לפני כחודש, בעיצומה של החקירה של העד אילן ישועה בידי התביעה, ישב עו"ד ז'ק חן באולם בית-המשפט המחוזי בירושלים ועבר על אחד מקבצי האקסל שקיבל מפרקליטות המדינה. את הקובץ עצמו קיבל כבר כשנתיים לפני כן, לקראת השימוע שנערך אז למרשו שאול אלוביץ', לשעבר בעל השליטה בחברת בזק וכיום נאשם מספר 2 במשפט המו"לים.

הקובץ שהעבירה הפרקליטות כלל המוני תכתובות שערך ישועה ממכשיר הטלפון שלו, וחולק לעשרות לשוניות: אחת לכל אדם עמו שוחח מנכ"ל "וואלה". עו"ד חן התבונן בלשונית שריכזה את התכתובות של ישועה עם טלי בן-עובדיה, העורכת לרגע של אתר "וואלה" אי אז בשנת 2013, וכיוון שהוא "מאותגר טכנולוגית", כהגדרתו, יצא שלחץ עם סמן העכבר על כל מיני נקודות במסך. אחת הלחיצות ניקתה אפשרות סינון שנוספה לקובץ. באותו הרגע הופיעו בלשונית של בן-עובדיה כ-20 אלף תכתובות חדשות שערך ישועה עם עוד כ-900 אנשי קשר.

כך טען אתמול (25.5), במהלך חקירתו הנגדית של ישועה, עו"ד חן, והמשיך לספר על התדהמה שאחזה בו כשנחשף בפניו החומר שעד לאותו הרגע נעלם ממנו. עו"ד מיכל רוזן-עזור, שותפתו של חן ובאת-כוחה של איריס אלוביץ', נאשמת מספר 3 במשפט, טענה כי הפרקליטות לא רק עשתה "צ'רי פיקינג" במהלך חקירתה הראשית את ישועה, אלא "הסתירה מהסנגורים מטע שלם" של דובדבנים. עו"ד יהודית תירוש, מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), טענה בתגובה כי החומרים הללו כלל לא היו אמורים להגיע לידי הסניגורים והועברו אליהם "בטעות".

לפי עו"ד תירוש, החומרים שהועברו לסנגורים כוללים תכתובות פרטיות רבות של ישועה וכאלה שאינן רלוונטיות להליך המשפטי. השופטים התקשו להשתכנע בעמדה זו, משום שחשיפת הטעות נעשתה לאחר שעו"ד רוזן-עוזר כבר הספיקה לחקור את ישועה על חלק מהתכתובות שנתגלו.

יהודית תירוש, מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז ת"א וראש צוות "תיק 4000" (צילום: פלאש90)

יהודית תירוש, מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז ת"א וראש צוות "תיק 4000" (צילום: פלאש90)

"גברתי אומרת שהדברים הועברו בטעות", אמרה ראשת ההרכב השופטת רבקה פרידמן-פלדמן. "לכאורה הם אמורים להיות [בידי ההגנה]. על פי קו ההגנה יש כנראה חומרים שכן היו צריכים להיות שם". "איך יכולה גברתי לטעון שהשיחות הן לא רלוונטיות, זה ממש נשגב מבינתי", העיר השופט משה בר-עם.

עו"ד תירוש הסבירה כי מי שמבצע את החלוקה הראשונית של חומרי החקירה לרלוונטיים ושאינם רלוונטיים הם גופי החקירה, לא הפרקליטות, וזאת כדי לשמור על פרטיות הנחקרים. במקרה זה הגוף החוקר שבחן לעומק את מכשירי הטלפון של ישועה היתה רשות ניירות ערך. היא קבעה מה רלוונטי לחקירה ומה לא. "הפרקליטות עושה רק בקרה", אמרה עו"ד תירוש. "כשקיבלנו את הדבר הזה עברנו על זה ברפרוף, אנחנו לא רשאים לתפיסתנו לעבור על טלפון פרטי של אדם מא' ועד ת'".

השופטת פרידמן-פלדמן שאלה האם כיום, מצויים בידי ההגנה כל החומרים ממכשירי הטלפון של ישועה. "אני לא סתם שואלת", הדגישה, "אולי צריך לעשות בדיקה מחדש. אם צריך נחזור למשטרה ונגיד עם כל הכבוד תתחילו לבדוק מחדש". עו"ד תירוש ביקשה שהות לבדוק ולהשיב על כך.

