בערוץ קשת 12 ובחברת החדשות של הערוץ נמנעו מלהזכיר בשבועות האחרונים את התיקון לחוק הפיקדון על מכלי משקה, שנועד להבטיח כי יחול גם על בקבוקים בנפח ליטר וחצי. בערוצים המתחרים, רשת 13 וכאן 11, הוזכר התיקון לחוק ואף הודגשה חשיבותו לאיכות הסביבה. קצת לפני שעבר התיקון לחוק, תקפו אותו בקשת 12 המגישים יואב לימור וגלית גוטמן והיחצן אבי בניהו.

בעלי השליטה בקשת, משפחת ורטהיים, הם גם בעלי השליטה בחברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל), אשר מחזיקה במונופול בתחום המשקאות. חברות המשקאות, וקוקה-קולה ישראל בראשן, נאבקו במשך שנים בהרחבת חוק הפיקדון לבקבוקים גדולים, שכן מחיר הפיקדון מייקר את הבקבוק ועלול לפגוע ברווחי החברה.

זו אינה הפעם הראשונה שהסיקור בערוץ קשת 12 וחברת החדשות שלו מיטיב עם בעלי השליטה. בעבר כבר היו כמה מקרים שבהם העניקה חדשות 12 סיקור נוח במיוחד לחברת קוקה-קולה. בתחילת השנה הנוכחית התעלמו בחדשות 12 כמעט לחלוטין מההתרסקות הכלכלית של בעל מניות מרכזי אחר בערוץ, טייקון הגז יצחק תשובה.

חוק הפיקדון על מכלי משקה נחקק בשנת 1999 ומלכתחילה נקבע, על רקע מסע שתדלנות של חברות ייצור המשקאות הגדולות, כי יחול רק על מכלי משקה הקטנים מ-1.5 ליטר. רק אחרי עתירה לבג"ץ, שהגישה עמותת אדם טבע ודין, נאלץ המשרד להגנת הסביבה להרחיב את חוק הפיקדון. ב-18.10 הודיעה השרה גילה גמליאל כי בתוך שנה יחול חוק הפיקדון גם על בקבוקי משקה של 1.5 ליטר.

מפעל קוקה-קולה בבני-ברק (צילום: יעקב נחומי)

מפעל קוקה-קולה בבני-ברק (צילום: יעקב נחומי)

עוד באותו היום הזכיר עיתונאי תאגיד השידור הישראלי שאול אמסטרדמסקי את החלטת השרה גמליאל בתוכנית "משחקי הכיס" המשודרת בכאן 11. "חברות המשקאות ובראשן קוקה-קולה ישראל, בולמות כבר שנים את החלת הפיקדון על הבקבוקים הגדולים", ציין אמסטרדמסקי.

בערבו של אותו היום, במהדורת "חדשות הלילה" של כאן 11 דיווח המגיש דב גיל-הר על החלטת השרה וציין: "הבקבוקים אמנם יתייקרו אבל נקבל את הפיקדון בחזרה בסופר, זה אמור לגרום לכולנו למחזר יותר, ליהנות מסביבה נקייה יותר". לפי גיל-הר, ההחלטה באה בעקבות עתירה לבג"צ, כחלק ממאבק "במציאות האווילית שהשאירה את הליטר וחצי מחוץ לחוק הפיקדון", כהגדרתו. "ההיגיון הבריא גבר", סיכם.

גם בתוכנית המקבילה "היום שהיה", ששודרה ברשת 13 בהגשת טל ברמן, דווח על החלטת השרה גמליאל. ברמן מיסגר את הייקור הצפוי של הבקבוקים כחיסכון לציבור, שיקבל את הסכום בחזרה עם מיחזורם. למחרת בבוקר, בתוכנית "העולם הבוקר" של רשת 13 בהגשת אברי גלעד טלי מץ, ציינו המגישים את החלטת השרה. גמליאל "עשתה פה צעד מאוד אמיץ", אמר גלעד. "לגמרי", החרתה החזיקה אחריו מץ. בהמשך התוכנית, במסגרת פינה שמסכמת כמה "סיבות ליום מצוין" חזר והגדיר גלעד את החלטת השרה "צעד אמיץ", כשעמיתתו מץ שוב מחזקת את דבריו. גלעד הוסיף: "בכך ניתנה הכרעה במאבק רב השנים בין יצרני המשקאות שלא נוח להם לבין הארגונים הסביבתיים שנוח להם מאוד".

כמה ימים לאחר מכן, ב-21.10, פרסמה יפעת גליק מתאגיד השידור הישראלי אייטם ביקורתי בדבר החלת חוק הפיקדון על בקבוקים גדולים. הביקורת לא היתה על עצם המהלך, אלא על כך שייכנס לתוקפו רק בעוד שנה. לפי גליק, גמליאל נכנעה ליצרנים הגדולים בשוק המשקאות בעצם זה שדחתה את מועד כניסת תוקפו של החוק. "עכשיו יש להם שנה שלמה לעשות לובינג", הזהירה, "[...] כל כך הרבה יכול לקרות בשנה: ממשלות יכולות להתחלף, שרים יכולים להתחלף, חוקים יכולים להתבטל".

