אחרי שביום הראשון לעדותו פרש בהרחבה מנכ"ל "וואלה" לשעבר אילן ישועה את האופן שבו אנסו אותו בני הזוג איריס ושאול אלוביץ' להשחית כל זכר לעצמאות העיתונאית של האתר, ואחרי שהיום השני לעדות הוקדש לרגע ההתפכחות, ביום השלישי לעדותו החלה הנבירה בפרטים המלוכלכים.

ישועה, כזכור, שמר כמות עצומה של הודעות ווטסאפ ו-SMS, מיילים והקלטות של שיחות טלפון המתעדות לפרטי פרטים את ההוראות שקיבל מבני הזוג אלוביץ' ושליחיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו – כמו גם כיצד הנחית אותן הלאה, על מערכת האתר. עו"ד יהודית תירוש, מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות המדינה וראש הצוות האחראי על "תיק 4000", הספיקה להציג בפני בית-המשפט ביום העדות השלישי של ישועה חלק קטן מההודעות הללו ולחקור את העד על הנסיבות שבהן נוצרו.

לרגעים, החיטוט בפרטי הפרטים של אירועי העבר דמה לניתוח שלאחר המוות. על שולחן בית-המשפט הונחה גופת "וואלה" של תקופת אלוביץ', רקובה ומצחינה משחיתות. התובעת תירוש שולפת איזמל, פותחת את הבטן ומאפשרת לשופטים, ולכל מי שנכח באולם, לבחון את האיברים שנפגעו מהנגע: מצפון מנוון, חוש אתי שיצא מכלל שימוש, אמינות כה מרוטשת עד שקשה לזהותה.

אך היה רגע אחד במהלך הדיון שהזכיר כי משפט המו"לים דומה יותר לניתוח לב פתוח מאשר לפוסט-מורטם. הנגע, הזכיר הרגע הזה, עדיין משתולל. היה זה כשישועה סיפר כיצד ערן טיפנברון, אז עורך אתר ynet, הציע את עצמו כמועמד לתפקיד העורך הראשי של "וואלה".

ערן טיפנברון (צילום: אורן פרסיקו)

ערן טיפנברון (צילום: אורן פרסיקו)

"ריאיינתי אותו", העיד ישועה, "הפניתי אותו גם לחברי הנהלה אחרים, שיראו, וכמובן שיידעתי את שאול ואת איריס שיש אפשרות כזאת, ואז היתה סדרה של שיחות או התכתבויות כשהשם שלו עולה ויורד". לדברי ישועה, הוא עצמו היה "אמביוולנטי לגביו", אף כי חשב "שאולי עדיף שיבוא, כי עייפתי מכל הסיקור המוטה וידעתי שערן יודע לעשות את זה טוב את הדברים האלה, כי הוא בא מ-ynet וב-ynet יודעים לעבוד ככה בצורה הזו".

"מה זה בצורה הזו?", התעניינה ראשת הרכב השופטים, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן. "אם יש לבעלים של העיתון רצון מסוים, העורך הראשי יודע להוציא את זה לפועל בצורה מסוימת, בלי שאולי צריך לבקש כל יום", הסביר ישועה. "גם לי נאמר הרבה פעמים שאני לא מנהל כמו שצריך את העסק".

באתר שטיפנברון עורך כיום, לעומת זאת, פורסם החלק מעדות ישועה על טיפנברון ללא המשפט על רצון הבעלים וההוצאה לפועל של העורך. עוד עדות לכך שטיפנברון אכן יודע לנהל היטב את העסק

בסופו של דבר, העיד ישועה, טיפנברון לא עבר את המבחן. איריס אלוביץ' הודיעה לו יום אחד ש"שאול בדק את זה מול ראש הממשלה והתשובה שלילית, הוא יורד מהפרק". אולם לאחרונה, זמן קצר לאחר שאיש העסקים ואיל התקשורת אלי עזור השתלט על אתר "וואלה", טיפנברון נחת סוף-סוף בעמדת העורך הראשי של האתר, המתחרה גם היום על תואר אתר החדשות הפופולרי בישראל.