שלומיאליות בפרקליטות

זו אינה הפעם הראשונה שטעות בהעברת חומרים לסנגורים מביכה את הפרקליטות. בתחילת השנה העבירה הפרקליטות בטעות לסנגורים מסמך ולפיו שוחזרו שמונה הקלטות של שיחות שנמחקו מהטלפון של ישועה. בהמשך הודיעה כי השיחות כלל לא קיימות.

בשנה שעברה הטעות של הפרקליטות היתה הפוכה. עיתונאי רשת 13 רביב דרוקר שידר ב"המקור" הקלטות שמע של שיחות אלוביץ'-ישועה. התוכנית שודרה זמן קצר לאחר שההקלטות הועברו לסנגורים, כך שלכאורה ניתן היה לחשוב שהחומרים כבר נמצאו בידי שלל גורמים ויהיה קשה מאוד לאתר את מקור ההדלפה. אולם בשל תקלה שנפלה בעת צריבת הקלטות שיחות בין ישועה לאלוביץ' בפרקליטות, הסנגורים קיבלו מהפרקליטות קבצים פגומים. משום כך, טענו באי-כוחם של בני-הזוג אלוביץ', אין קושי למצוא את המדליפים ועתרו לבג"ץ כדי שיורה על החקירה (עתירה שבסופו של דבר נדחתה).

חשיפת הטעות של הפרקליטות אתמול, באמצע החקירה הנגדית של ישועה, יצרה דרמה משפטית ואפשר שתהייה לה השפעה כלשהי על המשך ההליך. אולם במקביל לניסיון של הפרקליטות להפליל את בני-הזוג אלוביץ' ונתניהו ולמאמץ של הסנגורים לזכות את מרשיהם, המשיכו חומרי החקירה של ישועה, חלקם מתוך אותה לשונית סמויה באקסל, לחשוף את עומק השחיתות שאפיינה את אתר "וואלה" בתקופה שהיה בבעלות שני הנאשמים ולספק הזדמנות ציבורית נדירה לעמוד על האופן בו עובד מפעל הנקניקיות של העיתונות הישראלית.

ערן טיפנברון, עורך ynet (צילום: אורן פרסיקו)

עורך ynet ערן טיפנברון ב-2015 (צילום: אורן פרסיקו)

כמו בימי החקירה הקודמים, גם בדיון הזה, תוך כדי ניסיון הסנגורים להדגים כיצד ישועה שירת לא רק את נתניהו ולא רק את בני-הזוג אלוביץ', צצו ראיות נוספות לקשרים בין ישועה לבין בכירים בקבוצות תקשורת מתחרות, "ידיעות-אחרונות" ו"גלובס".

ב-26.8.2015 ביקשו במדור הברנז'ה של "וואלה" להעלות ידיעה הנוגעת לקבוצת ידיעות-אחרונות, ככל הנראה לאתר ynet. אין לדעת מה היה אמור להיות נושא הידיעה, שכן היא נגנזה בהוראת ישועה.

"שלא יתפלק לברנז'ה כלום בנושא", כתב ישועה לעורך "וואלה" אבי אלקלעי. "אני לא רוצה מלחמה עם ויינט. אני לא מאשר להעלות את הסיפור לברנז'ה. אם תרצה אני אדבר עם ברנז'ה".

עו"ד רוזן-עזור שאלה את ישועה מניין ידע כי עומדת להתפרסם ידיעה על ynet במדור הברנז'ה של "וואלה". ישועה העריך כי שמע על כך מניר שלום, איש הקשר בין שאול אלוביץ' לארנון (נוני) מוזס, או שאולי קיבל את המידע מאבי בן-טל, מנכ"ל אתר ynet. שניהם, כך הסביר, עמדו איתו בקשר רציף.

אולם עו"ד רוזן-עזור הציגה בפני ישועה התכתבות מאותו היום שממנה עולה כי המקור שלו בקבוצת ידיעות-אחרונות היה דווקא ערן טיפנברון, עורך אתר ynet (וכיום, במינוי אירוני שמאיר גם הוא אור אפל על מאחורי הקלעים של העיתונות הישראלית, עורך "וואלה").

"אילן, תרגיע אותה בבקשה", כתב טיפנברון לישועה באותו היום, בכוונו ככל הנראה לעיתונאית ב"וואלה" שפנתה בתגובה לקראת פרסום ידיעה על האתר שערך. "מטפל", השיב ישועה, ובהמשך הוסיף: "טופל. עדכן אותי במיידי על כל בעיה כזו".

הבושה

כמה חודשים לאחר מכן שוב התכתבו מנכ"ל "וואלה" ישועה ועורך ynet טיפנברון. הפעם הרקע לא היה פרסום ב"וואלה" אלא ב"ידיעות אחרונות".

