במשך כשעה, על פניו של רונן צור היתה נסוכה הבעה של מי שהגיע הביתה. כאן, בתוך אולפן דמוקרTV, ניכר עליו שהוא חש בנוח. בין ידידים. וכיאה לאורח רצוי, המארחת הציעה את התופינים כבר בכניסה לסלון, כלומר בפתח הראיון: "שמעתי שאתה קונדיטור חובב! יש לך מתכון מוצלח לעוגת שמרים?" שאלה המנחה לוסי אהריש את יחצן העל.

את המתכון לעוגת השמרים צור שמר לעצמו, אך בהמשך סיפק את המתכון המנצח, לדעתו כמובן, לכל פוליטיקאי: "תפקידו של מנהיג הוא לתחמן ולתמרן את היריב", אמר, תוך שהוא מציג את את המודל האולטימטיבי והרצוי מבחינתו: בנימין נתניהו. כן כן, אותו נתניהו שעל גל הביקורת הציבורית כלפיו התרומם גוף התקשורת דמוקרטיוי.

אם לפי צור תפקידו של פוליטיקאי הוא לתחמן ולתמרן, הרי שבהיקש לוגי פשוט להחריד, תפקידו של היועץ לפוליטיקאי הוא לבשל עבורו את אותם תחמונים ותמרונים. כלומר לשקר, להכפיש, לייצר שמועות ולשתול ספינים. בדמוקרטיוי לא עשו את ההיקש הזה, והזמינו לאולפן לשיחה נינוחה ומחויכת את מי שמייצג את ההיפך הגמור מעולם הערכים שדמוקרטיוי נוהגים לנופף בו.

מה זה "גישת יתר לאמצעי התקשורת"? הגישה שמעניקים הערוצים המסחריים הגדולים, 12 ו-13, לצור ולדומיו. לדמוקרטיוי היה דחוף משום מה להצטרף למועדון הזה

צור הוא לא סתם יחצן. יחד עם מוטי מורל המנוח, הוא נודע כאחד מאדריכלי "הקמפיין הנגטיבי", שם מכובס למסע הכפשה. צור אף חטף בשל כך ביקורת קשה מבית המשפט, שפסק בעבר פיצוי עתק של מיליון שקל לאיש עסקים שעמד במוקד קמפיין של צור: "אין כל לגיטימיות בכך שגישת יתר לאמצעי התקשורת, המושגת באמצעות שירותי יחסי-ציבור הנרכשים בממון רב, מנוצלת להשחרת שמו של אדם", כתבה השופטת מיכל גונן-אגמון, והוסיפה: "יש למנוע פרקטיקה זו משום שהיא מביאה לכתבות בעיתונות שנראות על פניהן כדיווחים אובייקטיביים, בעוד שמאחוריהן האינטרס לפגוע באחר".

מה זה "גישת יתר לאמצעי התקשורת"? הגישה שמעניקים הערוצים המסחריים הגדולים, 12 ו-13, לצור ולדומיו. לפני הקלעים, בראיונות תכופים והזמנות בתור מומחים ופרשנים; ומאחורי הקלעים, כאשר הם סוחרים בסקופים ובבלעדיות על סיפורים ומקיימים קשרי תן-קח המרעילים את העיתונות ואת התודעה הציבורית. לדמוקרטיוי, המציג את עצמו כ"ערוץ התקשורת הדמוקרטי של ישראל", היה דחוף משום מה להצטרף למועדון הזה.

אהוד אולמרט באולפן דמוקרטיוי בתוכנית "רשות הציבור", 7.10.20 (צילום מסך)

אהוד אולמרט באולפן דמוקרטיוי בתוכנית "רשות הציבור", 7.10.20 (צילום מסך)

אגב, לא מדובר בתפיסת עולם חדשה שירדה פתאום על אולפני דמוקרטיוי (הממוקם, למרבה האירוניה, במשרדי ynet של נוני מוזס, מי שמואשם כעת בפלילים ב"תיק 2000", שעניינו השחתת העיתונות בישראל). אחד הכוכבים הקבועים של הערוץ הוא אהוד אולמרט, ראש ממשלתנו לשעבר ומי שהבטיח את מקומו בדפי ההיסטוריה כבעל התפקיד הרם ביותר שהורשע בפלילים.

