"ידעתם ששלדון אדלסון הוציא 100 מיליון דולר בשנה שעברה על פרסום שלילי נגדי? צריך ממש לא לחבב אותי כדי להוציא סכום כזה", אמר ברק אובמה ב-2013, חצי שנה אחרי שנבחר לקדנציה השנייה שלו, בארוחת הערב המסורתית של הנשיא עם כתבי הבית הלבן. "בכסף כזה", המשיך הנשיא אובמה, "אפשר לקנות אי ולקרוא לו Nobama. היה עדיף לשלדון להציע לי 100 מיליון דולר כדי שאפרוש מהמירוץ. כנראה לא הייתי לוקח את זה – אבל הייתי שוקל!".

הדברים הללו של אובמה אמנם נאמרו בנאום מבודח, רצוף בדיחות והגזמות, אבל הם העלו אל פני השטח את העוינות הגלויה שחש כלפיו אדלסון, מיליארדר הקזינו היהודי-אמריקאי. הודות לתרומות העתק שלו, אדלסון נחשב לממליך המלכים במפלגה הרפובליקאית, זאת שנציגיה נוצחו פעמיים על-ידי אובמה. בישראל יש לאדלסון עוד דרך להביע את דעתו על מדינאים: "ישראל היום". עדות של עורכת לשעבר ב"ישראל היום" מספקת הצצה ליחס שניתן שם לאובמה במהלך שנות כהונתו.

"לפעמים אני נזכרת שכשעבדתי ב'ישראל היום' נלקחתי לשיחה שבה התבקשתי להימנע מלשים תמונות טובות של אובמה", צייצה מעין רודה, סגנית עורך אתר "ישראל היום" לשעבר וכיום ראש מערכת החדשות של אתר ynet מקבוצת "ידיעות אחרונות". "ואני עדיין לא משוכנעת שהאזרח הישראלי הממוצע מכיר את ההטיה הרפובליקאית של העיתון", הוסיפה.

בועז ביסמוט, עורך החינמון: "'ישראל היום' הוא עיתון ימין, עיתון שמרן הנוהג לתמוך יותר בנשיאים שמדיניותם פרו-ישראלית. את הפרשנות לפרשנות אני משאיר לך או לעורכת לשעבר"

האם התמיכה המוצהרת של בני הזוג אדלסון ברפובליקאים הגיעה עד רמת בחירת התמונות ב"ישראל היום"? עמוס רגב, העורך הראשי של החינמון בתקופה שבה עבדה שם מעין רודה, נשאל האם אכן ניתנה הנחיה כזאת, ומי נתן אותה, אך סירב להשיב לשאלות. העורך הנוכחי, בועז ביסמוט, היה באותה תקופה עורך חדשות החוץ. ביסמוט, כנראה העיתונאי הישראלי הקרוב ביותר לטראמפ, נשאל על דפוס בחירת התמונות של אובמה – ומכחיש. בערך.

"לא זוכר הנחיה שכזו", אומר ביסמוט לגבי ההוראה שעליה העידה רודה. "אמנם היתה לנו תמיד ביקורת רבה כלפי הנשיא אובמה, ובדיעבד מאוד מוצדקת, אבל מכאן ועד לפרסם צילומים לא מוצלחים של האיש – המרחק גדול. 'ישראל היום' הוא עיתון ימין, עיתון שמרן הנוהג לתמוך יותר בנשיאים שמדיניותם פרו-ישראלית. את הפרשנות לפרשנות אני משאיר לך או לעורכת לשעבר".

מי שיקראו בין השורות של ביסמוט יוכלו להיווכח שלא מדובר בהכחשה גורפת: העורך הבכיר כותב שהוא "לא זוכר הנחיה שכזו", ומסתפק בטענה שיש "מרחק גדול" בין ביקורת על פוליטיקאי ובין פרסום תצלומים לא מחמיאים שלו. וייתכן, כמובן, שהיתה הוראה לגבי תצלומיו של אובמה – אבל ביסמוט לא נתן אותה ולא שמע עליה. האם זה באמת מה שקרה? פנינו למעין רודה, אך היא העדיפה שלא להתייחס למקרה או לדבריו של ביסמוט.