היה זה בבוקרו של ה-25.11.2015, ובאותו הבוקר התפרסם ב"ידיעות אחרונות" שער חריג, שבמרכזו מילה אחת, "בושה", ובראשו תצלום של עורך "וואלה" לשעבר וחבר-הכנסת באותו המועד ינון מגל. הרקע: עדויות על הטרדות מיניות שביצע לכאורה כשהיה עורך אתר "וואלה". כותרת המשנה לראשית ב"ידיעות אחרונות" הדגישה כי הטענות להטרדות נוגעות לתקופה שבה היה עורך "וואלה".

שער "ידיעות אחרונות", 25.11.2015

"היום, כשראית את העיתון, היה צריך ליפול לך האסימון, וגם לבעל הבית שלך", כתב עורך ynet טיפנברון למנכ"ל "וואלה" ישועה. "אתם לא צריכים לפחד ממלחמה, אתם צריכים לתת פייט". "לי נפל האסימון מזמן", השיב ישועה. "אז אתה יודע", כתב לו טיפנברון, "שיש לך דרך אחת לנצח וזה איתי". "נדבר", השיב ישועה. "המורכבות ידועה לך".

כשנשאל על כך בחקירתו אמר ישועה כי התכתבות הזו נערכה כמה שבועות לאחר פרסום התחקיר של גידי וייץ על יחסי התן וקח בין ראש הממשלה נתניהו לבני הזוג אלוביץ' ואתר "וואלה", ואפשר שלכך כיוון טיפנברון. עו"ד רוזן-עזור נתנה פרשנות אחרת. "לך היה סוכן בתוך ידיעות-אחרונות", אמרה לישועה בכוונה לטיפנברון, "שנותן לך נתונים מתוך ידיעות-אחרונות ואומר לך 'אתה צריך ללכת איתי כי המאבק הוא המאבק של ידיעות נגד בזק'".

ישועה ציין כי אלוביץ' כינה את מוזס "גאון בתחומו". "מה התחום?", שאל ישועה וגם השיב: "הקטע של ניצול העיתון"

למחרת, ב-26.11.2015, שלח טיפנברון קובץ לישועה, ככל הנראה העתק של אחת משלל כתבות שהתפרסמו ב-ynet על פרשת ההטרדות של מגל. יחד עם הקובץ הוסיף עורך ynet: "הוראה של העורך ללכת לכם על הראש, כולל בכל כתבה, במשנה, לתת קרדיט שלילי לוואלה". העד ישועה לא נשאל על כך אבל כיוון שטיפנברון עצמו היה העורך של ynet, כשדיבר על "העורך" אפשר שהוא כיוון לנוני מוזס, בעל השליטה בקבוצה והעורך האחראי של "ידיעות אחרונות".

בעדותו אתמול שב והסביר ישועה כי היחס המיוחד לקבוצת ידיעות-אחרונות נבע מחשש של אלוביץ' מפני נקמת מוזס. ישועה הוסיף כי בעקבות חקירותיו האחרונות טרח ומצא את ההודעה שקיבל מאלוביץ', לדבריו בינואר 2015, שבה נאמר לו כי עליו למצוא עורך כמו שיש בקבוצת ידיעות-אחרונות, כלומר אחד שיודע לרצות את בעלי שליטה, לשלוט במערכת העיתונאית, וכל זאת בלי שיהיה כל צורך לתת לו הוראות מפורשות על בסיס יום יומי.

שאול אלוביץ' על הכישרון של נוני מוזס "למנות אנשים שיודעים מה לעשות בלי שיגידו להם", בשיחה עם אילן ישועה (צילום מסך מתוך התוכנית "אולפן שישי")

שאול אלוביץ' על הכישרון של נוני מוזס "למנות אנשים שיודעים מה לעשות בלי שיגידו להם", בשיחה עם אילן ישועה (צילום מסך מתוך התוכנית "אולפן שישי")

ישועה ציטט מזיכרונו את ההודעה שקיבל מאלוביץ': "אתה צריך שיהיה לך עורך כמו של הגדול. אם היה לך עורך כמו של הגדול לא היו קורים הדברים האלה, זה מה שאתה צריך". ישועה ציין כי אלוביץ' כינה את מוזס "גאון בתחומו". "מה התחום?", שאל ישועה וגם השיב: "הקטע של ניצול העיתון".

"כולם כנופיות"

מחקירתו הנגדית של ישועה עלה כי לעומת ההתכתבויות המזדמנות עם טיפנברון, ישועה ניהל קשר אינטנסיבי עם איתן מדמון, חברו ומנכ"ל "גלובס" באותה תקופה.

