העיתונאי פהמי שתווי, כתב הערוץ הטורקי TRT, עבר אתמול בדיקה משפילה בכניסה למתחם הליכוד בבנייני האומה. לדבריו, על אף שהוא מחזיק בתעודת לע"מ ובלי שניתן לו כל הסבר, הוא הופרד מיתר העיתונאים, נלקח לאזור צדדי ושם התבקש להתפשט. שתווי עבר בדיקה מקיפה, כולל באזורים אינטימיים. השב"כ סירב להגיב לשאלה מדוע ספג שתווי את היחס המשפיל, ומסר תגובה חסרת משמעות המצורפת בהמשך.

שתווי, לשעבר כתב ערוץ 10 ו-i24News, הגיע אתמול אל בנייני האומה בירושלים כדי לדווח משם לערוץ TRT על תוצאות הבחירות לכנסת. בשיחה עם "העין השביעית" מספר שתווי כי כבר לפני שבועיים נרשם כנדרש במטה הליכוד ותיאם עימם את הגעתו. עם זאת, כאשר ביקש להיכנס למתחם קיבל יחס חריג.

"אני עדיין לא מבין מה קרה", אומר שתווי ל"העין השביעית". "כשהגעתי לכניסה ביקשו שאכנס לאזור צדדי מאחורי וילון סגור. הבודק אמר לי תוריד נעליים, הורדתי. אחר כך שמעתי אותו בחוץ מדבר עם הממונה עליו ושואל אותו 'למה? למה אתה רוצה לעשות את זה?'. לא שמעתי את התשובה אבל כשהוא חזר הוא אמר לי 'אחי, אתה צריך להוריד מכנס'. אמרתי לו 'מה, אתה רציני?', והוא אמר לי 'כן, לצערי הרב. אי אפשר להכניס אותך בלי שתוריד מכנס'. אמרתי לו שאני לא מוריד והוא אמר לי שאם כך אני לא יכול להיכנס. ביקשתי לבדוק את זה מול המנהלים שלי בערוץ, כי אני הרי מחויב לעשות לייבים".

כששאל שתווי מדוע עליו לעבור בדיקה שכזו נאמר לו כי זו בדיקה רגילה, אולם הוא לא ראה אף עיתונאי אחר עובר את הבדיקה הפולשנית בכניסה למתחם הליכוד בבנייני האומה. אפילו עמיתיו לערוץ, פלסטינים תושבי מזרח-ירושלים, נכנסו ללא כל בעיה בעוד הוא מופרד לצורך בדיקה חריגה.

פהמי שתווי לאחר שנכנס למתחם הליכוד בבנייני האומה, 23.3.2021 (צילום באדיבות שתווי)

פהמי שתווי לאחר שנכנס למתחם הליכוד בבנייני האומה, 23.3.2021 (צילום באדיבות שתווי)

שתווי שלח הודעה למנהל משרד TRT בירושלים ותיאר לו את המצב. המנהל הורה לו תחילה לא להתפשט ושתווי עמד על שלו, אולם לאחר שנוכח כי באבטחה מתעקשים לא לאפשר לו להיכנס ללא בדיקה בעירום, ולאור הצורך המקצועי לדווח כמובטח ממתחם הליכוד, החליט להסכים לבדיקה המשפילה.

"אחרי שהתפשטתי הבודק הלך וחזר עם מקל כזה, כמו שבודקים מזוודות", משחזר שתווי. "הוא העביר אותו במקומות אינטימיים, ואני הייתי המום. הוא ראה שאני רתחתי ואמר לי 'אני מתנצל על אי הנעימות' והתחיל לגמגם. הבודק היה בסדר בסך הכל, וראיתי שהוא חש אי-נעימות. זה מי שמעליו שביקש את זה".

שתווי עובד כעיתונאי כשבע שנים, במהלכן סיקר אירועים בהשתתפות נתניהו, כולל ביקור טראמפ בישראל, ומעולם לא עבר חוויה דומה. גם לא כשסיקר בחירות ברוסיה, ארה"ב, טורקיה, הולנד או צרפת. "אף פעם לא הייתה לי השפלה כזו", הוא מסכם ומוסיף: "גם עכשיו כשאני נזכר בזה, זה מרתיח אותי".

עדכון, 26.3. מהשב"כ נמסר בתגובה: "בעת אירוע בהשתתפות ראש הממשלה בבנייני האומה בירושלים בוצעו פעולות אבטחה, בין היתר בכניסה למקום. כלל באי האירוע נבדקו בעת כניסתם למתחם כמו גם העיתונאי מר פהמי שתווי. במהלך האירוע ביקש מר שתווי לצאת את המתחם המאובטח, ועל מנת למנוע בדיקה נוספת, נלווה אליו מאבטח. המפיק האחראי על מר שתווי הודה למאבטחים על פעולתם. אנו מצרים על אי הנעימות ככל שנגרמה למר פהמי שתווי".