עיתונאי "מעריב" רון קופמן מבקש מבית-המשפט לדחות את התביעה שהגישה נגדו ח"כ אסנת מארק, אחת משש תביעות דיבה שהגישה חברת-הכנסת בחודשים האחרונים נגד אזרחים ועיתונאים שהביעו ביקורת כלפיה.

מארק, המקפידה לכנות עצמה "אדם פרטי" בתביעות שהיא מגישה למרות שהיא חברת-כנסת, תבעה את העיתונאית אריאנה מלמד בגין ציוץ שבו כינתה אותה בטוויטר "כלבלבה" של ראש הממשלה נתניהו; תבעה את האזרחים צבי עידן ויעקב לנדוי בגין פרסום תצלום שבו נראית אשה מחווה תנועה גסה בשתי ידיה ותיאורה כח"כ מארק; תבעה גם את פעיל המחאה סדי בן-שטרית, שטען כי היא משסה את תומכי נתניהו נגד מפגינים שכמותו; ותבעה גם את פעיל המחאה עו"ד גונן בן-יצחק בעקבות ציוץ שבו כתב כי כינתה את המפגינים נגד נתניהו "מפיצי מחלות". סך הפיצויים שדורשת מארק בתביעותיה עומד על כ-713 אלף שקל.

ח"כ מארק עצמה נהנית מחסינות פרלמנטרית, שמקשה על הגשת תביעת דיבה נגדה. באוקטובר הקריאה מארק במהלך דיון של אחת מוועדות הכנסת פרסום שקרי ומזויף שבגינו כבר הוגשה תביעת דיבה אחת (מארק אמרה בהמשך להגנתה כי לא ידעה שמדובר בפרסום שקרי).

התביעה נגד קופמן, שנתבע לצד חברת ג'רוזלם פוסט בע"מ ועורך אתר "מעריב" לשעבר מאיר בר-און, הוגשה באמצעות עורכי-הדין סופיה ליאל-בייבסקי ואברהם סרוסי, בגין טורו ב"מעריב" מחודש אוקטובר האחרון שבו כתב: "אוסנת מארק, סוג של מחוננת אבל בעיקר חמצן קולני, זועקת ברשתות לפעילי ימין שיגיעו לרחובות כדי להתעמת עם השמאל. אולי חסר לה קצת דם על מסכי הטלוויזיה והמחשבים. היא רוצה, אולי, לראות את מתעדת ההפגנות, אור-לי ברלב, משדרת בפייסוש קצת פעולות החייאה בקורבן, או יותר, כדי להמשיך לצרוח שזאת אנרכיה".

ח"כ מארק טוענת כי מעולם לא קראה לפעילי ימין "להגיע לרחובות" כדי להתעמת עם מפגיני שמאל, וכי הסרטון בו נשמעת קריאה כזו ושהופץ ברשתות בליווי תמונתה, כלל אינו שלה. לדבריה מדובר ב"עלילת דם כנגדה". כמו כן יוצאת ח"כ מארק נגד הביטויים "חמצן קולני" ו"אמירה מבחילה וחסרת סגנון", שנועדו לדבריה לפגוע בה. ח"כ מארק תבעה מקופמן כ-70 אלף שקל.

בתגובה טוענים הנתבעים, באמצעות עו"ד מאיה בית-און, כי הפרסום נעשה בתום לב, ובהתאם לדוקטרינת "אמת לשעתה". לפי כתב ההגנה, ממילא הושמטו המשפטים על ח"כ מארק מהטור מיד כשנודע ל"מעריב" כי היא טוענת שלא היא זו שמופיעה בסרטון שבו היא נראית לכאורה מסיתה נגד מפגיני השמאל.

"בזמן כתיבת השורות האמינו הנתבעים בתום לב שאכן מדובר בתובעת", נכתב בכתב ההגנה. בית-המשפט מופנה, אגב כך, לשלל ביטויים דומים לאלה שהופיעו באותו סרטון, לגביהם אין עוררין כי יצאו מפיה של ח"כ מארק.

עוד טוענים הנתבעים כי הטור של קופמן הוא טור דעה, ועל כן עומדת לו הגנת תום הלב. אשר להתנהלות של ח"כ מארק, הנתבעים טוענים כי היא עושה "שימוש לרעה בהליכי משפט" ומבקשים מביהמ"ש לדחות את התביעה "משיקולי צדק".

לטענתם, "עניין לנו בתובעת סדרתית, אשר למצער אינה בוחלת בהגשת תביעות שמטרתן מניעת שיח ענייני וציבורי חשוב". ח"כ מארק "הגישה בחודשים האחרונים מספר תביעות כנגד כלי תקשורת ואזרחים אשר המשותף להם: א. הבעת דעה ב. דרישת סכום בלתי פרופורציונלי ג. פערי כוחות גדולים בין הצדדים (התובעת כידוע, נהנית מחסינות) והדברים מתחדדים בעיקר לאור העובדה שהתובעת מכהנת בוועדה למינוי שופטים, ודי לחכימא ברמיזה!".

32582-10-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 6.87MB)