בינואר 2013, על רקע שמועות כי העורכת הראשית החדשה של "וואלה" טלי בן-עובדיה בדרכה החוצה, פנה לי-אור אברבך, אז כתב המדיה של "גלובס", אל ישועה. "טלי בן עובדיה עוזבת או לא?", שאל אברבך את ישועה. "לא", שיקר המנכ"ל. "אז מאיפה גל השמועות המטורף הזה?", תהה הכתב.

לי-אור אברבך (צילום: אורן פרסיקו)

לי-אור אברבך (צילום: אורן פרסיקו)

אברבך ניסה לברר את הסוגיה עם איתן מדמון. מה שאברבך לא ידע הוא שהנאמנות של מדמון נתונה לחברו ישועה ולא לכתב המדיה בעיתון. את ההודעה שקיבל מאברבך ("יש שמועה חזקה כבר יומיים שטלי בן עובדיה עוזבת את וואלה, אילן מכחיש. ידוע לך משהו?") העביר מדמון כפי שהיא לישועה.

לאור זאת ביקש ישועה ממדמון לעכב את הפרסום ב"גלובס" על נסיבות עזיבת בן-עובדיה, ולהשמיט מהידיעה כל זכר לטענה כי ברקע העזיבה עימות על הסיקור המוטה באתר של חברת פלאפון, אף היא מקבוצת בזק.

"סימסו לי עכשיו שאתם עומדים להעלות ידיעה שטלי עוזבת בגלל אופי הסיקור של פלאפון", כתב ישועה למדמון. "אנחנו מכחישים באופן מוחלט, זה לא נכון לחלוטין. לך אני אומר שהיא תעזוב בעוד כמה שבועות, אני אתן לך את הידיעה באופן בלעדי וגם את ההסבר. אם יש דרך לעצור את הידיעה הזו". "אז בסדר, זרוק להם משהו אחר", כתב לו מדמון והציע שישועה יגיד שבן-עובדיה קיבלה הצעה מערוץ 10.

בהמשך שלח מדמון תכתובת נוספת שקיים עם כתב המדיה אברבך: "קיבלה הצעה שקשה לסרב לה, לא נעים לה מ'וואלה', כנראה שאקבל אישור מחר. אני לוחץ אותו עוד קצת ויאשר לנו".

"תוודא עם איתן בהקדם שלא אמר ללי-אור כלום", כתבה במקביל בן-עובדיה לישועה. ישועה אכן פנה שוב למדמון וזה כתב לו "אני חושש שהסיפור שמכרתי לא יחזיק מעמד. כבר שבוע הוא קודח לי בראש".

מנכ"ל "גלובס" איתן מדמון, בית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב‒יפו, 23.12.15 (צילום: אורן פרסיקו)

מנכ"ל "גלובס" איתן מדמון, 2015 (צילום: אורן פרסיקו)

ישועה ביקש בכל זאת עיכוב של כמה ימים והציע רעיון: "יש שמועה חזקה שיעקב [אילון] עזב את מאקו, נמצא ברגעים אלה בערוץ 10 במשא ומתן. תעשה הכל יחד, תבלע את זה, תעשה לי טובה, נתתי לך את שילה [דה בר, שבאותם הימים היה מועמד לנהל את חדשות 10] ויעקב. טלי זה חלק קטן. עכב את טלי, פרסם את כולם ביחד, אתם יוצאים גדולים ואני הכי פחות נפגע כי זה חלק מסיפור גדול".

מנכ"ל "גלובס", בתגובה, העביר לישועה עוד תכתובת שלו עם כתב המדיה של העיתון. "תן לי קרדיט, זה לא נכון בכלל", הטעה מדמון את אברבך. "אני איתך ולא איתו. פלאפון לא קשור לכלום ובגלל ויכוח תוכן קשה ככל שיהיה שקשור באופן ישיר כל כך לבעלים לא עוזבים וגם לא סוגרים כזה מהר בעשר. אני יודע שהיא קיבלה הצעה שאין לה יכולת כלכלית או מקצועית לעמוד בפניה".

