תביעת הדיבה בסך 400 אלף שקל שהגיש עיתונאי חדשות 12 ו"ידיעות אחרונות" עמית סגל נגד דוברו של ח"כ יאיר גולן, היא תביעת השתקה שנועדה לעקוף את חסינותו הפרלמנטרית של ח"כ גולן, כך טוען הדובר, עומר נחמני, בכתב הגנה שהגיש אתמול (20.12) לבית-המשפט.

נחמני טוען כי על אף שחופש הביטוי מצוי בלבו של המקצוע שבו עוסק סגל, באמצעות התביעה שהגיש מנסה העיתונאי הבכיר "להרתיע, להשתיק ולמנוע כל ביקורת ציבורית עליו ועל עבודתו". עוד טוען נחמני כי התביעה נגדו הוגשה "כחלק מסדרת תביעות השתקה חסרת תקדים" וכי היא מנסה "ליצור 'אפקט מצנן' בפני כל מי שמביע ביקורת" כלפי סגל, "ולמעשה 'לחנך' את כלל מבקריו".

התביעה נגד נחמני היא האחרונה מבין ארבע תביעות שהגיש סגל בחודשים האחרונים נגד אזרחים שהתבטאו בגנותו ברשתות החברתיות. לפני נחמני תבע סגל את ערן צ'רפק, שטען שסגל הצדיק רוצחים, את הפרסומאי מוטי אקסמיט, שכינה את סגל, בין היתר, "שופר התעמולה של גבלס", ואת עמירם גולדבלום, שטען כי סגל "הצדיק את רצח רבין" (תביעה זו הסתיימה לאחרונה בפשרה).

בתביעה שהגיש סגל נגד נחמני טען העיתונאי, באמצעות עו"ד מיכאל דבורין, כי דוברו של ח"כ גולן הוציא את דיבתו בשישה פרסומים לאורך השנה החולפת, בין היתר כשכתב כי סגל הוא "גזען שבטעות נתפס כעיתונאי רציני"; כי "הסית נגד הערבים"; כי הוא "ידע שההקלטה המפלילה של ישראל בכר, הקמפיינר של כחול-לבן, בושלה על-ידי רב מושחת ובניגוד לחוק"; כי הוא "מנסה לסתום לכל מי שלא חושב כמוהו את הפה"; כי הוא "פועל כמו תועמלן של המחתרת היהודית, שמנסה לנרמל את האלימות של אנשים כמו אבא שלו"; כי כשפרסם את קלטות בכר "לא סיפר שמדובר בהקלטות נגד החוק"; וכן בגין שיתוף פוסט של ח"כ גולן שבו הבהיר חבר-הכנסת כי אינו נרתע מאיומי הדיבה של סגל.

סגל טען בתביעתו כי הפרסומים "מהווים לשון הרע חריפה במיוחד" וכי הם פורסמו "בכוונת מכוון, ביודעין ובחוסר תום לב" כדי לפגוע בשמו הטוב. מלבד פיצוי בסך 400 אלף שקל דרש סגל מבית-המשפט לחייב את נחמני לפרסם תיקון של הדברים שכתב ולהתנצל עליהם.

לאחר הגשת התביעה פתח נחמני בקמפיין מימון המונים למימון ההגנה (נכון לשעת הפרסום, בדף הקמפיין מצוין כי סכום היעד, 100 אלף שקל, נאסף תוך 24 שעות וכי הכסף העודף, העומד על כמה עשרות אלפי שקלים, ישמש למימון הוצאות משפט של אחרים שייתבעו על-ידי סגל).

בכתב ההגנה שהגיש נחמני לבית-המשפט טוען הדובר, באמצעות עורכי-הדין יובל יועז, ד"ר יובל קרניאל ואילן יונש (המשמש כיועץ משפטי של עמותת שקוף, עמה התאחד לאחרונה אתר "העין השביעית"), כי כל הפרסומים שבגינם הוא נתבע חוסים תחת הגנות חוק איסור לשון הרע. בין היתר מציין נחמני את הגנות הבעת הדעה, תום הלב ואמת דיברתי.

