על שער "א-סינארה" מתנוססת תמונת ענק של תור בלתי נגמר של מצביעים בדרכם לקלפי במצרים. "תורים השתרכו על פני קילומטרים במצרים", מספר כיתוב התמונה, ומתחת לו ידיעה המובאת במלואה תחת הכותרת "350 מצרים מבין 5,700 השתתפו בבחירות". הכוונה כמובן למצרים שהצביעו בשגרירות בתל-אביב. הכתב חטאב נסאר מראיין את יו"ר הקהילה המצרית בישראל, שוקרי א-שאדלי, שאומר: "אני צופה שאל-בראדעי [יו"ר סבא"א לשעבר] יזכה בנשיאות, והבחירות יובילו אותנו לחברה אזרחית". א-שאדלי מספר כי המועצה הצבאית העליונה איפשרה למצרים שחיים בישראל להצביע רק שבוע לפני הבחירות, ומעלה על נס את ההחלטה: "הדבר מחזק את הקשר של המצרים בחו"ל עם ארצם".

גם המתחרה השוכן ברחוב א-נמסאווי בנצרת, "כל אל-ערב", כמו גם "פנורמה" מטייבה שבמשולש, מקדישים את הכותרת הראשית לבחירות במצרים. הכתב המדיני של "כל אל-ערב", סעיד חסנין, מראיין את הדוקטור למשפטים ג'מאל טאג' א-דין, חבר בתנועת האחים-המוסלמים במצרים, שאומר כי "הסכם קמפ-דייוויד אינו הקוראן ויש לשנותו". דבריו אלה תופסים את הכותרת הראשית בעיתון, ועל-פי תוצאות הבחירות עד כה, הם לא הושמעו בחלל הריק. כותרת המשנה מבטיחה: "ניישם את חוקי השריעה האסלאמית במצרים בהדרגה".

גם ב"פנורמה" ציפו בשבוע שעבר לתוצאות הבחירות, אולם שם בחרו לדווח על האירועים במלותיו של העיתון המצרי "אל-יום א-סאבע" מיום חמישי בצהריים. הידיעה המועתקת נטולת קרדיט לעיתון המצרי ולכתביו (איחסאן א-סייד, נרמין עבד א-דאהר ועלי חסן). זו אינה הפעם הראשונה שב"פנורמה" מעתיקים ידיעות במלואן מאתרים אחרים.

גם הכותרת הראשית של "פנורמה" זהה כמעט לזו של האתר המצרי: "מומחים ופוליטיקאים מצרים: 'צופים שהתסריט של הסבב הראשון יחזור על עצמו בשני הסבבים האחרונים בנצחון האחים-המוסלמים". "פנורמה" חוטא גם באי-דיוק: הניצחון אינו רק של האחים-המוסלמים, אלא של האסלאמיסטים בכלל, ובהם גם תנועת א-נור הסלפית, הקיצונית יותר.

שליטה עצמית

את הכותרת הראשית מקדיש "א-סינארה" לסוגיה הפלסטינית, בעקבות פגישתה של יו"ר האופוזיציה ציפי לבני עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן בעמאן, ביום רביעי. דובר חמאס, מושיר אל-מסרי, אומר לכתב המדיני זיאד מעדי: "הצהרות הנשיא עבאס אינן משקפות את עמדת חמאס". זאת, בעקבות דבריה של לבני כי התנועה מחויבת לכל הסכם עתידי חתום עם ישראל. הבעלים והעורכת וידה משעור נדרשת לסוגיה ומניפה את דגל האחדות הפלסטינית: תחת הכותרת "שליטה עצמית" קוראת משעור לצדדים לא לבטל את הקווים האדומים, חרף האירועים האחרונים.

"כל אל-ערב" מראיין את ד"ר מחמוד א-זהאר, אחד ממנהיגי חמאס ברצועת עזה, שאומר לכתב המדיני סעיד חסנין: "הפיוס הוא פשוט מפגשים למען התקשורת בלבד". דבריו זוכים לכותרת בשער העיתון. הוא מוסיף כי "אבו-מאזן רוצה להמשיך את שתי הממשלות – אחת בעזה והשנייה בגדה המערבית".

