בחברת החדשות של ערוץ 12 ממעטים מאוד לצרף גילוי נאות לכתבות וידיעות העוסקות בתאגידים שבשליטת בעלי השליטה בערוץ.

לאחרונה שידרו בחדשות 12 שני אייטמים שהציגו את בנק מזרחי-טפחות באור חיובי, ללא גילוי נאות על כך שבעלי השליטה בבנק, דודי ודרורית ורטהיים, הם גם בעלי השליטה בחברת קשת 12 שמפעילה את הערוץ. בחדשות 12 מסרו בתגובה כי בתוכנית שודרו גם כתבות שהאירו את הבנק באור שלילי, אם כי גם בכתבות אלו לא נמסר לקוראים על הקשר בין בעלי הבנק לבעלי הערוץ.

לפני שבועות אחדים מסרה חברת חדשות 12 לרשות השנייה כי היא פועלת לפרסום גילוי נאות על קשרי מושאי כתבותיה לבעלי השליטה בערוץ "על פי אמות מידה עיתונאיות", אולם המקרה הנוכחי מעלה כי אמות המידה שלה שונות בתכלית מאלו שקובע תקנון האתיקה של מועצת העיתונות.

ב-18.11, במהדורת "תוכנית חיסכון" שהגיש עופר חדד וערך מתן כהן, שודרה כתבתה של שרון קנובליך על בדיקת שירות לקוחות של הבנקים. "לבנק מזרחי-טפחות היו את זמני ההמתנה הקצרים ביותר", דיווחה קנובליך.

לוגו "תוכנית חיסכון" של חדשות 12

לוגו "תוכנית חיסכון" של חדשות 12

כמה ימים אחר כך, במהדורת "תוכנית חיסכון" מה-21.11 שהגיש גדעון אוקו וערך גידי ויניש, שודרה כתבה נוספת מאת קנובליך שהפעם הוקדשה לריביות בבנקים. הפעם נכלל בכתבה קטע ששודר במצלמה נסתרת ובו נראה פקיד בבנק מזרחי-טפחות מבהיר ללקוח כי בעוד בבנק המתחרה לאומי הוא שילם על האוברדרפט ריבית גבוהה של 15%, "אצלנו אתה לא היית מגיע ל-15%"

בשני המקרים לא גולה לצופים על הזהות בין בעלי השליטה בבנק ובערוץ שבו משודרת התוכנית. מנכ"ל חדשות 12 הוא אבי וייס. בראש ערוץ קשת 12 עומד אבי ניר.

דובר חדשות 12 אלון שני מסר בתגובה: "הניסיון להטיל דופי בעשייה של כתבת 'תוכנית חיסכון' הוא מופרך. סיקור תחום הבנקים נעשה באופן מקצועי הוגן ומאוזן. כך, למשל בפנייתכם שכחתם את כתבתה של שרון קנובליך מהתאריך 2.11 שהציגה כיצד לקוחות בנק מזרחי-טפחות נחסמים מביצוע פעולות בסיסיות בחשבונותיהם בשל האיחוד עם בנק אגוד. יש להדגיש כי רק הודות לכתבה זאת ב'תוכנית חיסכון' עסקו בנושא זה העיתונים הכלכליים - 'דה מרקר' ו'גלובס' בכתבות פולואפ שפירסמו.

"עוד אפנה את ה'עין השביעית' לכתבתו של איתמר מינמר ב'תוכנית חיסכון' מהשבוע שעבר 24.11 על הפערים בריביות על משכנתא בין פריפריה ומרכז. בכתבה זאת הצבענו על הפערים בבנק מזרחי-טפחות ואת האופן שבו נציגת הבנק מוסרת מענה שאינו עולה בקנה אחד עם העובדות".

חדשות 12: לא נדרש גילוי נאות

אין זו הפעם הראשונה שבחדשות 12 מעדיפים שלא לגלות לצופיהם על ניגוד העניינים המובנה שבו הם פועלים מתוקף הבעלויות הצולבות של בעלי השליטה בערוץ קשת 12. בעבר דיווחו בחדשות 12 פעם אחר פעם באופן שמחמיא למשקה קוקה-קולה בלי לגלות כי בעלי השליטה בערוץ, דודי ודרורית ורטהיים, הם גם הבעלים של החברה המרכזית למשקאות, יצרנית קוקה-קולה בישראל.

בחודש אוגוסט האחרון התלוננה עורכת "שקוף" ברשות השנייה נגד חדשות 12 בגין היעדר גילוי נאות בסיקור הכוונה להטיל מס על משקאות ממותקים. בעקבות התלונה נדרשה חדשות 12 להסביר את מדיניותה לגבי היעדר גילוי נאות בשידור כתבות הנוגעות לבעלי השליטה בערוץ. בחדשות 12 טענו כי הם פועלים בשקיפות מלאה ומפרסמים גילוי נאות "על פי אמות המידה העיתונאיות וכנדרש", אולם נראה כי אמות המידה העיתונאיות של חדשות 12 מחייבות גילוי נאות רק במקרים נדירים ביותר.

מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס (צילום: אורן פרסיקו)

מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס (צילום: אורן פרסיקו)

"חברת החדשות פועלת כמקובל ובשקיפות מלאה", כתבו נציגיה לרשות השנייה. "בעת שמושא הסיקור הוא אחד מבעלי האחזקות במניות קשת 12 - ניתן גילוי נאות על פי אמות המידה העיתונאיות וכנדרש. עם זאת, לא בכל מקרה ובכל דיווח אנו סבורים שיש מקום לציין גילוי נאות, הדברים נבחנים לגופו של מושא הסיקור. כך היה כשבנק מסוים היה מבעלי מניות בזכיינית הערוץ וברור שלא כל עיסוק בבנק כזה או אחר הצריך גילוי נאות, כך גם כשהחברה לישראל היו מבעלי הערוץ ולא כל תחקיר על בז"ן או כי"ל הצריך גילוי נאות. גם כאשר חברת החדשות סיקרה את ההקמה והפעילות של ועדת ששינסקי בניגוד לאינטרס של אחד מבעלי הערוץ - גם שם לא נדרש גילוי נאות. כאשר נמצא ויימצא כי יש רלוונטיות מהותית יינתן גילוי נאות".

דוד רגב, נציב פניות הציבור ברשות השנייה, מסר בתשובתו לעורכת "שקוף" כי "לאחר בחינת תגובת המשדר ובחינת האייטם המדובר סבורים הגורמים המקצועיים ברשות השנייה כי אמות המידה הדורשות גילוי נאות נקבעות על ידי העורך הראשי מתוקף המנדט הנתון לו". עם זאת, ציין רגב, "הרשות הסבה את שימת ליבה של חברת החדשות לתלונה ולבחינת הצורך לגילוי כאמור".

לפי תקנון האתיקה המקצועית של העיתונות, אשר נוסח בידי מועצת העיתונות בישראל שבה חברה בין היתר גם חברת החדשות של קשת 12, "כל פרסום באמצעי תקשורת העוסק בנושאים הנוגעים לאמצעי התקשורת עצמו, לבעליו או לאינטרסים אחרים של אמצעי התקשורת, ילווה בגילוי נאות של הנושאים והאינטרסים הרלוונטיים לפרסום".

היעדר הגילוי הנאות מהכתבות האחרונות, על בנק מזרחי-טפחות, מלמדות כי אמות המידה העיתונאית של העורך הראשי בחדשות 12, אבי וייס, שונות מאוד מאלה שמחייב תקנון האתיקה של המועצה.