על רקע זה העמידה העדות הדוקרת של מנכ"ל "וואלה" לשעבר על עורך "וואלה" הנוכחי שתי מערכות תקשורת במבחן מיידי. כיצד לסקר את העורך לשעבר, או העורך הנוכחי. ב-ynet, האתר שטיפנברון ערך בעבר, פורסם דיווח על דברי ישועה, כולל המשפט שלפיו אם לבעלים של ynet יש רצון מסוים, העורך יודע כיצד להוציא אותו לפועל.

לצד המשפט הביקורתי ציינו באתר כי בתשובה לשאלת המשך הבהיר ישועה שהוא אינו יודע זאת מידיעה אישית אלא מקריאה ב"ברנז'ה". באתר שטיפנברון עורך כיום, לעומת זאת, פורסם החלק מעדות ישועה על טיפנברון ללא המשפט על רצון הבעלים וההוצאה לפועל של העורך. עוד עדות לכך שטיפנברון אכן יודע לנהל היטב את העסק.

מינוי בכירים: "סאגה נוראית של לחצים"

טיפנברון, העיד ישועה, לא היה המינוי היחיד שנבחן על-ידי בני הזוג אלוביץ' ושליחי משפחת נתניהו בטרם אושר להעסיקו ב"וואלה". לדבריו, ההתערבויות במנויים החלו לקראת סוף 2012, כשהביא את העיתונאית טלי בן-עובדיה לתפקיד העורכת הראשית. "הסתבר שהיא כתבה פעם בעיתון שבאיזשהו מקום עבודה שאלו אותה 'ואיך את עם שרה'", אמר (כלומר, בן-עובדיה פרסמה בפומבי טענה שלפיה יחסים עם שרה נתניהו משפיעים על היכולת לקבל עבודה).

"ואז נאמר לי שהיא לא תוכל להישאר", אמר ישועה, "או שאני אפטר אותה או שאזיז אותה לתקופה של כמה שבועות למשך הבחירות, שהיא לא תפריע, כי היינו צריכים לעשות ידיעות לטובת ראש הממשלה ובן-עובדיה היא עיתונאית עצמאית שידועה כאחת שלא משתפת פעולה עם סוג כזה של הוראות". לפי ישועה, הוא נאלץ לשלוח את בן-עובדיה לדרכה זמן קצר לאחר שהחתים אותה על הסכם בהיקף של מאות אלפי שקלים.

טלי בן-עובדיה (צילום: משה שי)

טלי בן-עובדיה (צילום: משה שי)

בהמשך, העיד ישועה, ההתערבות במינויים עברה "אסקלציה". מהתערבויות של בני הזוג בלבד, המצב הגיע לכדי כך שגם דוברי ראש הממשלה ניר חפץ ורן ברץ התערבו במינויים. כשרצה להביא לאתר את העיתונאית אילה חסון, שאול אלוביץ' אמר לו ש"היא אולי טובה אבל יהיה קשה לנהל אותה. היא לא Manageable". אחרי בן-עובדיה מינה ישועה את ינון מגל לתפקיד העורך הראשי. "ניתנה לי בזה הסכמה", העיד ישועה, משום שמגל היה ידוע כבעל דעות ימניות, וכפי שהזכיר ישועה בעדותו, בסיום תקופת עבודתו ב"וואלה" היה לחבר-כנסת במפלגת הבית-היהודי. אולם בהמשך התברר כי גם מגל לא מוכן להטיה הבוטה ולצנזורה – "מתנגד לדברים", כהגדרת ישועה – ועל כן אלוביץ' אמר לו ש"הוא לא בסדר, צריך להיפטר ממנו".

את מקומו של מגל תפס אבי אלקלעי, אולם אלקלעי מעולם לא מונה לעורך ראשי באופן רשמי ונותר עם התואר "עורך בפועל". תחילה נאלץ לעבור "תקופת מבחן", ובהמשך בני הזוג אלוביץ' אמרו לישועה כי אלקלעי "שמאלני וצריך לזרוק אותו".

