הוד מלכותך, המלכה אליזבת השנייה. בהמשך למכתבו של פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית-החולים הדסה שבירושלים, שביקש את סיועך בשכנוע משרד הבריאות הישראלי להתיר לו לבצע בדיקות קורונה במוסדו כדי לשמור על בריאות הציבור, אני מעז לפנות אלייך בבקשה להרחיב את הסיוע המתבקש מהממלכה המאוחדת ולהחילו על כלל השירותים שעל ממשלת ישראל לספק לאזרחיה.

הוד מלכותך, כפי שמתחוור לך, בוודאי, מפנייתו של הפרופסור רוטשטיין, הצורך שדחק בו לכתוב אלייך נובע מכשלון התמודדותו של משרד הבריאות הישראלי עם מגפת הקורונה המכה במדינתנו מכל עבר ומביאה את שירותי הבריאות שלנו אל סף קריסה. הפרופסור הנכבד לא הצליח בכוחות עצמו לשנות את מדיניות הממשלה, ולפיכך פנה אל הוד מלכותה, בתקווה שהממלכה המאוחדת תחוש אמפתיה למדינה הקטנה שעל ערש הקמתה היא עמדה בתקופת שלטונו של אביך, הוד מלכותו המלך ג'ורג' השישי, זכר צדיק לברכה.

האמת המרה היא, הוד מלכותך, שמכתבו של הפרופסור רוטשטיין משקף את געגועיהם של ישראלים רבים למגע ידה של בריטניה הגדולה כפי שהוטבע בהוויה הארצישראלית מאז קיבלתם את המנדט על פיסת קרקע זעירה זו במזרח התיכון. שהרי לא רק תשתית הבריאות היעילה שהניחה כאן ארצכם הסתאבה והתרסקה מאז קיפלתם את דגלכם ב-1948, אלא שמערכות שירותים שלטוניות חיוניות נוספות שהנחתם אחריכם כשהן מתפקדות לתפארה נחלדו ונרקבו, כפי שאנחנו חווים עתה מדי יום.

ישראלים רבים מעריצים את ההיסטוריה החוקתית של בריטניה הגדולה, שהצליחה לאורך מאות שנים לכונן משטר דמוקרטי לעילא שהתגבש בתהליך הדרגתי שגבר על היריבות המובנית בין המלוכה לפרלמנט, ועל מחלוקות דתיות. מאז מתן המגנה כרטה, דרך שלטונו של אוליבר קרומוול ועד עצם הימים האלה השכילה ממלכתך לעצב שיטת ממשל מאוזנת, הרמונית, שבה קיבל העם את מעמדו הריבוני כשהוא מקיים מערכת שלטונית השומרת, גם ללא חוקה פורמלית, על יחסי הכוחות הראויים בין שלוש הרשויות. השיטה הבריטית היתה נר לרגלי מייסדי מדינת ישראל, ולאורך רוב שנותיה הצליחה לשמור על תקפותה.

אני מצטער לעדכן אותך, הוד מלכותך, שבשיטת הממשל הישראלית ובאתוס המעצב אותה חל בשנים האחרונות שיבוש חמור למדי. אחד מסממניה המובהקים של ההתפתחות המאכזבת הזו הוא התמוססותה של המורשת הבריטית שליוותה אותנו מאז 1948. אזרחי ישראל חווים כיום הפרות פראיות של כללי המשחק מצד רשויות המדינה, ובמרכזן גימוד מעמדה של הכנסת (הפרלמנט שלנו), ערעור בלתי פוסק על סמכות בית-המשפט והתנהלות תוקפנית של ראש הממשלה, המנכס לעצמו זכויות שלטוניות בדרכים בלתי לגיטימיות. פנייתי זו אל הוד מלכותה היא ניסיון נואש לעצור את התהליך ההרסני הזה.

ישראל זקוקה עתה למעורבותה של בריטניה כדי שתדגים לה שיטת ממשל ראויה ותרענן את זכרונה לגבי תפקוד תקין של רשויות מדינה חיוניות כמו המשטרה ומשרדי הבריאות, החינוך, התחבורה והרווחה. לא פחות דוחק להטמיע מחדש בתודעתם של הישראלים את המורשת הדמוקרטית הבלתי פורמלית שנרקמה באנגליה במרוצת הדורות. כוונתי לערכי הצדק, ההגינות, חופש הביטוי, הג'נטלמניות, לשון ההמעטה, הציות לחוק, יחס הכבוד למעמדו ולעמדתו של השירות הציבורי.

אני ער לאפשרות שייתכן וחלק מציפיותי אלו נשענות על נוסטלגיה שגם באנגליה איבדה משהו מתקפותה. אבל האמיני לי, הוד מלכותך, כי רק מצוקה לאומית חריפה מניעה אותי להעלותן על הכתב. המצב בישראל כה גרוע, שאין לנו אלא לייחל לנחיתה של מנגנון שלטוני בריטי על אדמתנו.

אנחנו נשלטים עתה על-ידי ראש ממשלה שמתיימר להידמות לסיר וינסטון צ'רצ'יל. בפועל, הדמיון ביניהם הוא רק בתאווה לסיגרים. בהיותך מלכה צעירה היתה לך הזדמנות להתוודע לאישיותו ולכישוריו יוצאי הדופן של האריה הזקן, ובדרכך השקטה והנבונה ידעת כיצד לגרום לו להרפות מרסן השלטון לאחר שמיצה את שירותו המופלא לאומה.

הפייק צ'רצ'יל שלנו נאחז בכל כוחו בהגה המדינה ונוקט לשם כך באמצעים נכלוליים, לא פעם על גבול הבלתי חוקתיים. בניגוד לראשי הממשלה הבריטים לדורותיהם, ולכל ראשי הממשלה המכהנים כיום במדינות הדמוקרטיות, ראש הממשלה הישראלי נחוש להוסיף ולכהן בתפקיד למרות שהוא עומד למשפט על עבירות שחיתות חמורות, ובהן עסקת שוחד. מטעמים של דיסקרטיות איני משתף אותך במעללי בני משפחתו המשפיעים באופן מוחשי על מצב הרוח הלאומי.

הוד מלכותך, הח"מ חש מבוכה רבה בעצם החלטתו לפנות אלייך: במדינה מתוקנת חילופי שלטון ושיפור אורחותיו אמורים להתחולל על-ידי האזרחים, באמצעים הדמוקרטיים הידועים. מכתב זה נכתב משום שהגיעו מים עד נפש, כפי שחש גם פרופ' רוטשטיין הנ"ל. ישראל שרויה עתה בכאוס מוחלט, והיא מתקרבת לסף של קריסת מערכות כוללת ושל אובדן אמון הציבור בשלטון – וכתוצאה מכך התמוטטות יכולת המשילות שלו. המצב האומלל הזה מעורר כמיהה לשלטון המנדט הבריטי, ולו לשנים אחדות. אזרחי ישראל יהיו אסירי תודה אם תשקלי אפשרות זו ברצינות הראויה.

שלך בהכנעה,
עוזי בנזימן.