טעות הקלדה במדור חופש המידע של משטרת ישראל גררה שלל פרסומים שגויים. כלי תקשורת וכותבים המקדמים אג'נדה אנטי-פמיניסטית מיהרו להישען על הנתונים, לפיהם נשים אלימות כלפי בני זוגם פי 11 מגברים. אחרי שהמשטרה הודיעה כי מדובר בטעות והנתון האמיתי הוא הפוך, כלי התקשורת שפרסמו את הטעות הגיבו כל אחד בדרכו.

ביום שלישי האחרון פורסם באתר ערוץ 7 ראיון של שמעון כהן עם נעמה זרביב, יו"ר תנועת שוברות שוויון, תחת הכותרת "האלימות המושתקת של נשים כלפי גברים". במרכז הראיון עמד נתון דרמטי: נשים תוקפות גברים הרבה יותר מאשר גברים תוקפים נשים. "התקשורת מתמקדת באלימות נגד נשים, אך נתוני 2020 שהגיעו ל'שוברות שוויון' מלמדים: 177 תיקים נגד גברים, 2068 נגד נשים", נכתב בכותרת המשנה.

זרביב סיפרה כי בעקבות פניית חופש מידע שהגישה עמותת שוברות שוויון למשטרת ישראל התקבלו נתונים על מספר התיקים שנפתחו על חבלה חמורה של גברים כלפי בנות-זוגם, ושל נשים כלפי בני-זוגם. "מסתבר שבעוד שבשנת 2020 נפתחו תיקים נגד 177 גברים בגין תקיפה חמורה של בת הזוג, ולעומת זאת נגד נשים נפתחו 2,068 תיקים בגין תקיפה חמורה של בן הזוג", דיווח כהן.

הפרסום בערוץ 7. שמעון כהן מראיין את נעמה זרביב (צילום מסך)

הפרסום בערוץ 7. שמעון כהן מראיין את נעמה זרביב (צילום מסך)

"צריך להבין שמי שמשתמש במאבק באלימות נגד נשים מטרתו לסכסך בין המינים", הסבירה זרביב, "רוב תושביה של ישראל, בוודאי היהודים, הם נורמטיביים ויש מעט אלימות שצריך לטפל בה אבל היא לא נושא של נשים מול גברים".

הנתון הדרמטי, התפרסם גם בטור מאת נעמה סלע באתר "מידה" תחת הכותרת "אלימות במשפחה: הסיפור האמיתי", ועמד גם בלב טור שחיבר אברי גלעד לרגל יום המאבק באלימות נגד נשים ופורסם במוסף "שישבת" של "ישראל היום" תחת הכותרת "ומה עם אלימות נשים כלפי גברים?".

הטור של אברי גלעד ב"ישראל היום"

הטור של אברי גלעד ב"ישראל היום"

"הנה מספר מטלטל", כתב גלעד, "2,068 תיקים על חבלה חמורה נפתחו השנה נגד נשים שפגעו בבעליהן, לעומת 177 תיקים נגד בעלים שפגעו בנשותיהם. פי 11 נשים פוגעות. הידעתם? ברור שלא. הנתון מועלם ומושתק, כי יש פה מסע תעמולה אנטי-גברי בלתי פוסק, שמנסה ומצליח לצייר את הגברים כמנועי האלימות היחידים במשפחות. וזאת עלילת דם, כפשוטה".

עוד קודם לכן, בתוכנית הבוקר בהנחייתו בערוץ רשת 13, הציג גלעד את הנתונים. כשעמיתתו להגשה, רותם ישראל, ציינה שאלו נתונים מפתיעים, מיהר גלעד להגיב "אותי זה לא מפתיע, אותי מפתיע שהתקשורת הגברית בעיקרה ממשיכה להסתיר את הדבר הזה, והמשטרה הגברית בעיקרה ממשיכה לא לטפל בעניין הזה, ומערכת המשפט הגברית בעיקרה ממשיכה לא לתת לזה מענה. יש כאן מערכת גברית שמכסה, אני לא מבין למה".

