הבימתית של בת אוליגרך המקורב לפוטין.

"קראנו לסיפור 'הזמרת'", נזכרה קליין, וגוללה את הסיפור תוך שניכר כי היא חוששת פן בדבריה תזכיר פרט שיסכן את ביטחון ישראל.

"מאיר דגן פנה לארנון שנעזור. אבא של הבחורה הזו הוא כנראה איש קשר מאוד חשוב למוסד, אם אינני טועה היה רוסי או משהו מהתפוצה שם. הוא אמר שזה איש קשר שחשוב להם מאוד, אם אני לא טועה זה היה בעניין של הלבנת כספים, אני לא יודעת. הוא ביקש עזרה, הבת שלו חפצה מאוד להיות זמרת והוא ביקש למרות כישרונה או אי כשרונה שנסייע באיזשהו חוזה בשבילה. האבא ישלם הכל, אבל לסדר לה להגיע לטופ של הטופ של המוזיקה בארה"ב ולהפיק עבורה, שאם נצליח לסדר את זה מדינת ישראל תצא נשכרת מזה.

"וארנון, בלי בכלל להניד עפעף כמובן, התקשר לטומי מוטולה שהיה הצ'יירמן של סוני או ה-CEO, אם אני לא טועה, והיה גם בעלה של מריה קארי בעבר, שקשורה לפאקר, וטומי מוטולה פגש אותה וארנון אמר לי 'אם את שומעת איך היא שרה אני מרים ידיים, אבל למען מדינת ישראל...'. ואכן הם התקדמו שם. אני לא זוכרת אם נחתם הסכם, אם עשו לה תקליט, זה היה סיפור. ארנון אמר שעזרנו בזה מאוד למדינת ישראל".

בנימין נתניהו משוחח עם דן דגן, בנו של מאיר דגן, במהלך הלוויתו, 20.3.2016 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

בנימין נתניהו משוחח עם דן דגן, בנו של מאיר דגן, במהלך הלוויתו, 20.3.2016 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

בידיעה ב"הארץ" דיווח לוינסון כי "האוליגרך המדובר היה יעד בעל ערך לישראל – לא רק בגלל קשריו בצמרת הרוסית, אלא גם כמקורב לשליט לוב אז, מועמר קדאפי". לפי קליין, הפגישה של מילצ'ן עם האוליגרך ודגן נערכה בביתו של מילצ'ן, והם אפילו קנו "איזה וודקה מיוחדת" לכבוד אביה של הזמרת.

קליין אישרה כי אירוע כזה היה טיפוסי למילצ'ן, שפעל לקידום אינטרס ביטחוני של מדינת ישראל ללא כל רווח כספי ישיר. בהמשך הדיון אישרה קליין כי בנו של מאיר דגן, דן דגן, הועסק בחברת אבטחה שבבעלות חלקית של מילצ'ן.

מדי פעם ניסתה קליין להסיט את הדיון חזרה לנתניהו ולטובות ההנאה שקיבל. כשעו"ד חדד ציין כי זכתה כי שמה ייכנס לרשימת התודות בספר ביוגרפי על מילצ'ן ציינה כי קיבלה תודות גם בנוגע לספר אחר, "כי הורידו איזה שורה מעניינת שלא נעמה למשפחת נתניהו". כשעו"ד חדד טען כי מילצ'ן חשש כי לא יוכל לקבל עוד אשראי להפקת סרטים מרגע שהמחלקה לביטחון המולדת בארה"ב החלה להתעניין בעבר המודיעיני שלו העירה קליין כי גם "המילה שוחד", כלומר האפשרות שיואשם במתן שוחד לנתניהו, "הפחידה אותו מאוד מבחינת בנקים וקרדיט שיקבל לסרטים שלו".

השף חיים כהן (צילום: פלאש 90)

השף חיים כהן (צילום: פלאש 90)

כשעו"ד חדד שאל אם השף חיים כהן בישל בביתו של מילצ'ן את האוכל לארוחות שבהן התארחו ציפי לבני ובן זוגה, ציינה קליין כי כהן הגיע יחד עם מילצ'ן גם למעון ראש הממשלה ובישל שם ארוחות משותפות עם בני-הזוג נתניהו, במימון המיליארדר מילצ'ן. "לא במימון שלכם", קבע עו"ד חדד אך קליין התעקשה: "סליחה? אני מכירה שזה במימון שלנו". היום פרסם כהן הכחשה וטען כי הארוחה בבלפור מומנה מתקציב בית ראש הממשלה.

חלק מהדיון על תרומתו של מילצ'ן לביטחון המדינה נערך בדלתיים סגורות, מחשש פן תגיד העדה דבר מה שחוסה תחת תעודת חיסיון.