לפי נחמני, ממילא לסגל "אין 'שם טוב' כמובנו הרגיל". לדבריו, "שמו של התובע הוא שם טוב בציבורים מסוימים ושם לא טוב בציבורים אחרים. לתובע, בדומה לפוליטיקאים בכירים, יש קהל אוהדים נאמן, וקהל מבקרים חריף ובוטה לא פחות". כראייה לכך מפנה נחמני את בית-המשפט לתגובות שפורסמו בטוויטר לציוץ של חשבון "העין השביעית" על איום בתביעה של סגל נגד ח"כ גולן.

טענות נוספות של נחמני נוגעות למטרת התביעה. כאמור, נחמני טוען שסגל פועל להשתיק את מבקריו. התביעה נגדו, טוען נחמני, היא תביעת השתקה לא רק לאור מטרתה לשים מחסום לביקורת נגד סגל אלא גם בשל פערי הכוחות בין השניים וסכום התביעה הגבוה. בהקשר זה טוען נחמני כי "הסכום גבוה ומאיים, אולם הוא אינו מעניין את התובע אלא למטרות הפחדה".

כראייה לכך מביא נחמני ציוץ של סגל מלפני כחודש, אז כתב ביחס לאנשים שתבע: "בכל רגע נתון כל אחד מהנתבעים מוזמן להתנצל פומבית, לתרום סכום מוסכם למטרה ראויה - והתביעה תימחק. ההצעה מוגבלת עד לפתיחת המשפט. מי שיתבצר בזעם קדוש ותחושת צדק אינסופית שמטפח האקו צ'יימבר שלו - ייאלץ במשפט לשלם יותר". וכן ציוץ שצייץ סגל רק לפני ימים ספורים בעקבות הפשרה בתביעה שהגיש נגד גולדבלום, ובו כתב: "אחרי שנתפס בשקריו, גולדבלום עשה בחכמה, הציע לתרום כסף ולהתנצל - ונענה בחיוב. ההצעה לשלושת מפרסמי הדיבה האחרים עודנה בעינה, לזמן קצוב: התנצלות ותרומה מוסכמת. רק ככה תיפסק כאן תת התרבות העבריינית של הוצאת לשון הרע ללא גבול" (גולדבלום, שנתבע על סך 140 אלף שקל, תרם 7,500 שקל).

צילום ההודעות ששלח עמית סגל לעומר נחמני, כפי שפירסם אותן נחמני בחשבון הטוויטר שלו

צילום ההודעות ששלח עמית סגל לעומר נחמני, כפי שפירסם אותן נחמני בחשבון הטוויטר שלו

"התובע פועל כך בשיטתיות", כותב נחמני על סגל, "ובניסיונותיו בעבר גם הצליח להביא נתבעים למצב שבו הם נאלצו למחוק את הנאמר עליו והתנצלו כמעט באופן מיידי. ככל הנראה, היה סבור ובטוח שזה מה שיקרה גם בתובענה זו, אך לא כך הדבר. הנתבע לא מתכוון להמשיך לתת יד להתנהגות מאיימת ומשתיקה על לא עוול בכפו, בייחוד שיש בפרסומים עניין לציבור והם מעוררים שיח ציבורי לגיטימי וחשוב, וזאת נוכח מקומו הבולט והמשפיע של התובע".

כחלק מניסיון ההפחדה, טוען נחמני, שלח אליו סגל "בשעות לילה מאוחרות סדרת הודעות רצופות, תמוהות ומאיימות, בזו אחר זו ב'ווטסאפ' 'כהתראה' על כך שבכוונתו לתבוע אותו. חמור מכך, התובע שלח גם לאמו של הנתבע הודעות מרתיעות בנוגע לכתב התביעה שבנה עתיד לקבל.

ההודעות שקיבל, כותב נחמני, גרמו לו "לחוש מאוים". לדבריו, גם אמו "נתקפה חרדה כאשר קיבלה הודעות אנונימיות בנוגע לתביעה כנגד בנה, משום שבהתחלה לא הבינה מיהו השולח".

37304-10-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 16.03MB)