הרשות להגנת הפרטיות תחווה דעתה בקשר לטיבו של החלק במדור "הגנזך" של "העין השביעית" המוקדש לאיש העסקים וולטר סוריאנו, ותבהיר האם לטעמה מדובר במאגר מידע המחויב לפעול על פי חוק הגנת הפרטיות, כך הוחלט (25.11) בסיומו של דיון בתביעה שהגיש סוריאנו נגד עמותת "העין השביעית".

עוד קודם לדיון קיבל בית-המשפט באופן חלקי בקשה לצווים שהגיש סוריאנו נגד אתר "העין השביעית", תוך חיוב האתר בהוצאות בסך אלפי שקלים.

הדיון שנערך במחוזי הוקדש לתביעה השנייה שהגיש וולטר סוריאנו נגד "העין השביעית", אחת מתוך שש תביעות שהגיש בסך הכל בישראל נגד עיתונאים וכלי תקשורת במטרה למנוע סיקור שלו, בפרט בקשר לפרשת המעקבים אחרי קציני המשטרה שחקרו את פרשיותיו הפליליות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. מחוץ לגבולות ישראל הגיש סוריאנו עוד ארבע תביעות שונות נגד עיתונאים וכלי תקשורת בגין פרסומים על אודותיו בהקשר זה. כמו בדיונים הקודמים בתביעותיו בישראל, גם לדיון אתמול בת"א לא התייצב סוריאנו.

סוריאנו, איש עסקים בתחום המודיעין הפרטי, שהוצג על-ידי עורך-דינו אילן בומבך כידידו של ראש הממשלה נתניהו, דרש תחילה בתביעתו הנוכחית נגד "העין השביעית" למחוק את כל הפרסומים על אודותיו מהאתר בטענה שהם פוגעים בפרטיותו. בתגובה טענה בין היתר "העין השביעית", באמצעות בא-כוחה עו"ד אלעד מן (המשמש גם כיו"ר העמותה המפעילה את האתר), כי הפרסומים על סוריאנו עסקו בהליכים משפטיים פומביים, כך שאין כאן כל עניין הפוגע בפרטיותו.

בסופו של הדיון הקודם בתיק הציעה השופטת תמר אברהמי למקד את הדרישה של סוריאנו במסמכי מקור הקשורים אליו ומתפרסמים במרוכז במדור "הגנזך" של האתר. סוריאנו טען כי מדובר ב"מאגר מידע" שאותו יש לרשום בהתאם להוראות חוק הגנת הפרטיות. "העין השביעית" טענה כי לא מדובר כלל במאגר מידע וכל טענה שכזו סותרת את תכליות חוק הגנת הפרטיות ועקרונות פומביות הדיון.

"אני רוצה את הרגולטור", אמרה השופטת אברהמי במהלך הדיון. "אני חושבת שכדאי לפנות לרשות הפרטיות, לקבל את עמדתם". עו"ד מן הסכים להצעה אך עו"ד בומבך הסתייג ממנה. לדבריו, הסוגיה המונחת בפני בית-המשפט היא משפטית גרידא, ואין מקום לערב בה את הרגולטור. "אני כן רוצה את עמדת הרגולטור", פסקה השופטת בהמשך הדיון והפנתה את הצדדים לקבל את עמדת הרשות.

תיאוריית קשר בינלאומית

יום לפני הדיון נתנה השופטת אברהמי החלטה בבקשה שהגיש סוריאנו לחייב את "העין השביעית" להעביר מסמכים ש"העין השביעית" סירבה למסור ולהשיב לשאלות ש"העין השביעית" סירבה להשיב עליהן.

בין היתר דרש סוריאנו מ"העין השביעית" להצהיר כי ברשותה התכתבויות, כולל הודעות דואר אלקטרוני, SMS ו-ווטסאפ על נספחיהם אשר הוחלפו בינה או מי מטעמה בקשר לסכסוך המשפטי מולו לרבות עם צדדים שלישיים בארץ ובעולם. השופטת דחתה דרישה זו וקבעה כי "לא שוכנעתי כי מדובר בסוגיה שיש לה רלוונטיות מספקת לדיון בהליך במתכונתו".

סוריאנו דרש לקבל לידו תכתובות שהתקיימו בין "העין השביעית" או מי מטעמה לבין האתר האמריקאי Forensic News, אותו הוא תובע בבריטניה. השופטת דחתה זאת בשל חוסר רלוונטיות.

סוראנו דרש מעורך "העין השביעית" שוקי טאוסיג להשיב האם קיים קשר ישיר או עקיף בין האתר לבין שלל עיתונאים מרחבי העולם שכתבו על אודות סוריאנו, כולל עיתונאי אתר Forensic News, עיתונאים מעיתון "לה פואן", עיתונאית מאתר "פוליטיקו" והבלוגר ריצ'רד סילברסטיין. סוריאנו דרש לדעת האם מידע עליו הועבר לאחד מגורמים אלה וביקש לצרף לתשובה את כל ההתכתבות בנושא. טאוסיג סירב להשיב לשאלה זו בנימוק של חיסיון עיתונאי, והשופטת מצאה כי אין מקום לחייבו להשיב מפאת חוסר רלוונטיות להליך.

