קבוצה של עסקנים מהמגזר הדתי-לאומי הזרימה ל"ערוץ 7" עשרות מיליוני שקלים באופן בלתי חוקי, ותוך השקעת מאמצים לטשטש את נתיב הכסף – כך קובע דו"ח חקירה רשמי שמתפרסם כאן לראשונה. דרך המימון החריגה של "ערוץ 7" עמדה במרכזו של תחקיר שפורסם באתר "העין השביעית" ב-2013 והעלה חשדות לפלילים. דו"ח של מנהל מיוחד שמינתה המדינה לעמותה שדרכה הוזרם הכסף מאשר את ממצאי התחקיר, וחושף את זהותם של בעלי "ערוץ 7" והשבועון החינמי הנפוץ "בשבע", שהסתתרו במשך שנים מאחורי חברה שנרשמה באיי מרשל.

המנהל המיוחד, עו"ד חגי אולמן, מונה כדי לחקור את ההתנהלות הכספית של גוף בשם "עמותת ידידי ערוץ 7". מאז שנת 2000, עמותת הידידים הזרימה ל"ערוץ 7" למעלה מ-50 מיליון שקל. החוק בארץ אוסר על מוסדות ללא כוונות רווח לשמש כצינור להעברת כספי תרומות לחברות מסחריות.

במשך עשור, "ערוץ 7" הוחזק על-ידי פירמידה של חברות שבקודקודה עמד תאגיד בשם Holyland Holdings שנרשם באיי מרשל, מדינה שמאפשרת לאזרחים זרים לרשום בה חברות תוך הסתרת בעלי המניות שלהן. מבדיקת המנהל המיוחד עולה האפשרות שזהותם הוסתרה בעקבות הפעילות הבלתי חוקית של "ערוץ 7" בתקופתו כתחנת רדיו פיראטית – שהובילה להעמדתם לדין והרשעתם של בכירי התחנה. לצד אחזקתה ב"ערוץ 7", חברת Holyland Holdings החזיקה גם בחברה שאחראית לבנייה בלתי חוקית בהתנחלות בית-אל, בסיס האם של אתר החדשות המגזרי.

מהדו"ח עולה האפשרות שזהותם של בעלי החברה שנרשמה באיי מרשל הוסתרה בעקבות הפעילות הבלתי חוקית של "ערוץ 7" בתקופתו כתחנת רדיו פיראטית – שהובילה להעמדתם לדין והרשעתם של בכירי התחנה

הניסיון להתחקות אחר בעלי התאגיד מאיי מרשל הוליד שרשרת של התחמקויות מצד כמה מהדמויות המרכזיות בקבוצת "ערוץ 7". חבר-הכנסת לשעבר יעקב כץ, שהיה מנהל הכספים של "ערוץ 7" בתקופתו כתחנה פיראטית, טען שהוא אינו יודע מי בעליה. "זה היה לפני שנים, אתה לא מצפה שאני אזכור מה קרה לפני כל-כך הרבה שנים", אמר כץ ב-2012 בשיחה עם "העין השביעית".

הרב זלמן מלמד מבית-אל, איש מפלגת האיחוד-הלאומי, מחנך והסמכות הרוחנית העליונה ב"ערוץ 7", סירב למסור מיהם הבעלים בכמה הזדמנויות שבהן נשאל על כך. אשתו שולמית מלמד, מנהלת התוכן וכוח האדם ב"ערוץ 7", טענה שאינה יודעת מי מחזיק בחברה. "מי הבעלים? אני לא יודעת להגיד לך", אמרה בעבר בשיחה עם "העין השביעית". בעלי תפקידים נוספים בקבוצה, עיתונאים ומנהלים, הצהירו גם הם שאין בידיהם מידע על זהות הבעלים, או פשוט סירבו להשיב.

נציגי רשם העמותות ביקשו בעבר מאנשי עמותת ידידי "ערוץ 7" למסור את פרטי בעלי המניות של Holyland Holdings, אך נענו בשלילה. על רקע זה, אחת המשימות שהציב לעצמו עו"ד אולמן במסגרת הכנת הדו"ח היתה גילוי זהותם של בעלי "ערוץ 7". הוא זימן לחקירה חמישה בעלי תפקידים בעמותת הידידים ושאל אותם על כך. אחד מהנחקרים היה הרב זלמן מלמד. לפי פרוטוקולי החקירה, כשנשאל מלמד לזהות הבעלים, הוא השיב בשתי מלים: "לא זוכר".