"תמיד תמיד בסוף יש גם איזה אינסנטיב עסקי"

בכתב האישום מוזכרות כמה "פעולות שלטוניות" שנתניהו התבקש לבצע לטובת מילצ'ן בהיותו בניגוד עניינים. על שתיים מהן חקר אתמול עו"ד חדד את קליין: שיתוף פעולה עסקי עם איש העסקים ההודי ראטן טאטא להקמת אזור סחר
חופשי בשיתוף פעולה בין ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית; וניסיון לחדש את ויזת התייר של מילצ'ן לארה"ב.

"ארנון תמיד מאוד רצה שלום עולמי, שלום במזרח התיכון, יחד עם זאת אמרתי שתמיד תמיד בסוף יש גם איזה אינסנטיב עסקי"

לפי כתב האישום, "למילצ'ן היה אינטרס כלכלי משמעותי בקידום המיזם" עם טאטא. עו"ד חדד הציג לקליין טענות של עדים אחרים, וגם דברים שהיא עצמה אמרה בחקירתה במשטרה, לפיהם שיתוף הפעולה עם טאטא לא נועד לקדם אינטרס עסקי של מילצ'ן אלא לקדם את השלום באזור. "ארנון תמיד מאוד רצה שלום עולמי, שלום במזרח התיכון", הודתה קליין, אך הוסיפה: "יחד עם זאת אמרתי שתמיד-תמיד בסוף יש גם איזה אינסנטיב עסקי".

את סיפור הוויזה, אותו תיארה קליין באריכות בחקירתה הראשית, ביקש עו"ד חדד להרחיק מנתניהו ככל האפשר. הוא הדגיש כי הטלפון הראשון של מילצ'ן בניסיון לקבל סיוע לחידוש הוויזה שלו היה לדן שפירו, שגריר ארה"ב בישראל, ולא לנתניהו, וכי שפירו הוא זה שהודיע לה לבסוף על פתרון (זמני) לבעיה. "מי היה מאחורי הקלעים אני לא יודעת", העירה קליין.

רון דרמר, בזמן שהיה יועצו של נתניהו, 2009 (צילום: מרים אלסטר)

רון דרמר, בזמן שהיה יועצו של נתניהו, 2009 (צילום: מרים אלסטר)

עו"ד חדד הוסיף כי מילצ'ן פנה לעוד גורמים רבים כדי שיסייעו לו, וקליין אישרה זאת אך הוסיפה: "אבל ארנון אמר לי, 'ביבי חייב לעזור לי'". כשעו"ד חדד הצהיר כי מילצ'ן מסר למשטרה שנתניהו כלל לא עזר לו בחידוש הוויזה אמרה קליין כי זה מאוד מפתיע אותה.

לפי עו"ד חדד, היה זה שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר שקישר בין מילצ'ן למזכיר המדינה האמריקאי באותה תקופה, ג'ון קרי, אשר בסופו של דבר סייע למילצ'ן לקבל ויזה לארה"ב לכל החיים. קליין הזכירה כי דרמר עבד עבור נתניהו והיה מקורבו.

"אני בשטח אש הזה רק בגלל הנאשם"

החקירה הנגדית התנהלה לאורך מרבית היום על מי מנוחות, אולם בשלב מסוים הפכה לסוערת עד כדי כך שהשופטת פרידמן-פלדמן נאלצה להוציא את הצדדים להפסקה קצרה. היה זה כאשר קליין פלטה, מבלי שנשאלה על כך, כי היא מעבירה למילצ'ן קישורים לפרסומים על המשפט בישראל.

"אני עובדת איתו, אסור לי לשלוח את מה שכותבים?", תהתה קליין. "התשובה היא לא!", הרעים עו"ד חדד. "את לא יכולה לדבר איתו על המשפט". "כל נאצה שאני חוטפת אני שולחת לו", המשיכה קליין, "כל מה שמפורסם בחוץ. האם אני מדברת עם ארנון על המשפט? ממש לא".

ארנון ואמנדה מילצ'ן (צילום: פלאש 90)

ארנון ואמנדה מילצ'ן (צילום: פלאש 90)

השופטת פרידמן-פלדמן העירה כי מילצ'ן מן הסתם מסתכל גם בעצמו על הפרסומים הנוגעים למשפט, אך עו"ד חדד המשיך לזעוק על כך שעדת תביעה מפרה, לטענתו, את הדין בכך שהיא עומדת בקשר עם עד תביעה אחר ומשוחחת איתו על הנעשה במשפט. כששאל את קליין מה משיב לה מילצ'ן בתגובה לפרסומים שהיא מעבירה לו אמרה: "הוא אומר לי שבבוא היום נתבע דיבה את כל מי שמכפיש אותנו. כשמישהו אומר שאני שוכבת עם ארנון מילצ'ן, את זה אני שולחת והוא מתבייש".

