גם בשבוע שעבר הדיר הסיקור הפוליטי בישראל את הפוליטיקאיות, אף ביחס להדרה החריפה שממנה סובלות נשים בכנסת, כך עולה מבדיקה שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה עבור שדולת הנשים בישראל. ערוץ רשת 13 היה שיאן ההדרה ואילו בגלי-צה"ל נרשם שיעור הייצוג הגבוה ביותר של הופעות של פוליטיקאיות.

בכנסת היוצאת 31 חברות כנסת, כ-26% מכלל חברי הכנסת, אך השיעור הממוצע של הופעות של פוליטיקאיות בתקשורת המשודרת עמד בשבוע החולף (28.2-7.3) על 14% בלבד, וזאת בעיצומה של מערכת בחירות. בשבוע שקדם לו היה שיעור ההופעות דומה: 13%. במילים אחרות, שיעור ההופעה שלהן בבימות האקטואליה המרכזיות עמד על כמחצית משיעורן בכנסת.

מבין 25 הפוליטיקאים המובילים מבחינת מספר ההופעות בתקשורת בשבוע שעבר, רק שלוש היו נשים: השרה גילה גמליאל, שהגיעה למקום השני ברשימת הפוליטיקאים המובילים בהופעות בתקשורת; מרב מיכאלי, שהגיעה למקום ה-13 ויפעת שאשא-ביטון, שהגיעה למקום ה-21. את ההדרה המתמשכת ניתן להסביר, בין היתר, בכך שראשי המפלגות כולם, למעט ח"כ מרב מיכאלי ממפלגת העבודה, הם גברים, ואחת מהרעות החולות של הסיקור הפוליטי היא התמקדות יתר בראשי המפלגות.

במסגרת הבדיקה, שנערכת אחת לשבוע עד למועד הבחירות לכנסת, נבחנו כל ההופעות של פוליטיקאים ופוליטיקאיות בכלי התקשורת המשודרים שבהם עיסוק בולט באקטואליה ופוליטיקה: כאן ב', כאן 11, גלי-צה"ל, קשת 12, רשת 13, ערוץ 20, ערוץ הכנסת ורדיו ללא הפסקה (103FM). הבדיקה כללה את כל ההופעות של פוליטיקאים, הן ראיונות והן סינקים במסגרת כתבות ואייטמים, וחלוקתם לפי מגדר.

מתוך דו"ח חברת יפעת מחקרי מדיה על נשים בסדר היום הפוליטי בישראל, 28.2-7.3.2021

ערוץ רשת 13 הדיר בשבוע שעבר את הפוליטיקאיות בישראל יותר מאשר כל כלי תקשורת אחר. רק 7% מההופעות בערוץ רשת 13 היו של נשים ואילו 93% מהפוליטיקאים שהופיעו בערוץ היו גברים. ערוץ 20, שהגיע בשבוע שעבר למקום האחרון עם 5% נשים בלבד, עלה ל-11% נשים. כאן ב' וקשת 12 הציגו נתון גרוע מעט פחות - 13% נשים. ערוץ הכנסת, שהציג לפני שבועיים 29% נשים הידרדר בשבוע שעבר ל-19% נשים בלבד. מעליו ניצבים כאן 11 (20%), רדיו ללא הפסקה (21%) וגלי-צה"ל (22%). גם הנתון הגבוה ביותר שנמדד נמוך משיעור הפוליטיקאיות בכנסת הנוכחית.

אחת משמונה

בדיקה נפרדת שערכה חברת יפעת עבור שדולת הנשים נגעה לניתוח סדר היום התקשורתי הכללי, כדי לראות באילו סוגיות בולטת הזווית המגדרית. לפי בדיקה זו, מתוך שמונה הסוגיות הבולטות רק אחת כללה זווית מגדרית בולטת: יום האשה הבינלאומי. כ-189 אייטמים עסקו ביום האשה הבינלאומי, מעט יותר מאשר מספר האייטמים שהוקדש למשפט ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרבה פחות ממספר האייטמים שהוקדשו לפתיחת המשק, ופחות אף ממספר האייטמים שהוקדש למבצע החיסונים או פסיקת בג"צ בנושא הגיור.

מתוך דו"ח חברת יפעת מחקרי מדיה על נשים בסדר היום הפוליטי בישראל, 28.2-7.3.2021

מן הדו"ח ניתן ללמוד גם על אופי הסיקור הפוליטי באופן כללי. כך למשל מספר ההופעות של שיאן ההופעות בתקשורת, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא פי 3.9 מזה של מספר 2 ברשימה, השרה גמליאל. נתניהו הופיע בשבוע החולף 159 פעמים, יותר מסך ההופעות של חמשת הפוליטיקאים הבאים אחריו ברשימה גם יחד: השרה גמליאל (41), שר הביטחון בני גנץ (38), ח"כ יצחק פינדרוס (25), ח"כ יואב קיש (23) וח"כ גדעון סער (22).

* * *

לקריאת הדו"ח המלא

להורדת הקובץ (PDF, 201KB)