את אלקלעי ביקש ישועה להחליף באבירם אלעד, מי שהיה ראש מערכת חדשות תחת מגל עד שפרש בגלל ההתערבויות בעבודת המערכת. ישועה הסביר כי בכוונה בחר בעורך בעל חוט שדרה, שכן "גמרתי אומר אז להציב מספר אנשים בתוך המערכת שיהוו מה שקראתי לעצמי 'חישוקים' לסיקור המוטה, 'חישוקים' נגדי". ההחלטה של ישועה, כך העיד, נבעה בעקבות כתבת התחקיר של גידי וייץ ב"הארץ" שקשרה בין הנעשה באתר "וואלה" להחלטות רגולטוריות הנוגעות לחברה האם בזק. הכתבה הזו, העיד ישועה, "העלתה אצלי נורות אדומות".

ישועה החליט לנצל את הלחץ שהופעל עליו לפטר את אלקלעי כי הוא "שמאלני" כדי לשכנע את בעלי הבית שיסכימו למינוי אלעד. כדי לשכנע שאלעד אינו שמאלני ציין בפני בני הזוג אלוביץ' כי הוא סגן אלוף ששירת ביחידת דובדבן, וגם שיקר ואמר כי בזמן כהונתו כראש מערכת החדשות שיתף פעולה עם ההתערבויות. בני הזוג שוכנעו, יצאה הודעה לעיתונות, ויום העבודה הראשון של אלעד נקבע לאמצע נובמבר 2016. אולם עד מהרה התברר שבעבר כתב אלעד מאמר שבו קרא לנתניהו להרפות מנושא הגרעין האיראני.

אבירם אלעד (צילום: פלאש 90)

אבירם אלעד (צילום: פלאש 90)

"מיד התחילה סאגה נוראית של לחצים, משאול ואיריס, שעשינו פה טעות נוראית וזו בעיה וזה גורם לנתק ביניהם ללשכת ראש הממשלה ולשרה", העיד ישועה. לדבריו, איריס אלוביץ' ניסתה להכשיר את אלעד מול לשכת ראש הממשלה, היא עשתה חיפושים בגוגל ואמרה לרן ברץ ש"הוא בסדר". ישועה סיפר כי אלוביץ' אמרה לו שאמרה לברץ שיגיד לבני הזוג נתניהו כי "אין מצב שהוא שמאלני, הוא אוהב את הצבא והוא רץ על הג'בלאות". ישועה ציין כי הוא זוכר זאת במפורש, לאור האבסורד בדברים.

הרוחות נרגעו, אולם ביום הגעתו של אלעד לאתר שוב התחוללה מהומה. "זה היה אחד הימים השחורים ביותר בימיי ב'וואלה'", סיפר ישועה. לדבריו, עוד מראש הובהר לו כי אלעד יגיע לתקופת מבחן, "ואוי ואבוי אם יהיה דבר הכי קטן". עוד העיד כי הוצע לו לעשות "עסקת חבילה" ולחזק את המינוי גם באנשי תקשורת שקיבלו הכשר מבלפור, כמו אראל סג"ל, שמעון ריקלין וגיא בכור.

ישועה לא התנגד, אך ביום הגעתו של אלעד לתפקיד התחולל רצף אירועים חדשותיים שהטיל אור שלילי על נתניהו ומשפחתו. למחרת, העיד ישועה, "שאול מתנפל עלי ומתפוצץ, 'הוא גמר אצלי!'". שאול רצה שאפטר אותו, אמר ישועה, אך איריס ניסתה לפעול מול שרה בערוצים שונים כדי להכשיר את אלעד.

לא רק עורכים בכירים עברו במסננת האישורים של משפחת נתניהו ומקורביה. "רצינו להביא את אלמוג בוקר אלינו מערוץ 10", העיד ישועה. איריס אלוביץ' אמרה לו שרן ברץ "בדק את זה ואמר שהוא אוהד הפועל אבל לא נורא, אפשר לסלוח לו".

אלמוג בוקר (צילום: משה שי)

אלמוג בוקר (צילום: משה שי)

הכתב המדיני אמיר תיבון, "העצם", כפי שכונה בשיחות בין ישועה לאלוביצ'ים, היה מטרה קבועה לביקורת. "הם מאוד לא אהבו אותו", העיד. "הגיעה אלי דרישה גם משאול וגם מאיריס שהם כועסים עליו בבית ראש הממשלה, שהוא כותב בצורה ביקורתית, בצורה רעה, והם ביקשו ממני שנפטר אותו". הכתבת הפוליטית טל שלו, שעדיין מחזיקה בתפקיד זה ב"וואלה", ספגה גם היא ביקורת משום שהתנהלה באופן מקצועי. ישועה אמר לבני הזוג אלוביץ' כי מהיכרותו עמה היא "אוהדת את ראש הממשלה", אולם הם הסבירו לו כי "הוציאו לה כרטיס אדום, היא עברה לצד השני".

