ביקורת ציבורית על הסדר החוב של משפחת פישמן: התנועות "ישראל 2050" ו"אנו" הפגינו היום מול בית-המשפט המחוזי בתל-אביב במחאה על מה שהן מכנות "הסדר השוד של אליעזר פישמן". פישמן הוא הבעלים לשעבר של העיתון הכלכלי "גלובס" ושל שליש ממניות העיתון "ידיעות אחרונות" (הנמצאות כעת בידי בנק הפועלים).

בהודעה לעיתונות שהפיצו שתי התנועות נכתב כי הן דורשות מהבנקים "לדחות את ההסדר על הסף, לחייב את אליעזר פישמן וילדיו להחזיר את כספי החוב ולעקל את נכסי העתק שברשותם ולאמץ את מסקנות 'ועדת פישמן' נגד מחיקת חובות עתק".

ההודעה מצטטת את הנאמן על נכסי פישמן, יוסף בנקל, לפיו ההסדר "בלתי ראוי, בלתי סביר בעליל ובעיקר בלתי מידתי, שיש לדחותו, וזאת בראש ובראשונה בשל העובדה כי כנגד קבלת פטור מלא וגורף מפני תביעות הנאמן [...] בהיקף מצטבר של למעלה ממיליארד שקל, מציעים בני משפחת החייב להעמיד לקופת פשיטת הרגל 'תרומה' בסכום מגוחך, הקרוב לאפס".

"בעלי חוב אינם משלמים על הטעויות שלהם והבנקים מאפשרים להם לברוח מאחריות, ואנחנו, הציבור, נדרשים לשלם את מחיר ההפקרות בכספי הפנסיות שלנו", מצוטטת ענת מופקדי, מנכ"לית "אנו", "אנחנו קוראים לבית המשפט לדחות את הסדר החוב, קוראים לממשלה להתערב ולהבטיח שהכספים שנלקחו יחזרו לציבור, וקוראים לציבור להצטרף אלינו במאבק: יחד ננצח".

הפגנה של תנועות "ישראל 2050" ו"אנו" נגד הסדר החוב של משפחת פישמן, מול בית-המשפט המחוזי בתל-אביב, 22.7.20 (צילום: ישראל 2050)

הפגנה של תנועות "ישראל 2050" ו"אנו" נגד הסדר החוב של משפחת פישמן, מול בית-המשפט המחוזי בתל-אביב, 22.7.20 (צילום: ישראל 2050)

הסדר החוב עם בני משפחתו של פישמן, שיעביר לרשותם נכסים בשווי של רבע מיליארד שקל על חשבון הנושים, נחשף בזכות מאבק משפטי של "גלובס" שעתר להסרת החיסיון מעל ההליך ואינו חושש לסקר את הבעלים לשעבר באופן ביקורתי. "הנאמן התנגד, הבנקים רצו לסגור עסקה ומשפחת פישמן תצא עם עשרות מיליוני שקלים (לפחות)", נכתב בכותרת הדיווח ב"גלובס". "הבנקים מציגים: להיטיב עם אליעזר פישמן (שוב)", נכתב בכותרת טור הפרשנות.

"דה מרקר" הקדיש מספר טקסטים לסיקור ההסדר ומתח עליו ביקורת חריפה: "פישמן פושט רגל - אבל משפחתו תחגוג עם רבע מיליארד שקל", "הבנקים רוצים לקבור את הבושה: האינטרסים שמאחורי אישור ההסדר עם פישמן", "ילדיו של פישמן יישארו מולטי-מיליונרים: השופט אורנשטיין אישר את ההסדר עם הנושים", "התעלומה: לפישמן כבר אין עיתון, מדוע הוא מקבל הנחות בבנקים?".

אפילו "כלכליסט", העיתון הביקורתי פחות מבין השלושה, ציין כי "פשיטת הרגל של אליעזר פישמן מסתיימת בתספורת של 67%". אך הדיווחים על ההסדר מוגבלים כעת לעיתונות הכלכלית בלבד, למרות שהוא נוגע לכלל ציבור החוסכים בישראל, שיממנו את החובות שפישמן ומשפחתו לא יחזירו.

ענת מניפז (מימין) עם אביה, אליעזר פישמן, בבורסה לניירות ערך, יולי 2012 (צילום: הבורסה לניירות ערך)

ענת מניפז (מימין) עם אביה, אליעזר פישמן, בבורסה לניירות ערך, יולי 2012 (צילום: הבורסה לניירות ערך)

"אתמול השופט אורנשטיין אישר את ההסדר בין הבנקים לפישמן, במסגרתו נעשתה תספורת לציבור של כמעט 3 מיליארד שקל. אנחנו כנציגי הציבור, שהכספים הם שלו, דורשים שנהיה מיוצגים", אומרת בר גיסין, מנהלת "ישראל 2050", "לובי 99 הגישו בקשה להיות ידיד בית המשפט ולהשמיע שם את קול הציבור, ואנחנו פועלים כדי שהנושא לא ירד מהכותרות. לא ניתן להסדר השוד לעבור".

כיצד אתם מתכוננים לפעול?

"אנחנו מתכוונים לראות מה השופט יקבע לגבי הבקשה של לובי 99, מתוכנן ערעור לעליון במטרה שהבקשה לא תתקבל ואיתו גם הרבה פעולות שטח. בתקופה של משבר כלכלי לא יתכן ששלושה מיליארד שקלים ייגזלו מהציבור".

פישמן הצליח לגלגל במשך שנים חוב אדיר, בין השאר משום שהחזיק כלי תקשורת. האם לדעתך יש סיכוי שהתקשורת תיתן במה למחאה כמו זו שלכם, שבעצם חושפת את התקשורת הישראלית בקלונה?

"בהחלט, הנושא נחשף בגלל שהתקשורת מילאה את תפקידה - 'גלובס' הגיש את הבקשה להסרת החיסיון - ואנחנו בטוחים שדווקא בתקופת משבר כזו התקשורת תיתן במה למחאה נגד הסדר שערורייתי כזה".

"ישראל 2050" היא תנועת צעירים שמטרתה שינוי המציאות החברתית-כלכלית בישראל למען הציבור הרחב, על ידי ייצור של השפעה אזרחית על מקבלי ההחלטות במדינה. הארגון פועל בחסות התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל.

דרך הפעולה של הארגון, מסבירה גיסין, היא ארגון קבוצות צעירים סביב נושאים ("היום מתעסקים בפיננסים, תחבורה, תעסוקה, חינוך ותקשורת"), למידה שלהם ופעילות על מנת להפוך לייצג את האינטרס הציבורי מול קבוצות אינטרס צר, "כדי לשנות את מאזן הכוחות".