בדצמבר האחרון פירסם ארגון הבריאות העולמי, בהתבסס על הידע שנצבר בארגוני בריאות ועיתונות, "עצות לדיווח עיתונאי מקצועי על מגיפת הקורונה". "עיתונאים ממלאים תפקיד חיוני ביידוע של הציבור, במיוחד בכל הקשור לחיסונים, בתקופה כזו של שטף חסר תקדים של פרסומים מדעיים", כתבו אנשי ארגון הבריאות העולמי, "גם במציאות משתנה ללא הרף, ניתן לנסח מספר קווי יסוד שראוי לעקוב אחריהם בעת דיווח על המגיפה".

להלן תרגום צרור העצות של ארגון הבריאות, לטובת המדווחים בישראל.

אל תדווחו רק על השורה התחתונה

קיראו את דו"ח המחקר המלא לפני שתיגשו לכתוב את הדיווח על אודותיו. הממצאים הנזכרים בתמצית המחקר אינם תואמים בהכרח לממצאים המלאים. מגזינים רפואיים בוחנים ומפרסמים מאמרים מדעיים בקצב מהיר מהרגיל, לכן קריאה ביקורתית שלהם חיונית כדי לדווח עליהם כיאות.

אין לדווח על מחקר רק בהתבסס על ההודעה לעיתונות. תמיד יש לקרוא את המחקר המלא.

אל תבטחו בנתונים באופן אוטומטי

היו ביקורתיים כלפי בעלי עניין בקרב אוספי ומפיצי הנתונים, וכלפי שיטות איסוף המידע. בקשו לראות את המידע הגולמי כשהדבר אפשרי, ותמיד תכללו בדיווח פרטים על מתודולוגיית המחקר

הסתמכו על מקורות אמינים וברי-סמכא

דיווח עתונאי הוא טוב רק כמו איכות המקורות שלו. היו בטוחים שאתם נסמכים על מקורות בעלי מומחיות וידע מתאים כדי לדווח על סיפורים הנוגעים לקורונה ולחיסונים.

צטטו את המקור

בעת דיווח על מחקרים ודו"חות מדעיים, נתונים בריאותיים ומידע על חיסונים, ניקבו תמיד בשמו של המקור לדיווח, כדי לבסס את אמינותו של הדיווח ועל מנת לאפשר לקוראים המעוניינים בכך לחפש אחר מידע נוסף בנושא.

הגדירו את המונחים

למרות שמונחים מדעיים מסויימים חוזרים על עצמם בדיווחים על מגפת הקורונה, חשוב לחזור ולבאר אותם בכל פעם שמזכירים אותם, או להפנות את הקורא המעוניים בכך למילון מונחים מתאים.

השתמשו בשפה ברורה

מרבית הקוראים אינם מכירים את השפה המדעית. ניתן להסביר מונחים מסויימים בדיווחים עצמם, אך כדאי לעשות מאמץ ולכלול גם הסברים בשפה לא מדעית, על מנת שהדיווח יהיה שימושי עבור קוראים בכל רמות ההבנה.

הסבירו את רמת הבשלות של התוצאות

יתכן ומחקרים יצביעו על תוצאות מלהיבות בהתבסס על נתונים ראשוניים. יש לבדוק אם מחקר עבר ביקורת עמיתים ולהקפיד לציין בדיווח באיזה שלב נמצא המחקר עליו אתם מדווחים. חשוב שלא לדווח באותו אופן על דו"ח מחקר הנמצא בשלביו הראשונים ועל פרסום מדעי שעבר ביקורת עמיתים.

דווחו את המספרים

בכל רגע נתון ישנם כמה תריסרים של חיסונים בשלבי ניסוי שונים. כאשר מדווחים על חיסון או על מחקר מדעי, חשוב לציין את  היקפו, את מספר הנבדקים ואת משך הניסוי.

דווחו על תופעות הלוואי

אף חיסון בהיסטוריה לא עבר את שלבי הניסוי והאישור במהירות שעברו אותם החיסונים נגד הקורונה. דיווח בהיר ומלא על תופעות הלוואי האפשריות שנמצאו לכל אחד מהחיסונים יעזור ליידע את הציבור ולהקל על הסתייגויותיו.

היזהרו מאילוסטרציות

חישבו פעמיים לפני שאתם בוחרים באילוסטרציה או איור שילוו דיווח על החיסונים. אין סיבה לפחוד מהחיסון, לכן הימנעו מדימויים של תינוקות בוכים, הורים לחוצים ומחטים ענקיות. כדאי גם שהאיורים או האילוסטרציות יתנו ביטוי לכלל האנשים העוסקים בחקר החיסונים, במתן החיסונים או בקבלה שלהם.

אל תשכחו את ההתוויות הדמוגרפיות

לא כל חיסון מתאים לכל אחד. בעת דיווח על יעילות של חיסון, שימו לב לקבוצת הגיל אליה שייכים הנבדקים.

הזכירו את היתרונות שבחיסון

דיווח על חיסונים יעילים נגד נגיף הקורונה הוא חיוני עבור מי שמעוניינים להתחסן, אך בשל מגיפת חדשות הכזב בנוגע לחיסונים כדאי להזכיר גם את חשיבותם של חיסונים באופן כללי ולאורך ההיסטוריה.