עולם מעוות

אם גלעד היה קשוב יותר לתחושת ההפתעה של עמיתתו, יתכן שהיה בודק את הנתונים שנשלחו אליו בידי גורם בעל עניין ומגלה כי הם שגויים מן היסוד, ולמעשה - הנתון ההפוך הוא הנכון.

אתמול (26.11), בעקבות פניית עיתונאים לדוברות משטרת ישראל נמסר מהמשטרה כי בעקבות טעות אנוש במדור חופש המידע התחלפו המספרים במענה לבקשת חופש המידע. גברים תקפו נשים פי 11 במהלך השנה שעברה ולא כפי שנמסר תחילה.

בחשבון הטוויטר של המשטרה ציטטו את הציוץ של כתב "הארץ" ג'וש בריינר: "האמת הייתי מופתע. מסמך משטרתי שחגגו עליו אתמול: נשים תוקפות את בני זוגן פי 11 מגברים שתוקפים את בנות הזוג. רק 177 תיקים נפתחו בשנת 20'. אז על מה כל הרעש שלהן? פניתי למשטרה. 'נעשתה טעות, הנתונים נרשמו באופן הפוך', מסרו. קורה, אבל באיזה עולם מעוות חיים מי שלא הבינו מיד שיש שם טעות?".

בציוץ של משטרת ישראל נכתב: "בהמשך לפניות כתבים, נבהיר כי מדובר בטעות אנוש של אחד העובדים ביחידה שתוקנה. אנו מצרים על התקלה, הנושא יתוחקר ויופקו הלקחים".

גם לאחר שהתברר כי הנתונים שגויים, חלק מכלי התקשורת שציטטו אותם לא הודיעו לקוראיהם כי מדובר בסילוף.

בתוכנית הבוקר שמגיש גלעד ברשת הודיע המנחה על "הבהרה ותיקון" לפיהם נתוני האמת הפוכים. "אין לי מספיק זמן לדבר על כמה זה מביך ומה המשמעויות של זה", ציין.

ב"ישראל היום" פסעו בנתיב שונה. למרות שגלעד פירסם את ההבהרה שלו ברשת 13 לפני שפורסם הטור ב"ישראל היום", בעיתון פרסמו את הטור השגוי ולא טרחו להוסיף הבהרה בעמודי החדשות. גם באתר "ישראל היום" לא הודיעו לקוראים כי מדובר בנתון שגוי, אלא פשוט שינו את נוסח הטור של אברי גלעד, וכעת אפשר לקרוא בו את השורות הבאות:

177 תיקים על חבלה חמורה נפתחו בשנה בשנת 2020 נגד נשים שפגעו בגברים. שמעתם עליהם? לא. הנתון מועלם ומושתק כי יש פה מסע תעמולה אנטי-גברי בלתי פוסק, המנסה ומצליח לצייר את הגברים כמנועי האלימות היחידים בבתים, וזאת עלילת דם כפשוטה".

למרות שאחד העקרונות להם מתחייב "ישראל היום" מדי גיליון הוא "לבדוק עובדות, ואם טעינו נתקן", בגרסה העדכנית של הטור באתר "ישראל היום" לא נכלל שום רמז לכך שהנתון המקורי שצוטט בטור היה שונה בתכלית, התברר כשגוי ועל כן הטקסט נערך מחדש.

מהעיתון מסרו בתגובה: "בטור פורסם נתון שגוי, שאותו פרסמה המשטרה בטעות. בוצע תיקון בגרסה המקוונת והנתון הושמט. הבהרה תפורסם בטור הבא".

באתר ערוץ 7, לעומת זאת, בחרו למחוק כליל את הראיון עם זרביב (אם כי הוא עדיין שמור בארכיון האינטרנט). באתר "מידה", בתגובה לפניית "העין השביעית", מסרו כי מחקו את הפסקה ובה הנתון השגוי מהמאמר באתר.