בתשובה לשאלת השופט משה בר-עם הבהירה קליין כי היא אינה מצרפת לפרסומים שהיא מעבירה למילצ'ן את התרשמותה האישית. "אני עושה פורוורד, לא מעבר לזה", אמרה. "אני העוזרת האישית שלו. אני סובלת סבל רב כל שש השנים האחרונות ובמיוחד כל כתבי החצר שכותבים עלי דברים איומים. יש לי משפחה וילדות והוא צריך לדעת על זה כי אני בשטח אש הזה רק בגלל הנאשם [נתניהו; א"פ]".

"את לא יכולה להעביר לו דברים שקורים פה בעדות שלך", העיר השופט בר-עם.

"אני לא מעבירה", שבה והצהירה קליין, "אני מעבירה מה שכותבים עלי, דברים איומים".

בנימין נתניהו, רה"מ לשעבר ונאשם מס' 1 במשפט המו"לים, מגיע לתחילת חקירתו הנגדית של עד המדינה שלמה פילבר בידי סניגורו, עו"ד בועז בן-צור. מלפנים: עו"ד עמית חדד והיחצן עופר גולן; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 10.5.22 (צילום: אורן בן-חקון)

בנימין נתניהו עם עו"ד עמית חדד (משמאל) (צילום: אורן בן-חקון)

"לא צריך לכתוב עלייך דברים איומים", העיר עו"ד חדד.

"תגיד את זה גם בחוץ", ביקשה ממנו קליין, על סף דמעות. "אני לא סוכנת משטרתית! תוקיע את זה בבקשה, יש לך משפחה וילדים".

"הנה אני מוקיע את זה", הבהיר עו"ד חדד. "את בסך הכל עדה. אין לי טענה כלפייך. אני חושב שמה שהמשטרה עשתה לך לא הוגן. ואם כותבים עלייך דברים אישיים...".

"איומים ונוראים!", זעקה קליין.

"גברת קליין!", המשיך עו"ד חדד, "אני חושב שלא צריכים לעשות את זה, והנה אני אומר את זה בשם כולם ואומר גם לאנשים ששומעים. אנחנו טוענים שהוטעית, ואם מישהו כותב אחרת הוא מטעה".

"טוב שאתה אומר את זה", הצהירה קליין, "כי כולם צריכים לשמוע את זה, כל מי שמרשה לעצמו לחייך עכשיו".

אלי ציפורי בביהמ"ש המחוזי בירושלים, 6.9.22 (צילום: אורן פרסיקו)

אלי ציפורי בביהמ"ש המחוזי בירושלים, 6.9.22 (צילום: אורן פרסיקו)

במילים אחרונות אלו נראה כי כיוונה לעיתונאי אלי ציפורי, שנמצא באולם ואשר נחקר לאחרונה במשטרה בחשד להטרדתה. ציפורי, מתומכיו הבולטים של נתניהו בתקשורת בישראל, מסקר את המשפט תוך שלל האשמות חריפות נגד עדי התביעה, נגד הפרקליטות ונגד רבים מהעיתונאים הנמצאים באולם.

קליין אמרה לבית-המשפט כי לא רוותה נחת מהפגרה שגרמה להפסקה בעדותה, משום שהפרסומים המכפישים נגדה נמשכו גם כשהמשפט לא התנהל: "חופש לא היה לי פה. הזכירו לי שעה-שעה יום-יום מי אני, שגנבתי ופשעתי". ואכן, במהלך הפגרה פירסם ציפורי בתדירות כמעט יומיומית פוסטים בגנותה של קליין.

ציפורי, לעומת זאת, נראה אתמול נמרץ במיוחד אחרי כמה שבועות של פגרה מהדיונים, ובכל אחת מההפסקות שנערכו הקניט את העיתונאים שהגיעו לסקר את הדיון (כולל החתום לעיל), ועם חלקם נכנס לעימותים קולניים. "יש להם מין קלאב כזה, לכולם. החבורה הזו. אותו עילגות", הסביר ציפורי לאחד מאוהדי נתניהו שהגיע לצפות בדיון.

באחת ההפסקות המשיכו הצעקות בין ציפורי לעיתונאים גם אחרי שהשופטים חזרו לאולם. ראשת ההרכב השופטת פרידמן-פלדמן נדרשה לעניין והציעה לצועקים להמשיך בכך מחוץ לאולם בית-המשפט.

להורדת הקובץ (PDF, 1.19MB)

67104-01-20

משפט המו"לים