דף הפייסבוק "האביב הציוני", שפרסם מונולוגים שקריים של "שמאלנים שהתפכחו" והפכו ל"ביביסטים", ירד מהרשת. בידיעה שפורסמה כאן אתמול (8.8) נחשף שהפוסטים – שצברו אלפי שיתופים, תגובות וחיבובים – מציגים דמויות פיקטיביות. כמו כן התברר שהתצלומים שנלוו להם, שכביכול הציגו את המחברים, נוצרו על-ידי תוכנה שמשמשת ליצירת כזבי עומק. הבוקר, שעות לא רבות לאחר הפרסום, הדף נעלם מפייסבוק.

מי שינסו לגלוש כעת לדף "האביב הציוני" ייתקלו בהודעה שלפיה "התוכן אינו זמין כרגע", בצירוף הסבר לגבי הסיבות האפשריות: "כשזה קורה, זה בדרך כלל משום שבעל הדף בחר לשתף את התוכן עם קבוצה קטנה של אנשים ושינה את הרשאות הצפייה, או שהתוכן נמחק". בשלב זה לא ברור אם הדף נסגר על-ידי מפעיליו או על-ידי הרשת החברתית. בפייסבוק טרם השיבו לפניית "העין השביעית" בעניין, וכך גם המשתמש "אורי צבי", שהזדהה כמפעיל הדף.

הדף שהוסר הרבה להדהד פרסומים מקוונים של דמויות מהמעגלים הסובבים את ראש הממשלה, בנימין נתניהו: שמעון ריקלין, גלית דיסטל-אטבריאן, ארז תדמור, יאיר נתניהו ועוד. במערכות הבחירות הקודמות, ראש הממשלה עשה שימוש נרחב בתעמולה מסוג זה, שמשגשגת על התפר שבין דף המסרים הרשמי, פרסומים בתקשורת הממוסדת ופעילי רשת אמיתיים ופיקטיביים. עם זאת, בשלב זה לא ברור מי עומד מאחורי קמפיין הדיסאינפורמציה שפורסם בדף "האביב הציוני".

מפעילי "האביב הציוני" הספיקו לפרסם שלושה מונולוגים מאת הדמויות המומצאות, שזכו לשמות "דנה אוברלנדר", "שרון אפשטיין" ו"דייוויד שמאלנסקי". המשותף לכולם היה הזדהותם כשמאלנים, הסתייגותם ממחאת הדגלים השחורים נגד נתניהו והצהרה על כך שעברו צד והפכו ל"ביביסטים".

שלושת המונולוגים פורסמו בשבוע שעבר, בתוך פרק זמן של 40 שעות. בדיקת "העין השביעית" העלתה שלפחות שניים מתצלומי הראש של השמאלנים המזויפים, "שרון אפשטיין" ו"דייוויד שמאלנסקי", נוצרו באמצעות טכנולוגיה שמשמשת לייצור כזבי עומק – תוכנה שמייצרת דיוקנאות פיקטיביים באמצעות עיבוד של כמה תמונות של בני אדם אמיתיים.

מחוללי הקמפיין השקרי לא השתמשו בתוכנה כדי לייצר דיוקנאות חדשים, אלא לקחו דוגמאות של דיוקנאות שפורסמו בעבר בתקשורת כהדגמה לאופן שבו פועלת הטכנולוגיה. הדיוקן השלישי, של "דנה אוברלנדר", מזכיר את זה של "שרון אפשטיין", אך לא אותר ברשת. עם זאת, מבדיקה שערכנו התברר שאין בישראל אשה בשם זה.