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

במאמר המערכת של העיתון נכתב כי "על ההנהגה הפלסטינית לעמוד על שלה ולא לשוב לשולחן המשא-ומתן בתנאים הנוכחיים, כי בחזרתה היא רק תיכשל ותחזיר את הקרע הגדול בין בני העם הפלסטיני, אל מול אחדות לאומית ישראלית בלתי מתפשרת בעניין ירושלים וההתנחלות [...] כשמצרים חוזרת לבמה כמנהיגת העולם הערבי, ודמשק תשוב להיות לב האומה הדופק ולא המדמם, וכשהמשטר הירדני יהפוך למלוכני-חוקתי עם סמכויות רחבות לפרלמנט – או אז תבין ההנהגה בישראל שהעולם השתנה, והיא ניצבת בפני כוח אמיתי שמסוגל לדיאלוג על בסיס שוויוני, ולא בפני נושא ונותן חלש שאין לו ברירה אלא לוותר ולוותר".

באוזן שמאל של שער "כל אל-ערב" מובלטת ידיעה שלפיה משרד החוץ בקטאר דחה בקשות לאשרות ויזה ל-40 אנשי עסקים ערבים, ובהם גם אחד מבעלי העיתון, מוסא חסאדיה. חסאדיה הביע "אכזבה מהחלטה זו נגד החברה הערבית הפלסטינית".

לטאטא את העוני

עורך הכבוד של "כל אל-ערב", סמיח אל-קאסם, מקדיש את מדורו השבועי "נקודה, שורה חדשה" ל"פוסט-ציונות". אל-קאסם מציין את כעסם של "הציונים המקצועיים" על הפובליציסטים הישראלים המדברים על פוסט-ציונות. "האידיאולוגיה הציונית לא הגשימה את החלום ולא את הצדק החברתי והכלכלי", כותב אל-קאסם.

"כיום קרוב לשני מיליון ישראלים חיים בעוני, רעב ומחסור בדיור מתאים וחיים יציבים [...] אנו רואים כי הציונות פשטה רגל מבחינה אידיאולוגית, פוליטית, כלכלית וחברתית, וזה מה שמסביר את המחאה החברתית האחרונה, שמרדה בכל פרות הציונות הקדושות [...] עלינו לתמוך בשינוי הזה, מאחר שהציונים שהתמקצעו בפגיעה בערבים, פגיעתם התעמקה לבני עמם, ויש לטאטא אותם במוקדם או במאוחר".

על רקע פרסום מדד העוני של המוסד לביטוח לאומי, יוצאים כתבי "א-סינארה" עווד דראושה ורפעת עכר לשטח ומביאים משם את סיפורן של משפחות ערביות רעבות. פאטמה סרחאן אומרת לכתבי העיתון כי "המוסדות בעיר עכו לא מסייעים לעניים, למרות שישנן משפחות רבות מתחת לקו העוני שרעבות לפת לחם".

שיבושים וסערות

"א-סינארה" מבליט בעמודו הראשי דיווח על חוק העמותות, והעורכת וידה משעור כותבת בחלק השני של מאמרה: "נראה שהכסף הזר שתומך בעמותות שלנו גורם לשחיתות. התמיכה אינה מרסנת את הנטייה של כמה מהעמותות לבצע עבירות שונות כלפי העם, במיוחד אלה שנתמכות על-ידי מפלגות. יש תרומות שמטרתן לפגוע בחברה, והדבר פסול". הידיעה עצמה, בעמ' 2 (זיאד מעדי), משובשת, לא משוכתבת, ופרטים אחדים בה חוזרים יותר מפעם אחת.

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

חבר מערכת "כל אל-ערב" סוהיל קיוואן כותב על "סערה בכוס בירה". לפי קיוואן, ועד פעולה עממי שהוקם בכפר מנדא פועל נגד הצעיר מוהנד בושנאק, המוכר בירה במשאית בשולי הכביש. "נפעל נגד הסמים, הזנות וחוסר המוסריות", אומר עבד אל-רחים חוש, יו"ר ועד הפעולה. הכתבה נפרשת על פני כפולת עמודים בקונטרס החדשות וזוכה להפניה בשער. קרוב משפחתו של בושנאק, עבד אל-לטיף בושנאק, אומר: "אנחנו לא נפקיר את קרוב משפחתנו. צריך לשכנע אותו בדרכים טובות". אחרים אומרים כי עדיף שהצעירים ישתו בירה בכפר ולא ייסעו לחורשות ויסכנו אות עצמם, אולם אלו מצוטטים בעילום שם.

עוד סערות שזוכות לדיווח בעמוד הראשי של "כל אל-ערב": בחינות הבגרות של ארבעה תלמידים מכפר יאסיף בוטלו ונאסר עליהם להיבחן שוב במשך שלוש שנים; ידיעת מעקב עוסקת בוועד אל-חאג' ואל-עומרה, והפעם: ראיון עם מוחמד זידאן, יו"ר ועדת המעקב, שמבטיח כי המצב בוועד לא יחזור לקדמותו.