הזכרנו את נתניהו ומלחמתו במערכת החוק? למרבה האירוניה, אולמרט היה שם הרבה לפניו. בתקופת החקירות והאישומים נגדו הונדסו כלי תקשורת כמו "ידיעות אחרונות" כדי להילחם בשומרי הסף שחשפו את מעשי השחיתות.

על מה לא דיברו עם רונן צור

מדוע גוף עיתונאי, ועוד כזה המתיימר להתהדר בהיותו גוף עצמאי ששם את הדמוקרטיה בראש מעייניו, מאפשר ל"יועץ אסטרטגי" מהסוג של צור, ללהג שעה שלמה ב"שיחה אישית"? אולי בשביל לשמוע פרשנויות פוליטיות מחכימות ממי שנמצא בליבת התככים הפוליטיים? אתם אמיתיים? הרי הוא עובד בזה! איך אפשר לקנות פרשנות פוליטית ממי שמקבל כסף מפוליטיקאים בשביל לייעץ להם? מדובר בניגוד עניינים דוקר כל-כך שלא ברור איך לא נשרטת הקרנית למראיינת באולפן.

בתקשורת המקולקלת שלנו אנשים כמו צור הם פרשנים לגיטימיים, אבל למה גוף תקשורת "עצמאי" צריך להעתיק את הפורמט הרקוב ולייצר להם לגיטימציה נוספת, על חשבון הצופים והתומכים? כך נוצר מחזה עיוועים, כשצור מחמיא ליו"ר העבודה מרב מיכאלי, אותה אחת ששילמה לו לפני רגע ממיטב כספי המפלגה. הדברים מעוררים אי-נוחות מיוחדת כשנזכרים שלמייסד דמוקרטיוי, יאיא פינק, יש אספירציות פוליטיות (התמודד בפריימריז למפלגת העבודה), וכי דמוקרטיוי נמצא בבעלות דרכנו (לשעבר "V15"), תנועה עם אג'נדה פוליטית מוצהרת.

מלכה לייפר, הנאשמת בפדופיליה, מובאת לביהמ"ש המחוזי בירושלים, 14.2.18 (צילום: יונתן זינדל)

מלכה לייפר, הנאשמת בפדופיליה, מובאת לביהמ"ש המחוזי בירושלים, 14.2.18 (צילום: יונתן זינדל)

הנשיא לשעבר משה קצב לאחר הרשעתו בבית המשפט העליון, 10.11.11 (צילום: קובי גדעון)

הנשיא לשעבר משה קצב לאחר הרשעתו בבית המשפט העליון, 10.11.11 (צילום: קובי גדעון)

פאינה קירשנבאום בפתח דיון הקראת גזר דינה. בית-המשפט המחוזי בתל-אביב, 14.7.2021 (צילום: אבשלום ששוני)

פאינה קירשנבאום בפתח דיון הקראת גזר דינה. בית-המשפט המחוזי בתל-אביב, 14.7.2021 (צילום: אבשלום ששוני)

זה לא מסתכם רק בפוליטיקה - צור מייעץ גם לחשודים בעבירות מין. נותיר לכם לדמיין מה המשמעות של קמפיין נגטיבי כשבצד השני עומדות קורבנות אונס. באחד המקרים הזכורים בישל קמפיין נגד איילת שקד בתקופת כהונתה כשרת משפטים - כחלק משירות שהעניק לנאשמת בפדופיליה מלכה לייפר. המטרה היתה למנוע את הסגרתה לאוסטרליה, כאשר סיסמת הקמפיין הייתה "שקד רקוב". נושאים מהסוג הזה, נעדרו כמעט לגמרי מהשיחה הארוכה באולפן.

עוד עובדה שלא עלתה בראיון: הקשר של צור לפרשת ישראל ביתנו. צור לא היה חשוד ולא הועמד לדין במסגרת הפרשה, אך לפי פסק הדין, סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום הסוותה את העברת כספי השוחד דרך תשלומים לגופי תקשורת - בהם משרדו של רונן צור, שרכש מ-ynet טורי דעה שפורסמו בשמה אך למעשה נקנו בכסף.

