ח"כ אסנת מארק "יצאה למסע השתקה כנגד הציבור המתנגד למציאות בו ראש ממשלה נאשם בפלילים בעבירות הקשורות לתפקידו ממשיך לכהן בתפקידו", כך טוען סדי בן-שטרית, פעיל המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בכתב הגנה שהגיש בתשובה לתביעת מארק נגדו. ח"כ מארק, המכהנת בכנסת מטעם הליכוד, הגישה בחודשים האחרונים שש תביעות דיבה נגד אזרחים ועיתונאים שפרסמו דברים בגנותה ברשתות חברתיות ובתקשורת הממוסדת.

מארק, המקפידה לכנות עצמה "אדם פרטי" בתביעות שהיא מגישה למרות שהיא חברת כנסת, תבעה את העיתונאית אריאנה מלמד בגין ציוץ שבו כינתה אותה בטוויטר "כלבלבה" של ראש הממשלה נתניהו; תבעה את האזרחים צבי עידן ויעקב לנדוי בגין פרסם תצלום שבו נראית אשה מחווה תנועה גסה בשתי ידיה ותיאורה כח"כ מארק; תבעה את העיתונאי רון קופמן בגין טור שבו תיאר אותה בין היתר כ"חמצן קולני"; ותבעה גם את פעיל המחאה עו"ד גונן בן-יצחק בעקבות ציוץ שבו כתב כי כינתה את המפגינים נגד נתניהו "מפיצי מחלות". סך הפיצויים שדורשת מארק בתביעותיה עומד על כ-713 אלף שקל.

ח"כ מארק עצמה נהנית מחסינות פרלמנטרית, שמקשה על הגשת תביעת דיבה נגדה. באוקטובר הקריאה מארק במהלך דיון של אחת מוועדות הכנסת פרסום שקרי ומזויף שבגינו כבר הוגשה תביעת דיבה אחת (מארק אמרה בהמשך להגנתה כי לא ידעה שמדובר בפרסום שקרי).

בתביעה שהגישה מארק נגד בן-שטרית, באמצעות באי-כוחה סופיה ליאל-בייבסקי ואברהם סרוסי, דורשת חברת-הכנסת פיצוי בסך 70 אלף שקל משום שפעיל המחאה התראיין לתוכנית "בוקר טוב ישראל" של גלי-צה"ל בהגשת נורית קנטי, ודיבר בין היתר על חברי-כנסת ש"משסים אנשים" נגד פעילי מחאה שכמותו.

"ההסתה עובדת להם. אוחנה ורגב ו... ומארק, וכולם הם קוראים להם, הם קוראים להם לא להפגין בעד בנימין נתניהו. הם קוראים להם ללכת ולהפריע", אמר בן-שטרית בראיון. קנטי תהתה על סמך מה הוא מבסס את טענתו, ובן-שטרית השיב: "תקראי את הדברים של אסנת מארק".

בכתב ההגנה שהגיש בן-שטרית, באמצעות עו"ד גבי לסקי, טוען פעיל המחאה כי מתמלול הראיון שהעניק עולה כי כלל לא טען שח"כ מארק קראה "לתקוף" מפגינים, כפי שנטען בכתב התביעה, אלא רק "להפריע" להם. לפי בן-שטרית, הוא זכאי להגנת אמת דיברתי ותום הלב שכן ימים אחדים לפני הראיון שהעניק לגל"צ הופצה ברשת הקלטה עם תצלומה של ח"כ מארק שם נאמר:

עכשיו זה הזמן לצאת לכל פינה שהם מפגינים ליד הבית שלכם. לא צריך לנסוע רחוק, הם יפגינו עכשיו כל יום בכיכר ליד הבית שלכם, בכיכר ליד העבודה שלכם, מול הפרצוף שלכם. אם אתם ברכב תפתחו חלון ותקראו להם 'שמאלנים בוגדים' ו'רק ביבי' וכדומה. אם יש לכם זמן תגיעו למקום ותפנקו אותם בברכות כגון זה. לא לקלל, לא לגעת. מישהו מביניכם שמרכין ראש ועובר ללא תגובה וחושב שניפגש בקלפי טועה טעות חמורה. הם נחושים ומתייצבים כמו חיילים, ילדים, צעירים וזקנים. ואנחנו, איפה אנחנו?

הם חושבים שהם הרוב כי אנחנו בלתי נראים. בואו נוריד להם את הביטחון העצמי, בואו נוריד אותם מהאולימפוס. נוציא אותם מהפגנות הנוחות שלהם שהם שולטים ואנחנו ללא תגובה. אם לא נתעורר עכשיו תהיה פה הפיכה ולעולם לא ניפגש שוב בקלפי, תזכרו מה הם עשו לבגין עד שאמר 'איני יכול עוד' ופרש. אל תגידו לביבי זה לא יקרה כי הוא חזק, אל תהיו שאננים. כוחנו בידינו".

בן-שטרית טוען כי "לא ידע ולא יכול היה לדעת שההקלטה שהופצה וניתן עדיין למצוא אותה כיום ברשתות החברתיות, היא הקלטה שמי שהוקלטה בה אינה התובעת", הן בשל התבטאויות אחרות של מארק בגנות המפגינים והן בשל פרסום בטור של רון קופמן ב"מעריב", שהוביל כאמור לתביעת דיבה נוספת של מארק נגד העיתונאי. בינתיים, יש לציין, הפיסקה על ח"כ מארק נמחקה מהטור של קופמן באתר "מעריב".

מעבר לכך טוען בן-שטרית כי התביעה של מארק נגדו היא תביעת השתקה וקורא לבית-המשפט לדחות אותה על הסף.

"הגשת תביעת דיבה ע"י חבר כנסת מכהן כנגד אזרח הינו מעשה כוחני שמעביר מסר מסוכן לציבור כי אסור לומר דברי ביקורת – קשים ככל שיהיו – כנגד נבחרי ציבור שמא ימצאו את עצמם עומדים בפני הליכים פליליים ו/או אזרחיים", טוען בן-שטרית.

"לרשות התובעת, בתור חברת כנסת ונבחרת ציבור, ואשר דברי ביקורת רבים מופנים כלפי התבטאויותיה ועמדותיה במסגרת מילוי תפקידה, עומדים מספר רב של במות כדי להביא לידיעת הציבור את עמדותיה, ולהעמיד דברים על דיוקם, במידת הצורך. בחירתה של התובעת לרדוף את פעילי המחאה ומי שמעז לבקר אותה ואת התבטאויותיה באמצעות שימוש בכלים משפטיים, תוך הצגת מצג עובדתי מוטעה ומטעה, הוא ניצול לרעה של הליכי המשפט, וכלי להשתקת ביקורת פוליטית [...] כל מהותה של תביעה זו איננה מיצוי זכויות שבדין, אלא ניסיון להשתיק את פעילי המחאה, מלהשמיע עמדה ביקורתית כלשהי".

51411-11-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 1.22MB)