ארגון העיתונאים מותח ביקורת חריפה על העסקה שמגבש ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות", בניסיון להשתלט על קבוצת התקשורת. עובדי אגפי התוכן של הקבוצה, המאוגדים בארגון העיתונאים, הכריזו לאחרונה על סכסוך עבודה לנוכח כוונת ההנהלה לבצע מהלך פיטורים נרחב. הנימוק לפיטורים הוא הפגיעה בהכנסות בעקבות משבר הקורונה, אך בדיון משפטי שהתקיים אתמול התברר כי במקביל מתכוונת ההנהלה להוציא עשרות ואולי אף מאות מיליוני שקלים על עסקת מניות שתבצר את מעמדו של מוזס.

"תמוה ביותר בעינינו כי קבוצת 'ידיעות אחרונות' בוחרת לפטר מעל מאה עובדים ובאותה עת להשקיע מיליוני שקלים בעסקה שלא תשפר את מצבה העסקי או תתרום באופן כלשהו לשיפור יכולותיה בשוק התקשורת", כתב מנכ"ל ארגון העיתונאים, אלי גרשנקרוין, במכתב שנשלח הערב (5.11) לסמנכ"לית כוח האדם ב"ידיעות אחרונות", ורד סוטו-אורגד. "עסקה שכזו נגועה בשיקולים זרים ומטילה צל כבד על הדיונים לגבי הצעדים הנדרשים להצלתן כביכול של החברות בקבוצה".

נוני מוזס, שבימים אלה עומד לדין על חלקו ב"תיק 2000", מנסה להשלים את העסקה לפני תחילת שלב ההוכחות במשפט. לפי מתווה העסקה העומד על הפרק, כ-40% ממניות החברה המוחזקות כיום על-ידי נציגי בנק הפועלים ובנק דיסקונט יירכשו על-ידי חברת "ידיעות אחרונות". בגלגולים קודמים של העסקה, שלא יצאו לפועל, התכוונה ההנהלה לקחת לשם כך הלוואה בסכום של למעלה מ-100 מיליון שקל. זאת, כאמור, בתקופה של ירידה ניכרת בהכנסות.

בארגון העיתונאים דורשים מהנהלת "ידיעות אחרונות" לחשוף את פרטי העסקה המתגבשת. "בחודש האחרון מתקיימים דיונים בין נציגות העובדים בקבוצת 'ידיעות אחרונות' לבין הנהלות החברות בנוגע לקיצוצים הנדרשים לכאורה עקב משבר הקורונה והפגיעה בעקבותיו בהכנסות העיתון", כתב גרשנקרוין. "נבקש לקבל בהקדם נתונים לגבי הסכומים המדויקים שבכוונת קבוצת 'ידיעות אחרונות' להשקיע ברכישת מניות הבנקים. בטרם נקבל נתונים אלו נתקשה לקבל את הטענה כי קיים צורך אמיתי לפטר עובדים על מנת לבסס את מצבה הפיננסי של החברה", הוסיף.

ורד סוטו-אורגד, סמנכ"ל משאבי אנוש בקבוצת "ידיעות אחרונות" (צילום: אורן פרסיקו)

ורד סוטו-אורגד, סמנכ"ל משאבי אנוש בקבוצת "ידיעות אחרונות" (צילום: אורן פרסיקו)

העסקה שעומדת על הפרק נחשפה במסגרת הליך משפטי שמנהל דוד ליבר, דירקטור בחברת "ידיעות אחרונות" המייצג בדירקטוריון את בני משפחת יודקובסקי, שמחזיקים בכ-10% ממניות החברה (ליבר הוא בעלה של אתי יודקובסקי, בתו של העורך המנוח דב יודקובסקי). ליבר מבקש להדיח את נוני מוזס מתפקידיו הניהוליים בקבוצה על רקע העמדתו לדין ב"תיק 2000" וההרעה המובהקת שחלה במצבה הכלכלי של הקבוצה. לטענת ליבר, מוזס הפסיד קרוב למיליארד שקל מכספי החברה בהימורים כושלים בשוק ההון. מוזס נשאל אתמול על-ידי "העין השביעית" האם הטענה על ההפסד העצום נכונה – אך בחר שלא להשיב לשאלה.

הדיון עצמו עסק בדרישה של הדירקטור ליבר לקבל לידיו מידע ומסמכים על העסקה המתרקמת. נציגי "ידיעות אחרונות" הביעו התנגדות – בין היתר על רקע מהלך הפיטורים. "נניח שצריך לעשות צעדי התייעלות – יש עניין שבאותו זמן יתפרסם מידע על עסקאות וכספים שהחברה שוקלת להשקיע?", תהתה עו"ד שרון קלינמן, המייצגת בהליך את "ידיעות אחרונות".

מנכ"ל ארגון העיתונאים, במכתב ששלח לסמנכ"לית כוח האדם בקבוצה, קשר בין הסתרת הנתונים למהלך הפיטורים. "מפרסומים בכלי התקשורת ומדיווחים מהדיון שהתקיים אתמול בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב בעניין העסקה הנרקמת למכירת מניות הבנקים ב'ידיעות אחרונות' עולה כי בכוונת הקבוצה להשקיע בעת זו סכומי עתק במטרה לבסס את שליטתו של ארנון מוזס בעיתון", כתב גרשנקרוין.

"על-פי הדיווח מבית-משפט, באת כוח הבעלים עמדה מפורשות על הסתרת הנתונים הנוגעים לעסקאות וכספים שהחברה מתכוונת להשקיע בעת שהיא מבצעת 'צעדי התייעלות'. מכאן ניתן להסיק שיש בכוונת הבעלים של החברה למנוע מהעובדים מידע חיוני זה, על מנת שלא לחבל במהלכי הצמצום המתוכננים".

סמנכ"לית כוח האדם ב"ידיעות אחרונות", ורד סוטו-אורגד, לא השיבה לפניית "העין השביעית".