חנוך הכהן-פיוטרקובסקי בכנס של העיתון "בשבע". ירושלים, 10.8.14 (צילום: פלאש 90)

הרב חנוך הכהן-פיוטרקובסקי (צילום: פלאש 90)

חקירתו של חבר עמותה אחר, יואל צור, העמידה באור מטריד את התחמקותו של הרב מלמד. כשיואל צור נשאל מיהם בעלי המניות, הוא השיב כך: "אני חושב שאני, הרב מלמד ושולמית מלמד". לפי פרוטוקול החקירה, כשנשאל צור מדוע נרשמה החברה באיי מרשל, הוא הסביר זאת כך: "היינו נרדפים, השלטונות רדפו אחרינו, ולכן איגדנו חברה בחו"ל". לדבריו, בשנת 2016 "נגמרה הרדיפה", ולכן העבירו את הבעלות לחברה ישראלית. עם זאת, זהות הבעלים עדיין נשמרה בסוד. החברה הישראלית מוחזקת בנאמנות על-ידי עו"ד דן סלע, שמלווה את פעילות "ערוץ 7" עוד מימיו כתחנה פיראטית.

הרב חנוך הכהן-פיוטרקובסקי, דמות מפתח נוספת בעמותה ששימשה צינור להעברת כספים ל"ערוץ 7", חלק גם הוא מידע על ההחלטה להסתיר את זהות הבעלים. "אנחנו לא ישנו בלילות ב'ערוץ 7', גם בתקופת האינטרנט", אמר כשנשאל מדוע הוחזק גוף התקשורת הישראלי באמצעות חברה מאיי מרשל.

בהמשך נשאל האם הדבר נעשה בעקבות ההסתבכות עם החוק בהפעלת התחנה הפיראטית. לפי הדו"ח, הכהן-פיוטרקובסקי אישר זאת. "הרב [מלמד] וגם יואל [צור], היו להם עבודות שירות, יצאו בזול, אבל בפועל רדפו אחרינו בכל התקופה שלנו ב'ערוץ 7'", הסביר בחקירתו.

הטענה שלפיה בעלי "ערוץ 7" הם יואל צור ובני הזוג זלמן ושולמית מלמד סותרת מידע שפורסם בעבר, שלפיו התאגיד מאיי מרשל נשלט על-ידי שני אזרחים אמריקאים: שילה סימנוביץ', חברה באגודת ידידי בית-אל בארצות-הברית, ומשה גנץ, שרשום כדירקטור בכמה חברות המעורבות בהפעלת "ערוץ 7".

הכספים הולבנו באמצעות הסכם פיקטיבי

החקירה שערך המנהל המיוחד אולמן היא חלק מהליך פירוק עמותת ידידי "ערוץ 7", שעליו הוחלט בעקבות הגילויים על התנהלותה הפיננסית. רוב הדו"ח שחיבר עו"ד אולמן עוסק בשגרת הזרמת כספי התרומות מהעמותה לחברה המסחרית שמפעילה את "ערוץ 7". לפי ממצאיו, עמותת ידידים שימשה כצינור להזרמת הכסף מרגע הקמתה, לפני קרוב לשלושים שנה. לדבריו, זו היתה תכליתה היחידה.

בדו"ח, שהוגש לפני שבועות אחדים לבית-המשפט המחוזי בירושלים, מזכיר המנהל המיוחד בדיקות עומק שבוצעו בעבר עבור רשם העמותות והעלו חשד להתנהלות בלתי חוקית בעמותה. המנהל המיוחד חקר את החשדות הללו וקבע גם הוא שהזרמת הכספים נעשתה בניגוד לחוק.

עו"ד אולמן הגיע למסקנה שבמקום להפסיק את העברות הכספים הבלתי חוקיות, אנשי עמותת הידידים ו"ערוץ 7" ניסו להלבין אותן באמצעות הסכם פיקטיבי. ההסכם, שנחתם ב-2011, נועד להתמודד עם קביעה של רשם העמותות שלפיה הזרמת הכספים מהעמותה ל"ערוץ 7" נעשית תוך הפרת חוק העמותות. החוק אוסר על עמותות לתמוך כלכלית בגופים עסקיים, אך מאפשר להן לרכוש מהם שירותים. לפיכך, כשנמסר לעמותת הידידים שאסור לה להזרים כספים ל"ערוץ 7" – יואל צור חתם בשמה על "הסכם לרכישת שירותי תוכן" עם "ערוץ 7".