דף הפייסבוק "האביב הציוני" (צילום מסך)

דף הפייסבוק "האביב הציוני" (צילום מסך)

מבין שלושת המונולוגים השקריים, זה של "דנה אוברלנדר" ככל הנראה זכה לתפוצה הרחבה ביותר. אחד הדפים שבהם פורסם נקרא "חדשות 20 – ערוץ החדשות שלי" – דף שמוגדר על-ידי מפעיליו כיוזמה עצמאית שנועדה לתמוך בערוץ. בערוץ 20 מסרו אתמול כי מדובר בדף מתחזה, שעושה שימוש בלתי מורשה בלוגו ובתכנים של הערוץ – וכי יגישו על כך תלונה לפייסבוק.

לפי שעה, דף זה עדיין זמין ברשת החברתית. אתמול בלילה, בעקבות פרסום הידיעה, נוספה לפוסט השקרי הבהרה: "לא ברור לנו עד כמה הפוסט אמין, אבל התחברנו מאוד למה שכתוב". המונולוג הפיקטיבי עצמו עדיין מופיע שם במלואו.

היסטוריה קצרה של הפייק

לא מדובר בתופעה בודדת. לפני ימים אחדים חשף יועץ התקשורת יוסי דורפמן זיופים נוספים בפייסבוק, הפעם של פרופילים שהתחזו ל"שמאלנים" ופִרסמו מסרים מסיתים נגד נתניהו באופן שנועד לתייג את המפגינים נגדו כאלימים. בעקבות החשיפה הסירה פייסבוק את הפרופילים ("נהוראי יוסף", "רימון אבי" ו"שונא מושחתים").

לפני ימים אחדים חשף יועץ התקשורת יוסי דורפמן זיופים נוספים בפייסבוק, הפעם של פרופילים שהתחזו ל"שמאלנים" ופִרסמו מסרים מסיתים נגד בנימין נתניהו באופן שנועד לתייג את המפגינים נגדו כאלימים

עוד קודם לכן פִרסם דורפמן כי הפרופיל "דנה רון", שנתניהו התלונן שפורסמה באמצעותו קריאה לרצוח אותו, הוא פרופיל פיקטיבי. גם במקרה זה נמסר מפייסבוק שמדובר בזיוף, והפרופיל הוסר מהרשת. במקרה זה גם נפתחה חקירת משטרה, וזו העלתה שמדובר בחשבון שהופעל מחוץ לישראל. ככל הידוע, במשטרה עדיין לא גילו הפעיל את החשבון.

גל זה של פרסומים על זיופים ברשתות החברתיות מצטרף לפרסומים נוספים על שימוש בזיופים וכזבים בתעמולה למען נתניהו. לפני כחודשיים הופץ ברשתות החברתיות גל של מונולוגים מזויפים של תמיכה בראש הממשלה בליווי תמונות של ידוענים אמריקאים.

קודם לכן פורסם ב"העין השביעית" כי רן כרמי בוזגלו, מפעילי הרשת הבולטים למען נתניהו, הפיץ תמונה מזויפת כדי להסית נגד הפגנת השמאל בתל-אביב. בתמונה נראתה מפגינה נושאת שלט ועליו הכיתוב "לעולם לא נכיר בישראל". לצדה נכתב כי צולמה בכיכר רבין בתל-אביב, אלא שבפועל צולמה התמונה בכיכר תחריר שבקהיר ב-2011.

באפריל הפיצו יאיר נתניהו ופעיל הימין הקיצוני עו"ד איתמר בן-גביר תמונה של מתפללים מוסלמים על גגות במטרה להסית נגד הציבור הערבי בישראל. התמונה צולמה בדובאי. עוד קודם לכן, נתניהו הבן צייץ מחדש תמונה המציגה לכאורה התפרעויות אלימות ביפו, למרות שצולמה לפני שנים בוואדי ערה. בשנה שעברה פִרסם יאיר נתניהו תמונה מפוברקת של מצביעים ערבים בתור לקלפי במטרה להשפיע על הבחירות – אלא שהתמונה צולמה בכלל בטורקיה.

Read this article in English

* * *

לעיון בפוסטים הפיקטיביים (לחצו להגדלה)