ב"א-סינארה" מצוטט בעמוד השער האח שאדי עראף, שהשתתף במשלחת לדרום-אפריקה. הוא אומר לכתב חטאב נסאר: "עשינו ברית מילה לזכרים בשבט זולו כדי למגר את הפצת וירוס האיידס".

כל צורות ההתנחלות

שלושת העיתונים מדווחים על הפגנות התמיכה במשולש ובגליל בבדואים בנגב, לקראת ההפגנה מול משרד ראש הממשלה תחת הכותרת "יום התמיכה בנגב". רק "פנורמה" מדווח על כך גם בשער. "חדית א-נאס" מקדיש לנגב את כותרתו הראשית: "ועדת המעקב: 'הנגב, מאבקנו מראש-הנקרה ועד רהט'". העיתון מצטט את פרופ' גדי אלגזי, המכונה "הפעיל הנאמן לנגב", שאומר לציבור הערבי: "הפשיזם מאחוריכם, ואין לכם ברירה אלא להגיב בהתמדה נגד כל צורות ההתנחלות, הקולוניאליזם והעקירה". דבריו במלואם, בצירוף תמונתו, מובאים בעמוד הראשי.

כתב "פנורמה" חסין אל-עוברה חתום על כתבה מצולמת עם אנשי הכפר אל-עראקיב, שנהרס בשבוע שעבר בפעם ה-32 (נכתב בטעות 31) בשנה וחצי האחרונות. עוד מביא העיתון את סיפורם של שלושת בני משפחת אל-הוזייל מרהט, אחד מהם שוטר מג"ב שהתחתן לפני חמישה חודשים, שנאלצו להרוס את בתיהם במו ידיהם לאחר שקיבלו צווי הריסה.

שער "חדית א-נאס"

שער "חדית א-נאס"

עוד מדווח על שער "פנורמה" סיפור שפורסם בשבוע שעבר ב"כל אל-ערב": ליד תצלום של עץ אשוח מקושט נכתב בכותרת "שמעון גבסו, ראש עיריית נצרת-עילית: 'נמנע הצבת עץ אשוח בעיר'". "ד"ר ראיד רטאס, חבר מועצת העיר: 'כל אזרח ערבי בנצרת-עילית יודע שגבסו הוא ראש עירייה גזען'", נכתב בכותרת המשנה.

העיתונים מדווחים גם על תהלוכות נגד אלימות ועל רצח הצעיר מוחמד אבו-ג'אבר מכפר קאסם ביריות בג'לג'וליה. ראש מועצת ג'לג'וליה, שיח' ג'אבר ג'אבר, אומר לעיתונאים: "אנחנו לא רשות בטחונית ביצועית, ועל המשטרה למגר את האלימות במגזר הערבי".

אתגר כפול

במוסף "אל-יום א-סאבע", המסופח לקונטרס החדשות של "כל אל-ערב", מובא סיפורה של ד"ר סארה אבו-כף, חוקרת אורחת באוניברסיטת הרווארד בארה"ב, בדואית תושבת הנגב, שאומרת לכתבת שירין תנאסרה: "האשה הבדואית מתמודדת עם אתגרים כפולים, מאחר שהיא חלק מחברה שסובלת ממדיניות הדרה ואפליה".

אגב, העורך האחראי והבעלים של "כל אל-ערב", פאיז שתיווי, פתר השבוע את תעלומת סיפוח המוסף לעמודי החדשות: "אין מדובר בקיצוץ, אלא בדרישות של בית-הדפוס", הסביר.

שער מוסף "מידראמה"

שער מוסף "מידראמה"

במוסף "מידראמה" של "פנורמה" מובלט סיפורה של הזמרת אסמא פאעור מהכפר שעב, שאומרת לכתב פתחאללה מריח: "לא אוותר על השירה אפילו אם אגיע למצב שבו אשיר בחדרי הנעול".

שער המוסף "סווא" של "א-סינארה" חגיגי: ליד עץ אשוח מצולמות הנערות שהשתתפו בתחרות "מיס לילכ" 2011. ההפקה של העיתון: לנערות ולמשתתפים ב"סופר סטאר" ("כוכב נולד") של המגזר הערבי בישראל. תמונת עורכת מגזין "לילכ" של "א-סינארה", יארא משעור, לצד שגריר ישראל בפיליפינים ורעייתו, מודפסת בעמוד הראשי. משעור טסה כדי לעקוב מקרוב אחר מועמדת העיתון, החיפאית הודא נקאש, בתחרות "נערת כדור הארץ".

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט" ועורך העיתונים "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי" בבאר-שבע והנגב