"עד כה ישראל די חריגה ביחס לעולם, בכך שאין לה פיקדון על הבקבוקים הנפוצים ביותר"

גם לאחר החלטת השרה נמשך המאבק של החברות המזהמות נגד החוק. ב-2.11, שוב בתוכנית "משחקי הכיס" של כאן 11, שב אמסטרדמסקי לדווח על השינוי הצפוי בחוק. "רשתות השיווק הגדולות נאבקות ברחבת חוק הפיקדון לבקבוקי המשקה של הליטר וחצי", אמר לצופים. "הסיבה, הרשתות טוענת שהרחבת חוק הפיקדון תיצור עליהן עומס גדול. אבל זו בדיוק הסיבה שבגלל המשרד להגנת הסביבה נתן להם שנת היערכות שלמה. איזה רשתות מתנגדות? בתכלס, כמעט כולן. עד כה ישראל די חריגה ביחס לעולם, בכך שאין לה פיקדון על הבקבוקים הנפוצים ביותר".

ב-1.12 אישרה ועדת הכלכלה את החלת החוק על בקבוקי משקאות גדולים החל מעוד שנה. ב"משחקי הכיס" של כאן 11 שוב התייחסו לכך. "מתנגדי החוק ובראשם חברות המשקאות ורשתות השיווק הגדולות טענו כי יש צורך בזמן היערכות נוסף יותר משנה זאת למרות שבחוק המקורי נכתב שזמן ההיערכות הוא חודשיים", אמר אמסטרדמסקי. "כעת נותר לראות אם בעוד שנה הלוביסטים של חברות המשקאות יצליחו לדחות שוב את כניסת החוק לתוקף".

למחרת התארחה השרה גמליאל בתוכנית הבוקר של רשת 13 וזכתה למחמאות מהמגישים על החלת החוק גם על משקאות גדולים.

חגים בבית (ושותים קולה)

לאורך כל התקופה הזו, מהודעת השרה ב-18.10 על התיקון לחוק ועד לאישור ועדת הכלכלה ב-1.12, בחדשות 12 ובתוכניות האקטואליה של קשת 12 כלל לא דווח על החוק.

מעט לפני כן, בכל זאת נמצא מקום לדיון בנושא: ב-11.10, כמה ימים לפני ההודעה הרשמית של השרה, נערך דיון על ההודעה הצפויה בתוכנית "חגים בבית", בהגשת יואב לימור וגלית גוטמן. הדיון, שבו השתתפו גם מנכ"לית תאגיד המחזור אל"ה אורנית רז ויועץ התקשורת אבי בניהו, היה ביקורתי מאוד כלפי השינוי הצפוי בחוק.

לפי הדיון שנערך באולפן, השרה גמליאל החליטה להסיר מרחובות ישראל את המיחזוריות לאיסוף בקבוקי הפלסטיק, על אף שהן ממלאות היטב את ייעודן, ובמקום זאת להטיל פיקדון על בקבוקי המשקה הגדולים, מה שצפוי להביא רק לעודף אשפה ובעיות תברואתיות.

יואב לימור וגלית גוטמן יוצאים נגד חוק הפיקדון בקשת 12, הנמצאת בבעלות קוקה-קולה ישראל (צילום מסך)

יואב לימור וגלית גוטמן יוצאים נגד חוק הפיקדון בקשת 12, הנמצאת בבעלות קוקה-קולה ישראל (צילום מסך)

כבר בפתח הדיון הזהיר לימור מפני יוזמה חדשה שעלולה "לייקר מאוד את המחירים של שישיות המים ושל המשקאות הקלים". "מה ההיגיון שעומד מאחורי זה?", תהתה גוטמן. "למה רוצים להוציא את זה?", הוסיף בניהו, ביחס לכוונה להסיר את המיחזוריות מרחובות ישראל.

"אני חושבת שזה לא טוב להטיל פיקדון על ליטר וחצי", הבהירה רז. "אני חושבת שזה לא נכון גם מבחינה חברתית, גם מבחינה כלכלית, וזה ייצר לנו הרבה יותר בעיות וגם לא יעזור". מנכ"לית תאגיד המחזור הזהירה את הצופים מפני התפשטות תופעת הנברנות. "אנשים יתחילו לחטט בפחי-אשפה, יש כאלה שטוענים שזה לא נורא, אני חושבת שזה מאוד נורא, גם מבחינה תברואתית וגם מבחינה חברתית", אמרה.

"מוזר אינדיד", סיכם לימור את הדיון. "לגמרי, לגמרי", צידדה בו גוטמן. "זה מה שצריך להתעסק [בו] עכשיו?", תהה בניהו, בכוונו למשבר הקורונה שפוקד את המדינה. "if it ain't broken why fix it", טען לימור ואילו רז הציעה סיסמה קליטה משלה: "פיקדון זה לא פתרון".

יומיים אחר כך, במסגרת התוכנית "מהדורת שלוש" בהגשת ירון אברהם התראיינה עו"ד מירב עבאדי, יועצת משפטית של עמותת אדם טבע ודין. גם כאן מסגור האייטם היה ההתייקרות הצפויה של הבקבוקים, דווקא בתקופה של משבר כלכלי חריף.

מחברת קשת וחדשות 12 לא נמסרה תגובה.