דב גיל-הר הצטרף ל"וואלה" אחרי מסע שכנועים, העיד ישועה, אולם זמן קצר לאחר בואו ריאיין את ראש הממשלה נתניהו בתקופת הבחירות, ראיון שלא נשא חן בעיני נתניהו, מה שהוביל ל"סאגה מטורפת של לחצים". לדברי ישועה, שאול אלוביץ' דרש ממנו לא לפרסם את הראיון לפני שיעבור עריכה מחודשת. "הגענו לזה בסוף שהם ערכו את הראיון כמעט", העיד. "קיבלו אותו ממני ואמרתי, 'אל תגידו לאבי אלקלעי ולדב גיל-הר, הם יהרגו אותי אם יידעו שאתם עורכים את הראיון'".

כך עבדה השיטה: "זה ימנע את אישור yes, אני הורג אותך"

כאמור, חלק מיום העדות השלישי של ישועה הוקדש לקריאת תכתובות של הודעות בינו לבין שאול אלוביץ'. ב-25.1.2015 פורסמה ב"וואלה" כתבה על עדויות של עובדי מעון ראש הממשלה על התעמרות מצד שרה נתניהו. בשעה 12:22 שלח ישועה לאלוביץ' את ההודעה "כבר עלה בטעימה, הנחיתי לקבור".

המסר הזה, הסביר ישועה, בא בעקבות תלונה שקיבל. "טעימות", הוסיף והסביר, הן ההפניות הגדולות שבראש דף הבית של "וואלה", מתחת לכותרת הראשית. ב"לקבור" הכוונה היא להעלים את הידיעה מדף הבית, ואולי אף מהאתר. מיד בהמשך שלח הודעה לאודי הירש, ראש מערכת החדשות ב"וואלה", וביקש ממנו שזה "יהיה מהר".

בני הזוג איריס ושאול אלוביץ', לשעבר בעלי השליטה ב"וואלה", בבית-המשפט המחוזי בירושלים בחודש פברואר (צילום: ראובן קסטרו)

בני הזוג איריס ושאול אלוביץ', לשעבר בעלי השליטה ב"וואלה", בבית-המשפט המחוזי בירושלים בחודש פברואר (צילום: ראובן קסטרו)

"תוריד מיד", כתב לו אלוביץ', "זה ימנע את אישור yes, אני הורג אותך". ישועה השיב לו: "הנחיתי להוריד לחלוטין. למחוק". בשעה 12:53 עדכן ישועה את אלוביץ': "ירד", ומיד כתב להירש: "קיבלת? צריך לעוף מכל מקום, גם מקידום, פייסבוק". אחרי שישועה עדכן את אלוביץ' שהידיעה הוסרה כתב לו מעסיקו: "תמיד עדיף לא לפרסם מאשר להוריד, עזבו אותה ותשאירו את הלכלוך ל-ynet". ישועה הסביר בעדותו כי הכוונה ב"אותה" היא לגברת שרה נתניהו, מושא הכתבה שנדרש למחוק.

אולם המחיקה רק עוררה עוד בעיות. זמן קצר אחריה שלח ישועה לאלוביץ' צילום מסך של ידיעה מאתר ynet תחת הכותרת "למה הסירו ב'וואלה' כתבה נגד 'בעיות האלכוהול' של שרה נתניהו?". אלוביץ' הפנה את תשומת לבו של ישועה למה שכתוב בתחתית הידיעה של ynet – לא רק שב"וואלה" הסירו את הידיעה מהאתר, הם עשו זאת באופן רשלני, והמבזק על גברת נתניהו נותר גלוי לכל.