טלי בן עובדיה, בתמונה שנמסרה ע"י דוברות "וואלה" ב-2012, עם מינויה ל"סמנכ"לית תוכן ועורכת ראשית של וואלה"

טלי בן עובדיה, בתמונה שנמסרה ע"י דוברות "וואלה" ב-2012, עם מינויה ל"סמנכ"לית תוכן ועורכת ראשית של וואלה"

ישועה היה מרוצה מהאופן שבו הטעה מנכ"ל "גלובס" את כתב המדיה של העיתון. "יצאת מלך" כתב לחברו מדמון. בהמשך הוסיף: "מה שטוב בזה שלא רק אני יוצא מפגר, אלא גם מאקו. אני מאבד את טלי, הם את יעקב ובא לציון גואל. [...] שמור על אחיך התימנים. תכניס שמדובר במהלך גדול של עשר".

הידיעה ב"גלובס" על בן-עובדיה פורסמה בסופו של דבר ללא כל אזכור למאבק על סיקור פלאפון. הכותרת קראה: "טלי בן-עובדיה במגעים לתפקיד בכיר בחדשות 10". בסיומה נכתב: "תגובת וואלה וטלי בן-עובדיה לא התקבלה עד לרגע פרסום הדברים".

"הידיעה עלתה", כתב ישועה לאלוביץ'. "אין שום מילה על פלאפון או בעיה אחרת".

חלק אחר מחקירתו הנגדית של ישועה הוקדש לאופן שבו העניק יחס מיטיב ליצחק (בוז'י) הרצוג, אז יו"ר המחנה הציוני ומי שהתמודד נגד נתניהו על ראשות הממשלה.

באפריל 2016, אחרי שהרצוג נחקר במשטרה בחשד לקבלת תרומה אסורה במסגרת הפריימריז שערך מול שלי יחימוביץ' על ראשות מפלגת העבודה, כתב לו ישועה: "אם צריך משהו דבר איתי. בכל עת בלי היסוס, בטוח בצדקתך".

חודש לאחר מכן, כשהתפוצצו המגעים שניהל הרצוג להקמת ממשלת אחדות עם נתניהו, ועל רקע עימות חריף עם חברת מפלגתו ח"כ שלי יחימוביץ', התראיין הרצוג לערוץ 2. "יונית היתה נוראית, בלתי נסבלת, אתה היית 10. מה יכול לעזור?", כתב ישועה להרצוג כשהוא מתייחס למגישת חדשות 2 יונית לוי. יו"ר המחנה-הציוני הודה לו על ההצעה וטען כי הייתה "כנופיה שנלחמה במהלך [ממשלת האחדות; א.פ] בכל הכוח". "תיעזר בי", התרה בו ישועה. "אשמח להיעזר", השיב הרצוג. "טוב, אחשוב על כמה רעיונות ואדבר איתך, אבל שיישאר בינינו", כתב לו ישועה. "כולם כנופיות", שב וקבע הרצוג. "ברור", כתב ישועה.

יצחק הרצוג ושלי יחימוביץ' ב-2013 (צילום: פלאש90)

יצחק הרצוג ושלי יחימוביץ' ב-2013 (צילום: פלאש90)

כחודשיים לאחר מכן, בסוף יולי 2016, אישרה ועידת מפלגת העבודה את הצעת הרצוג לדחות את הבחירות לראשות המפלגה בשנה, וזאת בניגוד לעמדת יחימוביץ'.

"ברכות, אל תהסס להסתייע בי בכל דבר ועניין", כתב ישועה להרצוג. "תודה", השיב לו יו"ר המפלגה, "אשמח שהכותרת תהייה ניצחון מוחץ להרצוג למרות ההתקפות נגדו, אני חייב להראות שליטה והדרה של הכלבה". "בסדר, אדבר עם אבי", הבטיח ישועה כשהוא מתכוון לאבי אלקלעי, עורך "וואלה" באותה תקופה.

"אבי, חזק בבקשה את הכותרת והמשנה של הרצוג: 'ניצחון מוחץ להרצוג למרות ההתקפות נגדו'", כתב ישועה לאלקלעי מיד לאחר השיחה עם הרצוג. משבושש אלקלעי להשיב פנה ישועה למיכל קליין, ראש מערכת החדשות באתר. "היי, מה נשמע", כתב לקליין. "אשמח אם נחזק את הרצוג באייטם הנוכחי: 'ניצחון מוחץ להרצוג למרות ההתקפות נגדו'".

"הכותרת אין בעיה", השיבה קליין, אך כנראה לא מיהרה לנסח אותה מחדש. "ביקשתי שני דברים", קבל בפניה ישועה. "לגבי הכותרת 'ניצחון מוחץ למרות כל ההתקפות'. בחוץ אין כלום, בפנים ניצחון לא מופיע. יש איזה פרינציפ לא לבצע את מה שאני מבקש?". בסופו של דבר הכותרת שונתה ומי שיגלוש היום לכתבה יראה שנעשה בה שימוש בביטוי שהכתיב יו"ר העבודה: "ניצחון מוחץ להרצוג".

