ראש הממשלה נפתלי בנט נשא אתמול (11.8) עוד נאום בנושא הקורונה מבלי להעניק לעיתונאים הזדמנות להפנות אליו שאלות. זו הפעם השלישית בשלושה שבועות שבנט נושא דברים על ההתפרצות המחודשת של המגפה מבלי שעיתונאים מורשים להפנות אליו שאלות. בכך צועד בנט בנעלי קודמו בתפקיד, בנימין נתניהו, שנמנע מלאפשר לעיתונאים להפנות אליו שאלות במשך 13 תדרוכים רצופים, עד שמחאה ציבורית ועיתונאית אילצה אותו לשנות את מנהגו.

כבר לאחר ההצהרה הראשונה של בנט ללא מתן זכות שאלות לעיתונאים פנתה העמותה לדמוקרטיה מתקדמת אל עורכי מהדורות החדשות המרכזיות בטלוויזיה בדרישה כי יעמידו בפני ראש הממשלה אולטימטום כדי לחייב אותו להפוך את ההצהרות לתקשורת למסיבות עיתונאים. אתמול (11.8) הצטרפו למאמץ ארגון העיתונאים בישראל, תא הכתבים המדיניים ותא כתבי הבריאות.

במכתב ששיגר ארגון העיתונאים אל ראש הממשלה בנט ואל שר הבריאות ניצן הורוביץ, שאף הוא אימץ לעצמו את המנהג להצהיר הצהרות בלא מתן אפשרות לשאלות, נדרשו השניים לחדול ממנהגם.

"עיתונאים אינם מטרד שצריך לסלק מן הדרך, כפי שבוודאי יסכים כבוד שר הבריאות, שהיה בעבר הלא רחוק עיתונאי בכיר. עיתונאים הם משרתי האינטרס הציבורי ופועלים למען זכות הציבור לדעת", כתבו יו"ר הארגון נורית קנטי והאחראית על חופש העיתונות בארגון ענת סרגוסטי. "כדי שיוכלו לעשות את תפקידם כראוי, יש לאפשר לעיתונאים נגישות למירב המידע הקיים, ויש לאפשר להם לשאול שאלות, גם אם אלה קשות ומורכבות".

עוד כתבו בארגון לבנט והורוביץ כי "הצהרות לתקשורת שנעשות באופן חד-צדדי, בלי נוכחות עיתונאית, בלי לאפשר לשאול שאלות אינה מקדמת שקיפות ואינה תורמת לבניית אמון במערכת השלטון", וציינו כי פנייתם באה גם בשמם של תא הכתבים המדיניים ותא כתבי הבריאות, "המסקרים באופן אינטנסיבי את מגיפת הקורונה כבר יותר משנה וחצי בכל כלי התקשורת ומשמשים צינור להעברת מידע לציבור באופן האחראי והאמין ביותר".

לפי נתוני העמותה לדמוקרטיה מתקדמת בנט נשא עד כה שלושה נאומים בסך כולל של 17.5 דקות. לעיתונאים, לעומת זאת, ניתנו עד כה אפס דקות להפניית שאלות. ממשרד ראש הממשלה וממשרד הבריאות טרם נמסרה תגובה.

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 291KB)