"לא נוכל לשתוק על ירי הרקטות של חמאס. אנחנו נגיב עליהן בצורה חריפה עם תכלית מאוד ברורה: לפגוע בו בצורה משמעותית כדי להחזיר את היציבות לאזור", אמר דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן, ליונית לוי במהדורה המרכזית של ערוץ 12 שעתיים לאחר ירי הרקטות אל עבר ירושלים לפני שלושה ימים.

כדי שלא יהיה ספק לגבי המסר שלו, הדובר הדגיש: "פגיעה משמעותית זה אומר שלרשות צה"ל מגוון רחב של כלים ומנעד רחב של אפשרויות – מפעילות של לילה אחד ודרך ימים רבים, וכל מנעד האפשרויות פתוח. אנחנו לפני ימים מתוחים ואנחנו נגיב בצורה חריפה על העניין הזה. אנחנו מסכלים מספר פעילים של החמאס וזה גם מה שנמשיך ונעשה בימים הקרובים, עד להחזרת היציבות למרחב".

המיצוב והנימה שבהם בחר דובר צה"ל להציג לציבור את מבצע "שומר החומות" בלט מהרגע הראשון: פני צה"ל למבצע תקיף, אולי למערכה גדולה. הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, שידר הדובר, אינו עגל רך. הוא דוגל בגישה קטלנית כלפי אויבי ישראל, ואם הדבר תלוי בו – הוא לא יניח להם עד שיניפו דגל לבן. בתוך הבשורה הזו היתה שלובה מיניה וביה הבטחה לאזרחי ישראל: צפו לניצחון מוחץ.

הרמטכ"ל, אביב כוכבי, נואם בפני חיילים בחיפה, 6.3.2019 (צילום: מאיר וקנין)

הרמטכ"ל אביב כוכבי (צילום: מאיר וקנין)

ואכן, עוד באותו ערב אמר זילברמן בראיון ל-ynet כי כוכבי כבר המליץ לממשלה שלושה שבועות קודם לכן, כאשר החל טפטוף של רקטות מעזה, "לפעול בתקיפות" נגד חמאס, אולם הדרג המדיני לא קיבל את ההמלצה. זילברמן טרח לציין כי הדרג המדיני סוברני להחליט שלא לקבל את המלצתו של הרמטכ"ל, "אבל אנחנו ממשיכים להיות ערוכים" ו"כמו שהמלצנו לצאת לתקיפה נרחבת של חמאס ולפגוע בו קשה כדי להחזיר את היציבות לאזור, הנושא הזה אושר בדרג מדיני [היום] אחר הצהריים, ומכאן לפנינו ימים מורכבים ומתוחים של תקיפות כדי להחזיר את השקט לאזור".

הדובר נשאל האם ישראל חוזרת למדיניות ברורה של סיכולים ממוקדים, והשיב: "אנחנו עם מנעד אפשרויות רחב, מגוון כלים מבצעיים צבאיים, מהאוויר-ים-יבשה. כל הקלפים על השולחן ואנחנו נטיל אותם לפי התפתחויות ולפי הערכת מצב ובשום שכל". "מוחמד דף הוא מטרה של צה"ל?", התעניין כתב ynet, ודובר צה"ל השיב: "כל מי שנמצא ברצועת עזה ומאיים על מדינת ישראל ומבצע פעילות חבלנית כנגד מדינת ישראל הוא מטרה של צה"ל, מהראשון עד האחרון".

למחרת ליבה תת-אלוף זילברמן את ציפיית הציבור לניצחון מכריע: "תקיפות צה"ל ילכו ויתעצמו ביממה הקרובה, הרגל שלנו על הגז", אמר בראיון לגלי-צה"ל בעקבות מתקפת הטילים הכבדה שהגיעה גם לגוש דן ולאזור השרון, והקפיד להבטיח: "אנחנו ערוכים לכל תרחיש, כולל של הסלמה רחבה, רוצים להשיג פגיעה קשה ולא נעצור עד שנשיג אותה".

