בית-המשפט השלום בירושלים קבע היום (2.8) כי יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הטריד באופן מאיים קבוצת פעילים המפגינים בקביעות נגד אביו. הפעילים, המאוגדים בעמותת "חוזה חדש" ופועלים תחת הסלוגן "Crime Minister", הגישו לבית-המשפט בקשה לצו למניעת הטרדה לאחר שנתניהו הבן פִרסם את פרטיהם האישיים בחשבון הטוויטר שלו וקרא לעוקביו לצאת להפגין "יום ולילה" מול בתיהם.

השופטת דורית פיינשטיין, סגנית נשיא בית-המשפט השלום, דנה בעתירת הפעילים והורתה לנתניהו להסיר את הפרסום המטריד מחשבון הטוויטר שלו. כמו כן הורתה לו השופטת להימנע מהטרדת הפעילים "בכל צורה ודרך" למשך חצי שנה, "לרבות באמצעות אחר".

"לפרסום זה היו תגובות בטוויטר, שחלקן קראו לאלימות", כתבה השופטת בהחלטתה, "המבקשים טוענים כי בעקבות פרסום זה היו הפגנות מול ביתם של שניים מהם, וכולם קיבלו שיחות טלפון מאיימות. המבקש עו"ד גונן בן-יצחק אף טוען כי מפגינים הסיגו את הגבול לחצר ביתו".

נתניהו עצמו לא התייצב לדיון, אולם השופטת התייחסה לטענות שהציג באמצעות עורכי-דינו. "לא מצאתי בטענות אלו ממש", קבעה השופטת. בין השאר דחתה את הטענה כי בקשה כזו צריכה להיות מגובה בתצהיר משפטי, ולא מצאה פגם בכך שהמבקשים ביקשו למסור את הבקשה לנתניהו באמצעות המשטרה ("דרך ההמצאה השגרתית בבקשות למניעת הטרדה מאיימת").

השלט "Crime Minister" בהפגנת מחאה נגד שחיתות ציבורית, מחוץ לוועידת הליכוד ברמת-גן, 4.3.19 (צילום: גיל יערי)

השלט "Crime Minister" בהפגנת מחאה נגד שחיתות ציבורית מחוץ לוועידת הליכוד ברמת-גן, מרץ 2019 (צילום: גיל יערי)

לדברי השופטת, הפרסום של יאיר נתניהו "בהחלט עשוי לפגוע בשלוות חייהם ופרטיותם" של הפעילים, ונתניהו "היה אדיש לאפשרות זו, שעה שראה כי חלק מהעוקבים אחריו בטוויטר קוראים למעשים אלימים ולא גינה זאת בתגובה לעוקבים, ואף לא הסיר את הציוץ כשגילה שהוא מעורר תגובות מדאיגות. לא די בכך שבא כוח המשיב יטען בדיון כי המשיב עצמו מתנגד לכל אלימות".

השופטת גם מסבירה לנתניהו כי טעה כשכתב ש"בג"ץ אישר הפגנות יומם וליל מול ביתם הפרטי של אנשים". החלטות בג"ץ שאליהן כיוון נתניהו הבן תואמו עם המשטרה והיו תחומות בזמן. בנוסף, הן ניתנו בנוגע לאנשי ציבור (היועץ המשפטי לממשלה, נשיאת בית-המשפט העליון, השר לבטחון הפנים), כותבת השופטת. "ספק בעיני אם ניתן לטעון שהפגנה מול ביתם של מפגינים דינה כדין הפגנה מול ביתם של אנשי ציבור, וספק אם המעורבות של המבקשים בהפגנות מול בית ראש הממשלה הופכת אותם, לעת עתה, לאנשי ציבור", היא מוסיפה.

את הבקשה הגישו ישי הדס, חיים שדמי וגונן בן-יצחק. לא ניתן צו להוצאות.

בתגובה להחלטת בית המשפט כתב נתניהו בחשבון הטוויטר שלו כי היא "אשכרה מתוך הספר של קפקא" והוכחה נוספת לכך שישראל אינה מדינה דמוקרטית אלא מדינה "הזויה וטוטאליטראית". נתניהו לא פירש לאיזה ספר של קפקא התכוון.

* * *

לקריאת ההחלטה

להורדת הקובץ (PDF, 314KB)