אחרי שב"וואלה" פורסמה ידיעה תחת הכותרת "נתניהו נפגש עם שליחו של טראמפ: 'מקווה שנעשה דברים טובים יחד'", פנה הרצוג לישועה. בתוך זמן קצר הופיעה ידיעה נוספת באתר. הפעם הכותרת קראה: "אחרי נתניהו: השליח של טראמפ ייפגש גם עם הרצוג"

בשולי הדברים נחשף גם כי בשיחה עם ישועה כינה הרצוג את יריבתו במפלגה, ח"כ יחימוביץ', "כלבה". הרצוג, שמתמודד כעת על משרת נשיא המדינה, נאלץ להתנצל בפני יחימוביץ' על הכינוי שהדביק לה.

התקשורת בין ישועה להרצוג נמשכה גם בשנת 2017. אחרי שבאתר "וואלה" פורסמה ידיעה תחת הכותרת "נתניהו נפגש עם שליחו של טראמפ: 'מקווה שנעשה דברים טובים יחד'", פנה הרצוג לישועה. בתוך זמן קצר הופיעה ידיעה נוספת באתר. הפעם הכותרת קראה: "אחרי נתניהו: השליח של טראמפ ייפגש גם עם הרצוג".

גורם נוסף שעמו עמד ישועה בקשר מתמשך, ודאג להגשים את רצונו להתערב בתוכן אתר "וואלה", היה הפרסומאי אילן שילוח, יו"ר משרד הפרסום מקאן-אריקסון, שהיה במשך שנים משרד הפרסום הגדול בישראל. בעדות קודמת כבר הסביר ישועה כי מעבר להיותו של שילוח חבר של אור אלוביץ', בנם של שאול ואיריס אלוביץ', שילוח שלט גם בכיוון אליו יוזרם חלק ניכר מתקציבי הפרסום במדינה. בנוסף בנו של ישועה עבד בחברת מטומי של שילוח.

בנו של ישועה אמנם עזב את החברה של שילוח בשנת 2013 אבל אתמול התברר בחקירת ישועה כי בשנת 2014 נמכרו אופציות של הבן בחברת מטומי בשווי של כ-400 אלף דולר ("גרושים", הגדיר זאת ישועה לפני שעומת עם הסכום, ובהמשך טען כי בסופו של דבר הסכום היה נמוך יותר).

הפרסומאי אילן שילוח (צילום: אור גפן)

הפרסומאי אילן שילוח (צילום: אור גפן)

במקביל ליחסי העבודה בין שילוח למשפחת ישועה, ולהזרמת תקציבי הפרסום לאתר, העביר יו"ר מקאן דרישות לסיקור ב"וואלה".

באפריל 2012, עם מינויו של ריצ'י הנטר למנכ"ל קבוצת מקאן-אריקסון ישראל כתב שילוח לישועה: "היי אילן, מה שלומך, יכול לתת פרונט פייג' למינוי של ריצ'י, קצת עזרה לידידים?". "איש מבריק, איש מדהים. טופל", השיב ישועה. "אחלה, אני לא רואה שזה עלה באתר", קבל שילוח. "כבר עולה", השיב ישועה. הפנייה של שילוח לישועה נעשתה בשעה 12:53. בשעה 13:36 פורסמה ב"וואלה" הידיעה על המינוי של הנטר.

בינואר 2013 בשעה 19:00 פרסם אמיר בוחבוט ידיעה ב"וואלה" על דו"ח מבקר המדינה שהוקדש לפרשת הרפז. בידיעה נכתב כי מבקר המדינה, יוסף שפירא, קרא להעמיד לדין את המעורבים בפרשה, כולל שר הביטחון אהוד ברק.

"נשים בראשית", הבטיח ישועה לשילוח ובהמשך הוסיף: "תוכל לשלוח ישיר למייל שלי, סביב עשר יש רייטינג". כפי שהבטיח לשילוח, הידיעה התפרסמה בכותרת הראשית לקראת השעה עשר בבוקר

סביב פרשת הרפז נוצרו מחנות של מקורבים ועיתונאים שלחמו את מלחמתם של הצדדים המעורבים: שר הביטחון אהוד ברק מזה והרמטכ"ל גבי אשכנזי מזה. שילוח, שהיה מקורב לברק ומזוהה עם המחנה שלו בפרשה, כתב לישועה בשעה 19:40: "כיסוי של פרשת הרפז בוואלה מביש. חוסר אינטגריטי עיתונאי מינימלי". באותו הערב, בשעה 21:20, פורסם טור פרשנות מאת בוחבוט שביקר בחריפות את אשכנזי.

