קבוצה של עיתונאים נחשבים המזוהים עם הימין, בהם עמית סגל, קלמן ליבסקינד ועקיבא נוביק, מציפים בימים האחרונים הצעה שהעלה בזמנו עו"ד יעקב וינרוט המנוח: להגיע עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לעסקת חבילה שתכלול את פרישתו מהחיים הציבוריים תמורת ביטול כל ההליכים הפליליים התלויים ועומדים נגדו. הרעיון אינו חדש, והועלה בעבר גם ב"הארץ" וב"ידיעות אחרונות" על תקן של הכרח בל יגונה שיגאל את המדינה מהמלכוד שלתוכו קלע אותה ראש הממשלה המכהן.

ככל שיש כוח משיכה לנוסחת הקסמים הזו, בבחינת קטיעת הקשר הגורדי במחי אבחת חרב אחת, וככל שהיא נראית כמחווה רבת חסד למי שנאשם באישומים שאין חמורים מהם במתחם טוהר המידות, אני מבקש לטעון כי יישומה יעשה עוול נורא לנתניהו.

הרי ראש הממשלה טוען בעקשנות ובביטחון עצמי רב מהרגע שבו נודע על פתיחת הבדיקה המשטרתית נגדו בתיקי 1000, 2000 ו-4000 שהוא חף מפשע. מדוע אפוא לשמוט ממנו את ההזדמנות להוכיח בבית-המשפט את חפותו המוחלטת, שלה הוא טוען השכם והערב. לא מכובד ולא יאה לאדם רם מעלה כמו בנימין נתניהו, מי שהביא את מדינת ישראל להישגים בל ישוערו, מי שמזהה את עצמו עם המדינה – דימויה וטובתה – להסתפק בעסקת חנינה שריח מפוקפק ינדוף ממנה לדורות.

במקרה זה כדאי דווקא לשעות לטענותיהם של ביביסטים מובהקים, כמו שמעון ריקלין, יעקב ברדוגו, אראל סג"ל ודומיהם, שמבטאים התנגדות רועשת לרעיון העסקה. כה עזה אמונתם בצדקתו של נתניהו, שהם לא היססו להתנפל על ליבסקינד ויתר עמיתיו המוזכרים לעיל ולנהל מולם קרב תרנגולות צווחני – לצהלתו של קהל הצופים שמחוץ למחנה.

"לא יהיה כלום, כי אני יודע את האמת". בנימין נתניהו מבטל את החשדות נגדו לאחר המלצות המשטרה להגיש נגדו כתב אישום, 7.2.2018 (צילום מסך)

"לא יהיה כלום, כי אני יודע את האמת". בנימין נתניהו מבטל את החשדות נגדו לאחר המלצות המשטרה להגיש נגדו כתב אישום, פברואר 2018 (צילום מסך)

טענתי שנתניהו ראוי לקבל את מלוא יומו בבית-המשפט ולהגן על שמו הטוב שיצא לתהילה מקצה הארץ עד קצהָ נשענת על דבריו שלו עצמו. הנה קומץ מובאות רלבנטיות ששליתי מהביצה הענקית שבה הטביע ראש הממשלה את מערכת אכיפת החוק מאז החלה זו לבדוק את החשדות נגדו.

כאשר הסתיימה הבדיקה המשטרתית הצהיר נתניהו: "אני בטוח שגם במקרה זה הגורמים המוסמכים, לאחר שיבחנו את הדברים, יגיעו לאותה מסקנה – שלא היה כלום כי אין כלום".

לאחר שקרא את דו"ח המלצות המשטרה הודיע: "דו"ח ההמלצות הזה מוטה, קיצוני, מחורר, מנוגד לעובדות ולהיגיון. לכן אמרתי לכם אתמול – אני בטוח, כמו שתמיד הייתי בטוח, שהאמת תצא לאור ולא יצא מכל זה כלום".

בתגובה על הדלפות עיתונאיות בענין חוות הדעת הצפויה של הפרקליטות על המלצות המשטרה פרסמו מקורביו את ההודעה הזו: "ההדלפות והלחצים התקשורתיים נועדו גם הפעם להפעיל לחץ פסול כדי שיוגשו כתבי אישום נגד ראש הממשלה נתניהו בכל מחיר. אנו בטוחים שבחינת הראיות תוך התעלמות מרעשי הרקע תוכיח שלא היה כלום".

בעקבות הדלפה על העמדה המתגבשת אצל היועץ המשפטי לממשלה לאחר השימוע שהוענק לנתניהו, מטעמו של ראש הממשלה נמסר: "רק במשפט שדה מפרסמים את המסקנות לפני שדנים בעובדות ובטענות. [...] לא בכדי ביקש ראש הממשלה לקיים שימוע פומבי, כדי שכל אזרחי ישראל ומשפטני העולם ייווכחו שמדובר בתיקים מחוררים שאין בהם כלום".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו נגד המשטרה, לאחר פרסום המלצות תיק 4000, 2.12.18 (צילום: מרים אלסטר)

ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו נגד המשטרה לאחר פרסום המלצות "תיק 4000", דצמבר 2018 (צילום: מרים אלסטר)

עם פרסום החלטת היועץ המשפטי לממשלה להגיש נגדו כתב אישום הכריז נתניהו: "כתב האישום פורסם בזמן הרגיש ביותר. התהליך כולו נגוע בשיקולים זרים ונועד להפיל ראש ממשלה של הימין [...] בתהליך המזוהם של החקירות נגדי לא חיפשו את האמת – חיפשו אותי [...] תופרים פה חליפה מיוחדת, רק בשבילי".

לאחר שנואש מהשגת חסינות בכנסת הודיע לחבריה: "בהמשך אנפץ את כל הטענות המופרכות ותיקי הסרק שהוגשו בענייני".

ויש גם טעם להזכיר את נאומו באכסדרת בית-המשפט עם פתיחת משפטו, כשהוא מוקף בלהקת מעודדים נרצעים, שבו אמר בין השאר: "אני רוצה שהציבור יראה את כל התמונה ויידע את כל האמת. הציבור צריך לשמוע הכל ולא דרך כתבי החצר של הפרקליטות. לכן הבקשה הראשונה שלי מבית-המשפט היא לאפשר שידור חי לאורך כל המשפט".

עסקת חבילה שתנתב למרתפי ההשכחה את תיקי האישום נגד נתניהו תעשה לו עוול נורא ותתעלם באופן מרושע מרצונו המוצהר. האיש זכאי לממש את שאיפתו להוכיח קבל עם ועדה שלא דבק בו רבב, שההאשמות שהתגבשו נגדו הן מסע ציד, תפירת תיקים, אכיפה בררנית, ושהן מחוררות, מופרכות וזדוניות. לא ראוי להתעלל במי שזועק מנהמת לבו "לא היה כלום" ולמנוע ממנו את ההזדמנות להוכיח את גרסתו.