בהשוואה להסכמי רכישת תוכן שנחשפו בעבר, וכפי שמציין המנהל המיוחד, ההסכם שנחתם עם "ערוץ 7" היה חריג: ראשית, הוא נועד להימשך חמש שנים אך נוסח בתמצות ונפרש על פני שני עמודים בלבד. בנוסף, אין בו תיאור מפורט של התוכן שיירכש והיקפו, וגם לא מנגנון לפיקוח על הפרסומים או לוחות זמנים.

ההסכם שנחתם בין "ערוץ 7" לעמותת הידידים (לחצו להגדלה)

ההסכם שנחתם בין "ערוץ 7" לעמותת הידידים (לחצו להגדלה)

עו"ד אולמן, בדו"ח שהגיש לבית-המשפט, מכנה זאת "הסכם מן השפה ולחוץ" וקובע שלא מדובר בהתקשרות אמיתית לרכישת תכנים. "למעשה", כתב אולמן בדו"ח, "נעשה ניסיון ליצור 'פלסטר משפטי' שינסה לטפל בתקלה המשפטית שהוצגה במסגרת דו"ח הביקורת [של רשם העמותות]. לעומת זאת, לא נערך שינוי מהותי ואמיתי ביחסים ובפעילות שבין העמותה לבין החברה".

בחינת תזרים ההכנסות של "ערוץ 7" חיזקה את המסקנה הזאת. לדברי המנהל המיוחד, כספים שהעבירה העמותה ל"ערוץ 7" חודשים אחדים לאחר חתימת ההסכם שימשו לכיסוי חובותיו – ולא לרכישת תוכן. הכספים, בהיקף של כ-6.5 מיליון שקל, הועברו מהעמותה לאתר החדשות, ומיד לאחר מכן הוזרמו הלאה לחברות אחרות מקבוצת "ערוץ 7" – חברת "ארץ הצבי", שבעבר לקחה חלק בהפעלת התחנה הפיראטית, וחברת ש.פ.ה פרסום בע"מ, שעסקה במכירת פרסום ב"ערוץ 7".

ההזרמה הבלתי חוקית הצילה את "ערוץ 7"

גופי התקשורת בישראל מתייחסים לדו"חות הרווח וההפסד שלהם כאל סוד מסחרי, ונוהגים להסתיר אותם מהציבור. עו"ד אולמן אמנם מונה כדי לחקור את התנהלות עמותת הידידים, אך קיבל לידיו גם את הדו"חות הכספיים של חברת "ישראל נשיונל ניוז.קום בע"מ", החברה המפעילה את "ערוץ 7". צירופם לדו"ח מאפשר להיווכח בתלות של אתר "ערוץ 7" בכספים שהוזרמו אליו בניגוד לחוק דרך עמותת הידידים.

דו"חות "ערוץ 7", המתפרסמים כאן לראשונה, מציגים את נתוניה הכספיים של החברה בשנים 2006–2015. מהדו"חות עולה שברוב השנים, ההזרמות הבלתי חוקיות היו אחראיות לנתח נכבד מהכנסות האתר. ב-2006, למשל, הסתכמו הכנסות "ערוץ 7" בכ-4.9 מיליון שקל. למעלה מ-70% מסכום זה הגיע מעמותת ידידי "ערוץ 7". בשנים 2007–2009 הסתכמה ההכנסה השנתית של האתר בכ-3.7 מיליון שקל. בשלוש השנים הללו, למעלה מ-50% מההכנסות הגיעו מעמותת הידידים.

הדו"חות הכספיים של "ערוץ 7", המתפרסמים כאן לראשונה, מעלים שההזרמות הבלתי חוקיות מעמותת הידידים היו אחראיות לנתח נכבד מהכנסות האתר

באותן שנים היה שרוי "ערוץ 7" בגירעון הולך ומעמיק. הוא הגיע לשיאו בסוף 2009, אז עמד על 19.3 מיליון שקל. לנוכח התרחבות הגירעון, רואי החשבון שהכינו את דו"חות החברה מצאו לנכון להצמיד להם הערת "עסק חי" – חיווי שמצביע על כך שמצבה הכלכלי הגרוע של החברה מציב סכנה מוחשית להמשך קיומה.

ואולם, משנת 2010 ואילך חלה עלייה ניכרת בהכנסות החברה, והיא החלה להציג רווחים שנתיים ולצמצם את הגירעון. להזרמות הקבועות מעמותת הידידים היה חלק מרכזי גם בכך: ב-2011, מתוך הכנסות של 6.8 מיליון שקל, למעלה מ-30% הגיעו מעמותת הידידים. ב-2012 הסתכמו הכנסות "ערוץ 7" ב-9.6 מיליון שקל, אך רוב הסכום – למעלה מ-60% – הגיע מהעמותה.

