חודש חלף מאז שכוחות צה"ל הפציצו את בתיהם של שני עיתונאים בעזה, במסגרת מבצע שומר החומות, וטרם ניתן הסבר כלשהו למעשה.

ב-14 במאי נהרגה בעזה רימא סאאד, עיתונאית הרה בת 30, כשביתה בעזה הופצץ בידי כוחות צה"ל. סאאד עבדה כפרילנסרית עבור כלי תקשורת שונים. כמה ימים אחר כך נהרג יוסף אבו-חוסיין, שדר ברדיו אל-אקצא של חמאס, כשצה"ל הפציץ את ביתו שבעיר עזה. בטקס הלווייה שלו אפוד מגן של עיתונאים הונח על גופתו.

החוק הבינלאומי אינו מאפשר הרג מכוון של עיתונאים רק בשל עבודתם העיתונאית, גם אם הם משדרים מסרי תעמולה של האויב. לפי מומחים לנושא, לכל היותר מותר לתקוף את משדרי ומשרדי כלי התקשורת המפיצים פקודות או מסרים המעודדים את מורל הלוחמים. העיתונאים עצמם אמורים להימצא מחוץ לתחום הפגיעה.

לפני כחודש, מיד לאחר הרג שני העיתונאים בעזה מירי כוחות צה"ל, הועברו לדובר צה"ל השאלות הבאות: האם העיתונאים היו מטרת ההפצצה? אם כן, מדוע? האם בגלל עבודתם העיתונאית או משום שבמקביל היו גם פעילי טרור?

מדובר צה"ל נמסר לאורך השבועות אחרונים, פעם אחר פעם, כי המקרים בבדיקה. לקראת פרסום ידיעה זו הובהר לדובר צה"ל כי הוא מתבקש להשיב על השאלות, או לחילופין להסביר מדוע נדרש לו יותר מחודש להסביר מדוע הוטלו פצצות על בתי עיתונאים בעזה. בתגובה נמסר מדובר צה"ל: "בבירור ראשוני לא נמצא מידע ביחס לאירועים. שני האירועים הועברו לבדיקת מנגנון התחקור המטכ"לי".