סוריאנו דרש גם תשובה לשאלה האם "העין השביעית" מאבטחת באופן מיוחד את המידע במדור הגנזך. "העין השביעית" השיבה כי ממילא מדובר מבחינתה במידע פומבי שאינו מצריך אבטחה מיוחדת. השופטת קבעה כי יש להסתפק בתשובה זו ודחתה את דרישת סוריאנו.

עוד דרש סוריאנו מטאוסיג להשיב מה המקור לטענה כי הוא מעורב כביכול בפרשות הקשורות ב"האזנה" לקציני משטרה. טאוסיג טען כי השאלה אינה ברורה והשופטת מצאה כי אין מקום לחייבו להשיב, לא משום שהשאלה אינה ברורה אלא משום מיקוד ההליך בשאלה האם מדור הגנזך מהווה מאגר מידע על פי חוק.

מנגד, השופטת קיבלה חלק אחר מדרישות סוריאנו.

איש העסקים הבריטי דרש כי "העין השביעית" תספק לו את הפרסומים שעליה היא מבססת את הטענה כי הוא עסק לאורך השנים, בין היתר ב"סחר צבאי". "העין השביעית" הפנתה את סוריאנו למסמכים שצורפו לתביעה הנפרדת שלו נגדה, אולם השופטת אברהמי קבעה כי "אין די בהפניות לכתבי טענות בהליכים אחרים, גם אם הם בין אותם צדדים או צדדים קרובים".

לכן, בתצהיר משלים, פירט טאוסיג והפנה לכתב ההגנה של רביב דרוקר בתביעה הראשונה (מתוך שלוש) שהגיש נגדו סוריאנו: "סוריאנו אף מציג עצמו כמי ש'מספק שירותי יעוץ לגופים שונים בדרום אמריקה, בתחום הלוחמה בטרור ובמערכות בדיקה ובקרה', וכן כמי ש'היה פעיל בישראל בתחומי הלוחמה בטרור'. לדוגמה, יצויין, כי סוריאנו שימש כמתווך במכירת הליקופטרים של חיל האוויר לספרד, ובהמשך במכירתם לצבא גיאורגיה, וכל זאת בסכום של מיליוני אירו. בתקופה זו קיימות תכתובות של סוריאנו אשר ביקש להיפגש עם מר נתניהו, בהיותו אז יו"ר האופוזיציה, בעניין 'השר הגיאורגי'".

עוד הפנה התצהיר המשלים לנספח 2 בכתב ההגנה של דרוקר, שהציג התכתבות בין סוריאנו לבין ארי הרו, אז ראש לשכתו של נתניהו, בקשר לתיאום פגישה עם נתניהו; לכתבה שהתפרסמה ב"דה מרקר" על עסקת המסוקים ("עסקת המסוקים, החילוץ והמייל לנתניהו: הקשר בין גל הירש לאיש הסוד של ראש הממשלה") ולכתבה שהתפרסמה באתר "פורנזיק ניוז".

בנוסף דרש סוריאנו מעורך "העין השביעית" לספק תשובות לשאלה מה הן מטרות מדור הגנזך והאם מטרותיו זהות למטרות שלשמן הוקדש תת המדור שיוחד לו ולהליכים המשפטיים שניהל. "העין השביעית" טענה כי סוריאנו קיבל תשובות חיוביות לכך אך השופטת הורתה להגיש תצהיר משלים מטעם טאוסיג ובו גיבוי למענה שסופק.

סוריאנו דרש תשובה לשאלה האם המידע בגנזך מתעדכן לאחר שמתברר כי הוא שגוי. טאוסיג השיב כי "מדובר במסמכי מקור ולכן אין כל רלוונטיות למושג מידע שגוי", אך השופטת דרשה כי בתצהיר משלים יגבה טענה נפרדת של "העין השביעית", לפיה ככל שמדובר בפרסומים שאינם חלק ממדור הגנזך או של מסמכי מקור המופיעים בצד כתבות, האתר פועל בהתאם לכל דין וככל שיש צורך בתיקון או עדכון הדבר נעשה.

בהחלטתה העירה עוד השופטת אברהמי לגבי ביטויים שנכללו בתשובת "העין השביעית" לבקשת סוריאנו, כולל "מגוחכת במיוחד", "קונספירציות בדויות" ו"הוזה". "אין צורך בשזירת ביטויים מסוג זה, וודאי בתשובה לבקשה לגילוי מסמכים בתביעה אזרחית", כתבה השופטת וחייבה את "העין השביעית" בהוצאות בסך 5,000 שקל.

הוצאות אלו מצטרפות להוצאות בסך 1,500 שקלים בהם חויבה "העין השביעית" בחודש פברואר האחרון במסגרת תביעת הדיבה שהגיש סוריאנו נגדה ונגד רביב דרוקר בבית-משפט השלום ונדונה בפני השופט רונן אילן. גם שם ההוצאות הוטלו במסגרת ההליכים המקדמיים ובעקבות בקשה לגילוי מסמכים, אם כי במקרה זה נדחתה בקשת "העין השביעית" לחייב את סוריאנו לגלות בפניה מסמכים. מנגד, סוריאנו חויב בהליך המקביל המתנהל בשלום בהוצאות בסך 30 אלף שקל בגין סילוק התביעה נגד העיתונאי רביב דרוקר ודחיית הבקשה שלו לתיקון התביעה.

9333-12-19

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 291KB)