הפעיל החברתי גונן בן-יצחק ישלם 12 אלף שקלים לחברת-הכנסת לשעבר אסנת מארק שהגישה נגדו תביעת דיבה, כך פסק בשבוע שעבר בית-המשפט. עוד קודם לכן הגיעה מארק להסדר גישור עם אזרח אחר שתבעה.

חברת-הכנסת לשעבר מארק הגישה בעודה מכהנת בתפקיד מטעם מפלגת הליכוד שש תביעות דיבה נגד אזרחים ועיתונאים שפרסמו דברים בגנותה ברשתות חברתיות ובתקשורת הממוסדת. לאחר פרישתה מהכנסת הגישה תביעת דיבה שביעית.

מארק, שהקפידה לכנות עצמה "אדם פרטי" גם בתביעות שהגישה בזמן שכיהנה כחברת-כנסת, תבעה את העיתונאית אריאנה מלמד בגין ציוץ שבו כינתה אותה "כלבלבה" של ראש הממשלה נתניהו; תבעה את האזרח צבי עידן שפרסם תצלום שבו נראית אשה מחווה תנועה גסה בשתי ידיה ותיאר אותה כח"כ מארק; תבעה את האזרח יעקב לנדוי בעקבות פרסום פוסט בפייסבוק שגם בו נראית אישה מחווה תנועה גסה בידיה; תבעה גם את פעיל המחאה סדי בן-שטרית, שטען כי היא משסה את תומכי נתניהו נגד מפגינים שכמותו; תבעה את העיתונאי רון קופמן בעקבות טור ב"מעריב" שבו כינה אותה "חמצן קולני"; ותבעה גם את פעיל המחאה עו"ד גונן בן-יצחק בעקבות ציוץ שבו כתב כי כינתה את המפגינים נגד נתניהו "מפיצי מחלות". סך הפיצויים שדורשת מארק בתביעותיה עמד על כ-858 אלף שקל.

התביעה שהגישה מארק נגד בן-יצחק, שבה היא ביקשה פיצויים בסך 140 אלף שקל, באה בעקבות ציוץ שבו כתב כי חברת-הכנסת חשודה בהפרת תנאי הבידוד וכינתה את המפגינים נגד נתניהו "מפיצי מחלות". ח"כ מארק טענה, באמצעות עורכי- הדין סופיה ליאל-בייבסקי ואברהם סרוסי, כי מעולם לא השתמשה בביטוי "מפיצי מחלות" וכי לא הפרה בידוד.

בכתב ההגנה טען בן-יצחק, שייצג את עצמו, כי "בשום שלב לא טען הנתבע כי התובעת כינתה את המפגינים מפיצי מחלות, מן הטעם הפשוט שלדידו של הנתבע הוא לא נתקל באמירה כזו מצדה של התובעת, ועל כן הפנה שאלה ל'חוכמת ההמונים', [כדי] לבדוק האם מי מהעוקבים נתקל באמירה כזו".

מארק ובן-יצחק הסמיכו את בית-המשפט לפסוק בעניינם לפי סעיף 79א לחוק בתי המשפט, כלומר לתת פסק-דין על דרך הפשרה וללא נימוקים. השופט מוטי פירר, מבית-משפט השלום בראשון-לציון, קבע כי על בן-יצחק לשלם למארק 12 אלף שקלים.

את האזרח יעקב לנדוי תבעה מארק אחרי שפרסם פוסט בפייסבוק שבו נראית אישה מחווה תנועה גסה בידיה. לנדוי פרסם את התצלום וכתב: "ללא מילים. אוסנת מרק". בעקבות זאת דורשת ח"כ מארק, באמצעות עורכי-הדין ליאל-בייבסקי וסרוסי, פיצוי בסך כ-142 אלף שקל. במועד הגשת התביעה זכתה התמונה לשיתוף אחד, ארבע תגובות ושלושה חיבובים.

"בהתאם לתגובות המופיעות בפוסט, ניתן לראות שאנשים רבים מאמינים גם מאמינים כי אמנם מדובר בתמונתה של התובעת", נכתב בתביעה. "[...] מן הראוי כי שבטו של [בית] המשפט הנכבד יעמוד חוצץ מול השמצות מעין אלו, אשר נעשות כביכול כלאחר יד במסגרת חשבון טוויטר, ברם יש בהן כדי לפגוע בשמו הטוב של אדם ובמטה לחמו".

לנדוי טען להגנתו, באמצעות עו"ד איל רוזין, כי סבר בתום לב שהאישה שמניפה אצבע משולשת היא מארק, ומרגע שנודע לו כי אין זו היא הסיר את הפרסום ופנה למארק בהודעת התנצלות. לדבריו, מארק הגישה נגדו תביעה ללא פנייה מקדימה, באופן שעושה שימוש לרעה בהליך המשפטי.

לפני שבועות אחדים הודיעו הצדדים לבית-משפט השלום כי הגיעו להסדר גישור וביקשו לדחות את התביעה. יתר התביעות שהגישה עדיין תלויות ועומדות בפני בית-המשפט.

4945-10-20
8268-11-20