תביעה בסך קרוב ל-300 אלף שקלים שהגישה התנועה לאיכות השלטון נגד "ישראל היום" והעיתונאים עקיבא ביגמן ובועז ביסמוט הסתיימה בפשרה ללא פיצוי.

בספטמבר 2018 תבעה התנועה את העיתון וכתביו בגין סדרה של פרסומים מאת הכתב עקיבא ביגמן, שמתח ביקורת חריפה על שרגא ועל תנועתו בעקבות מעורבותם במחאה נגד גילויי השחיתות בסביבתו של ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו. בטקסט המרכזי מביניהם, מאמר מאת עקיבא ביגמן, נטען כעובדה ששרגא כינה את ראש הממשלה בנימין נתניהו "בוגד".

באמצעות עורכי-הדין שרון דיין ומיכל ארבוב דרשה התנועה, מלבד הפיצוי, כי ביהמ"ש יחייב את "ישראל היום" לפרסם הודעת תיקון והתנצלות ולפיה הפרסומים של ביגמן התבססו על "האשמות חסרות בסיס", שפורסמו בלי לבקש את תגובתו של שרגא.

מאמרו של עקיבא ביגמן על אליעד שרגא, לצד דיווח על דבריו של יו"ר התנועה לאיכות השלטון. "ישראל היום", 1.1.2018 (לחצו להגדלה)

מאמרו של עקיבא ביגמן על אליעד שרגא, לצד דיווח על דבריו של יו"ר התנועה לאיכות השלטון. "ישראל היום", 1.1.2018 (לחצו להגדלה)

בכתב ההגנה שהגישו הנתבעים, באמצעות עו"ד עיינה נוימן, נטען כי ביגמן כתב בטורו נגד עצם השימוש במונח "בוגד". עוד טענו, כי התביעה של שרגא והתנועה לאיכות השלטון "אינה אלא ניסיון לרפות את ידי התקשורת מקיום שיח והעברת ביקורת על אודות מר שרגא והתנועה".

בדיון שנערך השבוע (30.11) בבית-משפט השלום בת"א-יפו, בפני השופט אבי שליו, קיבלו הצדדים את המלצתו לסיים את המחלוקת בפרסום הודעה בזו הלשון:

ביום 1.1.2018, פורסם בישראל היום טור דעה של מר עקיבא ביגמן אשר עסק בנאום שנשא יו"ר התנועה לאיכות השלטון, ד"ר אליעד שרגא, במהלך הפגנת מחאה שהתקיימה בשדרות רוטשילד בת"א. במסגרת ההפגנה, התייחס ד"ר שרגא למכתב שהתיר לגרמנים למכור צוללות למצרים, וציין כי מי שכתב את המכתב 'בגד במולדת'. יובהר, כי במסגרת הנאום ד"ר שרגא לא אמר כי מר בנימין נתניהו הוא זה שכתב את המכתב. למען הסר ספק, בטור הדעה לא נטען שד"ר שרגא השתמש בנאומו בביטוים: 'מושחת', 'חזיר', 'מחרחר מלחמה' או 'פשיסט', כלפי מר נתניהו, והוא אכן לא השתמש בביטויים אלה בנאום".

הודעה בנוסח זה אכן פורסמה הבוקר בעמוד 6 של "ישראל היום".

בפועל, המאמר של ביגמן, שעדיין מתפרסם באתר "ישראל היום", נפתח בקביעה הזו בדיוק: "כשיו"ר התנועה לאיכות השלטון מכנה את ראש הממשלה 'בוגד', ראוי להתעכב על כך. 'מושחת' כבר שמענו, 'חזיר', 'מחרחר מלחמה' ואפילו 'פשיסט' אלו הנעימות הרגילות בשדרות רוטשילד, אבל 'בוגד' זה כבר משהו אחר". כותרת המאמר היא "נאום הבגידה של שרגא משקף היטב את רוחה של המחאה כולה".

הצדדים לא הסכימו על סוגיית ההוצאות בהליך. בית-המשפט טרם הכריע בעניין זה.

עדכון, 11.12: ביהמ"ש חייב את הנתבעים – "ישראל היום", ביסמוט וביגמן – לשלם לתנועה לאיכות השלטון ולשרגא הוצאות בסך 12 אלף שקלים.

23244-09-18