תביעת דיבה בסך 140 אלף שקל שהגיש השר לשעבר אביגדור ליברמן נגד העיתונאית רות קרייתי בגין ציוץ בטוויטר הסתיימה בפשרה שלפיה קרייתי תפרסם הכחשה והתנצלות. ב-30 במאי 2019 פרסמה קרייתי, עורכת אתר "ישראל ניוז", ציוץ בטוויטר שכלל תצלום שבו נראה ליברמן יושב לסעודה לצד יאיר לפיד. "שבועיים אחרי שנפגשו בווינה אצל האוליגרך, הבוס של ליברמן, מרטין שלאף, ליברמן ולפיד ישבו ודיסקסו בבית קפה בת"א... עכשיו זה כבר לא מוזר", כתבה.

בעקבות הציוץ תבע את קרייתי, באמצעות עורכי-הדין ירון קוסטליץ ואביעד שאולזון. "כל מלה ומלה בציוץ הנ"ל הינה שקר מוחלט, אשר מעולם לא אירעה במציאות", טען. התצלום נלקח ממזנון הכנסת, ופורסם כבר שנה לפני הציוץ.

קרייתי טענה להגנתה, באמצעות עו"ד דוד אלבז, כי מדובר ב"תביעת סרק" שנועדה להשתיקה. לפי קרייתי, היא חזרה על פרסום שפורסם בעבר ושבגינו ליברמן מעולם לא הגיש תביעה. "תמוה ביותר כי התובע בחר להגיש כתב תביעה בגין ציוץ שבו נכתב כי מקום התמונה בתל-אביב חלילה ולא תמונה ממזנון הכנסת. וואו, ממש אסון", נכתב בכתב ההגנה של קרייתי.

הציוץ של רות קרייתי, 30.5.2019

הציוץ של רות קרייתי, 30.5.2019

בשבוע שעבר (22.10) נפגשו הצדדים באולמה של השופטת בלהה יהלום בבית-משפט השלום בירושלים. בא-כוחו של ליברמן, עו"ד קוסטליץ, הבהיר כי חבר-הכנסת אינו רודף איש. בא-כוחה של קרייתי, עו"ד אלבז, טען כי היא "צייצנית מן השורה ולא עיתונאית מדופלמת". קרייתי עצמה, מעניין לציין, דווקא מציגה עצמה בחשבון הטוויטר שלה כ"עיתונאית", "עורכת 'ישראל ניוז'" ו"מרצה בקורס עיתונאות".

גם ליברמן עצמו נכח בדיון, ולפי הפרוטוקול אמר כך על שלאף: "הוא אכן חבר שלי קרוב מאוד 30 שנה, אנחנו מבלים ביחד וחוגגים ביחד, אבל לכתוב 'בוס שלי', בלי להוכיח ובלי לבקש הסבר ובלי הוכחות ובלי עבודה מינימלית שעובדות אכן אמיתיות".

קרייתי טענה להגנתה כך: "לקחתי את הציוץ מעו"ד אלדד יניב, כל מה שאני מבקשת מהעורך-דין, למה אלדד יניב לא נתבע". ליברמן השיב בהמשך הדיון: "אני גם ככה מנהל שלוש תביעות דיבה במקביל, 'הארץ', יואב יצחק והדיון הזה. אני לא יכול לנהל כל היום רק תביעות דיבה, ואני בוחר את מה שגורם לי נזק בזמן אמת. זה עולה לא מעט כסף".

בסופו של דבר הציעה השופטת יהלום כי קרייתי תפרסם התנצלות בנוסח הבא: "בתאריך 29.5.2019 [כך במקור] פרסמתי בטוויטר ציוץ שהתייחס למר אביגדור ליברמן, התבססתי על פרסומים שראיתי במקום אחר. הדברים לא היו נכונים, לא בדקתי אותם טרם הפרסום ואני מתנצלת". הצדדים הסכימו, וניתן להסכם תוקף של פסק דין.

"אם מישהו יגיד בשמו שהיתה פגישה בין ח"כ ליברמן לח"כ לפיד בווינה הוא ייתבע דיבה". ציוץ של מפלגת ישראל-ביתנו מיוני 2019

"אם מישהו יגיד בשמו שהיתה פגישה בין ח"כ ליברמן לח"כ לפיד בווינה הוא ייתבע דיבה". ציוץ של מפלגת ישראל-ביתנו מיוני 2019

הטענות לפגישה בין לפיד וליברמן בווינה, שהוזכרו בציוץ של קרייתי, עמדו במרכז סערה זוטא שהתחוללה בשנה שעברה. קרייתי פרסמה את הציוץ שלה ביום אישור פיזור הכנסת ה-21 והקדמת הבחירות, לאחר שיו"ר הליכוד בנימין נתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה, בשל סירובה של ישראל-ביתנו להצטרף לקואליציה שלו. פרסום הפגישה נועד לאשש את הטענה לתיאום מוקדם בין ליברמן ולפיד לסיכול הקמת ממשלה בראשות נתניהו.

כפי שטענה קרייתי, אחרים פרסמו פרסומים דומים לשלה: ביום שבו צייצה את הציוץ מושא התביעה הופץ פרסום פיקטיבי דומה, כביכול בשמו של העיתונאי רביב דרוקר. כשבועיים מאוחר יותר הופצה טענה דומה בשמו של "גורם בכיר מאוד בליכוד". לפיד הגיב כי מדובר בשקר שמפיץ נתניהו עצמו. גם בישראל-ביתנו הכחישו, ואף פרסמו הודעה שלפיה מי שיטען כך ייתבע.

ליברמן כן הגיש תביעה נוספת על פרסום דומה לזה של קרייתי: גיורא עזרא, המצייץ תחת הכינוי "קפטן ג'ורג'" (וכיכב במסיבת העיתונאים של נתניהו לאחר "תחקיר הבוטים" של "ידיעות אחרונות"), נתבע על-ידי ליברמן ב-140 אלף שקל, אולם התביעה נמחקה סמוך להגשתה לאחר שעזרא מחק את הפרסום והתנצל בשידור, בתוכניתו של אראל סג"ל ברדיו 103FM.

קרייתי כבר פרסמה ומחקה בעבר פרסומים שקריים או פוגעניים. בשנה שעברה פירסמה תמונה מפוברקת של אהוד ברק, והשנה חשפה את פרטיהן האישיים של הקטינות מפרשת כדורגלני מכבי תל-אביב.

39757-06-19