אבי אלקלעי (צילום מסך)

אבי אלקלעי (צילום מסך)

גם עורך "וואלה" באותה תקופה, אבי אלקלעי, פנה לישועה וכתב לו: "אילן, אנחנו עושים טעויות של טיפשים, ואנחנו הרי אמורים להוביל את עדר החכמים". ישועה השיב: "צודק, זה נורא", ומיד קיבל מסרון מאלוביץ' שבו נכתב: "הגדול מחפש אותי, כנראה רוצה כתבה הפוכה". "הגדול", הסביר ישועה, הוא ראש הממשלה נתניהו. "תהיה זהיר מאוד", כתב ישועה לאלוביץ'. "כל כתבה שנעלה עכשיו תגרום לנו וגם לו נזק עצום. צריך להרגיע עכשיו ולא להגיב". "הוא דיבר איתי", כתב לו בהמשך אלוביץ'. "כרגיל לא היה מודע שהסרנו, ואנחנו מותקפים על כך. התחיל מזה שאנחנו מובילים את הנושא. כשהסברתי לו מה קרה אמר 'טוב מאוד' ועבר לנושא של איראן וכו'".

בשעה 18:09 התלונן אלוביץ' אצל ישועה: "ynet לא מוותרים, מחריפים את הכותרת ומשאירים בראשית". ישועה כתב לו: "הורידו את הכתבה". אך אלוביץ' התעקש: "לא הורידו". ישועה הרגיע אותו: "הורידו", כלומר היא כבר לא בדף הבית, והוסיף: "כתבתי לבן-טל, והוא הוריד מיד". בן-טל הוא אבי בן-טל, אז מנכ"ל ynet וכיום מנכ"ל רשת 13.

קצת אחרי חצות באותו הלילה קיבל ישועה מסר נוסף מאלוביץ': "הגדול צלצל עכשיו שוב, ביקש שנפרסם את הנאום של שגריר ישראל בארצות-הברית, אמר שהחומר מופץ עכשיו, התחנן שנצא נגד ההכפשות הזדוניות נגד רעייתו". ישועה השיב לו: "אטפל בשגריר, לא יודע איך לטפל באשה, אנסה משהו". אלוביץ' מסר: "סומך על חוכמתך ורגישותך". בעדותו הסביר ישועה כי בעוד פרסום כתבה על דברי השגריר הוא עניין של מה בכך, "הקטע של לא לפרסם ידיעות נגד שרה נתניהו, הטיפול בזה הוא יותר בעייתי כי אני צריך בעצם לעשות צנזורה".

שרה נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

שרה נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

כמה ימים אחר כך, ב-31.1.15, פורסמה ב"וואלה" ידיעה מאת עמרי נחמיאס תחת הכותרת "לבני: האלכוהול שנתניהו קונה בחודש שווה לשכר המינימום". בשעה 13:24 כתב אלוביץ' לישועה: "אתה לא חושב שהגזמנו עם ציפי?".

"לא, אי-אפשר לא לצטט את מנהיגי המפלגות", השיב ישועה. "הכותרת נוסחה ב-ynet"', עקץ אלוביץ'. "לפחות זה לא בראשית", השיב ישועה. "הכותרת זה ציטוט של ציפי, אי-אפשר לא לצטט אותה. כשביבי לפני זה הגיב לפרשה, הכותרת היתה ציטוט של אמירתו. זה יהיה עכשיו כל יום עד הבחירות, אנחנו לא יכולים לצטט רק את ביבי". על כך השיב אלוביץ': "אני לא צריך את החתימה של ציפי השבוע". המשמעות: ללבני, אז פוליטיקאית באופוזיציה, אין השפעה על עסקיו.

"לכן זה לא בראשית ולכן אנחנו לא ראשונים", כתב ישועה. בעדותו הסביר כי נאסר עליו לאפשר ל"וואלה" לעלות ראשונים עם ידיעה שלילית על נתניהו או רעייתו. "אפשר לצמצם את הידיעות על שרה, אבל אי-אפשר בבחירות לא לכתוב על ביבי", הוסיף ישועה לתרץ את עצמו בפני אלוביץ'.

"כדאי להבדיל בין עיקר לטפל", השיב אלוביץ'. "הדברים החשובים באמת יכולים להיפגע מאגו, צדקנות ושטויות. גם כך השבוע גרם לכולנו נזק גדול". בהמשך הוסיף: "בקיצור, אנחנו צריכים להשביע את כולם ואותו קצת יותר". ישועה הסביר כי גם כאן התכוון אלוביץ' לראש הממשלה נתניהו.