זילברמן נחשף באופן התנהלותו בימים האחרונים למצב בעייתי של מי שהמציאות טופחת על פניו: הוא מבטיח הרים וגבעות – והציבור מתעורר לבוקר נוסף של תסכול

בתדרוך לכתבים צבאיים ביום שלישי בערב (11.5) הצהיר זילברמן: "נסלים את הפעילות שלנו בשעות הקרובות". הוא פירט את פעילות צה"ל ברצועה עד לאותה שעה, וניכר שביקש להתמודד עם הרושם הקשה שהותירו על הציבור מתקפות הרקטות הבלתי פוסקות, שהוסיפו לזרוע מוות, מכאוב והרס: "סביב השעה 16:00 בוצעה תקיפה חריגה בהיקפה במרחב צפון הרצועה. מטס גדול של כ-80 מטוסים הפציץ כ-150 מטרות, ביניהן כחמישים עד שבעים בורות שיגור של ארגון החמאס שהוטמנו באדמה. כמו כן, שמונה מבין המטוסים הם מסוג F-35. המשמעות האופרטיבית של התקיפה היא נטרול מוחלט של יכולת רקטית של שלושה גדודי חמאס בצפון הרצועה". בפועל המשיכה ישראל להיות מותקפת במטחי רקטות.

דברור של מערכה צבאית הוא מלאכה מורכבת הדורשת תבונה, חוש מידה ומיומנות ניסוחית גבוהה. דובר צה"ל, בוודאי כשהוא מדברר במו פיו, נדרש לקלוע למספר לא קטן של יעדים, חלקם סותרים: עליו לקחת בחשבון את ציפיות מפקדו הישיר, הרמטכ"ל, שלעתים יש לו אג'נדה משלו, בלתי מוצהרת; את רוח הפיקוד העליון כפי שהיא נושבת בדיוני המטה הכללי; את מטרות הדרג המדיני (אם הוא אכן מלוכד סביבן); את עמדתם של השחקנים הרלבנטיים בקהילה הבינלאומית; את המען המרכזי – האויב שעל תודעתו מבקש הדובר להשפיע; ואת ציפיותיו של הקהל הביתי.

תת-אלוף זילברמן, שנכנס לתפקיד דובר צה"ל לפני פחות משנה, נחשף באופן התנהלותו בימים האחרונים למצב בעייתי של מי שהמציאות טופחת על פניו: הוא מבטיח הרים וגבעות – והציבור מתעורר לבוקר נוסף של תסכול ממהלך מבצע "שומר החומות" ומביצועי צה"ל. הסחורה שזילברמן מבטיח לספק לוטה לפי שעה בערפל הקרב. אולי היא תתבהר בעתיד, ואולי היא תישאר בגדר שאיפות שלא מומשו. מכל מקום, על קהל היעד הביתי אמירותיו של דובר צה"ל אינן מותירות רושם משכנע דיו.

מה שמטריד במיוחד בהקשר זה הוא התנהלותם של רוב הכתבים והפרשנים הצבאיים: עד כה הם מהדהדים את מסריו של דובר צה"ל, ואינם מקשים עליו או קוראים תיגר על קביעותיו

זילברמן נראה ונשמע כצד נוגע בדבר, כמי שלהוט לפטם את הציבור הישראלי במהירות בגרסה מוטה, אופטימית, על המצב בשדה הקרב – ולא כנציג מוסמך, קר רוח, של צה"ל, המדווח באופן מקצועי על המתרחש. יותר מאשר כדובר ממלכתי מצטייר זילברמן כלוביסט של הרמטכ"ל כוכבי.

מה שמטריד במיוחד בהקשר זה הוא התנהלותם של רוב הכתבים והפרשנים הצבאיים: עד כה הם מהדהדים את מסריו של זילברמן, ואינם מקשים עליו או קוראים תיגר על קביעותיו. הם אינם יודעים מה מתרחש בעזה, אך חוזרים על גרסת דובר צה"ל לגבי ממדי ההרס שמותיר שם חיל האוויר. הם אינם מספקים ראיות, אך חוזרים על טענת "גורמים בצה"ל" כי החמאס מוכה ומייחל להפסקת אש. הם גם מדקלמים את טענת הדובר שהפיקוד העליון לא הופתע מהתקפת הטילים. לכל היותר הם מודים בחצי פה שעצם ההסתמכות ארוכת השנים על החמאס, ולא על הרשות הפלסטינית, היתה שגיאה, אך הם ממהרים להזכיר כי הגישה הזו גובשה והונחתה על-ידי הדרג המדיני.

גם במערכה הזו מתפקדים רוב הכתבים הצבאיים כחיילים ממושמעים של הממסד הבטחוני.