שלדון אדלסון ורעייתו מרים אדלסון עם בועז ביסמוט, עורך "ישראל היום", בטקס חנוכת שגרירות גואטמלה בירושלים. 16.5.2018 (צילום: מארק ישראל סלם)

שלדון ומרים אדלסון עם בועז ביסמוט, עורך "ישראל היום", בטקס חנוכת שגרירות גואטמלה בירושלים. 16.5.2018 (צילום: מארק ישראל סלם)

מי שיעיין בדיווחים של "ישראל היום" על אובמה מהתקופה שבה עבדה שם רודה, בין 2013 ל-2015, יוכל למצוא גם תמונות מחמיאות של הנשיא דאז – עדות אפשרית לכך שההוראה, אם אכן היתה כזו, לא בוצעה או נאכפה באדיקות. אך עדותה של העורכת לשעבר משתלבת עם עדויות וניתוחים קודמים שהצביעו על האופן שבו החינמון הישראלי של אדלסון נרתם לשירותה של המפלגה הרפובליקאית, ובייחוד למען הנשיא הנוכחי, דונלד טראמפ.

אדלסון המשיך לשפוך סכומי עתק על הזירה הפוליטית בארצו (ועל עיתון החינם שלו כאן, בישראל) גם בשנים שאחרי עידן אובמה. הוא ואשתו, מרים אדלסון, הקצו מאות מיליוני דולרים לקמפיינים של מועמדי המפלגה הרפובליקאית, מוסדותיה ומטרותיה – ובראשם הקמפיינים של טראמפ, שמתמודד בימים אלה על קדנציה שנייה בבית הלבן.

"ישראל היום", 20.1.2017 (לחצו להגדלה)

"ישראל היום", 20.1.2017 (לחצו להגדלה)

"ישראל היום" היה העיתון הראשון בעולם שקיבל ראיון עם טראמפ אחרי היבחרו לנשיא. המראיין, ביסמוט, ליווה את טראמפ לאורך מערכת הבחירות – וגם אחריה, בראיונות ופגישות בתדירות שאף עיתונאי ישראלי אחר לא הצליח להשיג. ביסמוט גמל לו במליצות דוגמת "מי שבנה את ירושלים זכה בחיי נצח. גם מי שהכיר בה כבירתו הנצחית של העם היהודי" – ובהעלמה של שלל הפרשיות המביכות שצצו סביבו לאורך ריצתו לנשיאות וכהונתו.

בדיקה השוואתית שתוצאותיה התפרסמו אשתקד באתר "העין השביעית" העלתה שהמדיניות של "ישראל היום" מתאפיינת בהצנעת חדשות שליליות על טראמפ. בחינמון הישראלי של משפחת אדלסון חסכו מהקוראים התפתחויות חשובות בפרשת ההתערבות הרוסית בבחירות בארצות-הברית, שתרמה לנצחונו של טראמפ, והצניעו את פרשת דמי השתיקה ששילם לכוכבות פורנו שהעידו על מערכות יחסים אינטימיות עמו.

כשעורך-דינו ומקורבו מייקל כהן הסתבך בפלילים, ב"ישראל היום" שוב הצניעו זאת – וכך קרה גם כשטראמפ השווה בין אמריקאים ניאו-נאצים למי שהפגינו נגדם, וטען כי גם בקרב הניאו-נאצים יש "כמה אנשים טובים". כשהוגש דו"ח החוקר המיוחד מולר, שחקר את ההתערבות הרוסית בבחירות, ב"ישראל היום" שלפו כלי ששוכלל בעת סיקור התפתחויות שליליות על בנימין נתניהו: במקום לדווח קודם כל על הממצאים, בכותרת ובדיווח הודגשה התגובה המבטלת של טראמפ: "המשחק נגמר".

יובל אדלר הוא סטודנט בתוכנית ללימודי המזרח התיכון והאסלאם במרכז האקדמי שלם

* * *

מעין רודה בטוויטר, 1.10.2020

מעין רודה בטוויטר, 1.10.2020