באוגוסט אותה שנה, בשעה 7:30 בבוקר, כתב שילוח לישועה: "בוקר טוב, קרא כותרת ראשית ב'הארץ' היום: 'ברק: אשכנזי עמד בראש קבוצת קצינים שפעלה נגד הדרג המדיני בכלים עברייניים'". כעבור 41 דקות, בשעה 8:11, עלתה ב"וואלה" ידיעה עם הכותרת "ברק: 'אשכנזי וקבוצת קצינים פעלו באופן עברייני'".

בהמשך אותו החודש, שוב בשעת בוקר מוקדמת, כתב שילוח לישועה: "בוקר טוב, עוד מעט שולחים לכם הודעה לעיתונות שבה הרפז טוען שאבי בניהו הוציא לפועל את מסכת ההכפשות נגד גלנט. אשמח שתעזור, שיקבל מקום גדול. בהמשך השבוע יהיו עוד עניינים אבל זה חשוב. פעם ראשונה שעדות הרפז יוצא נגד בניהו".

"נשים בראשית", הבטיח ישועה ובהמשך הוסיף: "תוכל לשלוח ישיר למייל שלי, סביב עשר יש רייטינג". כפי שהבטיח לשילוח, הידיעה התפרסמה בכותרת הראשית לקראת השעה עשר בבוקר.

דף הבית של אתר "וואלה", 18.8.2013 (צילום מסך)

"אתה מסייע לאג'נדה של מר שילוח שלא רק שהבן שלך עבד אצלו אלא שיש לך קשר כלכלי איתו ואתה מסייע לו בהעלאת ידיעות והכל תוך דקות", הטיחה עו"ד רוזן-עוזר בישועה.

מנכ"ל "וואלה" לשעבר טען כי בתקופה זו לא היה לו כל קשר כלכלי עם שילוח, משום שבנו עזב את החברה של שילוח שנה קודם לכן, וכי את השירות המושחת העניק לשילוח כיוון שהיה יו"ר משרד פרסום גדול וחבר אישי של אור אלוביץ' ובת-זוגו אורנה, שהנחו אותו לסייע לו ככל שיוכל.

"כשפרץ תיק 4000 הראשונה שכתבה עלי גידופים בטוויטר, ויש לי את הצילום של זה, היתה אשתו של אילן שילוח. היא לא זכרה משהו חיובי, היא זכרה שהיא חברה שלהם [אור ואורנה אלוביץ'; א.פ] וכתבה גידופים, ולימים מחקה את זה. איזה מין בן אדם אני שמקליט את הבוס שלי, תולעת וכדומה, רק ללמדך שהיתה שם חברות מאוד אמיצה והתבקשתי לעזור על ידי אור אלוביץ'".

שנאה-שנאה-שנאה ואהבה

עו"ד רוזן-עוזר המשיכה בחקירתה גם את הקו לפיו מרשתה איריס אלוביץ' בסך הכל ביקשה "לאזן" את אתר "וואלה". בהקשר זה התברר כי בשנת 2016, אחרי שקלמן ליבסקינד כתב ב"מעריב" טור ביקורתי על עמוס שוקן ו"הארץ", כתבה איריס אלוביץ' בקבוצת הווטסאפ עם שאול אלוביץ' וישועה: "תראו מעריב, מה קלמן כותב על שוקן". "כל מילה בסלע, הייתי שמח אם היה עובד בוואלה", השיב המנכ"ל ישועה. בעדות הסביר ישועה כי אכן תמך בגיוס עיתונאים כמו ליבסקינד או חנוך דאום כי חשב שזה "יקטין את החיכוכים" עם ראש הממשלה נתניהו ומשפחתו.

שמעון ריקלין (צילום: אמיר לוי)

שמעון ריקלין (צילום: אמיר לוי)

"לפעמים היא אמרה לי גם 'תביא ריקלין, כי ריקלין תמיד בעדם'", הוסיף ישועה, "זה ציטוט מדויק". עם זאת, ציין בחקירתו, כי כשאלוביץ' הציעה שישועה יגייס לאתר את ארז תדמור הוא התנגד. "אמרתי שהוא יהפוך את המקום למטורף". לדבריו, אלוביץ' בדקה את תדמור והשתכנעה. "אני לא רוצה להיות אתר מידה", הודיעה לישועה.