בני הזוג אדלסון, הבעלים של "ישראל היום", עם בני הזוג שרה ובנימין נתניהו ב-2008 (צילום: פלאש 90)

בני הזוג אדלסון, הבעלים של "ישראל היום", עם בני הזוג שרה ובנימין נתניהו ב-2008 (צילום: פלאש 90)

השיחה נמשכה. ב-13:38 כתב אלוביץ': "לא ביקשתי ממך להוריד, ביקשתי מתינות והבלטה קטנה יותר". בהמשך הוסיף: "לכתבים הצדקנים לא ייגרם כל נזק, ואילו לי ייגרם נזק אדיר". "דרך אגב", השיב לו ישועה, "פרשת הבקבוקים היתה גם ב'ישראל היום'".

בעדותו הסביר ישועה כי "ישראל היום" הפך להיות "הסמן הימני" של "וואלה". אם ב"ישראל היום" מעלים ידיעה על פרשה מסוימת שאינה נוחה לשרה נתניהו, "לכאורה יש הכשר" להעלות ידיעה כזו גם ב"וואלה". "במקרה זה אין שום צדקנות של הכתבים", השיב בזמן אמת ישועה לאלוביץ'. "אם לא נביא ציטוטים של ראשי המפלגות, זה יסמן אותנו סופית כמכורים ויחזור כבומרנג".

"אפשר להביא ציטוטים, אך בעדינות בתקופה קריטית זו", השיב לו אלוביץ'. "מקווה שיחתום מהר", השיב לו ישועה.

למחרת, ב-1.2.2015 בשעה 13:32, כתב אלוביץ' לישועה: "תנהג בזהירות לגבי רביב דרוקר, אנחנו במאני טיים איתו". "ברור", השיב מנכ"ל "וואלה". בעדותו הסביר כי באותו היום פורסם תחקיר של דרוקר, ופירוש ההודעה היתה להימנע מלפרסם ידיעת המשך לתחקיר.

"אני מתחנן, בבקשה שזה יתוקן בדקות הקרובות, זה גורלי", כתב ישועה לעורך. "זה מתוקן ברגע זה", השיב לו אלקלעי

ובכל זאת, ידיעה אחרת מעוררת מהומה. הפעם זו ידיעה מאת דנה ירקצי הנושאת את הכותרת "בדיקת וואלה: רוב התרומות לפריימריז של בכירי מפלגות הימין – מחו"ל". הפעם תועד הלחץ של ישועה על אלקלעי.

"אני מתחנן, בבקשה שזה יתוקן בדקות הקרובות, זה גורלי", כתב ישועה לעורך. "זה מתוקן ברגע זה", השיב לו אלקלעי. אחרי כמה דקות כתב לו ישועה: "אתה צוחק ממני? זה תיקון? אם זה לא יתוקן בדקות הקרובות אני גמור. מה אתה עושה? אני לא מבין. כתבה שכאילו נכתבה על-ידי השמאל ועוד תחת הכותרת 'בדיקת וואלה'". אלקלעי השיב לו: "אילן, אני מטפל. תן לי לשמור על מראית עין מול המערכת".

בהמשך הערב כתב ישועה לאקלעי: "אבי, רבאק, תתייחס לבקשות שלי. ביקשתי שהכותרת לא תהיה חד-צדדית, במשנה היה צריך להביא את עמדת הליכוד". העורך השיב: "עמדת הליכוד היתה חצי יום בראשית, סביב מסיבת העיתונאים!!!! לקחתי מדברי הרצוג את המתון שבסינקים (לא את 'ביבי משרת את בעל העיתון' ש-ynet יעלו עוד רגע). כרגע הראשית שלנו היא לא בשום צורה מתקפה על ביבי!!!". "טוב", השיב ישועה. "בשום צורה", חזר וכתב לו אלקלעי. "תהיה זהיר בימים הקרובים", ביקש ממנו ישועה.

