נדב איל, עורך חדשות החוץ של חדשות 13, הודיע היום כי הוא עוזב את משרתו ועובר לעבוד כפרשן ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet. קבוצת "ידיעות אחרונות", שלה מסורת ותיקה של התנהלות עיתונאית מושחתת, שרויה בשלוש השנים האחרונות בצילה של פרשת "תיק 2000" והאישומים הפליליים הכבדים נגד ארנון (נוני) מוזס, המו"ל, העורך האחראי והאיש החזק בקבוצה.

אישום השוחד הפלילי נגד מוזס קשור במישרין לעבודה העיתונאית בקבוצת "ידיעות אחרונות": מוזס מואשם בכך שהציע לראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישנה מן היסוד את הסיקור בקבוצה כך שישרת את נתניהו ואת משפחתו. מוזס אף פעל לשם כך בפועל, כדי "להדגים" לנתניהו את יכולותיו. נתניהו, הנאשם גם הוא באותה פרשה, הצהיר כי מוזס ניסה לסחוט אותו באופן שיטתי, כמו גם פוליטיקאים אחרים.

שיטות העבודה הפסולות בקבוצת "ידיעות אחרונות", על ענפיה השונים, ידועות זה מכבר. "ידיעות אחרונות" ו-ynet היו גם מכלי התקשורת הבולטים שהזנו את העיתונות בהחדרת נגע הפרסום הסמוי במהלך שנות האלפיים. לאחר שנחשפה פרשת "תיק 2000" לא ניתן היה עוד להתכחש לכך: מוזס נשמע בקולו, בהקלטת סתר, כשהוא סוחר בעיתונאיו ללא כחל ושרק ומצהיר בפה מלא כי עניינו היחיד בניהול העיתון הוא הרווח הכספי.

לפני כשנה התפרסם ב"העין השביעית" ניתוח של ההתנהלות ב"ידיעות אחרונות" של תקופת "תיק 2000": "מתפייסים, מחניפים או מציעים עבודה למי שעלולים לעורר גלים בנוגע לחשדות החמורים נגד העיתון והמו"ל נוני מוזס". אחד הסימנים היה כי איל החל לכתוב באופן קבוע למדור הדעות של העיתון. בין השאר העלה אז את רעיון החנינה לנתניהו, שלו כמובן השלכות מרחיקות לכת גם על המו"ל מוזס (מאז צייץ איל כי הוא חוזר בו).

ואכן, למרות העיסוק הרב ב"תיקי האלפים" - התקשורת מתמקדת בנתניהו ומבכרת להתעלם או להצניע את חלקו של מוזס בפרשה. כך, בחסות שתיקת העיתונאים, למרות האישומים הפליליים החמורים, שלב ליבם הוא השחתה עיתונאית ותקשורתית, מוזס יכול להמשיך ולסרב לוותר על עמדת הכח שלו בקבוצה, או אפילו על התואר של "עורך אחראי". דוגמה בולטת לכך היתה נאום שנשא איל בטקס פרס סוקולוב באותה שנה בה נחשפו הקלטות מוזס-נתניהו: "תיק 2000" לא הוזכר במילה.

בעבר, לפני יותר מעשור, פירסם איל סדרת מאמרים ב"מעריב" בהם יצא נגד המונופולים והשחיתות בישראל. אחרי שהטייקון נוחי דנקנר רכש את העיתון, הדיר אותו העורך הראשי ניר חפץ מעיסוק בנושאים כלכליים עד שלבסוף פוטר. כעת מצטרף איל לאחד מכלי התקשורת המושחתים בישראל.