בשנת 2013 פורסם תחקיר "העין השביעית" שהעלה חשד לפלילים בפעילות העמותה והוביל לשלילת אישור הניהול התקין שלה. החל מאותה שנה הצטמקו הזרמות הכספים מהעמותה ל"ערוץ 7", והסתכמו בכמה מאות אלפי שקלים בשנה בלבד.

הכנסות "ערוץ 7" בשנים 2006 עד 2015, על פי דו"חות החברה

מקור: דו"ח המנהל המיוחד ודו"חותיה הכספיים של החברה המפעילה את "ערוץ 7". עיבוד הנתונים: "העין השביעית"

ב-2016 נחשף באתר "העין השביעית" כי במשרד המשפטים הוחלט לחקור את הנעשה בעמותת ידידי "ערוץ 7", בדגש על החשדות לביצוע העברות כספים בלתי חוקיות. חודשים אחדים לאחר מכן התקבל ברשם העמותות מכתב מאת יואל צור, שבו הודיע כי העמותה מתכוונת להיכנס להליך של פירוק מרצון עקב "קיטון בתרומות". השופט אביגדור דורות מבית-המשפט המחוזי בירושלים, שהופקד על התיק, קבע שהעמותה אכן תפורק – אך לא בתנאים שביקשו אנשיה, אלא רק לאחר מינוי מנהל מיוחד שיערוך חקירה מקיפה של התנהלותה.

המנהל המיוחד, עו"ד אולמן, ניסה לבדוק בין היתר האם הזרמת הכספים ל"ערוץ 7" יצרה מצב שבו האתר צבר רווחים וחילק אותם לבעלי המניות שלו – תרחיש שעשוי להעיד על ביצוע עבירות מס – אך לא מצא ראיות לכך. עם זאת, חלק מבעלי התפקידים בעמותה כן ראו מזה כסף.

לפי הדו"ח, יואל צור, חבר הוועד המנהל בעמותת הידידים, קיבל מהחברה המפעילה את "ערוץ 7" שכר חודשי בגובה 13 אלף שקל. הרב זלמן מלמד, חבר הוועד השני בעמותה, קיבל גם הוא שכר מ"ערוץ 7", וכך גם אשתו שולמית. מלמד מסר למנהל המיוחד ששכרו הסתכם ב-4,000–5,000 שקל, אך חנוך הכהן-פיוטרקובסקי, בחקירתו, טען ששכרו של מלמד עומד על 10,000–12,000 אלף שקל.

מלמד עצמו נשאל על-ידי "העין השביעית" מה גובה המשכורות שלו ושל אשתו ב"ערוץ 7", אך סירב להשיב.

לא זוכר, לא יודע

עיון בתמלילי החקירות מעלה שאנשי העמותה שזומנו למשרדו של אולמן לא ששו לשתף פעולה עם ההליך, הסירו מעצמם אחריות לעבירות והרבו להצהיר שאינם זוכרים או יודעים פרטים שהתבקשו לספק. אחד הנחקרים היה דב קלמנוביץ, עסקן מוכר במגזר הדתי-לאומי שכיהן עד לפני כשנתיים כמשנה לראש עיריית ירושלים.

קלמנוביץ מכהן כרואה החשבון של עמותת הידידים מאז הקמתה ב-1993. אף על פי כן, בחקירתו טען שהוא לא יודע מי אחראי להנהלת החשבונות שלה. לדברי קלמנוביץ, הוא אינו מכיר גם את דו"חות הביקורת שהצביעו על אי-סדרים כספיים בעמותה. "אני לא מעניין אותי דו"ח הביקורת, אני מתנהל מול העמותה", אמר. רואה החשבון הוותיק אף טען שהוא לא מכיר הוראת חוק שאוסרת על עמותה להעביר כספים לחברות עסקיות.

בתחתית פרוטוקול החקירה שהוגש לבית-המשפט שורבטה הערה בכתב יד, שלפיה קלמנוביץ סירב לחתום על המסמך ב"טענה שאינו חותם על מסמכים – אף לא דו"חות של מס הכנסה". יצוין כי על הדו"חות הכספיים של עמותת הידידים מתנוססת באופן קבוע חתימתו של קלמנוביץ.

