משטרת ישראל מסרבת לאכוף את החוק שאוסר על פרסום מוצרי עישון בתקשורת – כך נחשף בדיון שהתקיים אתמול (15.7) בוועדת הכלכלה של הכנסת. החוק הקיים אוסר באופן גורף על פרסום סיגריות ומוצרי עישון בכל אמצעי התקשורת למעט בעיתונות המודפסת, שרשאית לפרסם מודעות תחת שורה של מגבלות. ואולם, כפי שנחשף באתר "העין השביעית", במשרד הבריאות מסרבים לאכוף את החוק ולהטיל קנסות על העבריינים. כעת מתברר שגם המשטרה, שאמורה היתה למלא את מקומם של פקחי משרד הבריאות, מסרבת לטפל בהפרות החוק.

נציג של משרד הבריאות, שבראשו עומד כיום השר יולי אדלשטיין, הודה באוזלת היד כבר בפתח הדיון. "אין לנו מנגנון אכיפה לחוק הזה", הצהיר חיים גבע-הספיל, הממונה על תחום מניעת העישון במשרד. גבע-הספיל ציין כי החוק נחקק ב-1983 וכבר אז לא כלל התייחסות למנגנון אכיפה. גם התיקונים שהוכנסו בו מאז לא כללו מנגנון כזה. "נכון להיום אין תקנים, אין מנגנון שמאפשר אכיפה מינהלית, עם עיצומים וקנסות, אין לנו את המערך המשפטי המגבה, אין את מערך התביעה – ואין לנו תקציב שמוקדש לזה. ולכן, גם החוק כרגע לא רלבנטי מהבחינה הזאת".

מארק לוריא מהוועדה להגבלת עישון, יוזמה חוץ-ממשלתית, סיפר כי אחרי שהחוק המעודכן נכנס לתוקף פרסם משרד הבריאות מודעות שקראו לציבור הרחב לדווח על הפרות חוק. לוריא נענה ודיווח למשרד, אך נענה בלקוניות: "לצערי אין בחוק סעיף המאפשר אכיפה כלל, לכן אין אפשרות לאכוף את החוק". בעקבות ייעוץ משפטי שקיבל החליט לוריא לפנות עם הראיות שבידיו למשטרה, והגיש תלונה במשטרת ירושלים. "אחרי שבוע הם אמרו לי שהם סגרו את התיק", סיפר בוועדה. "ומה הסיבה שהם סגרו את התיק? כי לטענתם זה לא עבירה פלילית".

עו"ד נילי פינקלשטיין מהמחלקה הפלילית במשרד המשפטים הבהירה במהלך הדיון שהקביעה הזאת אינה עולה בקנה אחד עם המציאות. "החוק לא קבע סמכויות אכיפה ופיקוח, אבל כן קבע עבירות פליליות", אמרה עו"ד פינקלשטיין, והוסיפה שבהיעדר יכולת אכיפה במשרד הבריאות – האחריות עוברת למשטרה. "המשטרה היא הגוף היחיד שמוסמך לאכוף את העבירות האלה", הדגישה.

נציגת המשטרה: "המשמעות של משטרת ישראל, כשהיא פותחת בחקירה, זה להפליל אנשים, לפתוח להם תיקי חקירה, להכתים אותם, זה רישום פלילי, שלא לומר שיש לזה המון משמעויות אחרות"

ואולם, נציגת משטרת ישראל הצהירה שבמשטרה לא מתכוונים לעסוק בכך. "אמנם אכן למשטרה יש סמכות לחקור כל עבירה פלילית, מקלה ועד חמורה, אבל ככלל המשטרה לא מטפלת בעבירות קנס", הצהירה דקלה פוגל-ברדה מיחידת הייעוץ המשפטי של משטרת ישראל.

מדוע זה כך? ההסבר שסיפקה נציגת המשטרה נשמע כמו קטע מאדפטציה ישראלית לספר "מלכוד 22": משטרת ישראל לא מעוניינת לאכוף את החוק ולטפל בעבריינים, משום שאכיפת החוק תהפוך אותם לעבריינים. "המשמעות של משטרת ישראל, כשהיא פותחת בחקירה, זה להפליל אנשים, לפתוח להם תיקי חקירה, להכתים אותם, זה רישום פלילי, שלא לומר שיש לזה המון משמעויות אחרות, ואני לא אפרט פה על העיכובים והמעצרים", אמרה פוגל-ברדה. לדבריה, עוד במהלך חקיקת התיקון לחוק היה ברור שמשטרת ישראל אינה אמורה לקבל אחריות על אכיפתו, ולכן אנשיה לא השתתפו בדיונים.

ח"כ יעקב מרגי בכנסת (צילום: יונתן זינדל)

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (צילום: יונתן זינדל)

ח"כ יעקב מרגי, יו"ר ועדת הכלכלה, העיר שגם לדעתו עדיף לטפל בהפרות החוק ללא הכתמה פלילית. את האשמה על היעדר האכיפה הטיל על משרד הבריאות. "הוועדה התרשמה כי על אף שחלק מהוראות החוק נכנסו לתוקף עד מרץ 2019, המשרד לא פעל לקדם אכיפה אפקטיבית של החוק", קבע ח"כ מרגי. על רקע זה קרא למשרד הבריאות להגיש הצעת חוק שתקנה למשרד סמכויות אכיפה ופיקוח. "על אף שהתפרצות הקורונה נמצאת כעת במוקד, קיימים גורמי תחלואה קשים כתוצאה מעישון מוצרי טבק. לפיכך הוועדה בראשותי תיתן עדיפות ותקדם הצעות חוק להענקת סמכויות פיקוח ואכיפה", אמר.

קצת לפני כן, לקראת סיום הדיון, הועברה זכות הדיבור לשבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת ופעיל נגד חברות הטבק. גטניו סיפר לנוכחים שאתמול הוגשה לכנסת הצעת חוק שנועדה להשלים את מהלך החקיקה הקודם ולאסור גם על העיתונות המודפסת לפרסם מוצרי עישון. "ישראל היא המדינה היחידה בעולם שיש לה חוק איסור פרסום מוצרי טבק, שכוחה של העיתונות המודפסת הצליח להחריג אותה מהחוק", אמר גטניו. "אם רוצים אכיפה – זו האכיפה האולטימטיבית. פשוט להעביר את החוק".

בשלב זה קטע אותו יו"ר הוועדה מרגי והעיר: "את 'תיק 2000' אתה מכיר?".

* * *

לעיון בהצעת החוק שמבקשת לאסור על פרסום מוצרי עישון בעיתונות המודפסת

להורדת הקובץ (PDF, 65KB)

לעיון בפרוטוקול הדיון

להורדת הקובץ (PDF, 205KB)