משפט המו"לים: תיקי "2000" ו"4000"

דומה כי הדרמה היומית הגיעה לסיומה, אולם ב-23:22 קיבל ישועה הודעה מזאב רובינשטיין, חברו של שאול אלוביץ' ומקורבה של שרה נתניהו ואחד מאנשי הקשר לבקשות להטיית הסיקור באתר, שכתב לו שתי מלים: "אהלן חבר". להודעה צירף צילום מסך שהראה שהקישור לכתבה עדיין מופיע בעמוד הפייסבוק של "וואלה". מיד אחר-כך שאול אלוביץ' העביר לו את אותה תמונה, בצירוף המסר "מזאב". בתשובה לשאלה מדוע לא פירטו השניים למה הם מתכוונים השיב ישועה בעדותו: "אני לא צריך שיסבירו לי, אני כבר מאולף".

הרב-שיח נמשך, ולאחר חצות קיבל ישועה מרובינשטיין הודעה נוספת: "הבנתי מהם שהם מעבירים לכם אייטמים ואינכם שמים אותם". "תעביר לי ואני אדאג שאפרסם", השיב לו ישועה. "הכי טוב שיעבירו לך, אתה תעבוד מולי". רובינשטיין שאל: "לא כדאי שהבן שלו יעבוד מולך?", וישועה השיב: "אין לי שום בעיה שהבן יעבוד מולי, החלטה שלכם". בעדותו הסביר כי הבן הוא יאיר נתניהו.

כשאלוביץ' צחק

ביום העדות השלישי של ישועה דעך מעט העניין הציבורי במשפט המו"לים. בהעדרו של נתניהו מהאולם לא נערכה הפגנה מחוץ לבית-המשפט. את רעשי המפגינים בעד ונגד ראש הממשלה החליפו רעשי מטוסי חיל האוויר שביצעו חזרות לקראת מטס יום העצמאות, וקולו של המואזין הסמוך.

במסגרת סבב הכתבים, שמאפשר בכל פעם לנציג של כלי תקשורת אחר להיכנס לאולם עצמו, ולא להסתפק בצפייה בשידור מקרטע מאולם אחר בבית-המשפט, הגיע תורו של אתר "העין השביעית". הצפייה בדיון מהאולם עצמו רק הדגישה עד כמה פוגעת הרחקת העיתונאים מהחדר באפשרות לעקוב כראוי אחר מהלכי המשפט. שלל לוחות פרספקס שהוצבו בין כל כיסא באולם כדי למנוע התפשטות נגיפים אמנם מקשים על קליטת הניואנסים גם עבור מי שיושב באולם הדיונים עצמו, אולם לפחות אפשר לראות את התכתובות המוצגות לעד ולשמוע את הקלטות השיחות שמושמעות לו.

שאול אלוביץ', לשעבר הבעלים של בזק ו"וואלה" ונאשם בשוחד ב"תיק 4000"; ברקע: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרה נתניהו (צילומים מקוריים: הדס פרוש ואוליבייה פיטוסי)

שאול אלוביץ', לשעבר הבעלים של בזק ו"וואלה" ונאשם בשוחד ב"תיק 4000"; ברקע: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרה נתניהו (צילומים מקוריים: הדס פרוש ואוליבייה פיטוסי)

לאורך כל הדיון ישבו שאול ואיריס אלוביץ' בשני כיסאות שחורים, מופרדים, בירכתי האולם. שאול אלוביץ' ישב דרוך במשך רוב העדות, משגר מבט נוקב בעד שמולו. רק פעם אחת נראה מביע רגש. היה זה כשעו"ד תירוש שאלה את ישועה מדוע הורה לעורך "וואלה" להסיר כתבה מסוימת, והוא השיב כי קיבל הודעה משאול שלפיה אם לא יעשה זאת "יהרוג אותו". בשלב זה ראה אלוביץ' כי החתום לעיל בוחן את תגובתו לדברים, ופרץ בצחוק גדול, מופגן.

באחת ההפסקות ניגש ישועה אל תא העיתונאים. כשנשאל האם עדותו היא מעין הליך של טיהור עצמי על מעשיו בעבר השיב העד: "אני לא קדוש ולא גיבור. אני רק אומר את האמת. זה הכי פשוט עכשיו".

*  *  *

פודקאסט "משפט המו"לים": פרק 1 - איך עבדה השיטה המושחתת ב"וואלה"

פרוטוקול הדיון

להורדת הקובץ (PDF, 1.92MB)