ניר אלוני, חבר ועדת הביקורת של עמותת הידידים, אחראי מתוקף תפקידו לפיקוח על התנהלותה הכספית של העמותה. "אני לא יודע מה 'ערוץ 7' עושה עם הכסף", טען אלוני בחקירה, והשיב ב"לא זוכר" לסדרה של שאלות על העברות הכספים. מדבריו עולה שבכלל לא ידע שהכסף מועבר לחברה עסקית: "'ערוץ 7' – אני חושב שזה עמותה, אין לי מושג", אמר אלוני. בחלק אחר מעדותו טען שנתח מהכסף הועבר גם למימון העיתון "בשבע" – קביעה שהוכחשה בעבר על-ידי נציג מטעם "בשבע".

עו"ד חגי אולמן, מחבר הדו"ח (צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של לשכת רואי החשבון בישראל)

עו"ד חגי אולמן, מחבר הדו"ח (צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של לשכת רואי החשבון בישראל)

הרב זלמן מלמד, ממייסדי עמותת הידידים ודירקטור בחברה שמפעילה את "ערוץ 7", נשאל מדוע נעשה שימוש בעמותה כדי להזרים כספים לגוף התקשורת המסחרי. "לא יודע, אולי זה טעות, אולי התייעצנו עם עורכי-דין וזה מה שהם יעצו", השיב. "'ערוץ 7' לא הוקם למטרה מסחרית מבחינתנו. 'ערוץ 7', כדי לקיים את עצמו, עוסק בפרסומות, זה לא יכול להיות עמותה, עשינו את זה בצורה של חברה. אבל זה לא עסקים, זה למטרות ערכיות ורוחניות". כשנשאל מדוע הועברו מניות "ערוץ 7" לידי תאגיד שנרשם באיי מרשל הרב השיב שוב שהוא "לא יודע".

הרב מלמד הצהיר שהוא לא אחראי על גיוס הכספים בעמותה, אלא יואל צור וחנוך הכהן-פיוטרקובסקי. צור, בחקירתו, אמר שוב ושוב שהוא לא זוכר פרטים על התנהלותה הפנימית של העמותה, אף שלדבריו הוא היה מופקד על הניהול הכספי שלה. כשנשאל מי כן אמור לזכור, השיב: "חנוך, כי הוא היה אחראי על הניירת. אני רק חותם". חנוך הכהן-פיוטרקובסקי אכן השיב לשאלות בחקירה, אך המנהל המיוחד אולמן דחה את תשובותיו, וקבע כי בניגוד לטענותיו – הזרמת הכספים היתה בלתי חוקית.

"קבלת תרומות והעברתן לחברה שתכליתה עשיית רווח הינה פסולה לחלוטין, סותרת את הוראות דיני העמותות וככל הנראה אף את דיני המס", סיכם עו"ד אולמן. "הנסיונות לתקן את הכשלים שהתגלו הוסיפו חטא לפשע. לא נעשה שינוי מהותי בפעילות העמותה וביחסים שבין העמותה לבין החברה, אלא ניסיון ליצור פלסטר משפטי אשר אינו אלא כסות עיניים לאותה מציאות בעייתית. עילות אלו הובילו למתן צו לפירוקה של העמותה".

לדברי עו"ד אולמן, בכוונתו להוסיף "נדבך נוסף" לדו"ח על בסיס מסמכים נוספים שיתקבלו מגופים הקשורים לחקירה. השופט אביגדור דורות הורה לו להגיש את ממצאיו עד 6 באפריל 2021.

הרב מלמד: לא עברנו על החוק

בתגובה לפניית "העין השביעית" מסר הרב זלמן מלמד שהוא אינו מכיר את ממצאי הדו"ח, ושהוא לא מעוניין להתייחס לבדיקה. "אני בדרך כלל לא מדבר עם התקשורת", אמר. "עשינו הכל על-פי החוק. אנחנו שומרי חוק, אבל לא רק מפני שאנחנו מפחדים מהעונשים – אצלנו זו אידיאולוגיה לשמור על החוק. אני משוכנע שלא עברנו על שום חוק, אפילו לא בטעות". כשנשאל האם הוא ורעייתו אכן מחזיקים במניות "ערוץ 7", כפי שטען עמיתם יואל צור, הרב מלמד בחר לא לענות.

הרב חנוך הכהן-פיוטרקובסקי וניר אלוני סירבו להתייחס לדברים. יואל צור ודב קלמנוביץ לא השיבו לפניות "העין השביעית".

64826-11-16

* * *

לעיון בדו"ח המנהל המיוחד ובתמלילי החקירה

להורדת הקובץ (PDF, 46.69MB)

במסמכים נוספים על קבוצת "ערוץ 7" והגופים הקשורים אליה ניתן לעיין בגנזך, מדור חופש המידע של "העין השביעית"