סיכם זאת יפה בטוויטר העורך היוצא של "המקום הכי חם בגיהנום", תומר מיכלזון: "בגדול עיתונות עצמאית אמורה לתחקר אנשים כמו רונן צור ואת המנגנונים שהם מפעילים, לא לתת להם במה ב-3 פוסטים שונים עם הגיגים על מנהיגות ותחמנות. בשביל זה יש ערוצים מסחריים".

רונן צור מגלה סוד

אם דמוקרטיוי ואהריש חשבו שחשוב להביא את צור לאולפן דווקא בשל האופי המפוקפק של עיסוקו, כדי לנשוך ולאתגר, לנסות לחדור לעומק, לעמת את אחד מאדריכלי השיח של ימינו עם השפעת שיטותיו על הדמוקרטיה הישראלית, הרי שהמחשבה הזאת התעופפה לה בכניסה לאולפן. הראיון הארוך מאוד לא רק שלא אתגר את צור אלא סיפק במה נוחה להשמיע דברי רהב. צור לא ספג שאלה מאתגרת אחת.

הפינוק נמשך כשאהריש שאלה את מחולל הספינים מהי התכונה הכי רעה שלו. התשובה של צור, כיאה ליחצן, היתה מניפסט הלל לכישוריו

כך למשל מחילופי הדברים סביב השירותים שצור נותן לחשודים בעבירות מין, למדנו שמדובר בכלל בשליחות ציבורית: "אני רואה את השליחות שלי כיועץ שצבר ניסיון, לעמוד לצדם של אנשים שנמצאים במצוקה. בהרבה מקרים התברר לי שתחושת הבטן הייתה טובה", העז לומר. הסיבה לדבריו היא משפט השדה שהתקשורת עורכת להם. "זה לא תפקידו של אף עיתונאי ושל אף יועץ תקשורת", אמר האיש שהפך את הכפשת האחר לאמנות. איזו דוגמה נתן צור? השירות שהעניק למשה קצב. האיש שהפך את הלא יאמן למציאות מחרידה: נשיא מדינת ישראל שהורשע באונס.

אהריש הרימה שוב לצור להנחתה עם השאלה: "אתה מייעץ לאנשים ששונים מתפיסת עולמך. יש רגעים שאתה אומר לעצמך - אותו אני לא יכול כי אני לא אשן טוב בלילה?". "אני אגלה לך סוד", אמר צור, "אני לא מייצג במקומות שאני לא מרגיש שלם בהם. קבעתי לעצמי מדדים מסוימים, כי אין לנו היועצים האסטרטגיים קוד אתי". האמירה הזו נותרה בחלל ריק. אהריש לא מילאה אותו באנסים, נאשמות בפדופיליה, מסעות הכפשה, "תחמונים ותמרונים".

הפינוק נמשך כשאהריש שאלה את מחולל הספינים מהי התכונה הכי רעה שלו. התשובה של צור, כיאה ליחצן, היתה מניפסט הלל לכישוריו. "אני חושב שאני צריך להיות יותר סובלני ועם אורך רוח. זה תמיד מתנגש לי עם הרצון להשיג את היעדים מהר. כשאתה מנוסה ברמה כזאת שאתה יודע לאן אתה רוצה להגיע, אז התחושה הזו גורמת לאי נוחות אצל אנשים שמנהלים את השיח הזה מולך". "אני מאוד טוטאלי", הוסיף צור.

אהריש לא חשה שום אי נוחות. להיפך. "נראה לי שאת הדבר הכי טוב אנחנו נוכל להגיד עליך - אתה אחד המרואיינים הכי מרתקים שיש", חתמה בעוד קומפלימנט. אבל בשביל לרתק לא צריך כלי תקשורת המתיימר להיות עצמאי. אפשר להביא פוליטיקאי שישקר, דוגמנית שתעפעף. וכן, גם יועץ אסטרטגי.