לקראת סיום יום הדיונים הודיעה עו"ד רוזן-עוזר כי סיימה את חקירתה הנגדית ועו"ד בועז בן-צור, סנגורו של ראש הממשלה נתניהו, קיבל את רשות הדיבור.

לפי בן-צור, נתניהו הוזכר בשנים 2013-2016, ב-14,950 ידיעות שפורסמו באתר "וואלה". זאת לעומת 1,400 ידיעות לנפתלי בנט ומשה כחלון, 1,200 להרצוג ו-600 בלבד לציפי לבני. עו"ד בן-צור, בעל סגנון חקירה נגדית תוקפני, שאל את ישועה על פגישותיו לאורך השנים הללו עם פוליטיקאים בכירים כגון כחלון, הרצוג וגדעון סער.

לגבי כחלון, שכיהן כשר אוצר באותה תקופה, אמר ישועה: "היחסים של שאול ואיריס עם כחלון היו יחסים של שנאה-שנאה-שנאה ואהבה. מה זה אהבה? רצו לתקוף אותו אבל לפעמים חששו גם מהתגובה. רצו שאהיה איתו בקשר, לפעמים כדי להרגיע, לפעמים, לקראת הסוף, כי איריס רצתה שאעביר מסרים מאיימים שגובלים ממש בסחיטה. אני לא עשיתי את זה".

עו"ד בועז בן-צור, פרקליטו של רה"מ נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד בועז בן-צור, פרקליטו של רה"מ נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד בן-צור הציג בפני ישועה הודעה שכתב לכחלון באפריל 2016, אחרי שב"מעריב" פורסם כי שר האוצר ביקר בחריפות את רעיה שטראוס, שטענה כי לנוכח מחירי העגבניות בישראל יש להסתפק בירקות אחרים. "אחלה תגובה לעגבניות", כתב ישועה לכחלון. "לא יאומן. מעריץ אותך יותר ויותר כל יום".

"הערצת אותו?", תהה עו"ד בן-צור, וישועה השיב בשלילה. "התחנפתי לשר כחלון על התגובה. לא הערצתי אותו".

עו"ד בן-צור הטיח בישועה כי הוא אדם שמחניף לבעלי כוח ורודה בחלשים ממנו. "לכל גורם בעל השפעה או בעל כוח לפי תפיסתך אתה תמיד כותב לו 'אתה צודק', 'אני מעריץ אותך', 'אני מטפל', 'עד חצי המלכות'. כלפי מי שלמטה אתה מטנף ומלכלך. למה זה?".

ישועה טען כי היחס לאישים ככחלון נבע מהאינטרסים של בני-הזוג אלוביץ', ואשר לכפופים לו, הוסיף, היה בוטה בין היתר בשל ההתעללות שספג מבעלי השליטה בקבוצה.

"אתה היית מנכ"ל מאוד מעורב, מאוד דומיננטי, בתכנים, בדרדורים, בסגירת חשבונות, בפתיחת חשבונות. ביחס למרבית התכנים שמופיעים באתר החדשות"

"אתה מעריץ אותו יום יום, זה כמעט כמו השירים של ריטה. הם נהנים מזה, נכון?", התלוצץ עו"ד בן-צור. "אנשים אוהבים לקבל מחמאות", אישר ישועה. "אתה אמרת שאתה סולד מקשר אישי עם פוליטיקאים. אבל הנה אתה עוסק בזה, בחדווה", טען עו"ד בן-צור. "בכלל לא", השיב ישועה. "פגשתי את השר כחלון שלוש או ארבע פעמים. כמנכ"ל 'וואלה' יכולתי לפגוש אותו פעם בשבוע".

"אתה העדת שעד סוף 2012 [אז נכנסו האלוביצ'ים כבעלי השליטה ב'וואלה'; א.פ] לא היית מעורב בכלל בסוגיות של העלאת ידיעות, דרדור ידיעות, מעורבות תקשורתית, הכתבות למערכת מלמעלה", הטיח בו עו"ד בן-צור, "אני אומר לך שאלה הם דברי הבל ואבקש את התייחסותך. אתה היית מנכ"ל מאוד מעורב, מאוד דומיננטי, בתכנים, בדרדורים, בסגירת חשבונות, בפתיחת חשבונות. ביחס למרבית התכנים שמופיעים באתר החדשות".

"המעורבות שלי היתה רובה ככולה לגבי ראש הממשלה ורעייתו", השיב ישועה, "לגבי דרישות של שאול ואיריס אמרתי גם לפני זה שכמנכ"ל התערבתי בכמה קטגוריות. אמרתי שגם לגבי מפרסמים".

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 3.5MB)